Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 13:12:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 12:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 12:25:37
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07

Auteur Topic: iemand bezwaar tegen citeren  (gelezen 2049 keer)

1op160

• Offline Offline
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
iemand bezwaar tegen citeren
« Gepost op: 07 August 2007, 12:35:48 »
Beste mensen,

Ik zit eraan te denken om op mijn site een (aantal) pagina's te maken met daarop tips en/of antwoorden op vragen die ik zelf had/heb bij het maken van modelbaan. Een aantal vragen zijn op dit forum beantwoord en ook zijn er erg goede tips gegeven.
Deze info zou ik dus graag willen gebruiken op mijn site.
Als daar geen bezwaar tegen is...  :-|

Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: iemand bezwaar tegen citeren
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2007, 12:47:38 »
Ik denk dat als je mensen citeert en je de naam (nickname) er bij zet (En de bron natuurlijk. > www. beneluxspoor.net  ;)) het geen kwaad moet kunnen. De antwoorden zijn hier toch ook al in het openbaar gegeven. Bp's zou ik daarom ook even wat voorzichtiger mee zijn als je die wilt citeren en gewoon even bij de persoon in kwestie informeren.

En misschien even voor de zekerheid even een PB sturen naar een moderator hoe er over gedacht word.

Maar je kan de antwoorden natuurlijk ook vrij vertalen in eigen woorden naar je eigen site. Dan scheelt je dat een hoop navraag werk en dergelijke.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2007, 21:39:16 »
We hebben het even in de groep gegooid. :) Citeren mag, maar kopieer niet meteen een hele pagina en vermeld de bron (liefst met link direct naar het bericht of de discussie).

Zie ook de link 'Creative Commons Licentie' helemaal onderaan iedere pagina op deze site.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2007, 21:54:37 »
Juridisch-technisch ben je niet verplicht als bron https://forum.beneluxspoor.net te vermelden, maar alleen de naam van de auteur. Zie art. 14 Algemene Voorwaarden van deze site: auteursrecht op de berichten rust slechts op de auteurs daarvan. Onze onvolprezen moderators (al dan niet bestuurders van de stichting) zullen het echter uit reclame-oogpunt (en uit maatschappelijk-sociaal oogpunt ook trouwens) wel kunnen waarderen als je dat wel doet, dus bij deze: zet het er maar bij, vinden ze leuk en daar wordt niemand slechter van. ;D.

Auteursrecht per individu, tja...er is een recht van citaat (art. 15a Auteurswet 1912), maar het citeren moet dan geschieden "in overeenstemming [...] met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is" en "aantal en omvang der geciteerde gedeelten [moeten] door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd". Ik denk dat je het in dit geval niet niet trekt met het recht van citaat. Dat betekent dat je voor de te gebruiken stukken officieel toestemming nodig hebt om het te plaatsen. Natuurlijk zullen verreweg de meeste mensen er niet moeilijk over doen, want zoals Mark zegt: de teksten liggen hier toch al 'te grabbel' of zo je wilt ter inzage voor iedereen (daarop kom ik hieronder overigens nog even terug ;)). Niettemin: als iemand moeilijk wil doen, heeft hij een sterk punt. Ik weet niet aan hoeveel tips en trucs je zit te denken, maar het is wellicht een kleine moeite - in het kader van "voorkomen is beter dan genezen" om even toestemming te vragen (met een groeps-PB of zo).

Als laatste:
Citaat
Ik denk dat [...] het geen kwaad moet kunnen. De antwoorden zijn hier toch ook al in het openbaar gegeven.
Met alle respect Mark, maar daar klopt juridisch niet veel van ;D. De hele essentie van auteursrecht is immers om openbare werken te beschermen, niet-openbare werken kun je immers niet verveelvoudigen en daar valt dan ook weinig aan te beschermen. Neemt niet weg dat - zoals ik hierboven aanstip en naar ik denk dat Mark eigenlijk bedoelde te zeggen - het Internet een plaats is waar je werk vrij kwetsbaar is en dat de auteurs door bewuste plaatsing dus waarschijnlijk niet zo zwaar tillen aan hun auteursrecht.

Tot zover het college intellectuele eigendomsrechten ;D.

Edit: tijdens mijn getyp kwam het standpunt van het moderatorteam naar voren bij monde van Peter Korsten. Voor de duidelijkheid: mijn bericht is niet bedoeld als standpunt, maar slechts een poging tot weergave van de situatie, ik heb gepoogd zo objectief mogelijk te beschrijven. Wat betreft de bronvermelding: zie mijn eerste alinea.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2007, 22:06:41 door Wesley »

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2007, 12:57:00 »
Zelf heb ik ook meerdere sites.
Antwoord is niet zo gemakkelijk maar een ding kan als (fatsoens-)leidraad wel worden gebruikt (als aanvulling op de opmerkingen van Wesley):

Indien je (volledige) text overneemt van een ander dan doe je dat altijd ALLEEN NA UITDRUKKELIJKE SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING van de geciteerde persoon en natuurlijk met vermelding van diens naam. Er zijn hierop natuurlijk uitzondringen, indien iemand zelf citeerd of indien de geplaatste text niet meer "individueel eigendom" is te noemen. Hierbij kaun je denken aan kreten als: I HAD A DREAM van ML King of texten als bijv. ICH BIN EIN BERLINER van JFKennedy.

Bij twijfel? Vragen (mailtje is meestal voldoende) en zoals de al eerder gezegt: de meesten zullen er geen bezwaar tegen hebben.

Overigens voor foto's is het niet anders en je wilt niet weten hoevaak deze worden "geleend" :( zonder toestemming..
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2007, 16:19:53 »
En nogmaals wijs ik op de Creative Commons-licentie. Iedereen, die op dit forum post, is akkoord gegaan met de algemene voorwaarden. En dat houdt onder meer in dat je berichten gekopieerd mogen worden.

Dat laat natuurlijk onverlet dat het altijd netjes is om het eerst te vragen.

- Peter

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2007, 16:27:18 »
Even een korte vraag aan Peter.

Hoe zit het dan met het citeren van PB's? Want daarin kan toch geheel andere info staan die voor geheel andere doeleinden was bedoeld. (Wel m.b.t. spoor en treinen maar toch)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2007, 16:30:49 »
Me dunkt dat je snel even een berichtje terug kunt sturen, blijf je ook meteen op goede voet.

Maar als je niet wil dat iemand anders je proza ongestoord kopieert, zet het dan niet op deze site. Of je je daar druk over zou moeten maken is natuurlijk een tweede.

- Peter

Anoniem

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2007, 23:33:58 »
En nogmaals wijs ik op de Creative Commons-licentie. Iedereen, die op dit forum post, is akkoord gegaan met de algemene voorwaarden.

Hmm, apart... ik zal het bestuur via PB morgen een suggestie aan de hand doen. Ik vrees namelijk dat daarin iets niet klopt, maar openbaar via het forum vind ik niet de te bewandelen weg ;).

stig

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2007, 02:22:16 »
En nogmaals wijs ik op de Creative Commons-licentie. Iedereen, die op dit forum post, is akkoord gegaan met de algemene voorwaarden.

Welke echter nooit boven de wet mag staan, maar genoeg geneuzel. Hou je gewoon aan de fatsoensnormen, zul je ook niet snel de wet overtreden. Alsof iemand zich daar druk om zou maken... Ik niet in iedergeval... Is het een auteur die met een "gekopieerd" boek ged wil verdienen, tsja, da's andere koek... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2007, 09:05:04 »
Het is geen discussiestuk en er is al - tweemaal - een reactie van het team van moderatoren gekomen. Als je denkt dat er iets fout zit, laat het dan via je geëigende kanalen weten.

Dit draadje gaat dicht.

- Peter