Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:45:53
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 15:45:32
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 15:30:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
  

Auteur Topic: Teer  (gelezen 2612 keer)

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Teer
« Gepost op: 18 June 2007, 16:10:56 »
Ik ben met een Walthers fabriek bezig. Naar aanleiding van een eerder draadje wil ik voor de daken fijn schuurpapier gaan gebruiken om ze een bitumen-look te geven. Heeft iemand suggestie's hoe de "teer"-naad tussen de verschillende banen en staande muren weer te geven?

bedankt,

Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Teer
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2007, 16:34:48 »
Dag, als bouwkundige moet je daar wel een zinnig antwoord op kunnen geven.
uitgangspunten; een bitumineus dak (officiele term voor teer als dakbedekking) wordt in banen aangelegd. Elke baan is ca een meter breed en ca 10 meter lang. Dit formaat banen is op rol nog door 1 man te tillen, groter zullen ze nooit zijn. De banen worden op de ondergrond vastgebrand; rol neerleggen en stukje uitrollen, richten (netjes recht tov 1 lange zijkant) en beginnen met vastbranden; optillen, brander eronder en neerleggen; weke warme teer hecht aan ongeveer elke onderlaag. Verder rollen en de brabder tegen de buitenkant(wordt onderkant) van de rol aanhouden en langzaam afrollen. De tweede baan wordt overlappend met de eerste gelegd en ook de rand meegebrand. Dat betekent dat onder de rand van de tweede baan een beetje teeruitvloeit, in de praktijk niet meer dan enkele centimeters. Let op; de eindnaden van de banen liggen nooit in 1 lijn, dat geeft op een plek een overlap van 4 lagen, dat doet geen dakdekker; te ingewikkeld en teveel kans op lekkage.
De randen van de dakbedekking worden in meterstukken tegen opgaand metselwerk (aanliggende muur) en afgewerkt met een strook lood in de muur overlappend over de dakbedekking. Als er sprake is van een dakrand; zelfde verhaal, meterstukken en afgewerken met een aluminium profiel (op schaal nauwelijks zichtbaar).
In H0; knip stroken van het schuurpapier in de (verschaalde) maten als bovenstaand. Lijm ze strak tegen elkaar, ZONDER OVERLAP, dat wordt veel te dik, onrealistisch. Ga met een fijn penseeltje met glanzende zwarte verf de naden langs om de uitgevloeide teer te imiteren.
Ook hier de randen in meterstukken opzetten en afwerken met lood (halslood van wijnflessen) ook in meterstukken. Onieuw; noet laten overlappen, dat wordt te dik. strak tegen elkaar is al genoeg.
alle dakdoorvoeren (ventilatiepijpjes, buizen, maar ook afvoeren, worden apart ingeplakt; knip een rond (pijpen en buizen) of vierkant (regenwaterafvoeren aan de rand van een dak) stuk schuurpapier uit en plak die er apart in.

Beste tip; ga kijken naar daken, op websites en in het echt en verzin zelf hoe het gemaakt is. Tip 2; neem voor vrij nieuwe gebouwen zo fijn mogelijk schuurpapier, je mag het niet voelen, alleen de schittering zien. Moderne daken worden niet meer voorzien van grind als ballast. Oudere daken wel voorzien van grindballast en uiteraard mosaangroei. suc6 Gert
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Teer
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2007, 16:48:10 »
Hoi Gert en Peter,

als alternatief voor het vrij dikke flesselood gebruik ik de doffe zijde van aluminiumfolie. Dat laat zich in hoeken ook heel prettig plooien en vouwen zonder dat je dan moet gaan snijden.
De daktrim (alu-profielen) is in dunne strips van Evergreen goed uit te beelden.

Tja, en het is voor de scenery-freaks jammer dat de moderne daken geen grind meer hebben ;D
Toch zie je ook op de nieuwe daken plakken mos een plekje vinden hoor!

Iemand overigens nog een idee hoe je die kleine ronde lichtkoepels (Solar-tubes e.d.) in H0 kunt uitbeelden?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Teer
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2007, 17:59:14 »
Bob.

is een doordrukstrip van bijv. medicijnen iets om een lichtkoepeltje na te bootsen?  :-|

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Teer
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2007, 18:07:16 »
Voor het na boodsen van die licht koepeltjes (die solar tubes zijn overigens wel klein) Kan je misschien een lampje of witte led in je dak zetten. Onderkant weghalen en de bol laat je natuurlijk uit het dak steken.

Aanvullend over het grind op het dak....
Die werd niet alleen als ballast gebruikt maar ook als bescherm laag tegen het uitdrogen van de bitume. Dit laatste werd zelfs in de jaren '80 en '90 nog wel gedaan.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Teer
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2007, 18:20:03 »
Bob.

is een doordrukstrip van bijv. medicijnen iets om een lichtkoepeltje na te bootsen?  :-|

Erich

Smart!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Teer
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2007, 18:39:37 »
Smart!

Ja, een smart kun je d'r ook op zetten... :D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Teer
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2007, 18:47:36 »
Da's inderdaad ook een licht koepeltje  8)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

eelco

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Teer
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2007, 20:26:15 »
... de daken fijn schuurpapier gaan gebruiken om ze een bitumen-look te geven. Heeft iemand suggestie's hoe de "teer"-naad tussen de verschillende banen en staande muren weer te geven?

bedankt,

Peter

beste Peter,

kijk eens hier: http://modeltreinbaan.nl/?p=347

groet,

Eelco
Ook op Texel rijden modeltreinen.

Peter Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Suikerfabriek Zevenbergen
Re: Teer
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2007, 20:59:22 »
Bedankt voor jullie reaktie's zover. Ik ga met aluminium en halslood van wijnflessen(eindelijk een excuus!) aan de slag. Met name de reaktie van Gert vat samen wat ik boeiend vind aan deze hobby; al knutselend op je zolderkamer je gaan afvragen hoe "de werkelijkheid" daarbuiten er nu eigenlijk uitziet, cq zag, daarover wat leren, en weer aan de slag, ter leringhe ende vermaeck........ ;)

Peter
NS 1955-1968/
HO gelijkstroom/Rocoline/IB/Koploper

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Teer
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2007, 14:18:14 »
Citaat van: Eelco
beste Peter,

kijk eens hier: http://modeltreinbaan.nl/?p=347
Inderdaad, witte houtlijm+zwarte acrylverf is een goede mogelijkheid. Let er wel op dat die uitvloeisels eruit zien als dropvetertjes, het is en blijft dikvloeibaar spul. Tegelijk is op plaatje 4 (met de schoorsteenveger) de reden te zien waarom je bij voorkeur niet overelkaar heen moet plakken; je krijgt een te dik pakket wat al snel slordig oogt. In werkelijkheid is bitumineuze dakbedekking slechts 5 mm dik, op die foto oogt het als omgerekend 5 cm (sorry Jaap, kan er niks aan doen).
@mmhajvth; Grind werd inderdaad gebruikt als ballast en als bescherming tegen UV. Maar tegenwoordig niet meer voor grotere daken, alleen een enkel dak van een schuurtje nog door iemand die nog wat heeft staan. Men gaat voor grotere daken over op EPDM of kunststoffen als PVC. Voordelen; sneller aan te brengen zonder bitumineus plakken (brandgevaar), gelijkmatiger laagdikte en betere laagopbouw, minder gevoelig voor prikkrachten. Grind+bitumen leidde nogal eens tot het intrappen van grind, gevolg; lekje.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2007, 14:24:47 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Teer
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2007, 15:37:02 »
Citaat
op die foto oogt het als omgerekend 5 cm (sorry Jaap, kan er niks aan doen).
Je hebt gewoon gelijk Gert :)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl