Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting  (gelezen 2470 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Gepost op: 20 November 2014, 23:13:42 »
De DR80010 wordt als verlichtingstrip gebruikt met aansturing van front-en sluitseinen van de motorloze Fleischmann Sprinterbak.
De handel netjes gemapt en alles werkt prima, vooruit rijdend als motorloze bak branden de sluitlichten (de motorloze bak rijdt dan immers achteruit) en achteruitrijdend de frontlichten net zoals bij een stuurstandwagen hoort, wat dit dus eigenlijk ook is.
Vol goede moed de motorbak gedigitaliseerd met een lopi 4 dcc, ook dit werkt goed zoals je mag verwachten.
Echter blijkt dat, zodra je de motorbak op de rails zet en je gaat rijden, bij de DR80010 in de motorloze bak de leds voor de binnenverlichting kort fel gaan branden en de front en sluitseinen andersom gaan branden. Zet je de motorbak weer stil dan keert de ingestelde situatie weer terug. Het maakt niet uit of je voor- of achteruit rijdt met de motorbak, bij de DR80010 is het effect hetzelfde.
Haal je de motorbak van de rails of zet je hem stil dan is dit effect bij de DR80010 niet te imiteren.
Andere loks met een Lopi 4 op de rails geeft hetzelfde effect. Loks met andere decoders geven dit effect op de DR80010 niet behalve, gek genoeg, een oudere lokdecoder van Digirails.
Iemand enig idee waar dit rare effect aan kan liggen en hoe dit op te lossen is?
Groet,
Gerard.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2014, 23:25:04 »
Sprinters hebben normaal een meerpolige sterker tussen de bakken. Hoe hen je die nu gebruikt? Als je van twee decoders gebruik maakt mag die alleen de rijspanning doorvoeren. Klinkt alsof de sluit en frontverlichting van het motorloze deel nog via de stekker gekoppeld zijn met de LoPi.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2014, 23:45:14 »
Sorry, vergeten te melden, beide bakken volledig electrisch ontkoppeld behalve dat ze beiden op de rails staan ;D en zoals beschreven doet het effect zich ook voor als ik andere loks met een Lopi op de baan zet.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2014, 23:48:54 »
Heeft de LoPi 4.0 RailCom aan staan ??

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2014, 23:49:49 »
Als dat standaard aanstaat wel, niet bewust aangezet.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2014, 23:55:26 »
Staat standaard aan.

CV29 bit 3 = 0 is uit

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2014, 13:32:39 »
Bedankt voor de reacties tot nu toe, railcom ga ik eens proberen als ik vanavond weer thuis ben.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2014, 17:29:00 »
Railcom aan of uit zetten geeft geen merkbaar effect.
In tegenstelling tot mijn eerste omschrijving van het probleem;
Het wisselen tussen front- en sluitseinen doet zich alleen bij de motorloze bak met de DR80010m voor als deze geduwd wordt, dus de frontseinen in de motorloze bak branden. Zodra de de motorbak met de lopi4 achterwaarts gaat rijden, dus de motorloze bak geduwd met frontseinen aan, wisselen de frontseinen van de motorloze bak met DR80010 naar sluitseinen.
Als de motorbak met Lopi4 trekt, dus voorwaarts rijdt, en de motorloze bak dus getrokken wordt blijven de sluitseinen van de motorloze bak gewoon sluitseinen en wisselen dan niet.
Wanneer ik de motorbak op het programmeerspoor zet en de motorloze bak op de baan en ik laat de motorbak op het programmeerspoor rijden treed het effect niet op, zodra de motorbak op het baangedeelte komt wisselen de seinen van de motorloze bak van front- naar sluitsein.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2014, 18:20:53 »
Gerard,

het lijkt wel of de 80010 in analoog mode springt... probeer eens CV29 bit 2 = 0 op de LEDstrip. dat schakelt analoogherkenning uit.

Welk adres heeft de 80010 ? zelfde als de motorbak ?

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2014, 21:27:56 »
Karst,
Bedankt, alle anderen ook bedankt voor het meedenken.
Dat helpt. Zonder analoogherkenning werkt alles normaal. Ik kan zonder analoogherkenning leven want bij mij zal het Sprintertje altijd digitaal rijden.
Ja beide bakken hebben hetzelfde adres.
Nu de zelfgebouwde tussenbak er electrisch tussenfrotten en verlichting geven.
Ook eens gaan kijken of ik via een relais altijd de vooroplopende bak stroom kan laten afnemen en dat via de Lopi4 kan aansturen.
Meteen bedenk ik dan ook; kan je bij de Lopi 4 via de aux 1 en 2 ook een enkele puls uitsturen voor een bi-stabiel relais met twee spoelen ?
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2014, 21:48:30 »
Waarom wil je je alleen de voorste lagen afnemen? Heb je korte stopsecties? Anders zou ik alle assen gebruiken, komt het rijgedrag alleen ten goede.

Naar anders kan je het met de LoPi, gewoon en relais parallel aan de front verlichting. Dus geen BI stabiel relais. Pak ook liever een 12v model (+ weerstandje) dan een 5v model, lagere belasting. Een condensator aan de uitgang is dan geen lux. Wil je het licht nog kunnen dimmen kan je voor het relais gewoon en extra uitgang pakken.


Timo
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 21:50:46 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #11 Gepost op: 21 November 2014, 21:55:48 »
Ja, voorlopig nog korte stopsecties. Ik heb gewoon nog een aantal bi-stabiele liggen van 12V, kan ik die ook eens gebruiken en ze passen ook nog dwars in de bak;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #12 Gepost op: 21 November 2014, 22:05:43 »
Daarmee moet het ook kunnen. Aansluiten met de juiste weerstand. Kost je dan wel 2 functie uitgangen, lijkt me wel wat zonde. Vervolgens de in de decoder de uitgang instellen met function timeout. De uitgang schakelen met de drive forward of drive backward. Welke cv's dat zijn heb je zo gevonden met de LokProgrammer software (geen LokProgrammer zelf nodig). Hoe je dat doet is uitgebreid op het forum te vinden.


Timo
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 00:52:46 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vreemd gedrag DR 80010 locomotive lighting
« Reactie #13 Gepost op: 21 November 2014, 23:00:28 »
Ok, bedankt, ga ik eens proberen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde