Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:46:31
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door GP20
Vandaag om 22:45:40
Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
  

Auteur Topic: BNLS-Module "Keij en Kramer?"  (gelezen 6263 keer)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
« Reactie #15 Gepost op: 22 September 2013, 22:39:03 »
Kijk, dat scheelt weer een hoop werk, alleen de bramen van het zagen even weghalen!
Maar op de foto's zie je wel een zwarte rand, inderdaad niet helemaal aan het uiteinde van de buis, wat was dat dan?

René.
René

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
« Reactie #16 Gepost op: 22 September 2013, 22:41:38 »
Daar heb ik het over. dat is het randje roest waar gelast moet worden. Uiteraard is dat zo klein mogelijk gehouden
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
« Reactie #17 Gepost op: 22 September 2013, 22:42:55 »
Kijk, nu snap ik hem ook!

En het is dus niet zwart maar roestbruin.

Dank je.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2013, 22:53:50 door René 4312. Reden: Kleur aangepast. »
René

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
« Reactie #18 Gepost op: 23 September 2013, 02:01:20 »
Pijpen enzo  ;D

Onderwater pijpleidingen worden gemaakt van stukken pijp die de lengte van 11.6m hebben. Dit luisterd redelijk nauw omdat de afstand tussen de tensioners (trekkracht houders) aanboord een vaste afstand hebben (een meervoud van 11.6m).
Voor de eerste tensioner heb je normaal gesproken lasstation 1, tensioner 2, lasstation 2, tensioner 3 en dan of het laatste lasstation of het NDT (non destructive testing; las testen met geluid of een radioactieve bron) locatie. Bij elk las station worden er een of twee las ringen van buiten en een\twee van binnen gemaakt.
Een las tussen twee stukken pijp bestaat dan dus uit minimaal 8 lassen die opelkaar liggen.

Pijpstukken worden buiten deze las gebieden (+_ 40cm) gecoat met folie/teer (lijkt op de bekende brandlappen voor het dak). Moet er gas door heen, dan zit er nog een beton laag omheen. Pijpleidingen die gas vervoeren zijn normaal gesproken lichter dan water, en drijven.

De uiteindes worden zoals gemeld vaak kaal gehouden, maar worden afgeschermd met een plastic kap. Deze kap heeft twee doelen.
1. Overvloedig corrosie van de binnenzijde tijdens het transport van fabriek naar legplek voorkomen.
2. Snelle check op de rondheid van de buis (transportschade etc).

Ondanks dat het verbindingsoppervlak schoon wordt gemaakt, is een schone binnen kant makelijker te lassen. Zeker omdat je niet kan zien (tot de NDT) of de lasrobot op de juiste plek het juiste werk doet.
De buis uiteinden moeten 'perfect' rond zijn, anders zijn ze niet (kwalitatief niet) aan elkaar te lassen.

Vlak voordat de buis het schip verlaat, wordt de plek die is gelast, beschermd met folie, foam, teer etc.

Boven geschetste methode (s-lay) kan worden toegepast op het land (dan geen schip natuurlijk maar lasrupsvoertuigen) en op zee, mits niet te diep (tot 150m).  Voor het wat betere pijpwerk naar grotere dieptes is de j-lay de methode, maar dan ga ik te lang off-topic.

Dus een pijp ziet er als volgt uit: 11.6m lang. Een plastic coating eventueel aangevuld met een betonnen mantel. De eerste 40cm kaal, met een blauwe, rode of gele bescherm kap.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
« Reactie #19 Gepost op: 23 September 2013, 07:57:43 »
Jan-Peter Piper:) ;D 8)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama