Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 17:37:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: Kleur daken rijtuigen na WO-2  (gelezen 1367 keer)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Gepost op: 19 September 2013, 15:41:05 »
De NS had op last van de bezetter de daken van al het materieel donker had gemaakt.
Nu was ik altijd in de veronderstelling dat dat na de oorlog gewoon zo werd gelaten en als nieuwe standaard werd gebruikt.

Alleen kwam ik het het prachtige fotoboek van de heer L.J.P.Albers op pag 133 een rijtuig tegen dat dat dus niet heeft.
Het gaat om rijtuig AB 7546 dat net door de WP Haarlem is afgeleverd, we schrijven 1949.
Is dit een enkel exemplaar, is de foto verschoten/verkeerd belicht?, of was dit toch de naoorlogse standaard en is het pas later veranderd?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2013, 15:45:23 »
Nouja, in hoeverre was het een standaard als de turkooise rijtuigen in eerste instantie witte daken hadden, kun je je afvragen.

Eelco

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2013, 15:59:56 »
Daar heb je een punt ;)

Zelf wil ik een C12 van Artitec naoorlogs inzetten maar voor de klasse borden verhanging.
Als mijn redenatie klopt dan moet het dak donker grijs worden ipv zilver.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2013, 16:17:47 »
Hou er rekening mee dat zelfs een donker, maar glanzend geschilderd dak (zoals bij revisie), bij de juiste lichtinval heel licht kan lijken. Het hangt af van de structuur van de lak, de invalshoek en, jawel daar is-ie weer, de wijze waarop de film destijds kleuren in grijstinten omzette. Ik heb het boek hier niet bij de hand, om wat voor type rijtuig ging het?

O sufferd dat ik ben, een AB 7500. Stalen dak dus. Dan is de kans groot dat het gewoon donkergrijs was. Thuis zelf nog eens kijken naar de foto.

gr. Carlo
« Laatst bewerkt op: 19 September 2013, 16:23:58 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2013, 16:50:07 »
Hallo,
 Als  monteur bij het Seinwezen  reviseerden wij o.a. de wisselstellers.
 De deksel van de steller en het kleine aansluitkastje werden geverfd met zgn "Dakengrijs ".
 Het was een middelgriize tint ,niet licht grijs ,maar ook niet donker. ;)
 Het was in 1962, dus blijkbaar was die verf niet meer nodig voor de rijtuigdaken. Mss dus van voor de kleurwijzigingen in de jaren  50 ?
Dan zou het van het toenmalige oudere stroomlijnmat. zijn geweest ,zoals Mat 36 ,40  en 46.
Of getrokken rijuigen ook zo'n  grijs dak hadden  zou ik niet meer weten.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rubedino

  • Gast
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2013, 17:01:08 »
Dan kom je op RAL 7015  (y) (y)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2013, 17:37:34 »
Mij is op oude foto's ook opgevallen dat net na de oorlog hersteld stroomlijnmaterieel zilverkleurige daken had. Ik zal thuis nog eens in de boeken snuffelen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2013, 17:43:53 »
@ kees-jan

is dat ook de kleur grijs van het interieur (voor zover je daar van kunt spreken) van de sikken.
Als dat zo is dan heeft mijn broer er nog een heleboel van gebruikt, omdat hij de sikken bij een
kleine revisie van binnen grijs mocht schilderen.

We zijn benieuwd,
ANDREUS etc.

Rubedino

  • Gast
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2013, 17:45:48 »
Dat zou ik niet weten.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #9 Gepost op: 19 September 2013, 17:47:25 »
mat '46 had toch ook een zilver dak? Na de oorlog werden gewoon de oorlogsvoorschriften afgeschaft en dus de daken weer licht. Ken meer foto's van spul met lichte daken na de oorlog.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2013, 21:44:19 »
Diverse vooroorlogse (D-trein en Bolkop)rijtuigen zijn tussen 1946 en 1950 weer van zilveren daken voorzien tijdens revisies. Echter niet allemaal, er kwamen ook exemplaren met donkere daken weer de werkplaatsen uitrollen.
Plaatjes hiervan zijn in meerdere fotoboeken te vinden.

Gerard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
    • Dwangrail.nl
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #11 Gepost op: 19 September 2013, 22:56:34 »
Als je de foto's bekijkt van materieel wat net na de oorlog is opgeknapt, dan lijken ze bijna alle in de vooroorlogse kleurstelling te zijn geschilderd. Dus ook met aluminium kleurige daken (stalen daken)
Zo rond 1950 wordt de standgroene kleur gewijzigd naar ral 6007 en worden ook de daken donker.
Dit is ook goed zichtbaar bij Mat '46, de eerste hebben nog de licht gekleurde daken, de later geleverde hebben donkere daken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2013, 11:06:56 »
Werd dat donker maken van de daken in de NS werkplaatsen uitgevoerd en niet bij de fabrikanten?
In het RM speciaalnummer over Mat'35-'40 zie ik zelfs foto's van in de oorlog geleverde tussenbakken voor Mat'36 met lichte daken in 1941/1942.
Ziet er ook wel apart uit zo'n nieuwe tussenbak met lichte daken tussen de oudere kopbakken met donkere daken.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2013, 10:54:38 »
Hoe bedrieglijk foto's kunnen zijn bij het bepalen van de juiste kleur/tint blijkt heel mooi op een andere bladzijde van het bovengenoemde boek van Albers. Op blz. 78 vind je twee foto's van dezelfde trein met 14 plan D-rijtuigen, genomen vanaf dezelfde plek, maar met enig tijdverschil (heenreis/terugreis). Ondanks dat het licht niet wezenlijk anders lijkt te zijn, lijken op de eerste foto alle rijtuigen lichte daken te hebben en op de tweede foto donkere, compleet met bijgewerkte plekken die niet zichtbaar zijn op de eerste foto. Desondanks lijkt het rijtuig op de foto op blz 133 inderdaad een zilverkleurig dak te hebben.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo