Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 15:35:42
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 15:26:52
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
bellejt
Vandaag
om 15:02:11
Ik ben aan het opruimen.
door
Bob11
Vandaag
om 14:43:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 14:33:07
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:23:10
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
Pollux
Vandaag
om 14:12:55
Show je werkplek
door
Frank 123
Vandaag
om 12:46:36
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel
door
henk
Vandaag
om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:52:42
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
Vandaag
om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Huup
Vandaag
om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 09:15:46
mitropa rijtuig
door
Tomasso
Vandaag
om 08:06:17
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 06:58:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort
door
nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Beginner in N spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Beginner in N spoor (gelezen 1328 keer)
Forever Rocofan
Beginner in N spoor
«
Gepost op:
15 February 2013, 09:17:15 »
Hallo allemaal,
In het verleden had ik plannen om iets met N spoor te gaan doen. Nu geprobeerd om mijn N spoor spul te verkopen, maar de biedingen zijn zo laag dat ik beter zelf iets met de spullen kan gaan doen. Een klein modulebaantje bouwen ofzo.
Omdat ik tot nu toe weinig van N spoor weet zou ik graag tips krijgen van gevorderde N bouwers.
Mijn eerste vraag;
is bij alle merken de rolweerstand van wagens best hoog ? geef je een HO wagen een duwtje dan lopen sommigen meters over het spoor. Als ik dat doe met een Vam wagen van Roco ( 24037 ) staat deze heel snel stil. Je zou zeggen dat een N spoor locje behoorlijk hard moet werken met een sleepje van deze wagens.
Wat ik nog vreemder vind is dat als ik hetzelfde doe met een Trix ketelwagen ( 15254-01 ) hij de ene kant uit soepel rolt ( met het bordes vooruit ) en de andere kant uit hij ook snel stilstaat.
Wie kan me hier meer over vertellen ?
Mijn tweede vraag;
Ik denk erover om als eerste loc een Piko ACTS loc te kopen ( 40410 ) Heeft iemand ervaringen met de rijeigenschappen van deze locs
En wat kost een decoder voor deze loc en wat voor decoder kan ik het beste kiezen ?
Aangezien in in HO met het Roco multimaus systeem rij, zou ik dit ook graag gebruiken voor mijn N spoorbaan.
En de derde vraag;
Als ik inderdaad een modulebaantje ga bouwen wil ik Peco code 55 rails gebruiken, welke wisselmotors kan ik het beste gebruiken ??
Met vriendelijke groet,
Ruud B.
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2013, 09:19:21 door Forever Rocofan
»
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Jeroni
BAM!
Créateur du corridor
Re:Beginner in N spoor
«
Reactie #1 Gepost op:
15 February 2013, 11:10:12 »
Hi,
N-spoor. Een goede keuze
Je eerste vraag, m.b.t. de rolweerstand.
Een vreemd fenomeen. Over het algemeen loopt al het spul in N uitermate soepel. Sommige puntgelagerde asjes willen nog wel eens net niet goed in het puntgatlagerdraaistelding-ophanging zitten en lopen dan niet mooi. Dit heeft ook geheid ontsporingen tot gevolg vroeg of laat. Maar juist N loopt mooi, en is vrij licht terwijl de locomotieven relatief sterk zijn.
Op je tweede vraag heb ik geen antwoord. Ik zou zeggen, koop 'm lekker en see for yourself. Er past vast een decoder in. Tran DCX 74 of -75 zijn erg klein en prima decoders, om maar eens een tip te geven. Je MultiMaus kun je zonder problemen voor N gebruiken, dass macht kein Flauss aus.
Vraag drie: Peco rails is een goede keuze. Aansturing van de wissels kan met Conrad-dingen, Peco-dingen maar ik zou zelf kiezen voor servo's. Heb ik nu ook gedaan. Klein, goedkoop. Even kloten met de aansturing en schakeling van de puntstukken (afhankelijk van welke decoder je gebruikt levert het minder of meer gekloot op) maar dan heb je een goed systeem.
Succes!
J
Reeks77
Rhb is Cool !! HOm Bernina
«
Reactie #2 Gepost op:
15 February 2013, 11:24:10 »
Ruud,
Ik heb ervaring met de door jou genoemde Piko-lok, ik heb hem in de Veolia-jasje.
De lok zelf is goed , rijd goed ,prima verlicht , rijdt vooral rustig , je zou zeggen een Kato , trekkracht is dik in orde , ik zeg , kopen.
Groet Alexander
Peter van der Leek
Administrator
«
Reactie #3 Gepost op:
15 February 2013, 11:51:02 »
Aansturing van de wissels kan ook met Tortoise wisselmotoren. Zeer krachtig, heel betrouwbaar en handig door de 2 ingebouwde relais die meeschakelen met de wisselstand, maar wel heel log en groot dus zorg voor voldoende ruimte onder je wisselstraat.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
iarnrod
Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
«
Reactie #4 Gepost op:
15 February 2013, 13:03:19 »
Piko is misschien iets minder fijn van afwerking, maar de loc's bezitten wel héél goede rijeigenschappen.
Prijs-kwaliteit is dit één van de betere investeringen dat je kan doen.
Peco rails & decoders: gezien ik alsmaar meer 'Angelsax' rij, zoek ik dit meestal over het Kanaal.
Zelf ben ik meer dan tevredentevreden met het gebruik van m'n Bachmann EZ Command 6P decoders, die in opdracht
gemaakt worden door ESU.
D'r zitten meerdere exemplaren in m'n Dapol loc's en Virgin Voyager DMU.
Per postorder zijn Hattons (Liverpool); Rails of Sheffield (Sheffield); Cheltenham Modelshop (Cheltenham-Spa)
zéér betrouwbare handelaren met een degelijke service. (best te betalen per Visa/Mastercard/Paypal).
Eventjes Googelen...
Ik zou zeggen kijk & vergelijk.
Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal
Reeks77
Rhb is Cool !! HOm Bernina
«
Reactie #5 Gepost op:
15 February 2013, 14:19:54 »
Jan,
Die mening deel ik niet met je over de detailering van n -loks van piko, als ik zie dat een 'lijkende' minitrix r4ch grotere ombouw heeft handreling ook wat groffer en dan de totale plaatje ervan , dan komt de piko versie van de G1206 er beter uit ook de lengte,klopt.Qua rijden ben ik het met je eens , ze gaan goed bij het minste al rijden.
Groet Alexander
Forever Rocofan
«
Reactie #6 Gepost op:
15 February 2013, 16:40:30 »
@ alle mensen die antwoorden hebben gegeven,
Bedankt zover voor alle antwoorden. Mijn vriendin en ik moesten vanmiddag in Rotterdam zijn, dus gelijk even een winkel ingesprongen en naar de Piko loc. gekeken. Alleen de Husa uitvoering stond er, maar ik vond de loc er verder goed uitzien om mee te beginnen. Eerst kijken hoe het bevalt om te gaan bouwen en rijden in N en dan zie ik later wel of er meer locs moeten komen en of ik dan voor wat duurdere modellen ga. Misschien hou ik het allemaal wel low budget, omdat ik ook nog een verlanglijstje in H0 heb.
Heb gelijk even gekeken naar de auto's van het merken en naar rijtuigen en goederenwagens. Veel leuk spul gezien, maar toch met lege handen naar buiten gelopen. Zometeen eerst even naar de bouwmarkt om een plaatje hout te halen voor de eerste module
Vanavond en komend weekend lekker knutselen.....het N avontuur gaat voor mij eindelijk toch beginnen. Lijkt me wel een uitdaging na jaren bouwen in H0. En wie weet als het modulebaantje leuk wordt ga ik er in de toekomst wel mee exposeren.
Ik heb nog geen naam en baanplan voor de N baan, maar er komt weer een bouwdraadje bij denk ik.
Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Forever Rocofan
«
Reactie #7 Gepost op:
15 February 2013, 17:36:59 »
@ Jeroni,
N spoor is in mijn geval niet echt een keuze. Ik hou ook mijn H0 spullen gewoon. Puur omdat mijn N spoor spullen verkopen financieel niet interessant blijkt te zijn ga ik er zelf maar mee aan de slag. H0 én N...is dat nou een luxeprobleem
Groeten Ruud B.
«
Laatst bewerkt op: 16 February 2013, 16:17:18 door Forever Rocofan
»
Forever Rocofan
«
Reactie #8 Gepost op:
16 February 2013, 16:21:08 »
Hallo allemaal,
Vanmidaag even naar de bouwmarkt geweest en platen multiplex gehaald voor de N spoorbaan. Ik heb hout voor 4 modules van 1.22 x 60. Ik kan dus een baan bouwen van 4.88 x 60. Is er iemand die een leuk baanplan weet voor een Nederlandse spoorbaan ? Ik weet niet of ik een baan moet bouwen om van A naar B te rijden of een uitgerekt ovaal.
Ik wil met goederentreinen kunnen rijden en rangeren en liefst met reizigerstreinen van het ene station naar het andere.
Spullen in huis maar totaal geen inspiratie....zucht.
Groeten Ruud B.
Bart van den Dam
N spoorder
«
Reactie #9 Gepost op:
16 February 2013, 21:18:11 »
Hallo Ruud,
Misschien kan je inspiratie putten uit de treinen je hebt?
In dat geval kan je kijken wat je hebt staan en waar dat zoal (in werkelijkheid) is gebruikt/ingezet.
Zo heb ik zelf wat Nederlands goederen materieel in N.
Op de site van de
Feyenoordse meesters
heb ik soortgelijk materieel gezien in wat we de natuurlijke habitat kunnen noemen. Daar put ik dan
inspiratie
uit.
Aan de hand van die inspiratie foto's ga ik dan kijken, met google earth of soms zelf in het echt, hoe dat dan in elkaar zit / of gezeten heeft.
Groeten,
Bart.
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.
Forever Rocofan
«
Reactie #10 Gepost op:
16 February 2013, 21:34:21 »
Hallo Bart,
Zoals ik eerder in dit draadje geschreven heb moet ik mijn 1e loc nog gaan kopen. Dus ik kan niet uitgaan van mijn treinencollectie als basis voor mijn baanplan.
Helaas zijn de NS modellen die ik leuk vind moeilijk te vinden zoals de 1200, NS 1100 met botsneus, 1300 gerenoveerd.
Ik ben al blij als ik wat leuke treinen kan verzamelen die in NL rijden of hebben gereden voor mijn baantje.
Zometeen slapen en morgen weer verder puzzelen met een baanplan.
Groeten Ruud B.
Bart van den Dam
N spoorder
«
Reactie #11 Gepost op:
16 February 2013, 22:47:27 »
Sorry Ruud,
Ik zie het nu staan in je eerste post, daar had ik in eerste instantie overheen gelezen.
De 1200 is op 2e hands beurzen nog wel eens aan te komen. Minitrix heef dat model jaren geleden uitgebracht.
Freebit
organiseert op 16 maart 2013 weer een N spoor beurs.
De 1100 met botsneuzen is lastig, er zijn er wel, maar erg schaars inderdaad.
De 1300 in gerenoveerde versie is volgens mij nog helemaal nooit in serie uitgebracht. Er zijn door een modelbouwwinkel in Hilversum (MCH) in der tijd wel kappen uitgebracht/ verkocht, maar dan moest je zelf nog aan de slag met een donor locje. Hopelijk bedenkt Startrain nog eens dat ze hun 1300 model ook in gerenoveerde versie kunnen uitbrengen.
Wel komt door Piko de hondenkop uit in N, zowel in groen als geel, en deze zal op Rail 2013 te zien zijn heb ik begrepen.
Als het gaat om je baanplan is het maken van een strek van 0.60 x 4.88 m wel fijn om een wat meer realistische sporenplannen te kunnen maken. Het geeft je leuke rangeermogelijkheden, (je zal wel "moeten rangeren" omdat je op 0.6m eigenlijk met geen goed fatsoen een 180 graden bocht kan maken.) Bovendien leent ook peco rails zich bij uitstek om een realistisch ogend baanplan op te zetten met lichte welvingen.
Groeten,
Bart
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.
Forever Rocofan
«
Reactie #12 Gepost op:
17 February 2013, 08:39:49 »
@ Bart,
Bedankt voor je reactie. Ik blijf gewoon mijn ogen open houden voor de 1100 met botsneus, 1200 en 1300. De N baan hoeft volgende week nog niet af.
Groeten Ruud B.
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2013, 22:44:30 door Forever Rocofan. Reden: vraag al beantwoord
»
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes