Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 16:11:43
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 16:06:49
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:51
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 15:44:36
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:24:39
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV  (gelezen 3066 keer)

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Gepost op: 29 December 2013, 09:38:02 »
Bij deze een draadje over het in aanbouw zijnde station voor mijn nog te realiseren modelbaan, Märklin C-rail, die in tijdvak III gebouwd gaat worden.
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2013, 09:44:41 »
Het eerste geveltje:

Het kozijn-deel:

(de werk-kant)

(de goede kant)
De beide delen samen:

Het resultaat:

Het station minus de uitbouw aan de oostzijde (zie foto's 1950/1960 op stationsweb)
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2013, 09:48:37 »
Vandaag met behulp van paperbrick.co.uk een vel steentjespapier uitgeprint zoals dit destijds ongeveer moet zijn geweest. En m'n eerste geveldeel ermee beplakt:

(Door de kleine steentjes (2,4x0,6mm) en de camera-resolutie (5mp) zijn de steentjes nauwelijks te zien...)
Nu vraag ik jullie nog wel om advies:
Er moeten elke meter gevelhoogte twee steens dik gele steenbanden komen. Zouden jullie met behulp van een bleekpen (viltstift eraser) die rand erin bleeken, of zouden jullie een gele steen genereren met paperbrick.co.uk en daar dan twee-steens repen van snijden en die erop plakken?


Groet,


Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2013, 10:05:28 »
Hallo Stephan.

Ik vind het altijd zeer interessant als iemand met een bouwproject begint.
Ik bouw al meer dan 35 jaar modellen, heb je bewust de keuze gemaakt voor het bouwen met karton ?
In het begin bouwde ik ook alleen maar met papier en karton, maar heb een aantal jaren geleden toch de overstap gemaakt naar Styreen.
Het werkt strakker, is makkelijker te verlijmen en je mesje is niet zo snel bot. Voor de gevels gebruik ik 1mm dik en voor de kozijnen en ramen 0,5mm
Wat betreft de gele bakstenen kun je het beste een nieuwe laag ertussen zetten, dat ziet er strakker uit dan inkleuren.
Kijk ook eens in mijn draadje, zelfbouwen.
Veel succes en ik zal het blijven volgen.

Gr. Bert

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2013, 10:19:21 »
Goeiemorgen Stephan,

Heel mooi om weer een kartonbouwer te zien werken!  (y)
En weer een iets andere benadering.

Je loopt tegen dezelfde problemen aan als ik met het grijskarton: wellicht dat een scherper mesje, zo mogelijk een echte chirurgenscalpel, het rafelen kan verminderen. Daarnaast zou ik kiezen voor dunner materiaal voor de raamstijlen. Denk eens aan het karton dat veel gebruikt wordt door kaartenmakers. Ligt nu zeker voor een habbekrats in de Knakenshop, Action e.d.
Uiteraard is het jouw projekt dus wel doen wat je zélf wilt.

Ik hoop dat je de foto's nog wat scherper kunt krijgen... Kan je niet van wat verderaf op de hoogste resolutie van je camera een scherp plaatje maken en dan daarvan een deeluitsnede nemen?

En met het steentjespapier ziet het er al strakker uit! Ken je ook de texturen van CGtexures.com?

Tenslotte jouw vraag over de gele steenbanden.
Als die glad in de gevel zitten dan zou ik ze aanbrengen op het steentjespatroon voordat je het uitprint.
Steken ze wat uit dan kun je ze mooi in een stripje op de gevel aanbrengen. Niet vergeten de witte snijranden bij te kleuren!

Succes met het bouwen en ik blijf je volgen.

Mvg.
Willem E. 


ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2013, 10:34:59 »
De ramen kun je scherper maken door het te printen op etiketten. Uitsnijden en op doorzichtig plastic plakken en achter je wand plakken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2013, 10:50:56 »
Je kunt ook raamstijlen met een watervaste stift met de juiste kleur en dikte rechtstreeks op het raamfolie tekenen.
Ik heb destijds met een kleurpotlood gekleurde banden aangebracht, gewoon proberen wat het mooiste is, kleuren of andere print ertussen snijden.

Gaat het papier op den duur door licht niet verkleuren?

Stephan.

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2013, 11:37:30 »
Je kunt ook raamstijlen met een watervaste stift met de juiste kleur en dikte rechtstreeks op het raamfolie tekenen.
Ik heb destijds met een kleurpotlood gekleurde banden aangebracht, gewoon proberen wat het mooiste is, kleuren of andere print ertussen snijden.

Gaat het papier op den duur door licht niet verkleuren?

Stephan.


Ha! Een naamgenoot!  (y)


Dat zal best... Daarom ga ik ook het geheel, als het klaar is, deel voor deel behandelen met een lak om het ietwat bestendiger te maken. Maar geef toe...ook de echte stenen verkleuren overtijd, wat is er nu mooier dan een verkleurd en gedateerd stationsgebouw?  ;)


Groet,


Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2013, 11:40:27 »
Hallo Stephan.

Ik vind het altijd zeer interessant als iemand met een bouwproject begint.
Ik bouw al meer dan 35 jaar modellen, heb je bewust de keuze gemaakt voor het bouwen met karton ?
In het begin bouwde ik ook alleen maar met papier en karton, maar heb een aantal jaren geleden toch de overstap gemaakt naar Styreen.
Het werkt strakker, is makkelijker te verlijmen en je mesje is niet zo snel bot. Voor de gevels gebruik ik 1mm dik en voor de kozijnen en ramen 0,5mm
Wat betreft de gele bakstenen kun je het beste een nieuwe laag ertussen zetten, dat ziet er strakker uit dan inkleuren.
Kijk ook eens in mijn draadje, zelfbouwen.
Veel succes en ik zal het blijven volgen.

Gr. Bert


Hallo Bert,


de keuze voor karton is eigenlijk vooral vanuit budget tot stand gekomen. Ik moet het helaas met een uiterst beperkt budget doen, dus heb dan niet veel keuze in materialen.
Wat betreft het strakmaken van de kozijnen (zoals iemand daarop wees), de kozijnplaten worden binnenkort ingespoten met spuitlijm en daarna met sleutelvijltjes strak gemaakt. Daarna worden ze wit gespoten en met blanke lak afgewerkt. Dit alles om een zo strak mogelijk resultaat te behalen met een zo laag mogelijk budget. ;D


Groet,


Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2013, 11:45:11 »
Je kunt ook het gele baksteenmotief van Slaters nemen. Dit baksteenmotief is op flinterdunne plastic platen aangebracht en is gemakkelijk op het karton te verlijmen. Maar ik begrijp dat alles van de persoonlijke situatie afhangt.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2013, 12:55:17 »
Hoi Stephan,

Mijn tip als je de raamstijlen wilt bijwerken met een vijltje o.i.d.:
verharden met sterk verdunde lak, of beter houtverharder (is duur).
Spuitlijm verhardt de boel niet voldoende, vrees ik...

Anders kan je ook dunne secondelijm gebruiken.
Die goedkope kleine tubes (Action, Blokker) zijn hier ook prima voor.

Ik heb ook al vele uitgeprinte modellen gemaakt. Meestal geprint met voordelige (imitatie-) printerinkt van verschillende merken met een Canon-printer. Verkleuring komt  als ze altijd in het (zon-)licht staan. Bij Canon bestaat er een afgestemd inkt en papiersysteem dat museumkwaliteit moet geven en dat betekent geen verkleuring/verbleking binnen 50 jaar. Maar ook hier: is duurder.
Mijn modellen staan in een deels verduisterde kamer en na enkele jaren vrijwel geen verkleuring.
En bij verkleuring bouw je toch gewoon weer een nieuwe! ;)

 

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2013, 07:21:16 »
Hoi Stephan,

Mijn tip als je de raamstijlen wilt bijwerken met een vijltje o.i.d.:
verharden met sterk verdunde lak, of beter houtverharder (is duur).
Spuitlijm verhardt de boel niet voldoende, vrees ik...

Anders kan je ook dunne secondelijm gebruiken.
Die goedkope kleine tubes (Action, Blokker) zijn hier ook prima voor.

Ik heb ook al vele uitgeprinte modellen gemaakt. Meestal geprint met voordelige (imitatie-) printerinkt van verschillende merken met een Canon-printer. Verkleuring komt  als ze altijd in het (zon-)licht staan. Bij Canon bestaat er een afgestemd inkt en papiersysteem dat museumkwaliteit moet geven en dat betekent geen verkleuring/verbleking binnen 50 jaar. Maar ook hier: is duurder.
Mijn modellen staan in een deels verduisterde kamer en na enkele jaren vrijwel geen verkleuring.
En bij verkleuring bouw je toch gewoon weer een nieuwe! ;)

Goedemorgen Ponytail,

ja, je hebt gelijk. Was er ook nog niet helemaal uit over dat verharden. Misschien worden de kozijnen ook nog wel van ansichtkaartenkarton gemaakt.
De lak die ik ga gebruiken om het geheel wat meer bestendigheid te geven en verkleuring af te remmen, is van Motip. Het is eigenlijk voor auto's bedoeld, maar heeft een UV-bestendigheid van factor -25. Dit houdt in dat wat normaal in 1 jaar verkleurd, er nu 25 jaar over doet om op hetzelfde niveau van verkleuring te komen. En bij ons zit er een discounter waar een bus van 500ml slechts €4,50 kost.
Mocht ik toch voor het grijsbord kiezen, dan ga ik het verharden met secondenlijm van de action. Kost geen drol en is lekker vloeibaar, maar werkt ook als een trein! (y)

Voor nu brei ik er even een einde aan, mijn dag is gevuld met kokkerellen voor vanavond: oliebollen, appelflappen, ananasflappen, stokbrood, salades, rollades....noem maar op. En ergens tussendoor moet ik ook nog met mn modelbouwhulpje van 4 vuurwerk gaan afsteken...

Ik wens jullie allemaal een heel fijn uiteinde toe! Dat onze ratelende wielen en stomende locs elkaar in het nieuwe jaar maar weer mogen treffen!

Salut,

Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2014, 19:57:48 »
Update...


Het eerste raam zit er inmiddels in, evenals dat de West-vleugel staat...

En dan is het eerste deurkozijn voorzien van glas, nu nog een deur erin hangen ;)



Groet,


Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #13 Gepost op: 13 January 2014, 13:33:55 »
Mooi draadje, Ik ben op dezelfde manier bezig, kijk even mee hoe jij het doet  (y)