Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lodewickshaven
door
Eric B
Vandaag
om 13:08:18
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc)
door
Luc2000
Vandaag
om 13:06:40
Gezocht decals wit op transparant
door
ruudns
Vandaag
om 12:50:56
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 12:48:37
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
bask185
Vandaag
om 12:47:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:43:33
Rondom Charlois
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:08:50
Roco 4155 NS 2200 2de leven
door
Dick55
Vandaag
om 12:02:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 11:42:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:39:59
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 11:04:40
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor?
door
bask185
Vandaag
om 10:51:19
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 10:42:46
20 jaar BNLS jubileum
door
Jeroen Water
Vandaag
om 10:37:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:29:23
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold
door
bellejt
Vandaag
om 10:21:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:52:20
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:50:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dennis94
Vandaag
om 09:49:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Karben
Vandaag
om 09:38:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:34:08
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Marco EB
Vandaag
om 09:06:45
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:28:05
Probleem met inloggen iTrain Forum
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 08:07:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 03:44:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 00:40:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:02:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Der Hoffstadt (Baanplan Z, 2,5 X 0.8 M, Tijdperk 3)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Der Hoffstadt (Baanplan Z, 2,5 X 0.8 M, Tijdperk 3) (gelezen 1801 keer)
franswilco
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Der Hoffstadt (Baanplan Z, 2,5 X 0.8 M, Tijdperk 3)
«
Gepost op:
08 February 2014, 14:44:33 »
Hallo allemaal!
Ik ben sinds een paar weken gestart met deze leuke hobby. Ik ben bezig om het digitaal (en computergestuurd rijden) onder de knie te krijgen en ben voorzichtig bezig met het in elkaarzetten van huisjes. Daarnaast ben ik druk bezig met het plannen van mijn Z-spoor baan. Graag ontvang ik hierover jullie feedback, tips en opmerkingen!
N.B.: Het baanplan is nog lang niet af. Linksonderin is bijvoorbeeld een onderhoudsemplacement voor stoomlocomotieven gepland. Ook ben ik nog een beetje op zoek naar een iets spannendere indeling en hoogteverschillen. De klim linksboven de baan is nu nog veel te stijl. Ook qua scenery en gebouwen ben ik nog druk aan het plannen.
----------------------------------------------------------------------------------------
Achtergrond van het concept: De fictieve wereld "Der Hoffstadt".
Ergens in een dal tussen twee bergen nabij de grens van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk ligt het Groothertogdom: Hoffstadt, met als hoofdstad Der Hoffstadt. Met een oppervlakte van slechts 120 vierkante kilometer en nog geen 250.000 - voornamelijk Duits sprekende – inwoners, is dit dunbevolkt gebied een beetje vergelijkbaar met Luxemburg en Liechtenstein.
Anders dan bovengenoemde plekken is Hoffstadt een uniek centraal gelegen handel- en toeristenkruispunt, ontstaan na het spoedig beëindigen van de Tweede Wereldoorlog en de opdeling van Nazi Duitsland in 1942. De inwoners genieten - dankzij de unieke geografische ligging - grote welvaart. Tijdens de oorlog is het gebied namelijk grotendeels ontzien, zodat het na de oorlog - als autonoom gebied - snel heeft kunnen inspringen op nieuw gevormde handel- en toeristenindustrie.
Het is 1952. Het land excelleert op het Europees podium en speelt een centrale rol bij de vorming van een nieuwe unie: De Europese Unie. Recent is er met Duitsland een unieke samenwerking afgesloten omtrent het nieuwe Intercity netwerk van de Deutsche Bundesbahn. Overeengekomen is dat treindiensten tussen o.a. Stuttgart en Munchen aangesloten zullen worden bij Der Hoffstadt. Zo kan Der Hoffstadt zich als springplank ontwikkelen: een toeristenstop voor mensen op weg naar de populaire skigebieden in de regio. De Blauer Enzian, getrokken door de beroemde V200.0, zal voor deze unieke internationale verbinding de komende jaren dienst doen.
De DB is in rap tempo begonnen met het elektrificeren van haar hoofdlijnen en om die reden is het Groothertogdom hier ook mee gestart. De eerste testritten met nieuwe Elektrische treinen zijn inmiddels succesvol afgerond. De elektificatie opent ook nieuwe handelsmogelijkheden met Zwitserland, dat al jaren elektrisch rijdt. Het gerucht gaat dat een nieuwe zware elektrische loc Be 6/8 III spoedig door de Zwitsers in dienst genomen zal worden, waardoor goederendiensten met Der Hoffstadt verdriedubbeld kunnen worden.
Op het moment vormen de stoomlocomotieven nog een belangrijk onderdeel van de treinverbindingen in het gebied. De inzet van stoomloks is met name relevant voor de verbinding naar de grote Oosterijkse industriestad Kugelstadt. Der Hoffstadt is daarom uitgerust met een ruim onderhoudsemplacement. Locomotieven als de BR50 zijn er regelmatig te gast.
----------------------------------------------------------------------------------------
Baanplan
Graag jullie feedback ter verbetering!
Uitgangspunt: Z-spoor, gedigitaliseerd, treinautomatisering middels iTrain.
Voorkeuren: Ik ben gek op tunnels, hoogteverschillen en kruisingen zodat het moeilijk te voorspellen is wat de treinen doen. Ik ben hier nog niet helemaal in gelukt denk ik. Scenery vind ik erg leuk en belangrijk: ik wil geen spoorspaghetti! Realisme is ondergeschikt aan plezier hebben maar wordt zeker nagestreeft.
Er zijn drie niveau's: Niveau 0 is het schaduwstation, verbonden met twee tunnels aan weerszijde en een klimspieraal (daling van 10 centimeter). Niveau 1 is het normale niveau. Links en rechts van het hoofdstation wordt er geklommen, zodat er rechtsbovenin de wilde rivier "Wilderstu Bach" overgestoken kan worden. Linksom worden de bergen bedwongen (nog in de planning, want het stijgingspercentage is nu nog veel te groot). Beide routes kunnen uitkomen bij een lokaal, niet gelektrificeerd, lijntje en het lokale station, dat het hoger gelegen buitengebied van de stad bedient.
De industrie bestaat uit een ruime olie en diesel opslagplaats. Goederen worden grotendeels aangeleverd ter overslag naar Kugelstadt (Oostenrijk). Er is ook een Gravelworks en een grote loods voor goederen aan de stad. Als laatste zijn er regelmatig grote leveringen van kolen voor de stoomloks.
«
Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 17:10:11 door franswilco
»
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7176
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Der Hoffstadt (Baanplan Z, 2,5 X 0.8 M, Tijdperk 3)
«
Reactie #1 Gepost op:
08 February 2014, 23:23:40 »
Interessant concept. Vooral de "what if" spreekt me erg aan.
Ik rij H0, heb geen verstand van Z-spoor, behalve dat het piepklein is.
een paar opmerkingen:
Hebben je perrons voldoende lengte voor de treinen die je in gedachten hebt? Het lijkt me aan de krappe kant voor internationale sneltreinen.
Gegeven het tijdperk kun je misschien nog een of twee raccordementen extra gebruiken: machinefabriek, brouwerij, dat soort spul.
Misschien kun je het station een kleine hoek laten maken met de rand van de spoortafel. Nu loopt het evenwijdig, en dat staat zo schools.
Het zijn maar zo wat gedachten. Volgens mij zit je al aardig op het goede spoor
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Der Hoffstadt (Baanplan Z, 2,5 X 0.8 M, Tijdperk 3)