Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:28:55
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:42:19
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Peter J K
Vandaag om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
  

Auteur Topic: HSM C10c's, suf werk...  (gelezen 5107 keer)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2007, 18:23:03 »
Maakt allemaal niet veel uit waar ze van zijn, ze rijden wel op een baan, ik ik heb tot nu toe nog bijna nergens een trein gezien met philo coupe rijtuigen.

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2007, 19:02:27 »
I need to say more  ;D

Ze zijn van kunstof!

 :-X
you need to say nog veel more: "st". Dan wordt 't kunststof  ;D

En Philotrain-kitjes zijn veel makkelijker te solderen dan styreen  8)
« Laatst bewerkt op: 07 August 2007, 19:09:59 door Reinier »
Reinier

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #17 Gepost op: 07 August 2007, 20:09:10 »
Ik heb ook zelden echt een stam philo's gezien... Ik vermoed dat dat komt omdat die dingen nou eenmaal vrij kritisch zijn qua rijeigenschappen (grote boogstralen nodig) en vrij zwaar zijn... De philo-locs trekken nou niet bepaald als een beer dus met een bak of 3, 4 houdt het wel op. (nog afgezien van het bedrag dat er op de baan staat als een philo-loc met 4 bakken langskomt... dat wil je neit van de baan af laten kletsen)
De coupébakken die ik maak hebben altijd maar een klein beetje of helemaal geen ballastlood, net genoeg om in het spoor te blijven eigenlijk. Vandaag heb ik voor de grap nog eens mn 5800 voor de trein gezet (geen antislipbanden) en die kreeg het hele spul niet alleen weg, maar ook (weliswaar onder protest en met enig doorslaan) door de 45 cm-bochten. (45 cm mag geen boog heten, das een bocht  ;))
Nou ja, al met al zijn de philo's geschikter om in een vitrine te zetten en er van 10 centimeter naar te turen en te bewonderen hoe strak ze zijn, dit spul moet gewoon met 90 schaalkilometer in een lange sleep komen langsstuiven en t komt net zo goed over. Net wat je belangrijker vindt  ;)

arjen

  • Gast
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #18 Gepost op: 07 August 2007, 20:27:32 »
Via de Stichting Doorreis weet ik wat een stam Philotrainrijtuigen weegt. Dat valt best mee, het messing is vrij dun en extra gewicht zit er niet in. Dat je ze nooit ziet rijden komt doordat a) doordat vrijwel niemand er zo veel in de collectie heeft, b) omdat men bang is dat ze gejat worden, c) omdat er meestal geen fatsoenlijke koppelingen op zitten en d) omdat ze inderdaad niet door krappe bogen lopen vanwege onvoldoende speling tussen de draaistellen en de treeplanken.
Overigens, strak zijn Philotrains wel maar ik vind de detaillering persoonlijk vrij vlak, voor een houten rijtuig eigenlijk té vlak... die plastic rijtuigen zouden er van een afstandje wel eens 'echter'  uit kunnen zien.
Ik kan als basis voor de ombouw  trouwens ook de tweeassige 'Windbergbahn'-coupérijtuigen van Piko en de draaistellen van oude Rivarossi/Trix coupérijtuigen (FS Italia) aanbevelen, die komen volgens mij nog beter nog dichter in de buurt...

Arjen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: HSM C10c's, suf werk...
« Reactie #19 Gepost op: 07 August 2007, 20:50:52 »
Ja, die windbergwagentjes ken ik, daar heb ik al eens een C8 van gemaakt:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/exHSM_C8_1.JPG
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/exHSM_C8_2.JPG
Inderdaad mooier dan die oude liliput-rommel maar dat liliputspul had ik nog liggen, klopt beter voor deze C10c's (deuren met ronde hoeken en geen ventilatierooster erboven) en is een stuk goedkoper (dit drieassertje kostte alleen aan sloopzooi al een schokkende €17,50, te weten twee windbergbakjes a €5 en een roco vierdeklassepruis van €7,50 voor het onderstel en de deurraampjes, die passen namelijk precies  ;)) Toen moest het onderstel nog verlengd worden, nu loopt ie wel maar net echt fantastisch omdat de buitenste assen zo ver uit elkaar staan dat het enigszins wringt in de bogen (de middenas heeft genoeg speling).
De windbergwagentjes zijn wel weer bruikbaar voor een C11 als je eventjes een oogje dichtknijpt omdat een C11 helemaal rechte wanden heeft en die van de windbergjes nog een lichte bolling hebben. Omdat ik nog een hoop windbergjes heb liggen waag ik me daar toch nog wel een keer aan denk ik. Meteen ook nog maar een C8c erbij maken  ;)