Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26

Auteur Topic: KonigStein  (gelezen 3917 keer)

jerom

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
KonigStein
« Gepost op: 20 November 2014, 23:58:41 »
Hallo mede forum leden,

Ik zal me eerst even snel voorstellen. Ik ben Jeroen 28 jaar jong en uuh nieuw in deze wereld.. nou ja helemaal nieuw niet ik ben al ruim drie jaar forums en beurzen aan het afgaan om informatie over de modelbouw te verkrijgen. Nu ik een ruimte heb gevonden (6x2,80m) is het tijd om een modelbaan te bouwen. Daarbij wil ik jullie advies, tips en suggesties graag horen. Aangezien ik vaak lees dat juist mensen bij het vragen om advies etc belangrijke informatie niet meteen geven wil ik jullie dadelijk mijn toekomstige baan voorstellen. Ik heb een baanplan gemaakt voor het station gedeelte. Ik ga nl de baan in modules opbouwen. Veel ruimte maar niet direct de mogelijkheid/tijd om alles vol te bouwen.

Ik ga bouwen in tijdperk 3,4 en 5 zeg maar gerust er komt van alles aanbod. Mijn baan gaat de naam dragen Konigstein. Konigstein is een stad gebouwd als belangrijk knoop punt tijdens de tweede wereldoorlog. Dus er komen gebouwen te staan die voornamelijk uit beton zijn opgetrokken. Ik rij op Fleischmann profi gleis en de besturing is analoog. Rijdend materieel zal voornamelijk van Roco en fleischmann zijn. Ik ga jullie mijn tekening tonen van mijn station zo als ik het gepland heb, dit is niet definitief omdat ik jullie advies/tips erin wil verwerken.

Jullie zien bovenaan drie sporen waarvan een eindigt als een zogenaamd kopspoor. Van deze set va drie sporen is het bovenste en onderste grenzend aan het perron. Het middels van deze drie is een doorgaand spoor. De onderste twee daarvan grens het bovenste ook aan het perron. Ik weet niet of ik het onderste een derde perron maak.

Waarom in de bovenste drie sporen een doodlopend spoor? Hier gaat een pendel dienst draaien vanuit Konigstein naar twee kleinere stations, vandaar dat rechts bovenaan het spoor wegbuigd.. Het doorlopende spoor komt op de volgende module van een industrie gedeelte af. Andere modules zitten in het hoofd maar nog niet op papier klaar.

Het station komt overigens helemaal links boeven de sporen te liggen! Dus de doorgaande sporen gaan onder het stationsgebouw door. Ja de vraag is kunnen jullie mij eens voorzien van commentaar, suggesties, tips etc.. Hoor graag van jullie

Mvg Jeroen

santerdam

• Offline Offline
Re: KonigStein
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2014, 00:13:23 »
Jeroen, welkom op BNLS.

Laat me openen met een klein voorstel :
Bij de bovenste drie sporen heb je in het midden een doorgaand spoor. Dat spoor loopt nu via een boog en een afbuigende wissel. Dat wil dus zeggen dat je redelijk langszaam moet rijden op dat doorgaand spoor.

Mijn voorstel is om het middenspoor rechtdoor te leggen en het perronspoor via een wissel te laten in/uit-voegen op het middenspoor.

Sander

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2014, 11:17:31 »
Ik rij op Fleischmann profi gleis

Dat had ik persoonlijk dan weer niet gedaan, ivm je ballastbed.
Die kun je beter zelf maken, dan dat je er ballast tegenaan gaat leggen.
Mvh Steef

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2014, 14:25:35 »
Naar ik aanneem is het overloopwissel linksboven (van het kopspoor naar het doorgaande spoor) bedoeld om locomotieven om te laten lopen. Ik zou het wissel echter andersom leggen (dus linkse wissels gebruiken in plaats van rechtse), zodat treinen die van links komen vanaf het doorgaande spoor ook op het kopspoor kunnen komen - en andersom natuurlijk.
Reinier

jerom

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2014, 00:12:57 »

Hallo mede forum leden,

Bedank voor jullie reacties op mijn vorige bericht. Zoals gezegd ga ik zekers iets doen met jullie tips. Zie hier het resultaat:

Even terugkomende op het volgende:

Dat had ik persoonlijk dan weer niet gedaan, ivm je ballastbed.
Die kun je beter zelf maken, dan dat je er ballast tegenaan gaat leggen.

Deze keuze valt en staat natuurlijk met het voor handen zijnde materiaal. Ik heb al verscheidende banen voorbij zien komen waar de profi rails mooi in een grindbed was weggewerkt. Ik zie er de uitdaging wel in.

Verder dank ik jullie nogmaals voor de reacties. Als er naar aanleiding van het aangepast plan nog wat suggesties over zijn.. hoor ik het graag.

Jeroen

Rich M.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2014, 11:57:00 »
Leuk, Ik ga je van mijn kant (zeker omdat je analoog rijder ben  (y)) zoveel mogelijk proberen te helpen.

Zou je de wissel(tussen 6101 en 6170) van het kopspoortje je niet omdraaien. Dan heb je eventueel de mogelijkheid om na het loskoppelen van een getrokken pendel je locomotief om te laten lopen.

Ander vraagje, komt er ook een waslijn bovenleiding op je station, wat ben je van plan met seinen, beveiliging en blokken ?
Rich

jerom

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2014, 14:28:05 »
Leuk, Ik ga je van mijn kant (zeker omdat je analoog rijder ben  (y)) zoveel mogelijk proberen te helpen.

Bedank NS ICE 3 daar zal ik zeker gebruik van maken!

Zou je de wissel(tussen 6101 en 6170) van het kopspoortje je niet omdraaien. Dan heb je eventueel de mogelijkheid om na het loskoppelen van een getrokken pendel je locomotief om te laten lopen.

Ander vraagje, komt er ook een waslijn bovenleiding op je station, wat ben je van plan met seinen, beveiliging en blokken ?

Ik weet even niet wat je bedoelt met het omdraaien van de wissel. op station 0.1 (eerste tekening) stond de wissel anders om dan in station 0.2. Kun je dit even verder toelichten? Ja, er komt een bovenleiding daar ik met stroom en dieseltractie zal rijden. Blokken ga ik ook maken dat licht ik nog weleens toe. Wat betreft seinen heb ik helemaal geen kaas gegeten. Iemand wat nadere informatie die ik eens kan doorlezen?

Jeroen

Rich M.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2014, 17:15:55 »
Die wissel(6171) staat inderdaad op tekening 1 goed.

Als je met stoom en diesel gaat rijden heb je toch geen waslijn nodig ?

Seinen zijn eigenlijk heel eenvoudig, maar voordat ik daar meer over ga vertellen, wat voor seinen gebruik je NS seinen of anders ?
Rich

jerom

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2014, 10:13:21 »
Als je met stoom en diesel gaat rijden heb je toch geen waslijn nodig ?

Ik schreef in mijn eerste reactie op de vraag of ik met een bovenleiding ging rijden dat dat idd zo is omdat ik met stRoom en dieseltractie ga rijden. Tuurlijk hoef ik voor de dieseltractie geen bovenleiding maar voor de stroom wel. Over de seinen gesproken. Het wordt een baan naar Duits voorbeeld. Wat betreft rollend materieel zal het van alles gaan geven zeg maar epoch 3,4,5. Dus ik wil straks de bovenleidingen maar ook de seinen naar Duits voorbeeld. Dus ja, Als er enige uitleg is over hoe en wat te plaatsen hou ik me graag aanbevolen. Ik heb nog niks van dat spul in huis, zowel van de bovenleiding als de seinen. Dus als er ook leveranciers/fabrikanten worden aanbevolen hoor ik het ook graag.

Jeroen

jerom

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2015, 23:47:31 »

Mag ik jullie advies vragen om mijn baanplan nog eens te bekijken. Zien jullie ergens problemen onststaan met name op het gebied met wissels etc. Ik heb hier en daar wat rails passend gemaakt. Let even niet op alle mate die erbij staan.

Bedank alvast.