Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 20:58:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 20:56:31
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bob11
Vandaag om 20:54:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:23:39
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
Vandaag om 20:22:57
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door harry19584
Vandaag om 20:21:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:10:10
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:08:12
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 20:02:33
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
Vandaag om 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14

Auteur Topic: van DCC naar Motorola  (gelezen 1690 keer)

pj0tter

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
van DCC naar Motorola
« Gepost op: 31 January 2013, 22:25:02 »
Beste forumleden

Door ervaringen wijs geworden met de magneet artikelen (7549) voor mijn wissels (niet altijd betrouwbaar) wil ik voor mijn nieuwe Märklin baan in eerste instantie de wissels met servo's gaan sturen, heb ik dat werkend dan moeten t.z.t. de seinen nog volgen.

Ik werk nog met Märklin Digitaal New (versie 2 zeg maar) dit is op basis van het Motorola protocol. Op dit fora en anderen kom ik mooie schema's tegen voor een decoder die servo's kunnen aansturen maar die zijn dan allemaal op basis op DCC. Ik heb inmiddels de beschikking over een lay-out voor de decoder. Deze decoder is op basis van een microcontrolller (PIC16F628SO) een externe voeding levert de "energie" op deze manier hoeft de "dure" digitale rijspanning niet gebruikt te worden zoals bij de standaard k83 van Märklin. De programma code om de PIC aan te sturen heb ik ook,alleen is dit op basis van het DCC protocol. Tussen Motorola en DCC zit een verschil (lees ik links en rechts) dus ga ik er ook vanuit dat wanneer ik de schakeling zo bouw als geleverd en de PIC geprogrammeerd krijg (HOE programmeer ik zo'n ding is dan ook een vraag mijnerzijds) de decoder de servo's nog niet kan aansturen omdat het DCC is en ik dat niet heb (Motorola)

Is er iemand in deze gelederen die weet hoe ik dit kan oplossen? Heeft iemand misschien toevallig zo'n schakeling al eens gebouwd (met een eigen voeding zodat de digitale rijspanning niet gebruikt hoeft te worden, het aansturen van servo's voor de wissels en op basis van Motorola) zo ja waar kan ik info vinden.........

Om Märklin Systems (die kan DCC en Motorola aan) te gaan aanschaffen is wel een erg dure oplossing

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties.

M. vr .grt.

Peter

Richey

• Offline Offline
Re:van DCC naar Motorola
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2013, 22:34:51 »
Hoi,

Je verhaal is wat warrig het is mij nog niet helemaal duidelijk waar je nu precies staat, en wat je wel of niet al hebt. Voor zover ik het begrijp heb je dus al een heel systeem, inclusief decoders voor puls aansturing?

Zo ja, dan kun hier ook eens naar kijken:
http://www.decodershop.com/Webwinkel-Product-1275205/Wisselaandrijving-1.html

Je hebt dan wel de ondervloerse aandrijvingen, zoals je dat met servo's zou hebben, maar kunt nog wel je oude puls-decoders gebruiken. Scheelt behoorlijk.

Groet,

Richey

teunistreinen

• Offline Offline
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2013, 22:39:29 »
Hallo

Met welke rails van marklin werk je eigenlijk, waarschijnlijk gebruik je Krails?
Je kan ook veel info halen van het 3rail forum.

Wat je als eerste kan proberen is de eindafschakelaars van de wisselaandrijvingen 7549 door solderen, oftewel het eindschakelaartje onklaar maken.

Als je met servo's wilt gaan werken dan zijn er denk ik ook andere oplossingen. Vraag eens op het 3rail forum.

teunis

Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

pj0tter

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2013, 23:12:34 »
Hoi,

Je verhaal is wat warrig het is mij nog niet helemaal duidelijk waar je nu precies staat, en wat je wel of niet al hebt. Voor zover ik het begrijp heb je dus al een heel systeem, inclusief decoders voor puls aansturing?

ok, warrig, als ik nu zo teruglees ja.  :-[ Misschien dan even kort. Ik heb een lay-out voor de print (een brd en sch file voor Eagle) de componentenlijst (welke weerstanden, ic's etc), de programmeercode (in C) en verder de servo's die gebruikt gaan worden. Het is alleen nog niet 1 geheel, printje maken, etsen, solderen etc. zijn zaken die nog moeten. Hoop dat het nu wat duidelijker is.  ;)

De "oude" Märklin zaken heb ik uiteraard ook nog en inderdaad (teunistreinen) ik heb K-rail voor de zichtbare delen en M-rail voor de niet zichtbare delen. Ik ben in de opbouw fase, nivo 1 ligt en ik denk na over hoe ik de wissels wil aandrijven. De optie om de eindschakelaars door te solderen is een mogelijkheid, alleen worden de wissels dan aangedreven o.a. de k83 (of zelfbouw variant) deze moeten gevoed worden door de digitale rijspanning en dat vind ik een beetje zonde. Verder "drukken" de 7549 de wissels bij ondermontage niet altijd goed door (loopt stroef). Al verschillende zaken geprobeerd, schroefjes was losser etc maar helpt niet altijd. Dus zoek ik iets anders.

Peter

teunistreinen

• Offline Offline
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2013, 23:21:46 »
De "oude" Märklin zaken heb ik uiteraard ook nog en inderdaad (teunistreinen) ik heb K-rail voor de zichtbare delen en M-rail voor de niet zichtbare delen. Ik ben in de opbouw fase, nivo 1 ligt en ik denk na over hoe ik de wissels wil aandrijven. De optie om de eindschakelaars door te solderen is een mogelijkheid, alleen worden de wissels dan aangedreven o.a. de k83 (of zelfbouw variant) deze moeten gevoed worden door de digitale rijspanning en dat vind ik een beetje zonde. Verder "drukken" de 7549 de wissels bij ondermontage niet altijd goed door (loopt stroef). Al verschillende zaken geprobeerd, schroefjes was losser etc maar helpt niet altijd. Dus zoek ik iets anders.

Hoi Peter

Is het een oplossing om voor de wisseldecoders een aparte (kleine) booster te gebruiken bijv de LDT DB-2, heeft een vermogen van 50 VA met ca 2,5 Amp. Een zelfbouw set kost ca 50,00

Ik heb op mijn marklin Mbaan de wisseldecoders en de siendecoders op een aparte booster aangesloten.
De baan heeft meerdere boosters, die dus geen wissels sturen.
Ja kan dan wel de wisseldecoders blijven gebruiken.

teunis
« Laatst bewerkt op: 31 January 2013, 23:23:28 door teunistreinen. Reden: verbetering »
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2013, 07:39:38 »
Ik weet niet of je per se zelf wil bouwen, maar de meeste decoders voor servo's zijn multiprotocol, dacht ik. In ieder geval de ESU Switchpilot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan Neijenhuis

• Offline Offline
  • HCC!m-IG
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2013, 07:49:31 »
Heb je al eens bij Robert Evers gekeken?
http://members.home.nl/robert.evers/servodecoder.htm
Die doet Servo en Motorola  ;)
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Richey

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2013, 09:40:01 »
Tja, dat waren inderdaad ook mijn problemen, en ik heb dus die motortjes (eigenlijk) relais van de decodershop gebruikt. Werkt net zo ondervloers als een servo, maar un je icm je oude magneetpulsdecoders gebruiken :-).
Gaat vooralsnog perfect (y).

Gr. Richey

Jos

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2013, 12:08:05 »
Ik gebruik ook de MM (zelfbouw)decoders van Robert Evers, en die bevallen mij uitstekend.
Wat meer informatie hierover klik hier

Mvg, Jos
« Laatst bewerkt op: 08 February 2013, 15:01:29 door Jos »
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2013, 14:54:24 »
Het is niet eenvoudig de decoder zomaar even te verbouwen tot een MM decoder. De hele printplaat en alles erop is eigenlijk maar dom, alle logica zit in de microcontroller, de PIC. Je zult dus het grootste deel van de code moeten aanpassen. Dat is zeg maar 90% van de gehele decoder aanpassen.

Het is dus denk ik makkelijker een alternatief te vinden die servo's wel op MM kan aansturen.

Om C code in een PIC te krijgen heb je twee dingen nodig. Een compiler, een programma die de C code omzet naar de bitjes die de PIC werkelijk snapt en een programmer, een stukje hardware tussen de PC en de PIC.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox