Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27

Auteur Topic: Warley expo in Birmingham, UK 23-24 november  (gelezen 4933 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Warley expo in Birmingham, UK 23-24 november
« Reactie #15 Gepost op: 24 November 2013, 12:40:32 »
Persoonlijk kan ik wel znder achtergrond en/of fries. Op foto's maakt het een enorm verschil, maar als je ervoor staat kun je de rest van de omgeving toch niet negeren en is het effect veel kleiner. En dan heb ik het nog niet over de enthousiaste friesbouwers die er niet aan denken dat een lengte van pakweg 1,90 meter tegenwoordig helemaal niet uitzonderlijk is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #16 Gepost op: 24 November 2013, 14:41:42 »
Misschien neem ik je wel mee, ik ben uitgenodigd voor volgend jaar en moet dan wat bedieners hebben :) ;)

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2013, 17:47:45 »
Wij waren uitgenodigd door de heren van The Gresley Beat.
Helaas konden we door omstandigheden niet. Maar gaan de
volgende keer op zeker er naar toe.
Mvh Steef

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2013, 21:34:03 »
Toch weer dingen onbewust gemist gisteren, dus toch nog wat foto's. En op verzoek ook de Fremo baan.

Railbus van Heljan in spoor 0

Garrett locomotief van Heljan. Deze worden begin 2014 verwacht en maar liefst in 12 verschillende uitvoeringen. Dat wordt wel een uniek model.

Fremo:

DWK, populair model momenteel voor de zelfbouw. Op een van de Fremo in aanbouw modules.

Einde (of begin) van de Fremobaan.

Japanse N spoorbaan. Apart, maar wel helaas alleen maar standaard, niet afgewerkt en zo.

Je kunt nooit genoeg trams fotograferen. Hier op de Engelse 1920 baan 'Rolvenden'

Een hele bijzondere baan. Iers, militair, veel details én goed afgewerkt: Dún Uí Riam. Zo zien jullie ze graag op Ontraxs. ;-) Veel treinverkeer op drie niveaus, maar gewoon rondjes, verder niet spannend.

Later nog een paar.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #19 Gepost op: 24 November 2013, 22:11:30 »

Deze herkennen de Ontraxs bezoekers van 2012 wellicht.

Dat was het.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #20 Gepost op: 24 November 2013, 22:15:22 »
Toch nog drie van het fort...

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2013, 00:11:31 »
Hallo Sven,
Weer leuke foto's.Aardig dat je ook de Heljan railbus in spoor 0 er bij zet.Dit is een ideaal railvoertuig voor een kleine spoor 0 baan.Je hebt toch zoals je zelf zegt de spoor 0 beleving, het gevoel er zelf bij te zijn terwijl het ruimtebeslag beperkter kan blijven dan menig H0 modelbaan.Zelf heb ik nog in kast een bouwset voor een Chesham shuttle (ex-LMS Ivatt tank loco en ex-Metropolitan Railway rijtuigen met stuurstand) liggen.Misschien ga ik er nog eens aan beginnen (project 213 bis)

Wat betreft achtergrond en fries vind ik dat dit er beter uit ziet van wege de afkadering van het "tableau vivant".Achter een fries is een goede verlichting weg te werken zodat de scene beter uitgelicht is en een goede achtergrond leidt de aandacht toch minder af.Nu is m.i. niet elke achtergrond een goede achtergrond.Sommigen maken een mooi schilderij.Zoals een perfect gebouwde brug met een mooie Great Western (al weer!) autocoach/auto-trailer trein die ik enkele jaren geleden op de grote spoor 0 tentoonstelling Guildex in Telford fotografeerde
.Op de foto zie je dat de achtergrond veel te dicht op de brug staat.In werkelijkheid ziet deze baan waar veel vakmanschap in zit er helaas toch niet zo goed uit.Je mist de dieptewerking in dit in feite weidse landschap.Het is zo iets als het Panorama Mesdag in Den Haag.Daar sta je als bezoeker ook op een behoorlijke afstand van het schilderij en dan lijkt net of je in Scheveningen staat.Op een afstand van 20 cm zou dat er ook anders uitzien.Een foto als achtergrond werkt ook niet altijd goed zoals deze baan die ik eveneens op de Guildex fotografeerde.
Hier klopt het perspectief van de foto niet met het stationsgebouw.Bij het Ierse fort dat Sven fotografeerde ziet het er wel goed uit en ook bij de Broad Street Viaduct van Marc waarbij de achtergrond gevormd wordt door een rijtje huizen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2013, 09:50:26 »
Ik ben gisteravond teruggekomen van een bezoek aan Birmingham en de Warley show. Het leek wel of de crisis daar voorbij was, want er werd enorm gekocht. Ze hebben daar veel handelaren met gereedschap en de rest is 90% Bachmann en Hornby wat er te koop ligt. Wel jammer dat je geen gereedschap in je handbagage van het vliegtuig mag meenemen, want er lag zo veel leuk spul.

Wat ik ook schitterend vind is dat de Engelse altijd braaf in rijtjes wachten. Of je nu een hamburger haalt of op de bus wacht, overal kan je achteraan de sliert aansluiten.

De banen waren typisch Engels en je merkt dat hetzelfde thema constant voorbij komt met alleen ander materieel en omgeving. Er stonden misschien 10 banen van buiten de UK en Nederland was aardig vertegenwoordigd. Ik ben het met Sven eens over de verassende baantjes, want de staalfabriek was een leuk toneelspel met licht, rook en geluid. Ook een smalspoor landschap waar het spoor super was weggewerkt in de omgeving was een mooie aandachttrekker. Grappig was dat beide Engelse banen van Eurospoor hier ook stonden.

Het was een leuke beurs die zeker voor herhaling vatbaar is!

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2013, 10:55:14 »
Leuk dat je er ook was. Heb je niet gezien. Voor de trambaantjes hoefde je er niet te zijn, dat waren er welgeteld twee.

Wat ik ook schitterend vind is dat de Engelse altijd braaf in rijtjes wachten. Of je nu een hamburger haalt of op de bus wacht, overal kan je achteraan de sliert aansluiten.
Dat vind ik nou weer zo'n typische toeristenobservatie. Als je in Veendam buiten de spits op de bus wacht, staat ook iedereen netjes in een rij. Het is hier net zo goed duwen en trekken in het openbaar vervoer als waar dan ook. In London is het zelfs erger dan waar dan ook ik eerder ervaren heb. Het is ieder voor zich en er wordt veel geklaagd dat voor ouderen en zwangere vrouwen "tegenwoordig" niet meer opgestaan wordt. Het klassieke Engelse gedrag zie ik alleen maar in de dorpjes terug. Net zoals dat mijn bezoekers altijd zeggen dat die "Engelsen" altijd zo aardig zijn. Dat zeggen de Engelsen juist over de Nederlanders ("ze spreken ook altijd zo perfect Engels!"). Kortom, als je als toerist een paar dagen in het buitenland bent, ken je de inwoners nog niet. Bij de Unox stand op Eurospoor staat ook iedereen in de rij. Zo, laat dat duidelijk zijn.  8)

De staalfabriek had ik bewust niet gemeld. Daar schrijf ik juist een artikel over voor MSM.  ;D

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2013, 13:20:45 »
tnx Sven .
Jammer dat de modules zo weer in het niet wegvallen, want sommige bakken ( die klaar zijn tenminste  :) ) zijn ware juweeltjes en zeer hogeschool modelbouw qua landschapsbouw.
Maar goed, dat willen die fremoërs nou eenmaal  :)
Mvg Marty,

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #25 Gepost op: 25 November 2013, 17:20:16 »
Er waren ook nog een paar Litter Binners op Warley, zie ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.msg3221406254/topicseen.html#msg3221406254

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #26 Gepost op: 25 November 2013, 19:33:36 »
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Hugo Baart

• Offline Offline
  • Hugo Baart
« Reactie #27 Gepost op: 06 December 2013, 00:20:28 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Warley_trofee.jpg
Warley was voor ModelSpoorGroep Valkenswaard een daverend succes. Het Engelse publiek was in veel gevallen verbijsterd hoe het mogelijk is om op zo een klein oppervlak een compleet berglandschap te bouwen. Het grappige is, en op het vaste land hebben we dat nog nooit mee gemaakt,  dat nogal wat toeschouwers ons kwamen feliciteren en bedanken, met een handdruk, dat zij de baan in Engeland hebben mogen bekijken. Over hoffelijkheid gesproken.
Ook wij waren verbaasd over de presentatie van enkele prachtige Engelse banen. Een achtergrond van 20 cm hoog en daarboven steken dan veelal bejaarde koppen uit. Een enorme afbreuk van wat zij hebben gebouwd. Als je daar met hun over praat wordt dat voor kennisgeving aangenomen en vervolgens doen zij er weinig of niets mee.
Dit was voor ons het tweede jaar Warley, een show die je niet gouw vergeet. We hebben veel indrukken op gedaan en zijn al druk doende een opvolger te ontwerpen van onze modulebaan "De Kempen" waarmee verleden jaar de Warley show hebben bezocht.
Bezoek onze website www.msgvalkenswaard.nl waarop de wetenswaardigheden van de club staan vermeld.