Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Welke DCC-decoders voor mix gebruik digitaal/analoog?  (gelezen 2741 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Welke DCC-decoders voor mix gebruik digitaal/analoog?
« Gepost op: 16 April 2014, 20:39:57 »
Hallo gecombineerde Digitaal/Analoog rijders,

Ik heb een vraag van een collega-modelspoorder in Duitsland, die ook mijn interesse heeft.

In het Duitse 1zu160 N-spoor forum zijn er een aantal mogelijkheden besproken met betrekking tot digitale decoders die ook op analoge banen goede rijeigenschappen hebben, waarbij eventueel ook bepaalde typische DCC-voordelen aktief zijn zoals bijvoorbeeld CV3 (Optrekvertraging).

Volgens een aantal forumleden daar zou bijvoorbeeld bij de Zimo MX621 en de Kühn N025 de CV3-optrekvertraging aktief zijn. Zelf gebruik ik de Doehler & Haass DH10C decoders, die bij analoge aansturing prima werken maar geen (analoog actieve) optrekvertraging hebben.

Toevallig had mijn zoon nog een Kühn N025 over en heb ik deze even kunnen testen in een ESU 51900 Profi-Prüfstand.

Bij analoge aansturing bleek bij de Kühn N025 inderdaad CV3 ook te werken, zij het dan dat de waarde in CV3 bij analoog resulteert in een letterlijke optrekvertraging van een aantal seconden.
Bij CV3=60 duurt het dan ca. 60 seconden voordat de lok met de analoog ingestelde snelheid rijdt. Dit betekent echter ook dat als je analoog wilt rangeren met minimale snelheid de lok pas na ca. 30 seconden héél langzaam optrekt en er daarna nog eens zo'n 30 seconden over doet om de analoog ingestelde minimale snelheid te bereiken.
In de praktijk zijn bij analoog gebruik dus alleen lage waardes in CV3 bruikbaar omdat de lok anders veel te traag is met wegrijden...

Je kunt je dus afvragen of de (analoge) implementatie van CV3 bij de Kühn N025 wel zinvol is. Alleen bij direct "vol gas" levert deze implementatie een leuke optrekvertraging tot maximum snelheid op.

Vraag 1:
Zijn er ook in dit forum leden die goede en/of slechte ervaring hebben met het analoog rijden met digitale loks? En welke decoders waren dat dan?

Een tweede probleem bij het analoog aansturen van digitale decoders zou zijn dat deze zich niet goed gedragen onder PMW-aansturing of dit zelfs helemaal niet aankunnen. Ook daarover werd in het Duitse 1zu160 forum echter geen duidelijk antwoord verkregen.

De situatie van de Duitse collega-modelspoorder is de navolgende.

Hij is in het bezit van analoge loks die hij aanstuurt met zowel een Fleischmann MSF trafo als een Uhlenbrock Walk-Around-Control WAC (Type 268). Het is hem (en mij) niet bekend of hierbij gebruik gemaakt wordt van PMW. Zelf heb ik alleen een oude Trix Vario Trafo.

Graag zou hij een aantal van zijn loks willen voorzien van DCC decoders om deze op digitale banen elders te kunnen gebruiken. Voorlopig wil hij echter thuis nog gebruik blijven maken van zijn eigen analoge aansturing en tevens wil hij de van decoders voorziene loks ook laten rijden op de analoge baan van zijn vader. De laatste baan zal in de toekomst zeker niet worden gedigitaliseerd.

Vraag 2:
De concrete vraag van de Duitse collega-modelspoorder is: Welke DCC-decoders zijn ook geschikt om analoog te werken met de Fleischmann MSF Trafo en de Uhlenbrock WAC (Type 268)? Hebben deze decoders ook DCC-functies die actief en bruikbaar zijn bij het analoog gebruik?

Ik hoop dat jullie deze vraag van hem kunnen beantwoorden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Bert
« Laatst bewerkt op: 16 April 2014, 21:02:26 door Bert_Apd. Reden: paar puntjes op de i ;-) »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Welke DCC-decoders voor mix gebruik digitaal/analoog?
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2014, 13:09:55 »
Hallo nogmaals,

Even dit draadje wat naar boven halen... ::)

Zijn er in dit forum helemaal geen ervaringen met DCC decoders die zowel analoog als digitaal ingezet worden?  ???

Hoopvolle groeten,
Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2014, 13:32:08 »
Veel mensen zullen het niet eens weten. De Trix 1200 werd standaard geleverd met ESU decoder en zal dus ook door analoog rijders met decoder worden gebruikt, soms zonder dat mensen dat in de gaten hebben. Ik heb daar geen negatieve verhalen over gehoord, zelfs niet van pbm-rijders.
Het is overigens verder zeldzaam in tweerailland.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2014, 17:39:23 »
Hallo Henk,

Bedankt voor je reaktie.

Nog even ter toelichting op "het zeldzame in tweerailland" het volgende.

Zelf heb ik een redelijke verzameling analoge loks op mijn analoge N-baan. Mijn zoon heeft echter een digitale N-baan en kijkt bij mij altijd naar welke loks hij daarvan op zijn baan zou willen inzetten... Daarom heb een aantal van mijn (analoge) loks voorzien van een DCC-decoder, zodat ze ook bij hem ingezet kunnen worden...

Op deze manier hebben er dus twee plezier van één en dezelfde lok-verzameling... ;D

Groetjes en fijne Paasdagen!
Bert

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2014, 21:07:05 »
Vraag 1:
Zijn er ook in dit forum leden die goede en/of slechte ervaring hebben met het analoog rijden met digitale loks? En welke decoders waren dat dan?

Je moet rekening houden dat de decoders een basisspanning nodig hebben. Dat betekent bijvoorbeeld dat de decoders pas gaan rijden vanaf 3 tot 5 volt, als het niet meer is.

Bij het inbouwen van de decoder moet je wel analoog herkenning via CV29 aanzetten c.q. inschakelen. Dit omdat anders de decoder niet reageert op analoog.

Hij is in het bezit van analoge loks die hij aanstuurt met zowel een Fleischmann MSF trafo als een Uhlenbrock Walk-Around-Control WAC (Type 268). Het is hem (en mij) niet bekend of hierbij gebruik gemaakt wordt van PMW. Zelf heb ik alleen een oude Trix Vario Trafo.

Volgens mij is de MSF-trafo geen PMW type. Het eerste deel is een gevoeliger deel om subtieler te kunnen regelen. Dat deel zal mogelijk voor een groot deel geen zin meer hebben met een decoder. Dit vanwege de aanvangsspanning.

Vraag 2:
Hebben deze decoders ook DCC-functies die actief en bruikbaar zijn bij het analoog gebruik?

Decoders kan je meestal via de CV waarden instellen of bepaalde functies zoals lichtwisseling en binnenverlichting werken op analoog gebruik. Het aan en uitschakelen van functies wat anders normaal is bij digitaal kan natuurlijk niet bij analoog.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2014, 21:37:01 »
Hallo Ronald,

Eveneens bedankt voor je tips een aanvullingen.

Groeten,
Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2014, 21:54:37 »
MSF is niet zo bijzonder. Aan het begin is dacht ik sprake van enkelzijdige gelijkrichting. Hierdoor worden de negatieve fasen van de wisselspanning afgeknepen en krijg je een gelijkspanning die 50 keer per seconde wordt onderbroken. Daardoor loopt het motortje op lage snelheden beter.  Boven een bepaalde spanning is weer sprake van dubbelfasige gelijkrichting.

Maar even geprobeerd. De baan is toch in aanleg en voorlopig ligt er alleen een testrondje. Een oude MSF trafo heb ik nog wel, dus geprobeerd met een Roco BR189 met LokPilot 3.
De loc begint inderdaad pas bij een vrij hoge spanning te rijden.  Je bent het MSFdeel dan al voorbij. Maar de loc rijdt dan wel keurig langzaam. Kan prima kruipen.
De optrekvertraging werkt prima, de afremvertraging helemaal niet.  ???
De verlichting werkt zoals bedoeld en is alleen bij stilstand gedoofd.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2014, 17:21:03 »
Hallo Henk,

Bedankt voor je test met de Fleischmann MSF trafo in combinatie met de ESU LokPilot 3.

De optrekvertraging werkt prima, de afremvertraging helemaal niet.  ???
De verlichting werkt zoals bedoeld en is alleen bij stilstand gedoofd.

Dat de afremvertraging niet werkt is begrijpelijk. Wanneer je de analoge regelaar op 0 zet valt de spanning weg, en zonder spanning kan zelfs een (kale) DCC Decoder niets meer doen, ook niet meer langzaam afremmen...

Optrekvertraging kan analoog wel werken (als dit door de Decoderfabrikant tenminste zo geïmplementeerd is) door middel van het vertraagd opvoeren van de analoge spanning naar de ingestelde trafo-spanning. Optrekvertraging bij analoog gebruik is echter niet bij alle decoders aanwezig.

Groeten,
Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2014, 18:17:50 »
Ah ja, natuurlijk.  :-[ :-\ :) ;D

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #9 Gepost op: 20 April 2014, 18:48:04 »
  :-[ :-\ :) ;D   <== Leuke weergave van bewustwordingsproces!  (y)

Komt me bekend voor...  ::)

Bert