Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
27 November 2025, 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
27 November 2025, 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
27 November 2025, 21:44:09
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
27 November 2025, 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
27 November 2025, 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
27 November 2025, 11:13:05
  

Auteur Topic: Aanpassen stelkracht Peco wissels  (gelezen 3489 keer)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Gepost op: 18 November 2014, 23:02:46 »
Bij de nieuwe uitvoering van de Peco wissels kan je niet langer de stelkracht instellen langs boven maar dient dit langs de onderkant te gebeuren.
Bij de oude uitvoering was het dus mogelijk om dit te doen na het monteren van de wissel, nu moet dit voor het monteren gebeuren.

Kan er iemand, eventueel aan de hand van een foto, uitleggen hoe je dit in praktijk doet? Ik kan namelijk voor de nieuwe opbouw geen foto noch een beschrijving vinden hoe je de stelkracht aanpast.

Ik heb hiervoor ook al gemaild naar Peco maar klaarblijkelijk vind men het niet nodig om hier op te antwoorden.
(Jammer, zelfs een goed product heeft soms nood aan support)

Spijtige is alvast dat m'n 6 nieuwe wissels op de baan gemonteerd zijn en dat er eentje nukkig doet  :-\.
Kan het dus zelf niet verder uitzoeken en alvorens we gaan slopen zou het fijn zijn als iemand dit kon toelichten.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2014, 13:19:58 »
Welke PECO wissels?

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2014, 19:33:23 »
Oei, had  ik moeten weten.

Het gaat bij mij om de code 100 electrofrog SL-E95 en SL-E96

grtz,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2014, 22:44:03 »
Google is your friend  ;). Al iets verder

http://www.youtube.com/watch?v=6TJsz1hUxMc&list=PLj6rADl_xVgSNq-nnVx81Pfp7w19QPavd

Morgen eens kijken of dit ook van toepassing is op de nieuwe code 100.

Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2014, 14:54:56 »
Niet van toepassing dus op de code 100 spullen.

Hoeveel verschillende systemen kun je als fabrikant hanteren?

... en PECO hult zich verder in stilte, nog steeds geen antwoord ...

Uiteindelijk maar gewoon 2 nieuwe exemplaren besteld, diegene die er ligt zullen we dan wel uitbreken.
Niet echt de manier zoals het zou moeten gaan maar het lijkt erop dat dit de korste pijn zal zijn.
Je kan niet eeuwig wachten tot een fabrikant de moeite doet om een klantvriendelijke houding aan te nemen

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

W.Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2014, 16:40:41 »
Hallo Patrick.
Waarom wil je de stelkracht instellen?
Ik heb de zelfde wissels en de veertjes verwijderd en er Tortoise ondervloer aandrijving
in gebouwd werkt al jaren perfect.
Je kunt er ook servo,s onder bouwen.

Veel succes Wim.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2014, 10:58:42 »
Dag Wim,

ik heb net het schaduwstation van mijn baan uitgebreid met enkele wissels. In het schaduwstation en niet zichtbare delen maak ik gebruik van de PECO aandrijvingen. In het zichtbare deel maak ik gebruik van Tortoises. In totaal heb ik meer dan 50 wissels (ongeveer 3/5 met PECO aandrijvingen, allemaal PL10WE).
Eén van deze nieuw geplaatste wissels gaat veel zwaarder om dan de andere nieuwe waardoor hij soms niet omklapt.
Veertje eruit had een oplossing kunnen zijn maar ik heb langs die kant geen decoderuitgang meer over voor een traaglopende wisselmotor.

mvg,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3545
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2014, 11:14:04 »
Hoe wordt het betreffende wissel op zijn plek gehouden? Kan het zijn dat deze ook zonder zijn
aandrijving moeilijk om te zetten is?

Ik heb zelf een aantal peco code 83 wissels, deze liggen op blauwe schuimplaat en worden op de plek
gehouden met een schroefje en ringetje, wanneer deze niet lekker omgaan is het meestal zo dat rond de
stelbalk (waarin de pen van de aandrijving wordt gestoken) het wissel te strak op de ondergrond
wordt geklemd, en zo de stelbalk niet vrij kan bewegen.

Ik heb van alle wissels de veertjes laten zitten, mede omdat deze er voor zorgen dat het wissel wel
in de juiste eindstand wordt gehouden, dat doet de aandrijving niet voor je.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2014, 11:42:03 »
De rails en de wissels liggen gelijmd op een dubbelle laag parket ondervloer (1 iets hardere laag, 1 zachte laag)
Onder de stelbalk ligt er maar 1 laag (strookje vrij van ongeveer 1~1,5 cm breed).

Ik heb ondertussen het veertje eruit geknikkerd en de tongen kunnen nu gewoon vlot heen-en weer bewegen.

gr,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2014, 12:12:32 »
Ik weet niet of de H0 wissels van peco structureel anders zijn dan de n wissels, maar bij de n wissels kun je de 'stelkracht', en dan neem ik aan dat je daarmee de kracht bedoeld waarmee de V vormige veer de tongen tegen de spoorstaven drukt, niet zwaarder of slapper zetten. Ik heb ook nog nooit bij peco vervangingsveren gezien, laat staan veren die zwaarder of slapper zijn? Het enige wat kan is de veer verwijderen of vervangen...

Ik haal de veer altijd weg en gebruik servo's om de wissels langzaam om te gooien, en daarmee kun je wel tot op zekere hoogte de tong harder tegen de spoorstaaf duwen.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2014, 12:33:12 »
Hallo Jowi,

het zou dus best kunnen dat het niet langer kan.
Met code 100 H0 ging het vroeger wel. De nieuwe code 100 zien er in elk geval ook anders uit dan de (nieuwe?) code 83 mbt constructie van de stelbalk.
Bij code 83/100 had ik in elk geval meer gelijkenis verwacht qua mechanica voor het omstellen van de wissel.

gr,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: Aanpassen stelkracht Peco wissels
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2014, 23:21:55 »
Inmiddels toch een reactie gekregen van Peco met excuses voor het langere wachten.
Ik geef toe, dit siert hen.

Jammer genoeg is het niet langer mogelijk om de stelkracht van de wissels in te stellen bij de Code 100 wissels.
Zij bieden wel aan om kosteleoos enkele veren te versturen. Zou kunnen dat na vervanging het probleem opgelost is.

Stond ook nog vermeld in de mail dat zij voor HO 3 uitvoeringen van de stelbalk hebben.

mvg,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout