Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Esu micro V4.0 in een HO lok?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Esu micro V4.0 in een HO lok? (gelezen 2461 keer)
Hobojohn
Offline
Berichten: 451
Esu micro V4.0 in een HO lok?
«
Gepost op:
05 March 2014, 19:17:39 »
Dag allen,
0,75A staat er op het doosje, (ook) voor kleinere HO-loks. Betekent dat ik de decoder maar beter niet in bijvoorbeeld een Roco Nohab lok kan monteren ? In een br. 64 van Roco zit ook een behoorlijke grote motor. Voor die laatste heb ik de decoder eigenlijk bestemd. Er is weinig ruimte in deze laatste lok.
Het gaat dan dus om het stroomverbruik van de genoemde motoren De meeste HO decoders hebben 1 Amp of soms iets meer. Heeft het type motor in bijvoorbeeld de Nohab (nummer 85112) meer stroomverbruik dan dit decodertje aankan? En de Br 64?
Ze hebben het in de Amerikaanse literatuur altijd over de 'Stall-current': zet de lok op max van de trafo en meet het stroomverbruik. Stall wil dan eigenlijk zeggen: de lok staat stil (met de hand vasthouden) zet de trafo op max en meet dan het stroomverbruik. De Amerikaanse Soundtraxx laat dat zien op pagina 7 van deze handleiding:
http://www.soundtraxx.com/manuals/tsuinstallation.pdf
Lastig om te weten waar nu precies de grens bij de Roco motoren ligt. Ik vind het nogal wat om het stroomverbruik zo te meten "the American way". Als je de motoren uit beide loks normaal "berijdt" met slechts een paar wagonnetjes aan de haak dan kom je toch nog (lang) niet aan die max 0,75A spanning toe? Waar ligt nu bij dat gebruik eigenlijk de praktische grens bij de ESU V4.0 micro-decoder?
Is het overschrijden van die kritische grens misschien met elektronica te beschermen?
Wie heeft een goed advies?
Dank alvast voor jullie gewaardeerde reacties.
Jan
«
Laatst bewerkt op: 05 March 2014, 19:19:38 door Hobojohn
»
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Esu micro V4.0 in een HO lok?
«
Reactie #1 Gepost op:
05 March 2014, 19:51:14 »
Ik heb zo'n micro in een Br 24 van Fleischmann gezet, omdat daar ook heel weinig ruimte was. De winkelier vertelde me dat het wel zou kunnen. Bovendien: als de decoder te zwaar belast wordt, blaast hij zichzelf niet op, maar schakelt hij af. Als je de loc/de decoder even tot rust laat komen, kun je er daarna weer verder mee rijden.
Mijn ervaring met die micro in die Flm loc is goed. Ook met redelijke lange goederen- of personentreinen blijft het spul werken.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Re: Esu micro V4.0 in een HO lok?
«
Reactie #2 Gepost op:
05 March 2014, 20:04:34 »
Ha die Jan,
leuk je hier op het forum weer tegen te komen!
Ondertussen ben ik wat verder digitaal ontwikkeld en ben even geleden tegen hetzelfde aangelopen, omdat ik een Lenz mini in een Hippeltje wil zetten.
De Lenz mini kan maar 0,5A motorstroom aan, met een maximale piekbelasting van 0,8A.
Ook daarvan heb ik eerst de motorstroom gemeten volgens de methode die beschreven staat in de encyclopedie en daarin staat uitdrukkelijk beschreven dat je niet de hoogste motorstroom mag meten door de loc tegen te houden, maar inderdaad tijdens het dagelijks gebruik.
Bij de Hippel kwam ik uit op een 0,3A, ondanks de in verhouding grote motor.
Vervolgens liep ik tegen een advertentie op marktplaats aan, waar iemand dezelfde decoder in een Hippel had gebouwd en met succes.
Ik heb die man gevraagd naar z'n ervaringen; ook hij kwam op hetzelfde stroomverbruik van de motor en was de decoder nog nooit in de beveiliging gevlogen.
Wat misschien ook nog een puntje van aandacht is, het kan zijn dat die 0,75A het totale stroomverbruik is wat de decoder aan kan, dus ook inclusief de functies en verlichting.
Groetjes,
Marten
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
SBBcargo
Offline
Berichten: 657
Re: Esu micro V4.0 in een HO lok?
«
Reactie #3 Gepost op:
05 March 2014, 21:00:36 »
Op de site van ESU staat het volgende:
Die Lastregelung kommt bestens zurecht mit allen üblichen Motoren, egal ob von ROCO®, Fleischmann®, Brawa®, Bemo®, Faulhaber® oder Maxon®. 0,75A Dauerstrom sind für die oben genannten Motoren mehr als ausreichend und bieten genügend Kraftreserven auch für lange Ganzzüge.
Volgens mij moet dit dan geen probleem zijn.
Marius.
Gelogd
Marius
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Esu micro V4.0 in een HO lok?
«
Reactie #4 Gepost op:
05 March 2014, 21:07:52 »
Ik denk dat die 1 ampère decoder bedoeld is voor het oudere rundmotor spul, zonder vliegwiel en met meer dan 500 gram loc gewicht.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
Gelogd
Hobojohn
Offline
Berichten: 451
Re: Esu micro V4.0 in een HO lok?
«
Reactie #5 Gepost op:
05 March 2014, 22:21:52 »
Bedankt voor jullie reacties. Al jullie ervaringen zijn waardevol.
Ik ben overtuigd en ga de decoder toch inbouwen in mijn Nohab.
Dat geluid is nu eenmaal onovertroffen.
In het verleden heb ik wel eens een Athearn lok omgebouwd (daar zijn de Amerikanen weer!) voor een On30 lok.
Daar kreeg ik de nodige problemen mee, met inderdaad een decoder (1 AMP) die zich steeds uitschakelde.
Die ervaring speelde ook mee. Ik heb daar toen een Zimo 64H in gezet met een Uhlenbrock geluidchipje.
Mannen bedankt!
Blijft mooi toch die hobby van ons!
Groet
Jan
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Esu micro V4.0 in een HO lok?
«
Reactie #6 Gepost op:
06 March 2014, 10:08:23 »
Ik ben ook van plan een geluidje in mijn NS hippel te bouwen. Tja, ik had al goede ervaringen met een geluidschip in een Hornby locje. Daar zat klein motortje in waardoor ik de ombouw wel aandurfde. Nu ik hoor dat ombouw voor de grotere Roco-motor eigenlijk ook wel kan, stemt me dat hoopvol. Gek dat ik bij het Roco NS 500 model eigenlijk nooit een stroommeting gedaan heb.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Re: Esu micro V4.0 in een HO lok?
«
Reactie #7 Gepost op:
06 March 2014, 23:03:12 »
Jan en Zuylen,
succes allebei met jullie ombouwprojectjes en hou ons op de hoogte van jullie ervaringen, daar leren wij weer van!
Groetjes,
Marten
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
Hobojohn
Offline
Berichten: 451
Re: Esu micro V4.0 in een HO lok?
«
Reactie #8 Gepost op:
08 March 2014, 17:10:59 »
Dag allen,
De Micro V4.0 Esu Loksound is van het juiste geluid doorzien en in de Nohab van Roco geplaatst.
De decoder zit onderin een bakje (dieseltanks, je vindt hem er bij niet in terug zo klein is het decodertje )
Het speakertje, waarvan de klankkast van de "oren" is ontdaan. staat op twee stukjes styreen over de kardan van de aandrijving. Past heel goed. Door de kap van de lok klinkt het geluid nog beter.
Je staat er versteld van hoeveel geluidfuncties je meekrijgt (F1-F22!).
En de lok rijdt ook prima op dat kleine stukje elektronica.
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen
.
Groet
Jan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Esu micro V4.0 in een HO lok?