Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.  (gelezen 1110 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.
« Gepost op: 14 May 2013, 13:48:43 »
Als smalspoorliefhebber kreeg ik enige jaren geleden het Evergreen programma van de Oostenrijkse kleinserie fabrikant Gerard onder ogen. Deze messing modellen werden als bouwpakket door de Japanse firma Joe Works vervaardigd en ook onder de naam Gerard Suisse verkocht. Uit Gerard Suisse is later Ferro Suisse ontstaan waarvan de h0m en 0m smalspoormodellen naar RhB en FO voorbeeld tot circa 1999 door Joe Works geproduceerd werden. Het Evergreen programma bestond uit stoom- en diesellocs, goederenwagens en andere attributen. Het bijgevoegde leaflet geeft een  kleine indruk van het leveringsprogramma. Voor liefhebbers kan ik een kopie van de catalogus van de voormalige firma Victors/Londen maken.

Het bouwpakket omvat 3 kieplorries welke geheel uit messing vervaardigd zijn. De kopse kanten en van de bak en de beide aslagerdragers zijn met een stansstempel vervaardigd en waarmee een hoge detailleringsgraad en passing bereikt wordt. In vergelijking met gietwerk is het product niet bros en vertoont het ook geen maatafwijkingen.

Alhoewel de kieplorries verlijmd kunnen worden heb ik voor solderen gekozen. Vanwege de massa van de gestanste onderdelen heb ik voor de kiepbak eerst een mal uit teflon vervaardigd waarna de bak met een kleine vlam gesoldeerd werd. Voor het frame heb ik een klemconstructie uit eenzijdig epoxy printplaat gemaakt waarna de onderdelen aan elkaar gesoldeerd werden.
De kieplorries zijn voor Kadee koppelingen voorbereid; de koppelingen en de puntgelagerde assen worden pas na het spuitwerk aangebracht.

(wordt vervolgd)
Groet, Rob






PS. Het jpg datasheet is helaas niet te uploaden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re:Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2013, 22:28:05 »
Na de kieplorries kwamen de schemelwagens aan de beurt. De bouw hiervan kwam in grote lijnen met de kieplorries overeen. In plaats van kiepbakken met een relatief grote massa moest een draaibare schemel enigszins haaks gesoldeerd worden. De bovenplaat is uit 0,5 mm messing etsplaat gemaakt en vervormd vrij snel. Gelukkig zijn schemelwagens meestal van gebruikssporen voorzien zodat een oneffenheid niet dramatisch is. Evenals bij de kieplorries zijn de (Kadee) koppelingen en assen nog niet gemonteerd.





Gr, Rob