Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:38:34
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04

Auteur Topic: Gewenste inhoud boek over stoomloc's  (gelezen 1435 keer)

pullmanneke

• Offline Offline
Gewenste inhoud boek over stoomloc's
« Gepost op: 15 May 2014, 18:33:49 »
Ik wil mij even beperken tot de gele boken van Paul Henken, misschien dat andere zaken in de loop van dit draadje ter sprake komen.
De inhoud van de boeken van Paul is zonder meer van een goede kwaliteit. Echter Bert Steinkamp die het hoofdstuk over de diensten van een bepaalde serie voor zijn rekening nam is ons helaas veel te vroeg ontvallen en daarmee dreigde ook een belangrijk hoofdstuk te vervallen. Dit zou gecompenseerd kunnen worden door de grote hoeveelheid technische (en gedeeltelijk geschiedkundige) informatie die voor de beschrijving de series die nog stapel staan.
De vraag is nu of we zitten te wachten op extra informatie op technisch gebied, wat ongetwijfeld de boeken van Paul kwalitatief van een nog hoger gehalte zal maken dan zijn voorgaande werken. Het is dus meer en bijna uitputtende informatie versus (niet veel meer) plaatjes  om er ook een "plaatjesboek" van te maken. Toegegeven, extra (technische) informatie in het boek lijkt misschien iets dat uitsluitend aan stoomfreaks is besteed en hoeveel zijn er daar nog van?
Gr.
Frank 
« Laatst bewerkt op: 17 May 2014, 01:03:58 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
fly with the eagle or scratch with the chickens

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: gewenste inhoud stoomloc boek
« Reactie #1 Gepost op: 15 May 2014, 18:58:41 »

Persoonlijk vind ik de Paul Henken boeken zoals ze zijn mooi gebalanceerd tussen techniek, uitvoering en mooie verhalen. Ik persoonlijk zit niet te wachten op veel meer techniek, een beetje mag wel maar juist dienstuitvoering en verhalen van de boek maken de boeken prettig leesbaar en ook nog bruikbaar voor de modelbouwers onder ons. Als voorbeeld hoe het (voor mij dan) niet moet vind ik de boeken over de BB300 en 1100, daar is voor mij geen doorkomen aan het technische deel, ondanks dat ik het best interessant vind.

Van mij mogen er nog vele stoomlocboeken volgen, ik schaf ze hoe dan ook allemaal aan want ze geven per locserie echt een schat aan informatie.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 May 2014, 20:57:03 »
Ik ben ook heel tevreden met de manier waarop Paul Henken zijn boeken samenstelt.
Enkel en alleen een plaatjes- of fotoboek hoeft voor mij niet, een dosis techniek hoort er uiteraard bij, maar het hoeft niet overladen te worden met alleen maar technische beschrijvingen
Bovendien, de verhalen met oud-machinisten maken zo'n boek helemaal af.
Kortom, kom maar op met extra stoomboeken. :)

Gerard

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 May 2014, 22:32:02 »
Ik ben uitermate te spreken over de serie boeken over een bepaald stoomloktype. De balans techniek, verhaal maakt me niet heel erg veel uit. Ik beschouw de techniek meestal als een soort naslag, als ik bij de bouw van een model niet meer snap waar ik naar zit te kijken / wat ik probeer na te maken.

In elk geval zal ik een nieuw deel van de stoomlok, diesel of elok serie aanschaffen. Binnenkort de 1600 e en wie weet straks een boek over de Rijnboog, de latere 1600? Ook mis ik nog een boek over de 2200. Zou goed passen naast het superboek van Uquilair over de 2400. Naast het boek van Sicco en .. over de 2200 en 2400 is daar voor mij zeker nog ruimte. De insteek van Sicco en .. (sorry moet het opzoeken) is een hele interessante ingedeeld naar inzet, maar een apart 2200 boek (bijvoorbeeld tegelijk met de presentatie van de Philotrain 2200 in H0  ;) ) is zeer gewenst.

Dus ik laat me graag verrassen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #4 Gepost op: 16 May 2014, 00:41:41 »
Hoewel van de drie tractievormen stoom mij het minste boeit heb ik toch vrijwel alle genoemde boeken op de plank.
Paul Henken weet, als een van de weinigen, de technische zaken erg goed te beschrijven zodat ook niet-technici het goed kunnen volgen.

Hoewel Bert Steinkamp er niet meer is, lijkt het mij dat de info nog steeds grotendeels beschikbaar is, dus het hoeft niet meteen te betekenen dat dergelijke info vervalt in volgende uitgaven. Vraag is meer of iemand bereid is zulk speurwerk te doen. Als ik echter alleen al hier op het forum kijk hoe sommigen dienstregelingen en omlopen uitpluizen vermoed ik dat er vast wel een vervanging te vinden is...

De door Sander aangehaalde boeken van Wim van Dool zijn inderdaad een stuk meer op de techniek gebaseerd. Voor mij als techneut is dat genieten, maar ik snap dat sommige mensen er weinig mee kunnen. Probleem is vaak om een goede balans te vinden. Het 2200/2400 boek van Davy en Sicco is voor mij een 99% geslaagd boek , perfecte mix techniek, feitjes en inzet. Misschien 1-2 meer stukjes vanuit de rijdende dienst maar verder perfect geslaagd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #5 Gepost op: 16 May 2014, 08:25:12 »
Hallo Mensen

Zijn deze boeken van Paul Henken nog ergens te koop.
Ik zie bij de uitgever dat vele boeken uitverkocht zijn.
Voor mij is dit een nieuwe dementie voor mijn hobby modelspoor.
had nog nooit deze boeken gezien maar mijn belangstelling is met het lezen van deze topic groot.

Kende wel de boeken van H.Waldorp en Gerard Tombroek vooral de laatste zit ik met smart te wachten op het vervolg.
Natuurlijk zijn deze boeken van Gerard Tombroek een heel andere opzet maar toch ook zeer interessant.

Met name de volgende 3 boeken van Paul Henken zou ik graag willen aanschaffen.

•  Stoomlocomotieven serie HSM 501-535 (NS-serie 2100)
Uquilair, ISBN 90-71513-45-9, 2003, prijs €17,95
Uitverkocht

•  Serie SS 601-612 en 651-680 (NS 6500 en 8100)
Uquilair, ISBN 978-90-71513-72-5, 2010
geen informatie over leverbaarheid

•  Serie SS 801-935 (NS-serie 1700)
Uquilair, ISBN 978-90-71513-66-4, 2008
geen informatie over leverbaarheid

Met vriendelijke groet,
Herwim Frank

« Laatst bewerkt op: 16 May 2014, 08:31:46 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #6 Gepost op: 16 May 2014, 08:46:54 »
Voor mij is dit een nieuwe dementie voor mijn hobby modelspoor.

Daar heb ik gelukkig (nog) geen last van  ;)

En typ eens bij www.boekwinkeltjes.nl Paul Henken in bij schrijver en dan vind je wel wat van de door jou gezochte boeken.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2014, 08:48:30 door sander1985 »
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 May 2014, 10:12:24 »
Henken's boek zijn wat mij betreft een goede mix van informatie. Omdat het door de opzet van de  serie gezaghebbende naslagwerken zijn, niemand haalt het in zijn hoofd een tweede boek over dezelfde serie te schrijven, dient m.i. de technische informatie correct en volledig te zijn. Dit des te meer omdat het hier om historische techniek gaat die een juiste beschrijving verdient. In de diverse fora is de laatste jaren regelmatig volstrekt vreemde uitleg over locomotieftechnieken langs gekomen, zoals  over oververhitting, bakschuiven daarbij, cylinderblok 3500, compoundering, exhaustwerking, balancering e.d. Dit soort boeken hoort dat helder en foutloos te bespreken en mogen nooit de indruk wekken door een technische leek geschreven te zijn.
Mvrgr
Koopmans

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 16 May 2014, 10:58:39 »
Eens met de vorige schrijvers, de boeken zijn een goede mix van geschiedenis, beeld en techniek. Inderdaad, wat inzetgebieden en -trajecten horen er zeker bij.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #9 Gepost op: 16 May 2014, 11:27:16 »
En ook ik sluit me aan bij de vorige reageerders. Prima boeken met een goede mix van de verschillende aspecten. Het techniek-gedeelte vind ik op zich wel het minst boeiend, maar vind ik desondanks een onderdeel dat er zeker bij hoort. De historie van een locserie, in al zijn varianten door de jaren heen, vind ik heel interessant en de praktijkverhalen doen een loc(serie) voor mij tot leven komen tezamen met het fotomateriaal.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #10 Gepost op: 16 May 2014, 23:29:53 »
Hier ook alle gele boeken op de plank  (y)
Gewoon op de zelfde voet doorgaan ;D

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Gewenste inhoud boek over stoomloc's
« Reactie #11 Gepost op: 17 May 2014, 03:59:15 »
Hallo Sander

Bedankt voor je tip.
Heb via die link een 4 tal boeken gevonden.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 May 2014, 12:46:19 »
Ik heb het hier allemaal een paar dagen aangezien en behalve off topic zaken zoals stichtingen die allemaal van subsidies afhankelijk zijn bespeur ik dat er wat verwarring is.
Ik bedoel zeker niet dat de boeken van Paul een soort collegedictaat moeten worden met verhandelingen over scheenplaatdrukken, allerlei soorten weerstanden waar een locomotief aan onderhevig is, wielbalancering enz. Daar komt nog wel een boek over.
Ik bedoel het volgende:
Stel dat bij research voor een geel boek, (technische) informatie( tekeningen en dergelijke; geen formule achtige zaken)opduikt, die vooral nooit in de openbaarheid is gekomen en die een (ander?) licht werpt op de constructie. Moet die dan in het boek? Er is nogal wat gevonden dat de mond nogal eens heeft doen openvallen van verbazing.
Nogmaals, om met Paul te spreken "het moet smeuiig blijven". En dat blijft het ook. Het is alleen de vraag of extra tekeningen etc erin moeten en als er meerdere zijn moeten ze dan allemaal erin om het boek zoveel mogelijk uitputtend te maken of
moet er maar een gedeelte in? Dat bedoelde ik.
En wat het eerstvolgende boek betreft hoeft men zih geen zorgen te maken over de praktijkervaringen. De een deel van de betreffende serie is zelfs als "slaapplaats met fornuis" gebruikt vanwege de voorziening met stoomverwarming.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 May 2014, 14:07:54 »
Een boek over nederlandse stoomlokomotieven koop ik uitsluitend op grond van de aangereikte nieuwe informatie en de volledigheid. Oude foto's/tekeningen die elders al te zien waren zijn een onnodige herhaling. Vwb techniek, de 2100 had Hochwald schuiven, geen nadere uitleg in boek, cylinders zijn ooit gewijzigd zonder verder uitleg over de consequenties voor de schuiven. De tekst over de scheendrukken is voor de 2100 relevant omdat er besluiten over de plaatsing van de koppelstangkrukken aan werden verbonden. De uitgebreide uitleg in het Handboek voor Spoorwegtechniek staat helaas niet in de literatuuropgave. Bij een 3500/6000 boek zou dat zeker moeten worden gemeld.
Bij de 6100 is terecht uitgebreid ingegaan op de cylinderwijziging (tekening helaas ten onrechte ook in 3900 boek). Bij de 3900 zijn de proeven met de oververhitterelementen en de slagring terecht besproken.
Mijn conclusie is dus dat onbekende technische gegevens in zo'n boek thuishoren, men hoede zich echter voor een speculatieve uitleg, laat dat maar aan de verbeelding van de lezer.
Grif geef ik toe dat eea voor de H0 bouwer minder ter zake doet, de lezersgroep bestaat echter ook uit 1:1 geinteresseerden en zelfs uit bouwers van stoomgedreven modellen in de grotere schalen.
Mvrgr
Koopmans

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 May 2014, 19:23:16 »
Frank,

Dat soort zaken interesseert mij zeker wel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*