Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: Modeltreinen bestuurd met een MS-DOS XT: beschrijving besturing I  (gelezen 13407 keer)

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Modeltreinen bestuurd met een MS-DOS XT: beschrijving besturing I
« Reactie #45 Gepost op: 12 October 2013, 17:22:14 »
Hallo Gerard,

Citaat
Je engelse wissel zal een eigen blokbesturing moeten krijgen

Bedankt voor je antwoord!  (y)
Inderdaad, daar ben ik inmiddels ook achter gekomen. Ik kan nu in totaal (maar) 8 blokken besturen, dus zal ik het "engels-wissel-blok" opnemen in een daarvoor bruikbaar en aangrenzend blok.

Dat geheel heb ik ook al uitgetest (zie de kruiswissel restanten op mijn vidos van het testbaantje). En als ik de "wissels.dat" file voorzie van twee normale wissels in dat ene blok, dan werkt het ook keurig. Ik heb in het Fleischmann wissel daartoe wel weer de draadbrugjes teruggeplaatst. Het is nu overal geleidend in welke wisselstand ook. Ik heb er toch videootjes van gemaakt, maar het is niets meer dan een locje dat alle denkbare route-combinaties afloopt bestuurd door de actuele versie van de SW. En dát werkt in elk geval!

Groet!

Bart Sanders

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Modeltreinen bestuurd met een MS-DOS XT: de wisselkaart is klaar!
« Reactie #46 Gepost op: 14 November 2013, 17:35:08 »
Beste allemaal,

Zo, de wisselkaart is nu (eindelijk) klaar. Omdat ik er - voorlopig - maar één exemplaar van nodig heb is het geheel op een Eurokaart met soldeereilandjes/gaatjes gezet. Gaat ook prima.  ;D

Een modeltreinbaan - bestuurd door een oude PC-XT onder MS-DOS - kent natuurlijk wissels. De voor de analoge besturing benodigde wisselkaart is nu (eindelijk) klaar. Het wissel-sturing gedeelte met ULN2003 drivers is redelijk recht-toe-recht-aan, maar de positie-terugmelding binnen een blok kostte wat extra hoofdbrekens. Hoofdprobleem is de (te) langzame verwerking door de software die in de XT draait. Daardoor kan een loc die op een positie is aangekomen (bijv. een station) gemakkelijk worden gemist. Door met een 8-bit geheugen te werken en wat logica er om heen, werd deze uitdaging prima opgelost. Er wordt geen positiemelding meer gemist door de software. Er kunnen tot 8 positie-sensoren worden aangesloten. Of de Fleischmann contactrail of een reed-relais bediend door een magneetje onder de loc.

Voor de liefhebbers staat hier het schema:


En omdat het allemaal ook mooi werkt - nu met maar 2 wissels en 3 positie-sensoren in het testbaantje - hier de video van het geheel: http://www.youtube.com/watch?v=7adXHJjT0cQ

Het testbaantje heeft nu wel zijn langste tijd gehad.... :'(

Groet!
Bart