Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:21:14
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Modelbouwerke
Vandaag om 14:15:57
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 13:40:00
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
3d printen van ns daglichtseinen door VulcanRaven
Vandaag om 13:16:08
Piko blauwe 1000 door kar
Vandaag om 13:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 12:09:53
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Rondom Charlois door Jan Bennink
Vandaag om 11:14:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:20:29
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
  

Auteur Topic: opening Hanzelijn  (gelezen 8417 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #30 Gepost op: 07 December 2012, 15:30:03 »
Dat hele 25kV verhaal speelt al tientallen jaren. De koplopers zijn net allemaal gerenoveerd. Die hadden vast wel aangepast kunnen worden voor 25kV. Dus het is geen kwestie van niet kunnen.
maar van niet willen.
Dat klopt, van het niet willen, want het slaat nergens op al het materieel (behalve V-IRM en SLT), beveiliging, en infrastructuur (met name energievoorziening) aan te moeten passen qua kosten alleen maar om die 25kV te 'moeten' hebben.

Met die beslissing kun je het eens zijn of niet. Feit blijft, dat er hier geen haast gemaakt wordt met opvoeren van de stroom.
Anders had er nu 25kV op de kamper ...

Heeft dus ook geen enkele zin één lijntje aan te passen voor 25kV, en de rest niet. Lees bovenstaande berichten nog maar eens..

Gr, Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7179
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #31 Gepost op: 07 December 2012, 16:30:07 »
Dan hoeven ze de hanzelijn dus ook niet voor te bereiden...
Opwaardering naar 15 of 25kV of voor mijn part 100kV komt er op deze manier natuurlijk nooit van.
Ik begrijp dat er veel Koplopers over de hanzelijn gaan rijden.
Die kun je dan toch onder handen nemen, als je ze toch renoveert, voorziet van airco, beeldschermen,wifi en al die andere flauwekul.
Kost misschien een paar zitplaatsen, maar dan kan je wel op èchte krachtstroom.
Maak desnoods een hanzelijn-pool, weet ik veel.
Verzin iets.
maar dan moet je dat wel WILLEN natuurlijk.
Lijn voor lijn, stapje voor stapje.

Of wachten we tot het hele net, en alle materieel, is "voorbereid", en draaien we dan op een goede nacht de knop om?
Ik vermoed, dat dit evenement rond Sint Juttemis a.s. gaat plaatsvinden.
Ik heb er nu al zin in 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #32 Gepost op: 07 December 2012, 16:39:15 »
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of het de moeite waard is om ICM bijvoorbeeld bij een ombouw gelijk om te bouwen naar 25 kV. Want hoelang gaat ICM nog mee? Hooguit een jaartje of 15. Hoelang zou het duren voor je het gehele net omgebouwd hebt naar 25 kV..........

Dan kun je wel een 'Hanzelijn-pool' op gaan zetten en die om gaan bouwen. Maar verwacht je dan niet en probleem te krijgen bij Hattemerbroek aansluiting en bij Lelystad? Of als de flevolijn ook 25 kV zou krijgen bij Weesp.

Het kan allemaal mooi klinken dat ombouwen, maar het uitvoeren is niet zo makkelijk als het allemaal lijkt. En dat heeft niets met niet willen te maken. Dat is gewoon een kwestie van praktische haalbaarheid en het bijbehorende kosten plaatje. En ik kan me vergissen, maar Nederland is geloof ik niet het enige land waar nog niet landelijk op 25 kV gereden word.........

Wat dat betreft is het voorbereiden van instalaties helemaal zo gek niet. Dit zal zodra de tijd wel rijp is om over te schakelen alleen maar tijd en geld schelen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 16:40:49 door Dennis83 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7179
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #33 Gepost op: 07 December 2012, 16:49:12 »
We zullen zien. Maar die hanzelijn is niet van gisteren. Zelfs niet van eergisteren.
De eerste plannen stammen uit de tijd van de inpoldering van oostelijk Flevoland. Aanvankelijk had men zelfs in Kampen een stuk grond aan de toenmalige stadsrand gereserveerd, langs de Europa-allee. tegenwoordig is dat bijna de rand van het centrum. Waar nu het gemeentehuis ligt, had men aanvankelijk plannen voor een station.
Wij hier noemen zoiets een kamper Ui...
Nu zijn we 60 jaar verder, ligt het station aan de huidige stadsrand (volkomen excentrisch) en heeft men, ondanks alle voorbereidingstijd (60 jaar) niet de ballen gehad om eens wat meer prik op de waslijn te zetten.
Toen de koplopers werden aangeschaft (en de bouw liep door tot in de jaren' 90) koos men weer voor de korte termijn, zodat een ombouw erg prijzig zou worden. Dat had toen al anders gekund, ook met de kennis van die dagen.

Resumerend:
voorbereiding kost tijd.
Dus moet je op tijd beginnen.
de 5P's:
Proper Preparation Prevents Poor Performance.

Overigens ligt Amsterdam nu wel een stuk dichterbij kampen,en dat is dan toch weerleuk, voor die Amsterdammers 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly