Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Vreemde rijeigenschappen Piko BB66000  (gelezen 2279 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Vreemde rijeigenschappen Piko BB66000
« Gepost op: 26 December 2009, 14:57:37 »
Ik heb een maandje geleden een H0 Piko BB66000 (SNCF) lok gekocht. Gisteren heb ik de lok voorzien van een decoder (ESU Lokpilot V3.0) om deze te besturen met mijn Lokmuis. Helaas werkt het nog goed. De lok rijdt wel, maar reageert traag op de stuursignalen. Als ik de regelaar naar 0 (midden) draai, dan schiet de lok nadat hij bijna tot stilstand is gekomen nog een stukje vooruit en komt dan pas definitief tot stilstand. Soms kapt de lok er onder het rijden ook mee.

De instellingen in CV29 heb ik al aangepast en deze komen overeen met de instellingen op de Lokmuis (3 streepjes, 128 Stufen). Daarnaast heb ik de automatische herkenning van DCC-signalen ("Automatische Fahrstufenherkennung") in CV49 aan en uitgezet, maar dat helpt ook niet.

Herkent iemand deze symptomen en heeft er de oplossing voor, voordat ik terug ga naar de winkel of een andere lok probeer?
« Laatst bewerkt op: 26 December 2009, 14:59:09 door Remco77 »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2112
  • MSc Micro-Electronics
Re:Vreemde rijeigenschappen Piko BB66000
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2009, 15:33:25 »
Citaat
maar reageert traag op de stuursignalen
De optrek- en afremvertraging is een beetje aan de hoge kant, misschien CV3 en 4 wat lager zetten (probeer 10).

Citaat
Als ik de regelaar naar 0 (midden) draai, dan schiet de lok nadat hij bijna tot stilstand is gekomen nog een stukje vooruit en komt dan pas definitief tot stilstand
De ESU kan dit gedrag vertonen. Dan zijn de parameters van de P en I regeling te hoog. Ik stel voor dat je CV 53 en 54 verlaagd tot ongeveer 10. Dit wil wel eens helpen. Als de lok een groot of geen vliegwiel heeft dan moet je eventueel ook CV 55 (de inertie van de motor) aanpassen. Ook zou ik het startvoltage (CV2) wat lager zetten (2 of zelfs 1). Bij loks die snel beginnen met rijden (sommige beginnen al bij 1 Volt te rijden) wil de standaardinstelling nog wel eens te hoog zijn. Ik had een degelijk probleem met de nieuwe Rivarossi (Lima) V20.

Citaat
Soms kapt de lok er onder het rijden ook mee.
Dat duidt op contactproblemen. De ESU is daar redelijk gevoelig voor.

Voor de rest even in de handleiding kijken.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2009, 15:35:55 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re:Vreemde rijeigenschappen Piko BB66000
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2009, 12:36:09 »
Ik  heb een paar piko loks, welliswaar op marklin digitaal systeem, die hetzelfde probleem hebben gehad als er een decoder in werd gezet. Als je een decoder hebt met lastregeling moet je die eens uitzetten ( de lastregeling). Geen idee waarom en wat het ermee te maken heeft maar het probleem is bij mij weg. Dit zowel met een roco, uhlenbrock en een lok-sound decoder.

probeer het eens, misschien helpt het bij jou ook,

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
  • Eschburg
Re:Vreemde rijeigenschappen Piko BB66000
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2009, 12:55:05 »
Het antwoord om de lastregeling uit te zetten slaat nergens op. De eigenschappen voor het rijden worden dan alleen maar ongunstiger.

Wat al eerder genoemd is ga eens wat spelen met de PID regeling en zorg dat er een goed railcontact is, dus wielen, stroomafnemers en rails schoon.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re:Vreemde rijeigenschappen Piko BB66000
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2009, 13:54:48 »
Dat het nergens op slaat is niet waar. Het is bij mij met 3 modellen, ( br189, alex loc uit de startset en de ns1900 ( fantasie model uit de startset) de oplossing geweest om van het probleem af te komen. Het vreemde is dus alleen bij piko loks. Wissel ik een decoder van de piko ( met de problemen) om met bv een roco dan doet het probleem zich niet voor. Ik verander dan ook niets met de decoder zet hem direct van de een naar de andere lok. Daarom zeg ik ook dat ik geen idee heb wat het met elkaar te maken heeft.
René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Vreemde rijeigenschappen Piko BB66000
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2014, 17:38:13 »
dag Heren ik ben wat en echt te laat maar ik heb een vraag.
en dat is bestaan deze ook AC Wisselstroom ?  ??? hij gaat namelijk Als basis dienen voor een NS 2900 loc. vandaar deze vraag weet iemand dat en welke nummer de loc [ AC versie ] is hoor ik het graag. Mgv David  (y)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6853
Re: Vreemde rijeigenschappen Piko BB66000
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2014, 18:15:33 »