Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41

Auteur Topic: hoe een kortere trein eerder laten stoppen in koploper??  (gelezen 3934 keer)

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
hoe een kortere trein eerder laten stoppen in koploper??
« Gepost op: 30 January 2013, 23:44:02 »
Beste medeforumleden,

Misschien een hele makkelijke vraag, maar mijn antwoord heb ik nog niet kunnen vinden.

ik wil in mijn nieuwe baan eveneens met koploper gaan rijden, nu wil ik de blok verdeling gaan maken en daarbij stuit ik op een vraag:

Ik wil dat mijn beide plan V's in het midden van het perron gaan stoppen, dit is in het echte voorbeeld ook.
Hoe kan ik dit realiseren?
In mijn vorige baan heb ik ook hiermee gestoeid maar nooit voor elkaar gekregen.
mij leek dit vrij eenvoudig, door een blok in 3e te delen en daar een melding aan te geven dat de plan v eerder moet stoppen, echter heb ik dit nergens kunnen vinden in koploper boekje/nooit op de goede term gezocht.

kan iemand mij dit in eenvoudige stappen uitleggen hoe dit te realiseren is?

Even een schematische tekenening in elkaar geflanst hoe ik het voor ogen heb:
treinen mogen van beide richtingen komen, en dus in beide richtingen stoppen, echter zal de plan V in het midden moeten blijven stoppen.

Alvast bedankt voor de hulp

Gr
Mark
« Laatst bewerkt op: 30 January 2013, 23:58:30 door MC. Reden: titel »

Railjunk

• Offline Offline
Re:kortere trein eerder laten stoppen in koploper
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2013, 00:17:47 »
Hallo Mark,
Als je treinen ik KL op een andere plaats wil laten stoppen kun je dit in de eigenschappen van het blok ingeven.
 > onderhouden > baan definities > blokken. Dan rechts klikken op het blok en eigenschappen aanklikken. In het tabblad bezetmeldingen kun je onder `alternatieve stopplaats` per bezetmelder aangeven welke treinen met een bepaalde lengte hier moeten stoppen.
Het is wel belangrijk dat je de juiste treinlengte in KL ingeeft bij de eigenschappen van de trein en/of in het rijwindow.
Zoals je al schrijft moet je het blok voorzien van minimaal 3 bezetmelders, maar mooier is 4 of 5 bezetmelders. Je kunt de exacte stopplaats nog finetunen met de optie "doorrijden cm/sec" in aanvullende blokgegevens.

Groeten, Theo

« Laatst bewerkt op: 31 January 2013, 01:18:02 door Railjunk »
Periode 3, geen geel, geen vishaken

eenop87

• Offline Offline
Re:hoe een kortere trein eerder laten stoppen in koploper??
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2013, 01:16:25 »
In de blokken bij het perron pas ik extra lange bezetmelders toe en geef dan per trein op hoeveel cm hij moet doorrijden.
Zo kan je eenvoudig per trein opgeven waar gestopt moet worden.
Ik gebruikte daarvoor alleen een bezetmelder aan het begin en het einde van het blok.

Groet,
Gerrit

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
    • Huidig Baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2013, 01:51:06 »
@ Theo en Gerrit,
Bedankt voor de reacties, zelf ben ik niet zo voor het doorrijden in cm, omdat ik hier al het enige problemen mee heb gehad.
soms rijd hij wel netjes tot aan, en soms reed hij weer te ver. misschien moet ik hiervoor nog koploper beter leren kennen.

Denk dat ik voor de optie kies, meerdere melders in 1 blok, dan kan ik altijd nog extra finetunen.
Denk overigens dat dit al een opgave is. maar wel weer een mooie uitdaging.

Bedankt Theo, denk dat ik hier wel iets mee kan, ik ga eens wat proberen van de week!

Mvg
Mark

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2013, 08:28:35 »
Uitzonderingen daargelaten, heb ik nooit problemen gehad met de "doorrij" optie. Ik gebruik het b.v. ook op de draaischijf en daar heb ik voor lange locomotieven soms niet meer dan een halve cm speling.
Wat ik wel altijd doe, is de afremvertraging van de locdecoders (CV4) op nul zetten. De afremvertraging wordt prima door Koploper geregeld.

groet,
Gerrit

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2013, 08:56:37 »
Mijn ervaringen met doorrijden in cm zijn ook niet zo best. Had ook dat het nogal eens verschillend was, leek er ook op dat het afhankelijk is van hoeveel treinen er op dat moment rijden, en hoeveel werk koploper dus te doen heeft op dat moment.

Gebruik het ook niet meer, en werk ook met bezetmelders op de plaatsen waar gestopt moet worden. En dat werkt prima.
Kost je alleen iets meer bezetmelders als je veel stopplaatsen langs je station wil hebben.

Roelco

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2013, 09:01:23 »
@Marc:
Heb je al eens gedacht aan 1 of meer virtuele melders voor de tussenliggende stopplaatsen?
Ik heb daar goede ervaringen mee, treinen stoppen op de cm nauwkeurig.  8) Ik zeg er wel bij dat ze bij mij met geijkte snelheden rijden.
De stopplek wordt trouwens ook beïnvloed door de hoogte van de digitale spanning. Als de wasdroger draait, is de netspanning lager en de digitale spanning uit het TwinCenter ook. :-\ Treinen rijden dan ietsje minder ver door.

Ik heb zelfs eens geëxperimenteerd met een virtuele melder als stopmelder. Dat werkte wel, maar dat is niet echt veilig, als stopmelder heeft een fysieke melder de voorkeur.

Heb je trouwens al eens rondgekeken op het Koploperforum? Daar is heel veel wetenswaardigs over Koploper te vinden, echt een aanrader! (y)

@Roelco:
Meer rijdende treinen kunnen ook de hoogte van de digitale spanning beïnvloeden en dat heeft dan weer invloed op hoe ver ze doorrijden.
Ik heb op een kopspoor opgegeven dat de treinen moeten stoppen op 1 cm vanaf het stootjuk en dat gaat altijd goed.

Mvg,
Henk
« Laatst bewerkt op: 31 January 2013, 09:06:08 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
    • Huidig Baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2013, 10:21:56 »
@ Gerrit, Roelco, Henk: bedankt voor de reacties.

Als ik dit zo lees ga ik voor de veilige optie:
meer bzm dan doorrijden in cm en virtuele melders.

Dit om enkele reden:

-Bzm print heb ik er 4 x 16 van
-virtuele melders ga ik op gemakje leren, nog in koploper leerfase.
-bedrijfszekerheid wil
-regelmatig een droger of wasmachine of zelfs beide op 1 groep staat te draaien.
-ik helaas over een kleine trafo beschik, en witgoedapperatuur die dit beïnvloeden, en dus garantie tot succes niet zo super is.

@ Henk:
ja ik ben er bekend mee met het kl forum, alleen zijn er daar vaak discussiesdie mij niet verder hedoen, om tot een besluit te komen

Bedankt mannen, ik ga er mee aan de slag!

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2013, 10:34:14 »

@Roelco:
Meer rijdende treinen kunnen ook de hoogte van de digitale spanning beïnvloeden en dat heeft dan weer invloed op hoe ver ze doorrijden.
Ik heb op een kopspoor opgegeven dat de treinen moeten stoppen op 1 cm vanaf het stootjuk en dat gaat altijd goed.

Mvg,
Henk

Henk,

Zou kunnen, maar dan is het dus niet erg betrouwbaar. Dat een trein ergens stopt is onafhankelijk van hoeveel er verder rijden. Wat vermogen betreft moeten de boosters het prima aan kunnen, dus veel kan het inzakken niet zijn. Denk dan eerder dat het systeem niet toereikend is voor het verwerken van zo veel opdrachten, dan dat dit veroorzaakt wordt door een inzakkende spanning.

Roelco

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #9 Gepost op: 31 January 2013, 10:38:15 »
Als je een heel oude, langzame pc gebruikt, kan ik me voorstellen dat die de opdrachten van Kpl niet snel genoeg kan verwerken. Maar een meer eigentijdse pc? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar ik weet het niet zeker, natuurlijk.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 31 January 2013, 10:55:42 »
Henk,

Onder in koploper wordt bijgehouden hoeveel nog te verwerken opdrachten er zijn. Bij mij loopt die teller best eens op, zeker als er meerdere treinen aan het rijden zijn, en er dan dus ook veel wisselstraten goed gelegd moeten worden.

Koploper houd het allemaal prima bij hoor, alles rijd naar behoren, maar volgens mij zijn er maar weinig momenten dat koploper niets te doen heeft. Zelfs bij mijn echte bezetmelders staat een trein niet altijd precies op hetzelfde punt stil. Maar de marges die daar inzitten zijn erg klein. Bij werken met doorrijden in cm worden die marges voor mij echt te groot.
Al maakt het voor een korte trein ook weer niet zo heel veel uit als die de ene keer precies in het midden van een perron stil staat, en een volgende keer 1 cm later. Maar er zijn ook punten waar het wel uitmaakt.

ben zelf nu bezig mijn hoofdstation aan te leggen. Komen er dus nog een heleboel te schakelen wissels bij, en extra treinbewegingen. Maar ook draaischijf. En wil dan ook wel eens kijken wat de mogelijkheden zijn om automatisch een lok wissel te doen, en dan zal het op de draaischijf ook met doorrijden in cm gaan, dus ben wel benieuwd hoe dat gaat worden, maar goed, zover zijn we nog lang niet, eerst wordt het alleen binnen rijden van de lok, daarna handmatig.

Roelco

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 31 January 2013, 12:32:55 »
Op de DDPB werkt bijna alles met virtuele eindmelders en 'doorrrijden in cm' .... ( zelfs de draaischijf !! )

Ervaring: werkt 98% betrouwbaar qua op dezelfde plek stoppen.
Voorwaarde: Schone rails en dito wielen, zodat de laatste fysieke melder exact elke keer op het zelfde moment 'vuurt'

En natuurlijk een niet te hoog ingestelde rem-vertraging. Meeste locs staan op 4, 0 is dus helemaal niet nodig, als je massa simulatie in KL maar goed staat. Verder moeten ALLE locs natuurlijk voorbeedig geijkt zijn en de baanvaksnelheid niet te hoog.

Grtzz,

Karst

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
    • Huidig Baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 31 January 2013, 13:00:43 »
Ik zie dat ik nog een hoop kan leren.

Het wordt mij geheel duidelijk, ik ga voor: the safe way....
Het precisie werk kan dan altijd nog!

Bedankt voor de verheldering in opties mannen!