Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 21:12:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
  

Auteur Topic: opening Hanzelijn  (gelezen 8021 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #30 Gepost op: 07 December 2012, 15:30:03 »
Dat hele 25kV verhaal speelt al tientallen jaren. De koplopers zijn net allemaal gerenoveerd. Die hadden vast wel aangepast kunnen worden voor 25kV. Dus het is geen kwestie van niet kunnen.
maar van niet willen.
Dat klopt, van het niet willen, want het slaat nergens op al het materieel (behalve V-IRM en SLT), beveiliging, en infrastructuur (met name energievoorziening) aan te moeten passen qua kosten alleen maar om die 25kV te 'moeten' hebben.

Met die beslissing kun je het eens zijn of niet. Feit blijft, dat er hier geen haast gemaakt wordt met opvoeren van de stroom.
Anders had er nu 25kV op de kamper ...

Heeft dus ook geen enkele zin één lijntje aan te passen voor 25kV, en de rest niet. Lees bovenstaande berichten nog maar eens..

Gr, Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #31 Gepost op: 07 December 2012, 16:30:07 »
Dan hoeven ze de hanzelijn dus ook niet voor te bereiden...
Opwaardering naar 15 of 25kV of voor mijn part 100kV komt er op deze manier natuurlijk nooit van.
Ik begrijp dat er veel Koplopers over de hanzelijn gaan rijden.
Die kun je dan toch onder handen nemen, als je ze toch renoveert, voorziet van airco, beeldschermen,wifi en al die andere flauwekul.
Kost misschien een paar zitplaatsen, maar dan kan je wel op èchte krachtstroom.
Maak desnoods een hanzelijn-pool, weet ik veel.
Verzin iets.
maar dan moet je dat wel WILLEN natuurlijk.
Lijn voor lijn, stapje voor stapje.

Of wachten we tot het hele net, en alle materieel, is "voorbereid", en draaien we dan op een goede nacht de knop om?
Ik vermoed, dat dit evenement rond Sint Juttemis a.s. gaat plaatsvinden.
Ik heb er nu al zin in 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #32 Gepost op: 07 December 2012, 16:39:15 »
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of het de moeite waard is om ICM bijvoorbeeld bij een ombouw gelijk om te bouwen naar 25 kV. Want hoelang gaat ICM nog mee? Hooguit een jaartje of 15. Hoelang zou het duren voor je het gehele net omgebouwd hebt naar 25 kV..........

Dan kun je wel een 'Hanzelijn-pool' op gaan zetten en die om gaan bouwen. Maar verwacht je dan niet en probleem te krijgen bij Hattemerbroek aansluiting en bij Lelystad? Of als de flevolijn ook 25 kV zou krijgen bij Weesp.

Het kan allemaal mooi klinken dat ombouwen, maar het uitvoeren is niet zo makkelijk als het allemaal lijkt. En dat heeft niets met niet willen te maken. Dat is gewoon een kwestie van praktische haalbaarheid en het bijbehorende kosten plaatje. En ik kan me vergissen, maar Nederland is geloof ik niet het enige land waar nog niet landelijk op 25 kV gereden word.........

Wat dat betreft is het voorbereiden van instalaties helemaal zo gek niet. Dit zal zodra de tijd wel rijp is om over te schakelen alleen maar tijd en geld schelen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 16:40:49 door Dennis83 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #33 Gepost op: 07 December 2012, 16:49:12 »
We zullen zien. Maar die hanzelijn is niet van gisteren. Zelfs niet van eergisteren.
De eerste plannen stammen uit de tijd van de inpoldering van oostelijk Flevoland. Aanvankelijk had men zelfs in Kampen een stuk grond aan de toenmalige stadsrand gereserveerd, langs de Europa-allee. tegenwoordig is dat bijna de rand van het centrum. Waar nu het gemeentehuis ligt, had men aanvankelijk plannen voor een station.
Wij hier noemen zoiets een kamper Ui...
Nu zijn we 60 jaar verder, ligt het station aan de huidige stadsrand (volkomen excentrisch) en heeft men, ondanks alle voorbereidingstijd (60 jaar) niet de ballen gehad om eens wat meer prik op de waslijn te zetten.
Toen de koplopers werden aangeschaft (en de bouw liep door tot in de jaren' 90) koos men weer voor de korte termijn, zodat een ombouw erg prijzig zou worden. Dat had toen al anders gekund, ook met de kennis van die dagen.

Resumerend:
voorbereiding kost tijd.
Dus moet je op tijd beginnen.
de 5P's:
Proper Preparation Prevents Poor Performance.

Overigens ligt Amsterdam nu wel een stuk dichterbij kampen,en dat is dan toch weerleuk, voor die Amsterdammers 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly