Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
05 September 2025, 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23

Auteur Topic: Herstart ... of eigenlijk: verse start  (gelezen 1980 keer)

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Herstart ... of eigenlijk: verse start
« Gepost op: 24 July 2014, 17:23:57 »
De kop is eraf! Vorige week mijn eerste 2 locs gekocht, met DCC decoders. Het grappige is dat ik verder nog niks heb!

Ben herstarter. Hoewel, dat is niet het goede woord. Op mijn 14e had ik een baantje, met van die kartonnen rails en constant haperende locs ... mag eigenlijk geen naam hebben. Ben een 'total newbie'.

Ik schrok een beetje van de kosten (voor een DCC baan) en heb eerst maar eens een tijdje zitten te 'spelen' met PC software simulatie. EEP vind ik een mooi programma en het kost niet veel! Voor wie het leuk vindt: hier is een youtube videokanaal.

Heb me inmiddels aangesloten bij de Eindhovense Modelbouwvereniging en leer veel van de leden die vele jaren ervaring hebben. Omdat het toch begon te kriebelen zelf een baantje te hebben om aan te sleutelen, heb ik me breed georiënteerd en is het besluit gevallen: "we doen het".

Twee bestelde locs zijn vorige week binnen gekomen. Gisteren op de club heerlijk mee zitten te 'pielen' om ze fijn af te stellen qua Vmin, Vmax, P, I, BEMF and 'what have you'. Ze rijden nu heel mooi soepel, ben er erg blij mee. En dat voor €59, inclusief decoder! (Aanbieding bij Grootendorst loopt nog)

Peco HO75 rails en twee wissels zijn besteld, evenals een ESU Ecos 2. Plan is om rustig, in fases, op te bouwen. Eerst tafels maken (draadje over toplaag en geluid / akoestiek natuurlijk met belangstelling gelezen), 3 stuks van 60x120cm, samen groot genoeg voor de aanleg van een eerste test-ovaaltje.

Middels dat simpele ovaaltje leren omgaan met de Peco rails. Dan de besturing erbij. Als dat loopt, dan wissel decoders en servo's erbij. Gevolgd door PC aansturing met Koploper en/of Rocrail en tot slot ook bezetmelders erbij.

Als dat allemaal onder de knie is (en ik nog niet door mannen in witte jassen ben afgevoerd in een dwangbuis) ... dan door naar een wat grotere baan, eventueel gevolgd door een nog grotere baan (?). Een meerjarenplan. Ben niet zozeer iemand van de scenery ... mijn hobby ligt meer op het ontwerpen, bedraden en digitale aansturing.

Zal denk ik tzt de baanontwerpen posten in het daarvoor bestemde hoofdstuk. Altijd fijn om feedback te krijgen om dingen anders / beter / mooier / handiger te doen.

Groet, Ruud.

PS: Ik ben van plan vanaf het begin een blog bij te gaan houden. Vandaag opgezet, is nu nog maar 1 pagina, maar hier is alvast de link: http://rudysmodelrailway.wordpress.com

« Laatst bewerkt op: 25 July 2014, 12:25:05 door RudyB »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Herstart ... of eigenlijk: verse start
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2014, 11:27:35 »
Je zegt dat je interesse meer bij de electrische kant ligt? Kijk er dan ook eens naar of het leuk is om tweedehands loks te kopen die je vervolgens moet digitaliseren. Lekker even klussen en je krijgt er relatief goedkoop meer materieel bij.

Stapeltje tweedehands rijtuigen en vervolgens LED verlichting erin, misschien een functiedecoder en sluitlichten enzo... Lage kosten, veel soldeerplezier.

Zomaar wat gedachten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2014, 12:07:48 »
Hoi Reinout. Bedankt voor je idee. Het lijkt me inderdaad leuk om zoiets te proberen. Het kan ook bijdragen om de kosten aantrekkelijk te houden.

Alleen ... ik heb nul ervaring, kan de staat van een tweedehands loc totaal niet beoordelen. Als je een tweedehands loc zou willen kopen, kan je dan nagaan / achterhalen of ie in redelijke staat is of dat ie missschien al bijna tot op de draad versleten is? Of werkt dat in de modeltreinwereld gewoon op elkaar kennen en elkaar (kunnen) vertrouwen?

Ik denk dat ik dan toch naar een beurs zou moeten gaan samen met iemand die daar meer ervaring mee heeft?

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2014, 13:34:56 »
Überhaupt een keer rondkijken op een tweedehands beurs (of het kraampjes-gedeelte van eurospoor of Rijswijk). Niets kopen, maar rustig een indruk opdoen van het aanbod. Na twee uurtjes kijken kan je denk ik al aardig zelf een inschatting maken qua kwaliteit en orde-van-grootte bijbehorende prijzen.

Heel veel verstand heb ik er zelf niet van. Ik heb een paar tweedehands roco loks gekocht: jaartje of 20 uit, da's prima spul. Er zat er eentje tussen waar later een hele oude eerste-generatie motor in zat. Daarvan betwijfel ik of het een digitaliseer-poging waard is (ik denk van niet). Maar een roco v100/br211 van vier tientjes ofzo? Daar kan je je nauwelijks een buil aan vallen, die rijdt gewoon goed.

Op een beurs kan je vaak wel proefrijden bij sommige stands, hoewel ik dat tot nu toe niet gedaan heb met de ene lok die ik op een beurs kocht.

Reinout

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2014, 15:00:07 »
Alleen ... ik heb nul ervaring, kan de staat van een tweedehands loc totaal niet beoordelen. Als je een tweedehands loc zou willen kopen, kan je dan nagaan / achterhalen of ie in redelijke staat is of dat ie missschien al bijna tot op de draad versleten is? Of werkt dat in de modeltreinwereld gewoon op elkaar kennen en elkaar (kunnen) vertrouwen?
Het advies van Reinout van Rees is inderdaad wel op te volgen: ga niet meteen kopen, maar loop eerst de hele beurs eens rond. Vaak zie je dan dezelfde modellen bij meerdere stands liggen, voor verschillende prijzen.

Mijn ervaring met Duitse handelaren 'op' Houten zijn beter dan die met Nederlandse. Ze maken vaak een beter onderscheid in 'afgeleefd', gebruikt en nieuw.
Voordeel van de categorie 'afgeleefd': het is vaak erg goedkoop. Als je graag knutselt is dat handig, maar voor jou misschien niet. Sowieso kun je zo'n loc na koop thuis eens openmaken om te kijken hoe dat allemaal werkt, zonder dat je bang hoeft te zijn iets te beschadigen of kwijt te raken. Soms kun je voor 15 euro al een loc kopen: uiterlijk is dat helemaal niets meer, maar technisch vaak wel bruikbaar.

Vrijwel al mijn materieel is tweedehands en daar heb ik prima ervaringen mee. Daar staat wel tegenover dat sommige modellen direct na koop wel reden, maar wel een grote schoonmaak nodig hadden. Als je niet zo handig of technisch bent of het simpelweg nog nooit gedaan hebt, kan ik me best voorstellen dat je dat liever achterwege laat en voor nieuw spul gaat.
Wil je toch tweedehands, zoek dan stands uit waar een testrails aanwezig is.

Punten om op te letten of modellen de prijs die gevraagd wordt, waard zijn:
Allereerst: probeer de fabrikant te achterhalen. Dat staat vaak op de onderkant. Lima heeft bijvoorbeeld 2 'periodes' gekent: een lange periode waarbij wat achterhaalde aandrijf-technieken gebruikt werden (ook wel bekend als de pannenkoek-motor) en waarvan zowel het chassis als de bovenbouw van kunststof waren.
De tweede periode kenmerkt zich door hoogwaardiger aandrijvingen (motor met cardan-overbrengingen) en een chassis dat vaak van metaal was.
Die modellen waren uiterlijk ook van betere kwaliteit.
De modellen uit de eerste periode zie je heel veel op beurzen en er wordt naar mijn mening vaak een exorbitante prijs voor gevraagd. De modellen uit de tweede periode zie je veel minder.
Roco en Fleischmann is allebei vaak wel OK: echt oude rommel zie je daar veel minder van.

Uiterlijk: is de loc vrij van krassen/vlekken en (met pech) vreemde geuren? (meest belangrijke: tabakslucht)
Hoe ziet de onderkant van het model eruit? Vuile wielen zijn geen ramp, maar als er naast vuile wielen ook een hoop stof en haren rond de wielen te vinden is, geeft dat aan dat er weinig onderhoud gepleegd is, wat jij voor je rekening krijgt.
Kan dat wat hoort te bewegen, bewegen? (Draaistellen even met de hand heen en weer draaien, zoals ze normaal in bochten doen, NIET de wielen met de hand proberen rond te draaien)
De originele verpakking vind ik zelf niet zo belangrijk maar kan voor het vervoer wel handig zijn.

Bovenstaande punten zijn een beetje de aandachtspunten: naarmate je meer ervaring opdoet kun je op een gegeven moment beter het kaf van het koren scheiden en weet je wat echt oud spul is en de prijs niet waard is, en het spul wat beter is.

Belangrijkste punt: op zo'n beurs lijk je gemakkelijker geld uit te geven naar mijn mening. Er is zo'n beetje alles te vinden, waardoor je sneller geneigd bent om ergens de portemonnee te trekken. Toch zal je vaak/soms amper goedkoper uit zijn dan in de winkel. Wordt dus niet te enthousiast als er ergens 'aanbieding' staat.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5 Gepost op: 25 July 2014, 16:08:35 »
Goed punt van Menno aan het eind over prijzen: dat je op een beurs met tweedehands materieel soms niet goedkoper uit bent dan in de winkel.

Rudy, jij hebt voor €60 per stuk een roco v90/br290 gekocht. Inclusief (waarschijnlijk eenvoudige) decoder. Ik zie er nu eentje op marktplaats staan ("in nieuwstaat maar met 1 missende buffer") voor €85! Dan ben je in de winkel mooi €25 goedkoper uit geweest  ::)

(Losstaande opmerking: je hebt een v90 (periode III) en een blauwe br290 met rood DB logo (periode V) gekocht. Prima als het je niets uitmaakt, ik geef het alleen maar aan. Zelf heb ik deels III en IV door elkaar...)

Reinout

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #6 Gepost op: 25 July 2014, 16:39:51 »
Haha, ja ... ik weet van het bestaan van die 'periodes' ... en het eerste wat ik doe is er meteen een paar door elkaar gooien!? Dat geeft maar aan dat ik (nog) geen treinenman ben in de zin van alles van het rijdend materieel weten, dat komt later misschien nog wel. Voorlopig vind ik het gewoon leuk om mee te spelen. Denk dat ik nog net niet zover zou gaan om een ICE en een stoomloc op 1 baan te zetten. :)

Bedankt Menno en Reinout voor de tips. Tsja ... mijn prijs-referentie is nu natuurlijk iets vertekend. Inderdaad net 2 nieuwe Roco loks voor €59,- per stuk gekocht, inclusief Roco decoders (= Zimo). Die decoders zijn geen 'uitgeklede' versies, de volledige set CV's volgens de gedownloade Zimo manual is beschikbaar (terwijl in het door Roco meegeleverde boekje nog niet de helft vermeld staat!)

Wat ik ga doen is eens polsen op de club (EMV) wie er wanneer naar een beurs gaat, dan ga ik mee.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2014, 17:47:09 door RudyB »

obb70

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 July 2014, 17:28:26 »
Ik zie bij grootendorst alleen die locs zonder decoder voor 59 of kijk ik nu verkeerd, een bordaux rode, een blauwe en een fel rode uitvoering, hebben ze ook licht

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #8 Gepost op: 25 July 2014, 17:43:58 »
@obb70

Ja, die drie waren het. Ik heb zojuist even gekeken en de aanbieding is inmiddels inderdaad van de homepage af.

Ze hebben licht, 1 witte lamp, zowel voor als achter. Is geen led.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2014, 17:48:19 door RudyB »

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #9 Gepost op: 25 July 2014, 18:55:43 »
Ruud,

Zelf een ICE kan samen met een stoomloc op "een" baan rijden.

Zijn toch meerdere musea die hun materieel rijdend hebben, zoals Hoorn-Medemblik of de VSM.
Als jij het mooi vind staan naast elkaar warom zou dat dan niet kunnen?

Zie het Natuurtrouwe draadje maar eens in de Ditjes en Datjes.
Staan vele voorbeelden van hoe het zowel op de baan als in het echt eigenlijk niet hoort te gaan.
Maar TOCH gebeurt.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

obb70

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 July 2014, 19:58:01 »
ze zijn er nog wel maar zonder decoder ???

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 17 August 2014, 18:27:36 »
... Het lijkt me inderdaad leuk om zoiets te proberen. Het kan ook bijdragen om de kosten aantrekkelijk te houden.
Alleen ... ik heb nul ervaring...
Ik heb op mijn site een hoop digitaliseer verslagen staan.
Dit zijn stap-voor-stap verslagen waar je als beginner goed mee uit de voeten kan. Probeer het maar eens   (y)

[Edit]
Ook heb ik op mijn site een hoop zelf gemaakte foto's voor in je ECoS-2, wat een prachtige centrale is trouwens  ;D.

mvg,
Martijn.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2014, 18:36:55 door Martijn1974 »
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl