Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:48:15
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Sporenplan modelbaan  (gelezen 6189 keer)

Frank!

• Offline Offline
Sporenplan modelbaan
« Gepost op: 28 August 2007, 15:53:36 »
Hallo,

Ik ga misschien weer wat bezig met een modelbaan. Allereerst heb ik een sporenplan gemaakt. Graag jullie suggesties en adviezen.

Hierboven (klikbaar) het sporenplan. Het kopstation is het hoogst gelegen gedeelte, er onder ligt een keerlus, met een extra verbinding, om rondrijden ook mogelijk te maken. De baan zal met het oog op de kosten analoog worden aangestuurd. Er komen maximaal 3 treinen op te rijden. Het kopstation wordt geisoleerd van het rondje, zodat daar gerangeerd kan worden. Het rondje krijgt dus een eigen aansturing. Voor de keerlus moet ik nog iets bedenken, misschien maar het setje van Fleischmann met de dubbele overweg kopen (of is er simpel zelf iets te verzinnen?).

De schaal is 1: 160, schaal N "piccolo" dus. Het tijdperk zal "V" worden.

Door de beperkte ruimte ben ik genoodzaakt om krappe bogen te gebruiken, ik zal dus in zekere zin rekening moeten houden met het materiaal. Ik wil de baan namelijk niet te dominant in mijn kamer aanwezig laten zijn.

De plaat lijkt nu overvol, maar omdat een groot gedeelte niet zichtbaar zal zijn, is het toch mogelijk om de noodzakelijke scenery te bouwen. Vooral over het kopstation ben ik nog niet uit, wat meer rangeermogelijkheden zouden leuk zijn, om het speelgehalte wat te verhogen, want rangeren is nu eenmaal leuker dan naar een trein kijken die steeds hetzelfde rondje rijdt.

Ook ben ik nog niet zo tevreden met het doodlopende spoor aan de rechterkant van de plaat. Ik ben genoodzaakt dit spoor flink te laten stijgen, omdat de sporen afkomstig van het station er onderdoor gaan, waardoor ik er geen treinen kan parkeren.

Alle ideeen zijn meer dan welkom!
« Laatst bewerkt op: 02 September 2007, 23:45:27 door Peter Korsten. Reden: Plaatje gerepareerd. »

cbx

• Offline Offline
Re: Sporenplan modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2007, 16:04:25 »
Kun je daar geen draaischijf met lokloods kwijt??
« Laatst bewerkt op: 09 September 2007, 18:15:09 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2007, 16:07:27 »
Een draaischijf is een leuke optie, maar is wat lastig te realiseren omdat het spoor ook moet stijgen met deze configuratie. Ook valt het een beetje buiten het thema mijns inziens, maar dat is niet zo erg. Dan kun je ook nog eens de boel aanvullen met een leuk stoom lokomotiefje. Ik heb momenteel enkel diesel-locs. Een daarvan kan een dubbeldekker trein trekken, maar ik weet niet of dat een goed idee is met deze boogstralen..
« Laatst bewerkt op: 02 September 2007, 23:44:17 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2007, 16:11:31 »
Frank,

Sorry dat ik het moet zeggen maar uit ervaring weet ik dat meer dan 3% stijgen geen lolletje is zeker niet in R1 of R2 bochten is het een ramp voor je loc's. ik wil de zelfde irritaties besparen dus vandaar dat ik het je vertel.  ;)

Afgezien van de stijgingen is het verder een leuk plan. Bochten ook netjes weg gewerkt. misschien achter onderaan nog wel plek voor een klein schaduw station?

Maar heb je echt niet meer ruimte? Dan zal het een ander plan moeten worden ben ik bang. Of zou je nog kunnen zeggen ik maak de ruimte ietsje groter zodat ik plek heb om te stijgen.

Edit: boogstraal R1 kan wel een dubbeldekker reizigers trein door heen met sterke loc, maar dan max 2% stijgend helaas.
En gezien de look is het beter die R1 bocht uit het zicht te houden  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 28 August 2007, 16:13:33 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

cbx

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2007, 16:15:33 »
Een tadradlokje wellicht een uitkomst, heb ik ook naast de lokloods naar boven lopen zie foto's.

Alles digitaal.

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2007, 16:18:48 »
Hallo Frank!

wissel de lengte van de sporen om..: links wordt langer  en rechts wordt korter tot enkele cm voor de stijgend sporen..

er is zelfs , misschien, plaats voor een diesellocloodsje/tankplaat...aan de linkerkant boven de "bocht"

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

The_Masterer

• Offline Offline
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2007, 16:41:05 »
En kun je die bocht anders niet laten dalen ipv dat je dat rechte spoor laat klimmen ?

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2007, 16:46:14 »
Bedankt voor de reacties, hier kan ik iets mee! Dat spoor inkorten is een goede optie, daardoor hoeft de bocht ook niet zo snel te dalen.

De baan kan eventueel nog iets ruimer worden opgezet, maar niet zó ruim dat ik radius 3/4 kan gebruiken. Mijzelf kennende kan ik beter met een kleine ruimte beginnen, er komen toch altijd dingen nog in je op en die moeten een plaats krijgen, waardoor de plaat uiteindelijk groter uitvalt.

Die draaischijf ziet er erg leuk uit, maar kost wel een hoop geld, bovendien heeft die een bepaalde diepgang en dat is lastig te realiseren op dit oppervlak.

Het zou leuk zijn om inderdaad met een dubbeldekker te kunnen rijden, dan maar een zeer kleine stijging in de bocht. 2 % is voldoende om uit te komen.

Een extra spoor (of twee) als schaduwstation is natuurlijk mooi, maar heb je daar iets aan bij een analoge baan? Bij een digitale (computergestuurde) baan zou ik altijd proberen om een schaduwstation in te plannen, omdat je daar treinen kunt parkeren. Maar als je dat met de hand moet regelen is het volgens mij niet te doen, je kunt het niet eens zien... Of zijn daar trucs voor?

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2007, 16:55:33 »
Je kan met de fl* wissels zogenaamde denkende wissels maken. Als ik het goed onhouden heb zitten er een soort nietjes in de wissels. Die je er uit kan halen waardoor een spoor zonder spanning komt te staan als bijde wissels in de andere stand staan. Die standen zijn weer af te lezen op een paneel dat je zelf kan maken. (alles analoog uiteraard)

Natuurlijk zijn er ook nog tal van andere analoge oplossingen voor dit soort dingen, maar dat kan je misschien ook wel in de electronica vraagbaak vragen als je er meer over zou willen weten.  ;)

Overigens nog even over die bogen wellicht bied flex rail een mogelijkheid tot het maken van bochten tussen R2 en R3.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 28 August 2007, 17:00:23 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

treinfan

• Offline Offline
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2007, 17:22:53 »
met enkele reedcontactjes en relais is het mogelijk een simpel analoog systeem te maken voor een schaduwstation dat uit 2 sporen bestaat, zodat als er een trein op het ene spoor binnenkomt de trein die op het andere spoor staat wegrijdt.
Zo moeten de rails dan liggen:
                        spoor 1           
             /          spoor 2           \             
Dus:
1. spoor 1 is bezet
2. een trein komt binnen op spoor 2
3. de trein die op spoor 1 staat rijdt dus weg
4. spoor 2 is bezet
5. een trein komt binnen op spoor 1
6. de trein die op spoor 2 staat rijdt weg
Dat is redelijk makkelijk te bouwen ;)
mvg, Rens Bloom

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2007, 16:20:47 »
Dat met die nietjes ken ik, maar dat zou niet eens nodig zijn bij het werken met relais. (Wat overigens best een leuke optie is). Ik vraag me daarbij alleen af of ik niet beter iets kan maken op basis van stroomdetectie (wat later icm digitaal ook nog te gebruiken is).

Nog even over de keerlus, hoe kan ik dat oplossen? Ik heb alleen een keerlus als de wissels in de bocht beiden naar het kopstation staan en de wissel links ook richting het station staat. Als ik die situatie niet voor laat komen loopt het misschien niet zo'n vaart. De wissel bij het uitreiden van het station staat toch altijd richting de binnenbocht..

En iets heel anders... heeft iemand tips om mijn vader enthousiast te maken voor de modelspoorhobby, dat zou stukken mooier zijn!

cbx

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 August 2007, 16:34:39 »
Nog even over de keerlus, hoe kan ik dat oplossen? Ik heb alleen een keerlus als de wissels in de bocht beiden naar het kopstation staan en de wissel links ook richting het station staat. Als ik die situatie niet voor laat komen loopt het misschien niet zo'n vaart. De wissel bij het uitreiden van het station staat toch altijd richting de binnenbocht..

Kun je oplossen met een relais van Fleischmann of en ander merk.

Ga eens bij Fleischmann kijken.

http://www.fleischmann.de/?pid=2986

Citaat
En iets heel anders... heeft iemand tips om mijn vader enthousiast te maken voor de modelspoorhobby, dat zou stukken mooier zijn!

Laat hem eens aan de knoppen draaien wellicht wordt hij enthousiast. ;D
« Laatst bewerkt op: 09 September 2007, 18:12:35 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »

pepper

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 August 2007, 16:36:22 »
Neem je vader eens mee naar een beurs, of betrek hem bij de activiteiten. Leg hem dingen uit, laat hem dingen doen, etc. Zo heb ik mijn vader zover gekregen dat hij flightsimulator speelt!

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #13 Gepost op: 29 August 2007, 17:28:15 »
Heheh mijn vader heeft mij enthousiast gemaakt