Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
Vandaag om 12:32:45
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Ben
Vandaag om 12:32:25
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
Vandaag om 12:31:33
Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 12:30:59
Wissel polijsten door Herb73
Vandaag om 12:09:16
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:55:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 11:47:55
Roco E94 Motor uithalen door Pauldg
Vandaag om 11:39:58
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
Vandaag om 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 11:02:53
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 11:01:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Chris Westerduin
Vandaag om 10:50:28
Ontraxs 2026 door Sven
Vandaag om 10:40:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:56:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 09:44:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:33:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 09:21:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:15:30
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
21 April 2026, 23:19:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
21 April 2026, 23:14:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
21 April 2026, 22:24:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Paulus
21 April 2026, 21:54:59
Roco Nightjet koppelen aan locomotief. door RikM
21 April 2026, 21:43:29
Marklin 34121 loopt telkens vast door Robert uut Salland
21 April 2026, 19:41:26
(BNLS modulebaan) Modulebak(ken) bestellen tbv BNLS-Forumbaan door Marcel112
21 April 2026, 18:55:17
Draaistellen aanpassen Roco/Trix 16/1700 door tychoo
21 April 2026, 17:56:01
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
21 April 2026, 17:11:08
Palisade Canyon door RobVille
21 April 2026, 16:50:27
Rivarossi van Leeuwen buizen door Henk Veenstra
21 April 2026, 16:27:24

Auteur Topic: Rocrail in combinatie met YD7010  (gelezen 2488 keer)

elzekool

• Offline Offline
Rocrail in combinatie met YD7010
« Gepost op: 31 March 2026, 12:01:56 »
Beste,

Ik heb sinds een tijd een modelbaan (n-spoor, Fleismann Piccolo) opgebouwd die ik digitaal bestuur. Om dit allemaal aan te sturen heb ik (met grote tevredenheid) een heel aantal modules van Yamorc, specifiek:
1x YD8008 voor wissels
4x YD8116 voor verlichting en seinen
1x YD6016LN-RC voor bezetmelding.
3x Trein (twee Fleishmann met Zimo DCC decoder, één PIKO met Uhlenbrock decoder)

Tot nu toe gebruikte ik een oude Intellibox Basic als centrale die via USB door Rocrail aangestuurd wordt. Dit alles is enorm stabiel, ik heb de baan soms uren zonder problemen draaien. Echter wil ik die Intellibox Basic graag in gebruik nemen voor een kleine zijbaan. Daarom heb ik (omdat ik al zo veel Yamorc spul heb) de YD7010 aangeschaft om als centrale te gebruiken, en qua functionaliteit, heel erg gaaf wat dat ding allemaal kan.

Alleen krijg ik hem in combinatie met Rocrail maar niet stabiel en ik heb al heel veel geprobeerd. Eén issue dat ik had was dat commando's voor switches soms met vertraging werden uitgevoerd, voornamelijk merkbaar bij seinen. Dit heb ik kunnen oplossen door de maximale switch tijd te verkorten van 3000ms naar 500ms.

Echter de vertraagde/missende bezetmeldingen nog niet, en heb al veel geprobeerd:

- Ik heb alle Outputs vervangen door switches (ivm voorgaande issue) en zowel geprobeerd met ingestelde schakeltijd alswel geen/default schakeltijd

- Gebruik maken van Loconet over USB, Loconet over Ethernet, Z21 protocol over Ethernet. Loconet over Ethernet lijkt meest stabiel

- Railcom cutout in/uitschakelen (theorie hier is dat in een deel van de route ik een geduwde wagon voor mijn locomotief heb in rangeerbeweging en hiermee verwarrende/dubbele bezetmeldingen krijg)

- Snelle PC (modelbaan wordt normaal aangestuurd door Raspberry PI, dacht misschien kan die het niet aan)

- Puur alleen met loc reiden (zonder wagon)

- Laatste daily update geinstalleerd van Rocrail

- Protocollen uitgeschakeld (specifiek IR, RSBus en ExpressNet)

Ik vermoed dat ik iets fout doe, ik vermoed dat de centrale zeker vaker gebruikt is met Rocrail en het dus werkt met een Intellibox. Dus hopelijk hebben mensen tips en/of ervaringen?

Gerrit H

• Offline Offline
Re: Rocrail in combinatie met YD7010
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2026, 12:33:27 »
Het beste kun je met dit probleem naar het Rocrail-forum gaan en daar een incident aanmaken.

elzekool

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2026, 17:05:33 »
Dank voor de tip! Ga ik dan ook even doen. Ik dacht probeer het eerst hier aangezien ik zie dat Karst aardig actief is op het forum en ik nog niet helemaal helder heb waar het precies mis gaat, waarschijnlijk ergens tussen toetsenbord en beeldscherm zoals ze dat dat zo mooi kunnen zeggen.

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2026, 13:07:40 »
Heb je S88 uitgezet in de YD7010? De DR5000 en TD70xx centrales lezen standaard een S88 module (16 poorten) in, die worden dan als adres 1-16 op gemapt als terug melding, als je die adressen ook op LocoNet in gebruik hebt dan werkt dat niet betrouwbaar.

elzekool

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2026, 22:13:28 »
Hey,

Ja die staan uit, of nou meer het aantal staat op 0. Ben inmiddels stukje verder in mijn onderzoek.
Ik heb eens goed gekeken naar de status van de terugmelders in de Yamorc app zelf.

Hier heb ik het eerste probleem gevonden. Het lijkt er op dat de twee Zimo decoders en de Railcom terugmelder geen vrienden zijn. Alles blijft werken tot 1 van de twee Fleischmann locomotieven op het spoor komen. Rocrail terugmelding uitzetten lost dat probleem helemaal op. De oude Intellibox had geen Railcom cutout dus dat zal de trigger geweest. Ik had dit ook wel eerder geprobeerd maar zag dat ik echt alle spanning van zowel baan als terugmelder voeding moet halen voordat het hersteldld.

Nu heb ik bijna een uur probleemloos kunnen rijden, alleen stopte de terugmelding naar Rocrail toen totdat ik die herstarte. Ik zal daar nog eens goed kijken naar de logs.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2026, 22:24:04 »
Citaat van: elzekool
Hier heb ik het eerste probleem gevonden. Het lijkt er op dat de twee Zimo decoders en de Railcom terugmelder geen vrienden zijn. Alles blijft werken tot 1 van de twee Fleischmann locomotieven op het spoor komen. Rocrail terugmelding uitzetten lost dat probleem helemaal op. De oude Intellibox had geen Railcom cutout dus dat zal de trigger geweest. Ik had dit ook wel eerder geprobeerd maar zag dat ik echt alle spanning van zowel baan als terugmelder voeding moet halen voordat het hersteldld.

Je bedoeld waarschijnlijk RailCom. ;)

Maar dan had je net zo goed een YD6016LN-CS kunnen nemen. Zeker omdat RocRail beweert dat RailCom melding geen toegevoegde waarde heeft voor RocRail.

Anyways, problemen met een bepaald aantal Zimo decoders zijn bekend, er schijnt een firmware update van Zimo voor te zijn.

Grtzz,
Karst

elzekool

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2026, 17:46:01 »
Hi Karst,

Ja klopt ik bedoelde hier inderdaad "Railcom terugmelding uitzetten lost dat probleem helemaal op.".

En ja je hebt helemaal gelijk, achteraf (maar aldoende leert men) was het veel handiger geweest om een YD6016LN-CS te nemen. Ik was na een paar jaar weer begonnen met de hobby en ik dacht, laat ik het nieuwste en meest shiny nemen, op zich als het werkt dan is het ook wel een beetje handig, je zet een loc op de rails en Rocrail zet hem dan gelijk in het goede blok en in de goede richting.

Achter is effectief zelfs een nadeel omdat de Railcom versie ook een detectiestroom hebben van 4mA ipv 1mA.

elzekool

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2026, 09:32:28 »
Ok, ik heb mijn baan stabiel, hier voor historische context hoe en wat:

* Het basisprobleem waren de Zimo decoders in de Fleischmann locomotieven in combinatie met Railcom. Of het specifiek de combinatie Zimo decoder + bezetmelder is of Zimo decoder en andere decoders is weet ik niet. Maar zodra één van beide locs op het spoor komt raakt de bezetmelder zodanig van slag dat het bezetmeldingen gaat missen of zelfs helemaal bevriest.

* De oplossing voor bovenstaande is bit 3 in CV 29 uitzetten om zo effectief Railcom uit te schakelen voor deze loks.

* Het uitzoeken/oplossen van bovenstaand probleem was lastig want alles blijft raar/onbetrouwbaar werken totdat je alles reset (dus alle voedingen uit, incl. die van de centrale). 

* Een ander probleem t.a.v. het omzetten van switches (specifiek met Loconet) was een configuratie instelling in Rocrail. Er staat op de centrale pagina voor de YD7010 wel een link maar deze valt niet op maar het is belangrijk om de instellingen van de DR5000 hier te volgen: https://rocrail.net/doku.php?id=dr5000-en#loconet_lan

* Laatste probleem was het feit dat ik specifieke switch timings had ingesteld, ofwel het vinkje "Switch time" + tijd in ms er achter (https://rocrail.net/doku.php?id=switch-int-en) iets wat w.s. voor meer dan nodig berichten zorgde.