Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Marcel112
Vandaag om 12:14:10
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: Sommige dwergseinen nooit op groen?  (gelezen 7477 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #30 Gepost op: 26 December 2013, 09:22:00 »
Geel knipper is: rijden op zicht. Kan naar bezet spoor zijn, maar ook naar onbeveiligd spoor zijn. De term "grijs gebied" kent men niet binnen het spoor. Naar een kopspoor binnenkomen kan evengoed ook met geel. Dan is het spoor opgenomen in de beveiliging (spoordetectie en die signaleert: er staat geen trein)) en staat er op het juk een afsluitbord. Seintechnisch is het afsluitbord dan het rode sein (afsluitbord is "een sein met een stopopdracht" en er voorbijrijden is een stoptonendsein-passage = je hebt een probleem!).
Groetjes,
Emiel
Vervang grijs door 'ongecontroleerd gebied' en het klinkt ineens wel bekend ;)

Rudolf Stammis

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #31 Gepost op: 26 December 2013, 11:43:20 »
Bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden. Ik ben al weer heel wat wijzer geworden.

Eindelijk (tijdens de kerst) even tijd gevonden om twee screenshotjes vanuit iTrain aan elkaar te knutselen en bewerken.

Het gaat dus om de mogelijke standen van de dwergseinen in de rode cirkeltjes als je vanaf de opstelsporen via OS200 naar de hoofdlijn rijdt. Kunnen de seinen in de cirkeltjes wel 'ns groen tonen, of kunnen ze alleen rood of geel tonen?





Hieronder nog de huidige situatie op de baan:




Groeten, Rudolf
Groeten, Rudolf
H0 / H0e gelijkstroom - Nederlandse baan, tijperk:1972 - Dinamo(DCC+analoog) - iTrain

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #32 Gepost op: 26 December 2013, 12:03:46 »
Als het uitrijsein op OS200 naar de hoofdbaan toe uit de stand stop is, kunnen de omcircelde dwergseinen groen tonen als er vanaf een van deze sporen een rijweg wordt ingesteld.
Groetjes,
Emiel

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #33 Gepost op: 26 December 2013, 13:39:41 »
Het zou zelf zo kunnen zijn dat de dwergseinen geen GEEL kunnen tonen. Alleen Rood, Groen en Geel knipper.
Omdat de afstand tussen de eerste 2 seinen te klein is. (Rood-Rood schakeling.)
Dan kan je alleen met Geel knipper naar het spoor OS-200. En alleen als dat sein ook op veilig staat dan tonen de andere dwergseinen groen.
vr gr. Mark7758

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #34 Gepost op: 26 December 2013, 13:46:24 »
Rood-rood schakelingen komen alleen lokaal voor als de situatie daar om vraagt. Het is niet iets was standaard voorkomt. Zoals de situatie op de tekening is, is een rood-rood schakeling niet strikt noodzakelijk. Het is tenslotte een modelbaan en geen praktijksituatie waarin een onoverzichtelijke om een rood-rood schakeling vraagt.
Groetjes,
Emiel

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #35 Gepost op: 27 December 2013, 00:18:59 »
In Zwolle was een rood-rood-schakeling in de overgang van spoor 2 naar spoor 1 aan de Kampense kant. Die dwergseinen stonden slechts ca. 50 m van elkaar. Er zat alleen een wisselverbinding tussen beide seinen. Ook bij spoor 1 stonden bij die wisselverbinding een tweetal dwergseinen op zeer korte afstand (één voor en één na die wisselverbinding). Dit was in het verleden min of meer noodzakelijk om de trein zover mogelijk aan het eind van het perron te laten stoppen. (Daarom was hier geen rood-rood-schakeling toegepast.) De twee daaraan voorafgaande dwergseinen toonden dan geel. Op een keer (29 mei tweeduizend zoveel) had een machinist van een goederentrein uit Leeuwarden steeds een geel sein voor zich (een keer of vier). Hij mocht steeds een stukje langzaam doorrijden. Bij het laatste gele dwergsein op spoor 1 (net vóór de wisselverbinding) dacht hij: er zal verderop wel weer zo'n geel sein staan. Hij zag zelfs in de verte een groen (hoog) sein (was voor de trein naar Kampen?) en ... reed verder. Maar hij zag het rode dwergsein over het hoofd. De klap was groot! Er kwam namelijk nog een trein waarbij/waardoor ze samen over een verderop gelegen Engels wissel gingen rijden. Hij was n.l. het allerlaatste rode sein voorbij gereden (was in het verleden al vaker gebeurd, maar niemand deed er wat aan). De veroorzaker van het ongeluk is uiteindelijk vrijgesproken, want anderen (de spoorbeheerder) hadden een onbehoorlijke steek laten vallen. Tijdens de ombouw van de sporen in Zwolle is de bedoelde wisselverbinding eruit gehaald. Daarbij is tevens het voorlaatste dwergsein vervallen. Dit alles volgens het systeem: 'Als het kalf verdronken is, dempt men de put'.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2013, 14:17:47 door Ronald Koerts. Reden: Even een compleet bericht als citaat verwijderd. »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #36 Gepost op: 27 December 2013, 00:25:49 »
Je hebt mooie wissels gebruikt. Zo te zien van Tillig. Dit mede door de combinatie van gewoon en smalspoor?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Rudolf Stammis

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #37 Gepost op: 27 December 2013, 09:49:15 »
@Martin, nee het zijn grotendeels Roco-line met bedding wissels. Ze lijken misschien slanker doordat het perspectief waarin de foto gemaakt is een beetje vertekent. Alleen de engelsman rechtsboven is een Tillig.

Het meegebogen aftakwissel H0/H0e heb ik zelf geknutseld door een Roco-line meegebogen H0 wissel te verbouwen. Zie http://www.youtube.com/watch?v=JpIkVCGCkuY voor de eerste proefrit over dit wissel.

Groeten, Rudolf
Groeten, Rudolf
H0 / H0e gelijkstroom - Nederlandse baan, tijperk:1972 - Dinamo(DCC+analoog) - iTrain

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #38 Gepost op: 14 January 2014, 18:46:42 »
Hoi Emiel,
Het grijze gebied is het grensbaanvak Landgraaf Herzogenrath,
Daar ligt ATB NG en is sinds kort vernieuwd waar door ze in Maastricht
kunnen zien waar de afvaltrein zich bevindt op de omloopsporen langs de hoofdlijn.
was voorheen niet het geval.
Want kwam regelmatig in de post van Maastricht en daar zag je het wissel in het hoofdspoor
en voor de rest niks was een plaatje naast het scherm met de handwissels erop .
Er was alleen telefonisch contact en de afvaltrein kreeg meestal achter de trein richting Heerlen , de vrijgave richting Heerlen.
In Oktober is alles vernieuwd  aan het spoor en 01-01-2014 rijd de afvaltrein niet meer.
op dat baanvak staat in Landgraaf het laatste Nederlands sein en in Haanrade het Duits voorsein.
Daarom denk dat het iets is wat regionaal is want het werd dus zo geformuleerd toen ik aanwezig was , want zelf ken ik ook niet.
Wat betref dwergsein geelknipper betreft heeft het ook met het tijdperk te maken , toen de lijn Kerkrade Valkenburg bestond, had hij ook geelknipper , dat had betrekking op het ATB want verderop stonden armseinen . Maar sinds dien is veel veranderd en zal ook nog veel veranderen.
Hierover kunnen nog tien boeken over schrijven ,dan heb je een gebed zonder einde.

groeten

Jo ;)     

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #39 Gepost op: 14 January 2014, 22:27:10 »
ATB, zowel NG als EG, hebben niets van doen met het detecteren van treinen op spoorlijnen.

Daar zorgt namelijk het baanvak beveiligingssysteem voor, op basis van een kortsluitprincipe van de spoorstaven, of dmv pendalen of sensoren 'ziet' deze de aanwezigheid van treinen en meld dat door aan de treindienstleider post waardan weer de rijwegen worden ingesteld.

ATB is alleen een controle systeem voor de toegestane snelheid.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #40 Gepost op: 15 January 2014, 22:01:12 »

Bij de ATB heb je gelijk in maar in dit gebied rond Haanrade heb je lussen  in het spoor liggen voor de overwegen en naderhand hebben ze pendalen erbij gebouwd omdat het wel eens voorkwam dat de overweg te laat dicht ging , omdat men in de plaats met 2 ook wel met 1 treinstel rijden en de detectie niet gegarandeerd werd.
Nu hebben ze rupsen op de aftakking de om de overweg te kunnen aanrijden en niet te hoeven sleutelen.
De treindienstleider kan de afvaltrein op dat stuk wel zien maar kan niet ingrijpen.
want het zijn allemaal handwissels , waar bij de wissel in de hoofdbaan met een contact en kz slot is voorzien , hierbij kon hij de stand van de wissel zien op het scherm en zien wanneer hij weer een trein kon aannemen.
Maar ja het is verleden tijd , de afvaltrein rijdt niet meer.
Het Baanvak Landgraaf Herzogenrath staan de laatste seinen in Landgraaf en de Duitse sein op Nederlands grondgebied in Haanrade waar ook het Duitse indusi systeem ingaat.

groeten

Jo
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 22:14:47 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #41 Gepost op: 15 January 2014, 22:12:32 »
Dan hebben ze de overwegbeveiligingen daar dus goed onderhanden genomen, maar dat staat dan dus los van de ATB :)

Ik ben niet exact bekend daar, maar op het moment dat je dat Kz slot voorbij bent, raak jij voor de treindienstleider van het scherm af, dat is immers de overgang naar onbeveiligd gebied.