Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
Vandaag
om 07:38:08
Raadplaatje
door
Marc tramt
Vandaag
om 07:18:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 06:46:28
Goederenloods Zandvoort
door
Peter J K
Vandaag
om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
iarnrod
Vandaag
om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
iarnrod
Vandaag
om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's
door
chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Sfeer op je modelbaan
door
meino
22 July 2025, 21:23:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool
door
Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Smalspoor ontwikkelingen, deel 1. (gelezen 1093 keer)
Silvolde
Offline
Berichten: 1554
Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.
«
Gepost op:
14 May 2013, 13:48:43 »
Als smalspoorliefhebber kreeg ik enige jaren geleden het Evergreen programma van de Oostenrijkse kleinserie fabrikant Gerard onder ogen. Deze messing modellen werden als bouwpakket door de Japanse firma Joe Works vervaardigd en ook onder de naam Gerard Suisse verkocht. Uit Gerard Suisse is later Ferro Suisse ontstaan waarvan de h0m en 0m smalspoormodellen naar RhB en FO voorbeeld tot circa 1999 door Joe Works geproduceerd werden. Het Evergreen programma bestond uit stoom- en diesellocs, goederenwagens en andere attributen. Het bijgevoegde leaflet geeft een kleine indruk van het leveringsprogramma. Voor liefhebbers kan ik een kopie van de catalogus van de voormalige firma Victors/Londen maken.
Het bouwpakket omvat 3 kieplorries welke geheel uit messing vervaardigd zijn. De kopse kanten en van de bak en de beide aslagerdragers zijn met een stansstempel vervaardigd en waarmee een hoge detailleringsgraad en passing bereikt wordt. In vergelijking met gietwerk is het product niet bros en vertoont het ook geen maatafwijkingen.
Alhoewel de kieplorries verlijmd kunnen worden heb ik voor solderen gekozen. Vanwege de massa van de gestanste onderdelen heb ik voor de kiepbak eerst een mal uit teflon vervaardigd waarna de bak met een kleine vlam gesoldeerd werd. Voor het frame heb ik een klemconstructie uit eenzijdig epoxy printplaat gemaakt waarna de onderdelen aan elkaar gesoldeerd werden.
De kieplorries zijn voor Kadee koppelingen voorbereid; de koppelingen en de puntgelagerde assen worden pas na het spuitwerk aangebracht.
(wordt vervolgd)
Groet, Rob
PS. Het jpg datasheet is helaas niet te uploaden.
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1554
Re:Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.
«
Reactie #1 Gepost op:
16 May 2013, 22:28:05 »
Na de kieplorries kwamen de schemelwagens aan de beurt. De bouw hiervan kwam in grote lijnen met de kieplorries overeen. In plaats van kiepbakken met een relatief grote massa moest een draaibare schemel enigszins haaks gesoldeerd worden. De bovenplaat is uit 0,5 mm messing etsplaat gemaakt en vervormd vrij snel. Gelukkig zijn schemelwagens meestal van gebruikssporen voorzien zodat een oneffenheid niet dramatisch is. Evenals bij de kieplorries zijn de (Kadee) koppelingen en assen nog niet gemonteerd.
Gr, Rob
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.