Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door FritsT
Vandaag om 12:03:02
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 12:02:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:53:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:52:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door StefanNL_Plays
Vandaag om 11:51:21
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 11:30:37
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 11:22:52
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 11:08:45
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Ronald69
Vandaag om 10:05:20
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:14:29
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 09:07:53
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:15:35
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25

Auteur Topic: Maximaal aantal loks,wissels enz op Roco MM  (gelezen 1771 keer)

Marcel Kirkels

• Offline Offline
Maximaal aantal loks,wissels enz op Roco MM
« Gepost op: 05 November 2014, 10:55:17 »
Hallo allemaal,

Ik heb altijd een analoge spoorbaan gehad maar ga nu de overstap maken op digitaal. Ik heb een startset van Roco gekocht met de Multimaus (rood). Nu is mijn vraag hoeveel loks en wisseldecoders kan de standaard bijgeleverde unit aan. Met andere woorden wanneer wordt het tijd om er een booster bij te plaatsen.
2e vraag die ik heb wat zijn goede en geschikte decoders voor de MM. Ik heb een redelijk aantal loks en treinstellen die digitaal voorbereid zijn maar nog niet voorzien van een decoder. Hier wil ik als eerste decoders in gaan plaatsen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Maximaal aantal loks,wissels enz op Roco MM
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2014, 11:02:31 »

2e vraag die ik heb wat zijn goede en geschikte decoders voor de MM. Ik heb een redelijk aantal loks en treinstellen die digitaal voorbereid zijn maar nog niet voorzien van een decoder. Hier wil ik als eerste decoders in gaan plaatsen.

Maakt niet uit, zolang het maar DCC is (bij de MM). Welke decoder je gebruikt is niet specifiek afhankelijk van de centrale maar meer van de loc. De stroomopname die de loc heeft bepaald uiteindelijk het type decoder.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2014, 11:06:14 »
Marcel,

Allereerst welkom op dit forum.

De startsets van Roco worden geleverd met twee soorten voeding.
- Een kleine stekkervoeding (36VA). Die kan 2-3 loks aan.
- Een echte trafo (50VA), goed voor 4-6 loks.
Zodra je meerdere rijtuigen met verlichting gaat gebruiken worden het wat lagere aantallen.

Weet je welke connector in de loks/treinstellen zitten voor de decoders ? Zodra je weet welk type aansluiting je nodig hebt kun je verder zoeken naar DCC-decoders.

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2014, 11:07:55 »
Je Multi-Maus versterker kan max 3A aan stroom leveren dat is gelijk aan heel veel andere digitale centrales.
Deze kunnen ongeveer 5 treinen tegelijkertijd laten rijden.
Wissels die schakelen altijd maar per eentje te gelijk en de meeste wisseldecoder hebben de mogelijheid voor een externe voeding voor het schakelen van de wissels deze ontvangen alleen het commando van de centrale. Daar door is het stroomverbruik daarvoor verwaarloosbaar klein.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2014, 11:18:52 »
Hoi Marcel,

Welkom op het forum!

Hoeveel treinen je kunt laten werken op de booster in de MM is afhankelijk van veel dingen. Het gaat namelijk om het vermogen dat gebruikt wordt. De MM kan 3A (ampère) leveren. Hoeveel loc's dat zijn is sterk afhankelijk van de loc en of deze rijdt. Ook  binnenverlichting in rijtuigen gebruiken stroom.

Vuistregel die je aan kunt nemen (en dat rekenen we ruim, beter booster te veel dan te weinig)
Rijdende loc 700mA
Stilstaande loc 100mA
Rijtuig met licht (led verlichting) 100mA

Hou er ook rekening mee dat loc's en rijtuigen met gloeilampjes misschien nog meer kunnen gebruiken. Ook een loc met sound kan zomaar 300mA extra zijn. Met wisseldecoders hoef je geen rekening te houden mits je de power aansluiting voedt uit een losse trafo.

Wil je dus met treinen met licht enzo willen rijden dan kunnen er 2 a max 3 treinen rijden op de MM booster. Dan kunnen er ook nog wel wat loc's stil staan.

Wat een goede decoder is hangt af van je wensen. Zolang de decoder naar DCC is kun je hem aansturen. Zelf ben ik erg tevreden over ESU LokPilot decoders (niet de basic). Andere gebruiken liever Lenz of Zimo. Weer andere vinden een goedkope Tams al goed genoeg.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Marcel Kirkels

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2014, 11:48:11 »
Hoi Timo,

Bedankt voor de informatie. Ik weet nu iets meer over het vermogen. Ik heb al redelijk veel gelezen over decoders. Er is erg veel keus vandaar dat ik even advies heb gevraagd. Zelf dacht ik ook aan Esu decoders. Ik zal er eens eentje bestellen en dan kijken of hij bevalt.

Grt Marcel.

Marcel Kirkels

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2014, 11:50:32 »
Hallo allemaal,

De rest natuurlijk ook erg bedankt voor de reacties. Erg fijn om te lezen dat er veel mensen dit lezen en meedenken.

Grt Marcel.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 05 November 2014, 11:51:14 »
Graag gedaan en och, we hebben toch niks anders te doen... ;D ;)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #8 Gepost op: 05 November 2014, 12:28:51 »
Hoi Marcel,

Ik rijd al jaren met de Multimaus en heb sinds een poosje een aantal soundlocs en een stam verlichte rijtuigen
rondrijden, zonder noemenswaardige problemen, let wel dat ik maar 1 of hoog uit 2 loc's per keer laat rijden.
Tijdens terug naar toen 2014 had ik 5 soundlocs op de baan, allemaal met ingeschakelde sound en verlichting.
Daarnaast nog een stam van 4 rijtuigen met ledverlichting á 50/60 mAh.

De enige afwijking die ik kon ontdekken was dat het signaal voor de aansturing er langer over deed, zegge met een
kleine vertraging ten opzichte van bijvoorbeeld een test op een kort testspoortje met slechts 1 loc.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 November 2014, 12:49:37 »
Robbert Jan,

Die kleine vertraging wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de MultiMaus (de handheld) die wat traag wordt. En dat wordt dan weer veroorzaakt doordat de voedingsspanning wat te laag wordt. Grote kans dat je heel dicht bij de grens van overbelasting zat.

Sander

Marcel Kirkels

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 November 2014, 14:23:39 »
Hoi Sander

Nog even een vraagje. Je zet in jouw reactie dat ik ff moet kijken naar het type aansluiting in de lok. Bedoel je daar mee hoeveel pins hij is? De meeste die ik heb zijn 8 pins.

Grt Marcel

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 November 2014, 16:07:38 »
Ja Marcel, het gaat om het aantal pins in de connector. Voor de meeste loks heb je blijkbaar 8 pins nodig. Bij je zoektocht naar de juiste decoder kun je dus andere aantallen pins wegstrepen, ook decoders met losse draadjes kun je wegstrepen.

Verder weet je dat je een DCC decoder zoekt. Alle decoders die geen DCC 'spreken' kun je dus ook wegstrepen. Dan heb je nog decoders die meerdere protocollen kennen - zolang daar DCC bij zit is het goed maar kijk even of die niet duurder zijn.

Omdat je schrijft dat de meeste loks 8 pins zijn, heb je kennelijk nog anderen. Ook daarvoor geldt dat je weer kunt wegstrepen wat niet overeenkomt met de lok.

Sander

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 November 2014, 16:27:46 »
Die kleine vertraging wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de MultiMaus (de handheld) die wat traag wordt. En dat wordt dan weer veroorzaakt doordat de voedingsspanning wat te laag wordt. Grote kans dat je heel dicht bij de grens van overbelasting zat.
Wordt de MM traag omdat de voedingsspanning wat te laag wordt? Of wordt de MM traag als er heel veel codes de baan opgestuurd moeten worden?
Geen idee hoe en wanneer de digitale codes worden verstuurd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein