Een (dodeman/ATB/snel)remming die niet tot 0 km/h gaat is niet zó spannend dat reizigers daar alarm om slaan; in het hogere snelheidsbereik merk je dat soms niet eens echt.
Eerder in dit draadje gaf ik al aan, dat ik niet begreep, waarom dat lange (en wellicht slaapverwekkende) HSL-tracé niet eindigde met een absolute remdwang
De mcn heeft ongetwijfeld fouten gemaakt, maar als 'het systeem, aanwezig op deze lijn', de naam "Beveiliging" waardig zou zijn geweest, had er een Noodremming/Snelremming plaatsgevonden met wellicht 'vertraging', maar tenminste géén doden zoals nu...
Een aantal politici in Spanje zeiden dat er, behalve de machinist, nog meer schuldigen waren. De rechter gaat daar in mee, en heeft Renfe gevraagd om een lijst met namen te geven van alle, voor de veiligheid op het traject verantwoordelijke, bobo’s.Hij vroeg zelfs om alle namen vanaf de bouw van het traject, tot aan de dag van het ongeluk.Dus het lijkt er dat de rechter hier de onderste steen boven wil hebben.Edit:En inderdaad: http://www.nu.nl/buitenland/3572159/kaderleden-verdachten-treinramp-spanje.html