Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door AlbertG
Vandaag om 17:38:46
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25

Auteur Topic: Multimaus---->MultimausPro  (gelezen 2492 keer)

Bierwagen

• Offline Offline
Multimaus---->MultimausPro
« Gepost op: 09 December 2012, 14:41:07 »
Beste allemaal:
Momenteel is mijn baan opgedeeld in 2 van elkaar geisoleerde stroomkringen. Op elke stroomkring een Roco  rode Multimaus set. de digitale versterkers volgens de regelen der kunst met elkaar doorverbonden via de booster-in/uitgangen; de muizen op één versterker aangesloten en alles kan vrolijk door elkaar heen rijden op beide stroomkringen ( allemaal geleerd op dit onvolprezen forum ) Maar nu: Ik heb een blauwe multimausPro set besteld ( zonder Rocomotion ) vanwege de uitgebreidere mogelijkheden ( o.a. dubbeltractie )en vraag me af of ik zonder de zaak op te blazen hetzelfde kunstje kan uithalen als met de beide rode multimuizen; dus de "masterset" rood inwisselen voor de blauwe set en daarop de draadloze blauwe muis en een rode muis ( of kan ik ook nog beide rode muizen aansluiten ). In de handleiding op internet staat dat de 10764 versterker NIET in combinatie gebruikt kan worden, maar ja bij de rode sets verkoopt ROCO ook liever een losse Booster dan de mogelijkheid van twee sets combineren.
Wie kan en wil mij adviseren?
Alvast heel erg bedankt voor alle hulp!
groet,
Bierwagen

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
Re:Multimaus---->MultimausPro
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2012, 15:44:01 »
Bierwagen

Op de vraag of je de 10764 op de blauwe draadloze kunt aansluiten doe ik geen uitspraak, roco heeft zijn advies

Maar op de blauwe draadloze kun je meerdere rode muizen op aansluiten, er zitten drie slaven ingangen op en als dat niet voldoende is kun je ernog een splitter tussen zetten,

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Bierwagen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2012, 16:37:57 »
Beste Piet:
Bedankt voor je antwoord. (y) Ik ken de drie slave uitgangen; dus zal het met mijn 2 rode muizen wel goed zitten. Maar waar het mij het meest om gaat is dat een rode mauscentrale momenteel als booster fungeert en dat heb ik op mijn baan ook wel nodig; dus niet zo zeer 3 extra muizen, maar wel extra power en ik hoop dat dat met de blauwe centrale ook kan. Mijn vraag komt ook meer voort uit het feit dat de blauwe set meer kan als de rode en ik me dus afvraag of de "blauwe commando's" wel goed aan de hele baan worden doorgegeven. Kijk, ik ga het risico toch nemen, maar als iemand mij zegt dat hij/zij dit al een keer heeft geprobeerd en dat vervolgens een of allebei de centrales naar de g.v.d. waren, dan zie ik er natuurlijk van af.
groet,
Bierwagen

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2012, 17:18:42 »
Bierwagen

Ik weet wat je bedoeld, zelf gebruik ik rode muis en  ook de blauwe draadloze maar met daarachter meerdere originele roosters van roco .
Weet dat er modelspoorders zijn die de blauwe draadloze samen met de blauwe10764 gebruiken en heb niet gehoord dat heeft geleid tot problemen, maar omdat ik de site Dutch Roco beheert en nogal eens contact hebt met roco  wil ik daarover  dan ook geen uitspraak over doen of het wel of niet goed gaat

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2012, 17:39:16 »
Bierwagen,

Volgens de documentatie van Roco kan de 10764 niet worden gebruikt als booster bij een 10764 versterker. Zoals je weet werkt het echter probleemloos (mits goed aangesloten).

Hoewel ik het niet heb getest, acht ik de kans heel groot dat de 10764 ook als booster aan de master versterker van de blauwe multimaus werkt. Volgens mij heb je geen risico dat de "blauwe commando's" niet worden begrepen. Dat vermoeden heb ik omdat zowel voor de de "oude 10764" als voor de nieuwe "blauwe versterker" door Roco dezelfde booster 10765 wordt aangegeven.

Het was dus kennelijk niet nodig een nieuwe booster te ontwerpen : Daaruit maak ik op dat de "rode commando's" en de "blauwe commando's" van de centrale naar de booster identiek zijn. Dat is ook wel te verwachten, ze hebben immers XPressNet niet aangepast en hoogstwaarschijnlijk de booster-communcatie dus ook niet.

Sander

Bierwagen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2012, 21:08:36 »
-Beste Piet en Sander:
Ik word blij van jullie allebei ( ja,ja de Rijmsinterklaas is voorbij ).  Piet; ik begrijp jouw bericht heel goed, dank.
Sander: Jouw redenatie is dus ook mijn redenering; Als het allemaal anders zou zijn, dan zou er toch ook een andere booster zijn ontworpen??? Jongens; top! (y) (y) Draadje kan wat mij betreft dicht, of er zou nog een ander briljant licht moeten zijn.
Het resultaat zal ik melden op dit forum!!
Groeten,
Bierwagen

Klaas Jan

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2012, 21:45:05 »
Beste Bierwagen,

In Boermussel (mijn baan dus) werkt de combinatie wel. Daarbij de centrale van de multimaus pro met die van een normale multimuis als Slave. De hele boel rijdt al ruim driekwart jaar zonder problemen in de overgang. Nou zit de overgang tussen beiden in de klim- en daalspiraal (dus 2x). Waarbij er ook nog eens in de daalspiraal zo'n 'vreselijke' Lenz keerlus apparaatje zit. Soms wil de hele boel dan wel eens kortsluiting aangeven (dat zit waarschijnlijk in de Lenz ding) , echter in de klimspiraal nooit.
het hoort dus niet volgens Roco, maar bij mij werkt het.
O,ja ik kan natuurlijk geen garantie geven dat dat bij jou ook zo is. Maar goed aansluiten moet geen problemen geven.

Bierwagen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2012, 22:19:46 »
Beste Klaas Jan:
Nu ben ik helemaal overtuigd! Dank (y)
groet,
Bierwagen

Bierwagen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2012, 17:53:50 »
Beste allemaal:
Inmiddels heb ik mijn Blauwe ROCO MultimausPro met bijbehorende centrale in huis en het voldoet 100% aan mijn verwachtingen. Bravo ROCO (y) (y) Zoals ik hiervoor al schetste heb ik de Blauwe set gekoppeld aan een van mijn rode Multimaus sets en alles werkt probleemloos met elkaar samen. Blauw als Master en Rood als Booster. Alleen als je met 2 ( of meer ) stroomkringen rijdt, dan wel effe goed opletten op de polariteit van beide kringen, want in mijn enthousiasme deed ik dat te snel en dus een stekker verkeerd om; alles op kortsluiting, maar niets aan de hand verder. Beide stekkers aan de juiste zijde maar gauw een lik witte verf gegeven; dat gaat mij niet meer gebeuren. ;D ;D
Tot een volgend probleem, want die zullen altijd wel weer een keer opduiken.
Groeten en verder veel plezier gewenst met deze wonderschone hobby.
Bierwagen.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2012, 20:16:26 »
Bierwagen,

Kun je uitleggen op welk moment je kortsluiting kreeg ? Verder schrijf je dat je een stekker hebt omgekeerd - welke stekker bedoel je hier ?  Volgens mij zou je geen kortsluiting kunnen krijgen bij het inschakelen als de railsisolatie's in orde zijn.

Sander

Bierwagen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2012, 23:01:19 »
Beste Sander:
Heel simpel. De centrales zijn via een "plat" stekkertje verbonden met de rails. Als je je nu voorstelt dat de rechterrail de rode draad is en de linkerrail de zwarte; en bij een stroomkring heb je dat verwisseld en de loc rijdt van de ene naar de andere stroomkring via een isolatiestukje; ja dan komt de centale ineens iets heel raars tegen ???
groet,
Bierwagen

Klaas Jan

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 December 2012, 08:03:10 »
Dat klopt inderdaad. Maar dit geldt ook voor de andere normale multimuis centrales. (Dus 2x de 10764 aan elkaar.)
Het gaat hier dus om de uitgang direct naar de rails (het 2-polige stekkertje).
Mooi dat het bij jou ook zo werkt. Ik vraag met alleen af wat de toegevoegde waarde van die extra boosters nou was. Ik denk dat Roco er niet heel verkocht heeft.

Klaas-Jan

Bierwagen

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2012, 14:45:10 »
Beste Klaas-Jan:
Helemaal goed. Geldt dus voor elke centrale. Ik weet niet of ROCO veel boosters verkocht heeft, maar als je niet bij een club en/of een serieus forum ( Deze en die van Piet Heinst vind ik de besten ) aangesloten bent en dus als een soort nooit bijlerende solist met je treintjes bezig bent, dan kom / durf je nooit aan het koppelen van centrales toe c.q. te beginnen en ga je bij powertekort dus naar een winkel, waar men de oplossing van een booster aan de hand doet ( op zich niets verkeerd aan, maar zoals we weten kan het allemaal ook anders ). Ik heb al ongelooflijk veel op dit forum geleerd (y) (y) :) en had zonder dit forum ook nooit aan het verbinden van twee stroomkringen durven beginnen. Vroeger had bij mij elke centrale zijn eigen stroomkring en ze kwamen nooit bij elkaar op visite. >:(
Doet me eraan denken dat het weer tijd wordt voor de donatie aan dit forum voor het jaar 2013!!!!!! :)
Wanneer kregen we ook al weer het predikaat "vriend van..."? Bij EUR 15?
vriendelijke grroeten,
Bierwagen