Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:15:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:06:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:44:57
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 08:19:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
Interieur ideeën voor gebouwen door NL-modelspoor
Vandaag om 08:13:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 08:02:17
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 07:56:57
EL11 NSB sound file door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:05:21
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14

Auteur Topic: Tijdperk IV en V  (gelezen 2592 keer)

WWestley

• Offline Offline
Tijdperk IV en V
« Gepost op: 21 December 2013, 16:13:14 »
Ik ben al een poosje lid van dit forum en af en toe zien jullie van mij een reactie of zoals spoor in Canada. Ik zal vanavond nog een tweetal opnames plaatsen die ik afgelopen nacht mocht ontvangen.

Ik ben dus een tweetal jaren gelden weer begonnen met het virus modelspoor. Ik ben eerst begonnen met analoog maar had dat beter niet kunnen doen. Ik ben sinds een viertal maanden overgestapt op digitaal en dat bevalt mij prima. Van de 12 locs die ik heb zijn er inmiddels 10 voorzien van een decoder en rijden als een tr..n

Mijn interesse ligt hoofdzakelijk in het NMBS en CFL gebeuren omdat ik in de Ardennen woon. Ik ben dus bezig met een baan in de oude stijl van de Ardennen gelet op de interesse in station Gouvy. Op een loc na zijn alle locs van mij uit het tijdperk IV en V de andere is van Railpool en is van VI.

Ik ben mij zelf steeds meer en meer aan het verdiepen in het spoor en kwam er dus achter dat in tp IV ook de stoomlocs hebben gereden. En dan nu de cruciale vraag zou het verkeerd/dom/stom zijn om er dan een stoomloc er tussen laten rijden??????.  Ik zie zoveel mooie stoomlocs uit tp IV dat ik denk dat moet toch ook kunnen?

Geef jullie eerlijke advies en mening dat waardeer ik zeer

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

dh3201

• Offline Offline
Re: Tijdperk IV en V
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2013, 16:47:59 »
Ik weet niet wanneer de stoomtractie in België is beëindigd. Maar je zou ook nog kunnen doen dat er een museumstoomtrein op je baan rijdt.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 December 2013, 16:58:19 »
Het is jouw baan. Heb je alle vrijheid om van de werkelijkheid af te kunnen/mogen afwijken 8)
Noem het dichterlijke vrijheid  ;D
Gewoon benoemen als museummaterieel.
Gr.
Eric

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 December 2013, 18:11:59 »
Dank voor jullie reactie. Zelf heb ik in de jaren zestig en nog zeventig zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Duitsland nog de stoom locs mogen zien rijden  Vooral dan waar ik heel vaak kwam in Midlesbrough daar zag je diverse keren in een uur nog een stoom loc over een viaduct rijden in het hartje van het centrum en om dan maar niet te spreken van de dampen en de lucht

Inderdaad doen wat je hart je toegeeft maar is het ook niet zo je interesse beperken waar je aan bezig ben?

Wim

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 December 2013, 18:25:35 »
Vanuit mijn jeugd weet ik nog dat er onder Aubel nog een stoomtreintje reed. Dat moet eind jaren zeventig, begin jaren tachtig geweest zijn. Dat was geen grote loc maar zou niet meer kunnen zeggen wat voor dienst dat was, museaal of regulier.
met de groeten van Maarten

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2013, 18:50:24 »
De NMBS hebben de feestelijkheden voor NMBS 175 jaar gecanceld, maar wat let jou om ze niet te houden op je modelbaan?

Vb van een stomert in Tijdperk 5:

http://www.youtube.com/watch?v=nH6XRZ5nXbo
Jeroen

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2013, 14:19:03 »
Ik weet niet wanneer de stoomtractie in België is beëindigd. Maar je zou ook nog kunnen doen dat er een museumstoomtrein op je baan rijdt.
1966

ddv

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2013, 16:08:14 »
Hoi,

Begin jaren'70 heb ik op de lijn Aken-Visé-Luik nog regelmatig Duitse stoomlocs, soms zelfs in dubbeltractie, gezien. Zowel op de "Moresnetterbrug" in Gemmenich alsook wanneer ze uit de tunnel onder de Vaalserberg kwamen en over de spoordijk tussen Vaals en het centrum van Aken reden. Ik weet alleen niet of deze locs het hele traject bedienden of dat er op het emplacement in Montzen werd omgekoppeld. Tegenwoordig wordt de lijn door zowel Duitse als Belgische diesels bediend en sinds kort is de zaak geëlektrificeerd. In België reden er officieel na ca. 1966 geen stoomlocs meer maar in Duitsland zijn ze er pas in 1977 mee gestopt, stoomtractie in TP IV kan dus nog. Of je stoomtreinen laat rijden bepaalt je EIGEN fantasie, daar is de modelbaan toch voor ??

Veel plezier  ;)

Maarten:
Dat stomertje bij Aubel kan ik mij ook herinneren, was een groen tenderlokje als ik het goed heb en hij hobbelde daar i.d.d. nog tot in de jaren'80. Of het een museumlijntje [of NMBS] was weet ik niet, de goederenwagons duidden eerder op een buurtspoorlijntje. 

Groet
« Laatst bewerkt op: 22 December 2013, 16:12:51 door ddv »

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2013, 16:39:38 »
@ddv

kijk aan, heb ik het toch niet gedroomd  ;D
Nu ik terugdenk was het inderdaad een sukkellijnte. Een keer toen we daar aankwamen maakte we mee dat dat stoomtreintje voor de overweg stopte. De machinist stapte uit, sloot handmatig de overweg. De trein reed voorbij, stopte daar. Machinist stapte weer uit om de overweg vrij te geven. Een mooi spektakel.
met de groeten van Maarten

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2013, 16:40:11 »
Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de reactie. Ik heb zelf totaal geen interesse in passagierrijtuigen maar helemaal in voor vracht vervoer.

Ik heb een drietal wagons uit tp III dus die zouden mooi passen want tot op heden hebben die nooit gereden. Ik heb ze gekregen van iemand destijds. Waar ik wel mee zit is het spoor. Ik woon zoals gezegd in de Ardennen. Station Gouvy was destijds een heel belangrijk grens station en heeft nu nog steeds 16 sporen.  Het merendeel was om te rangeren van import/export en was er een draaischijf naar de remise loodsen. Later werd deze ruimte ingenomen door de diesel locs van de NMBS

16 sporen om na te bouwen is iets wat ik denk niet mogelijk op mijn baan maar een gedeelte en zit te denken hoe kan ik dan deze over brengen op R4 en R3 aan de ene kant en eventueel op R2,R3 en R4 op de andere of desnoods alles op R4 en R3 dat maak mij niet uit.

Ik doe een paar opnames toekomen van station Gouvy zoals het was en nu is. Merdere opnames zijn mogelijk indien gewenst.

OP de foto van de stoomloc zien jullie een NMBS hld ook hiervan heb ik er dus nu 2 maar wil deze uitbreiden naar 4 hierbij een opname van mijn hld nu

Ter info Gouvy heeft nog steeds 16 sporen liggen, begrijp heel goed dat dit niet gaat lukken opeen baan van 3.50 x 1.25 maar kan deze eventueel verlengen tot 4 mtr breedte liever niet. Met 6 tot 8 sporen zou ik al tevreden
zijn
Ik hoor jullie commentaar graag

Wim
« Laatst bewerkt op: 22 December 2013, 16:46:47 door WWestley »

ddv

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2013, 18:44:05 »
Hoi;

Moet eigenlijk geen probleem zijn, voor een straat met daaraan het station met 2 perrons en 4 sporen zal je, denk ik, met zo'n 60 cm. aan de voorkant van de baan toekomen. Achterlangs heb je een omloop nodig [uit het zicht achter de achtergrond langs met links en rechts op de baaneinden een verdwijnpunt] ca. 20 cm. ??. Het ligt allemaal vlak langs elkaar dus je zou dan zo maar een 6- of 7-tal rangeersporen kunnen neerleggen, dan heb je toch 10 á 11 sporen in het zicht. Als je de baan misschien een cm. of 10 zou kunnen verbreden oogt het denk ik ook wat minder druk.

Groet

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2013, 07:25:51 »
Ivm met je vraag over stoomlocs in tp IV/V : gewoon doen !
Waarom zou het geen museumrondrit kunnen zijn ofzo ?
Ik heb zelf ook een aantal speciale grote DB stoomlocs, en op mijn baan, die ook tp IV/V/VI is zullen ze ook staan en rondrijden, zij het gestationeerd aan de locloods, maar af en toe zal er eentje rondrijden, als museumrondrit.