Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons  (gelezen 1748 keer)

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2023, 18:41:34 »
Als dit jou wagons wel zijn Eric v C, dan snap ik dat deze ontsporen in de bochten, de vouwbalgen raken elkaar al bijna op het rechte stuk, deze hebben hooguit 2 millimeter ruimte op de foto op het rechte stuk

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #16 Gepost op: 18 November 2023, 19:04:51 »
Precies, dat dus >:(

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2023, 20:48:44 »
Wel genoeg ruimte voor een Symoba mechaniek.
Hieronder een voorbeeld van een klein mechaniek met daarop een schacht geschoven. In die schacht past dan de 6515 koppeling.



Bij die Donderbussen zal je mogelijk wat materiaal van de bodem moeten verwijderen. Mechaniek zo plaatsen dat de voorkant van de schacht ongeveer 7mm achter de voorzijde van de balg staat.

Setjes voor een rijtuig zijn bijvoorbeeld hier te krijgen.
https://www.etsmodelspoor.nl/artikel/85942/symoba-103-111-ombouwsetje-voor-kortkoppelings-mechanisme.html
Misschien wat prijzig voor die oude modellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2023, 21:18:37 »


Eric, je snapt toch wel het principe van kortkoppelen? Dat dat zonder mechaniek niet gaat werken?
Het mechaniek (sleuf-geleiding) zorgt ervoor dat op recht spoor de wagons dicht bij elkaar getrokken zitten, en dat in de bochten de afstand tussen de wagons automatisch groter wordt.

Groet, V.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #19 Gepost op: 19 November 2023, 10:57:14 »
Misschien wat prijzig voor die oude modellen.

De wagens worden zo wel steeds duurder...

Misschien toch eens overwegen of je voor die prijs niet liever een paar Rocowagens koopt.
Die zijn gebruikt vaak voor een redelijke prijs te verkrijgen.
Deze zijn normaal gesproken al voorzien van kortkoppeling (behalve de alleroudste oplagen) en bovendien op schaal 1:87, hetgeen een eventuele combinatie met 4assige Umbauwagens ten goede komt.
Verder heeft Roco de hele serie dus ook een AB-rijtuig.

De reeds gekochte koppelingen kunnen altijd nog naar de onderdelendoos, wachtend op een andere nieuwe aankoop...

Als je toch bij de Fleischmannwagens blijft kun je nog eens kijken of de buisbalgen wat strakker tegen de wagenbak aangebracht kunnen worden.
Zo te zien zit daar nog een spleet (iig bij de rechtse wagen). Eventueel aan de achterzijde (niet-zichtbare zijde) nog iets afvijlen. De buffers lijken wel voldoende marge te hebben.



Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #20 Gepost op: 19 November 2023, 12:02:16 »
Eric, je snapt toch wel het principe van kortkoppelen? Dat dat zonder mechaniek niet gaat werken?
Het mechaniek (sleuf-geleiding) zorgt ervoor dat op recht spoor de wagons dicht bij elkaar getrokken zitten, en dat in de bochten de afstand tussen de wagons automatisch groter wordt.

Groet, V.

Ik denk het te weten, maar jouw suggestie/vraag spoorde me aan deze video te bekijken over koppelingen. Ik wilde het dan ook precies weten. Nooit te oud om te leren, nietwaar?

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=6VWg5RLF8hA

Vanaf 3:20 min en 6;00 min meer specifiek over (kort-)-koppelingen. (y)

Op 19:00 min nog specifiek over de FM profi koppeling.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 12:09:34 door Eric v C »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2023, 12:26:10 »
De wagens worden zo wel steeds duurder...

Misschien toch eens overwegen of je voor die prijs niet liever een paar Rocowagens koopt.
Die zijn gebruikt vaak voor een redelijke prijs te verkrijgen.
Deze zijn normaal gesproken al voorzien van kortkoppeling (behalve de alleroudste oplagen) en bovendien op schaal 1:87, hetgeen een eventuele combinatie met 4assige Umbauwagens ten goede komt.
Verder heeft Roco de hele serie dus ook een AB-rijtuig.

De reeds gekochte koppelingen kunnen altijd nog naar de onderdelendoos, wachtend op een andere nieuwe aankoop...

Als je toch bij de Fleischmannwagens blijft kun je nog eens kijken of de buisbalgen wat strakker tegen de wagenbak aangebracht kunnen worden.
Zo te zien zit daar nog een spleet (iig bij de rechtse wagen). Eventueel aan de achterzijde (niet-zichtbare zijde) nog iets afvijlen. De buffers lijken wel voldoende marge te hebben.

Ja de onderdelendoos groeit, maar dat is een voordeel toch.
Dat Umbau AB rijtuig van Roco ga ik maar eens zoeken.

Ik stootte op dit draadje: [https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52467.msg845762#msg845762[/url]
Er blijkt ook een AB versie in de vorm van de FM 5097 K versie te zijn
Want ik las ook Dus bij de oude Fleischmannetjes zul je geen bijpassende Roco vinden.
Maar las ook Een setje van vier FM-rijtuigen BD+B+B+B achter een niet al te zware loc is heel natuurgetrouw.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 14:27:38 door Eric v C »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2023, 12:52:23 »
Ik denk het te weten, maar jouw suggestie/vraag spoorde me aan deze video te bekijken over koppelingen. Ik wilde het dan ook precies weten. Nooit te oud om te leren, nietwaar?

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=6VWg5RLF8hA

Vanaf 3:20 min en 6;00 min meer specifiek over (kort-)-koppelingen. (y)

Op 19:00 min nog specifiek over de FM profi koppeling.

Goed filmpje. Toch heb ik het idee dat Manuel zo nu en dan de kern mist. Wat aanvullingen.

Het wezenskernmerk van een kortkoppeling is dat die een starre verbinding oplevert. Dat is nodig om een kortkoppelmechaniek goed te laten werken.

Een kortkoppeling alleen koppelt nog niet kort. Dat gaat alleen werken met een kortkoppelmechaniek.

De nem-schacht (Morop norm 362) is al een jaar of dertig standaard. Ik vind het de beste uitvinding van de afgelopen decennia op modelspoorgebied. Voorheen was het wisselen van koppelingen een heel gedoe - enfin dat heb je gemerkt - sindsdien eenvoudig. Modellen met een andere bevestiging zijn in de regel ouder, een beetje afhankelijk van het merk. Roco leverde al 45 jaar geleden veel modellen met de later genormeerde schacht. De plan d van Roco (1978 daaromtrent) heeft nooit anders gehad.

https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem362_d.pdf
« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 12:59:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2023, 14:23:04 »
 (y)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2023, 14:25:13 »
Er gaan nu weer een aantal zaken door elkaar lopen, vrees ik.

De Fleischmannwagens die je nu hebt zijn in de "oude" Fleischmannschaal 1:82, zoals ze deze in de jaren 60 hanteerden.
Als je deze gaat combineren met andere merken zul je al gauw zien dat de oude Fleischmannen aan de (te) grote kant zijn.

Roco kwam eind jaren 70 met de 3assers en het waren toen erg mooie rijtuigen. Ook de rijeigenschappen zijn erg goed door de gelede constructie van de 3 assen.

Sindsdien heeft Fleischmann geheel nieuwe modellen gemaakt, die wel in de juiste schaal (1:87) zijn.
Vervolgens hebben ook Brawa en Piko de rijtuigen in model. Uiteraard ook in de juiste schaal 1:87 en voorzien van kk-mechanieken.
Al deze modellen zijn weer mooier dan de Roco's maar wel aanzienlijk duurder.
De rijeigenschappen van de Brawa's kunnen in de praktijk wel eens tegenvallen. Fleischmann en Piko weet ik niet.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, aangezien ik voldoende heb aan mijn Roco's.

Hoe een Roco en een nieuwe Fleischmann ten opzichte van elkaar staan, kun je zien in jouw illustratie-foto in het allereerste begin van dit draadje.
Er zijn verschillen, maar qua schaal past het wel.




Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2023, 14:28:06 »
Misschien dan maar bij de vier wagens van nu blijven ;)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
Re: Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2023, 16:52:26 »
Dat is wel de eenvoudigste oplossing  ;)

Misschien heb je dan toch nog wat aan mijn tip van vanochtend:
Als je toch bij de Fleischmannwagens blijft kun je nog eens kijken of de buisbalgen wat strakker tegen de wagenbak aangebracht kunnen worden.
Zo te zien zit daar nog een spleet (iig bij de rechtse wagen). Eventueel aan de achterzijde (niet-zichtbare zijde) nog iets afvijlen. De buffers lijken wel voldoende marge te hebben.