Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Silvolde
Vandaag
om 16:38:26
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:37:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:34:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:33:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:33:11
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:20:58
DR4018 power on fenomeen
door
Frankh0
Vandaag
om 16:17:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum
door
Robvl
Vandaag
om 15:51:56
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 15:44:12
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Marty
Vandaag
om 15:43:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:31:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 14:58:40
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:57:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
mass am see
Vandaag
om 14:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:56:04
Rondom Charlois
door
Krazy Dre
Vandaag
om 13:47:05
Overstap naar HTM
door
GerardvV
Vandaag
om 13:45:25
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 13:18:58
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 13:10:34
NS-1000 in spoor-1
door
edwin1974
Vandaag
om 12:55:56
Revier Rheinbrenner (H0)
door
DJV
Vandaag
om 12:51:10
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 12:49:14
Molenbaan (werktitel)
door
Valentijn
Vandaag
om 12:12:51
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 11:46:37
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann
door
Aartoscar
Vandaag
om 11:40:15
NS Postrijtuigen
door
1200blauw
Vandaag
om 10:53:38
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 10:21:37
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 09:30:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Arjen52
Vandaag
om 08:10:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module "Keij en Kramer?"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Module "Keij en Kramer?" (gelezen 6530 keer)
René 4312
Offline
Berichten: 829
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #15 Gepost op:
22 September 2013, 22:39:03 »
Kijk, dat scheelt weer een hoop werk, alleen de bramen van het zagen even weghalen!
Maar op de foto's zie je wel een zwarte rand, inderdaad niet helemaal aan het uiteinde van de buis, wat was dat dan?
René.
Gelogd
René
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12543
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #16 Gepost op:
22 September 2013, 22:41:38 »
Daar heb ik het over. dat is het randje roest waar gelast moet worden. Uiteraard is dat zo klein mogelijk gehouden
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
René 4312
Offline
Berichten: 829
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #17 Gepost op:
22 September 2013, 22:42:55 »
Kijk, nu snap ik hem ook!
En het is dus niet zwart maar roestbruin.
Dank je.
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2013, 22:53:50 door René 4312. Reden: Kleur aangepast.
»
Gelogd
René
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #18 Gepost op:
23 September 2013, 02:01:20 »
Pijpen enzo
Onderwater pijpleidingen worden gemaakt van stukken pijp die de lengte van 11.6m hebben. Dit luisterd redelijk nauw omdat de afstand tussen de
tensioners
(trekkracht houders) aanboord een vaste afstand hebben (een meervoud van 11.6m).
Voor de eerste tensioner heb je normaal gesproken lasstation 1, tensioner 2, lasstation 2, tensioner 3 en dan of het laatste lasstation of het NDT (non destructive testing; las testen met geluid of een radioactieve bron) locatie. Bij elk las station worden er een of twee las ringen van buiten en een\twee van binnen gemaakt.
Een las tussen twee stukken pijp bestaat dan dus uit minimaal 8 lassen die opelkaar liggen.
Pijpstukken worden buiten deze las gebieden (+_ 40cm) gecoat met folie/teer (lijkt op de bekende brandlappen voor het dak). Moet er gas door heen, dan zit er nog een
beton laag
omheen. Pijpleidingen die gas vervoeren zijn normaal gesproken lichter dan water, en drijven.
De uiteindes worden zoals gemeld vaak kaal gehouden, maar worden afgeschermd met een plastic kap. Deze kap heeft twee doelen.
1. Overvloedig corrosie van de binnenzijde tijdens het transport van fabriek naar legplek voorkomen.
2. Snelle check op de rondheid van de buis (transportschade etc).
Ondanks dat het verbindingsoppervlak schoon wordt gemaakt, is een schone binnen kant makelijker te lassen. Zeker omdat je niet kan zien (tot de NDT) of de
lasrobot
op de juiste plek het juiste werk doet.
De buis uiteinden moeten 'perfect' rond zijn, anders zijn ze niet (kwalitatief niet) aan elkaar te lassen.
Vlak voordat de buis het schip verlaat, wordt de plek die is gelast, beschermd met folie, foam, teer etc.
Boven geschetste methode (s-lay) kan worden toegepast op het land (dan geen schip natuurlijk maar lasrupsvoertuigen) en op zee, mits niet te diep (tot 150m). Voor het wat betere pijpwerk naar grotere dieptes is de j-lay de methode, maar dan ga ik te lang off-topic.
Dus een pijp ziet er als volgt uit: 11.6m lang. Een plastic coating eventueel aangevuld met een betonnen mantel. De eerste 40cm kaal, met een blauwe, rode of gele bescherm kap.
Vriendelijke groet,
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Mudhen
Offline
Berichten: 968
AKA Genx Diorama
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #19 Gepost op:
23 September 2013, 07:57:43 »
Jan-
Peter Piper
!
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module "Keij en Kramer?"