Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
  

Auteur Topic: Wissels... 3 en 4 aansluitingen.  (gelezen 4110 keer)

mau555

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Gepost op: 09 October 2012, 20:30:43 »
Hallo ik vroeg mij af waarom de ene wissel 3 aansluitpunten heeft en de ander 4  ??? ?

Deze is met 3 aansluitpunten. dat is zeg maar 1 nul en twee fase's toch ? : (let niet op de kapote wissel  :P)


En deze met 4 aansluit punten ?? Er staan de cijfers 1 tot en met 4 bij :


Iemand misschien een schema ?
« Laatst bewerkt op: 09 October 2012, 20:41:31 door Bert van Gelder »

Rob Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2012, 22:30:08 »
De wissel met de 4 aan sluitpunten zijn deze vier schakelpunten om b.v. licht singaal te schakelen.
als het een elec.wissel is , komen er in ieder geval 3 draden uit, licht/donkerbruin en zwart..
omdat die op deze wissel ontbreken , is het waarschijnlijk een hand wissel van fleischmann nr 1723.

die met 3 klemmen lijkt op Fleischamm standaartrail eind 50/begin 60 jaren(1600 reeks), maar waarschijnlijk
een ander merk(komt niet oveereen met deafbeeldingen die ik heb) maar ik vermoed dat dit ook schakelcontacten zijn.
 m.v.g
sloophamer

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2012, 00:47:53 »
Het bovenste wissel ken ik niet, 't is volgens mij geen Fleischmann.

De onderste is een ouder model Fleischmann handwissel.
De 4 contacten zijn verbonden met beide railstaven en schakelen mee met de stand van het wissel. Dus daar komt altijd railspanning op te staan.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2012, 09:54:29 »
Hallo Mau 555

Allebei zijn volgens mij 2 heel oude elektrische wissels.
Als je het kapje van de onderste eraf haalt kan je de verbindingen volgen van
je 4 aansluitpunten naar je schakel spoel.
De 4 aansluit punten hebben niets met de railstaven te maken laat staan met railspanning.
Railspanning breng je niet aan door middel van een wissel.
Naar mijn idee heb je 3 punten nodig om de wissel te schakelen, 1 punt is een gezamenlijk punt bijv de -
en met de plus, schakel je via een wissel schakelaar om beurten de 2 andere punten +
wat dan het 4e aansluitpunt zou moeten zijn zou ik niet weten.
Oudere wissels kwamen vroeger nooit 3 draden uit licht / donkerbruin en zwart.
Maar ik moet wel toegeven dat ik die bovenste wissel met 3 aansluitpunten zo nog nooit gezien heb.
Wat ook mogelijk is en dat is waarschijnlijker dat het een hand wissel is maar wel met een draaibaar lichtje erboven op die de stand van de wissel aangeeft.
Want voor een elektrische wissel lijkt mij het spoelen kastje wel erg klein.
Er is eigenlijk maar één manier om alles zeker te weten en dat is de kastjes open maken.
Gezien de vooruitgang in deze hobby raad ik je wel aan nieuwe wissels aan te schaffen zijn toch niet zo duur meer tegenwoordig.
Anders heb ik er nog wel een paar voor overname liggen maar die zijn niet elektrisch wel elektrisch te maken.


Herwim F
« Laatst bewerkt op: 10 October 2012, 09:57:41 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Rob Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2012, 10:04:54 »

   bij de"fleischmann"wissel degene met de 4 aansluitpunten, komen bij de electriche versie, wel een
     licht bruine/bruine en een zwarte kabel uit, dit is de hand versie..

     m.v.g. Sloophamer

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2012, 22:43:26 »
De Fleischmannwissel (met 4 klemmen) is een handwissel, de bolling van de spoel ontbreekt. Bij de electrische versie leveren klemmen 1 en 2 rijstroom om onderbroken rails bij de juiste wisselstand van stroom te voorzien. Klemmen 3 en 4 leveren lichtstroom (vanuit de voeding van de wissel) om rood en groen van een sein aan te sturen. De handwissel lijkt echter geen voeding te hebben, daarom is mij niet duidelijk of 3 en 4 in dit geval wel een functie hebben.
Met vriendelijke groet,
Teun

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2012, 21:45:19 »
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2012, 23:06:30 »
Hallo allemaal

Ik moet toegeven dat ik me vergist heb.
Deze wissel met 4 aansluit punten was mij niet echt bekend en begrijp nu
dat de 4 aansluit punten bedoeld zijn om een seinpaal te bedienen.
Ik heb zelf een dergelijke wissel gehad maar dan zonder de 4 aansluitpunten
en dat was een handwissel, dus toen ik de 4 aansluit punten zag liet ik me leiden
door de huidige techniek en dat is dus heel anders.
Mijn excuses voor deze vergissing en bedankt voor de juiste uitleg met tekening.
Met vr.gr.
Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2012, 10:23:24 »
De klemmen zijn bedoeld als "denkend"net als de modernere Fleischmann wissels. Alleen moet je de stroomonderbreking zelf nog plaatsen en de klem aansluiten op het stroomonderbrekende deel van de railstaaf.
Andre
« Laatst bewerkt op: 13 October 2012, 10:29:52 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2012, 10:32:04 »


Gek eigenlijk er ontstaat een hele discussie over een paar oude Fleischmann
wissels maar degene die deze topic gestart heeft daar horen we niks meer van
Mau555 ik hoop dat je deze informatie ontvangen hebt en er wat aan hebt gehad.

Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

mau555

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2012, 23:33:34 »
Sorry voor de late reactie !

Deze wissels zijn ook best wel oud nog van opa geweest  ;)!  achteraf als je een beetje logisch na denkt en de aan de onderkant van de 4 aansluitige wissel kijkt zie je ook dat het zeg maar aansluit punten zijn.

De bovenste wissel is Heeeel oud volgensmij. maar ik ga de electrische aandrijving ergens anders voor gebruiken.

Bedankt allen voor de informatie en nogmaals sorry voor de late reactie  :-[!

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2012, 10:06:49 »
Hallo Mau555

Je hoeft geen sorry te zeggen hoor misschien moet ik dat wel doen om zo'n opmerking te maken
want ieder staat vrij wanneer hij of zij iets wil vermelden maar even over jouw laatste opmerking.
Ik ga de elektrische aandrijving ergens anders voor gebruiken, daarmee maak je mij en misschien
ook wel de anderen heel nieuwsgierig.
Mag ik vragen wat je met "anders"bedoeld wat ga je er mee aandrijven ?
Misschien een idee ook voor ons.

groetjes en tot hoors
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

mau555

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2012, 22:45:36 »
De oude wissel heeft zeg maar een electrische aandrijving. Deze haal ik van de wissel af. Dan pak ik een gewone hand wissel en daar maak ik het haakje wat aan de oude wissel zat aan het handbedien knopje zeg maar ! ik hoop dat je het op de foto een beetje kunt zien :


Heb ondetussen wel het handbedien houdertje er helemaal af gehaald  :D.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2012, 09:07:58 »
Hallo Mau777

Dus je wil één van de handwissels ombouwen tot elektrische wissel.
Maar wat heeft dat voor zin dan maak je van de handwissel een elektrische wissel en
van de elektrische wissel maak je een hand wissel.
Dat zou alleen zin hebben als je de radius van de oude hand wissel nodig hebt en deze dus elektrisch
wil maken.
Verder moet je goed controleren lijkt mij of de elektrische aandrijving nog wel goed werkt want hij is al
erg oud.
Kan je niet beter een andere elektrische aandrijving op de kop tikken en die monteren dan heb je 2 elektrische
wissels als de oude nog goed werkt.
Ik heb nog wel een elektrische aandrijving liggen voor je en die mag je zo hebben.
Ik hoor je wel
Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

mau555

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Wissels... 3 en 4 aansluitingen.
« Reactie #14 Gepost op: 22 October 2012, 09:31:44 »
Jaaa maar ik doe het ook alleen als de oude wissel kapot is  (y)!
Kijk maar eens goed naar de oude wissel ! En bij die oude wissel is de aansturing nog perfect. Dan komt er ook nog eens bij dat de aansluiting van rail naar rail bij de oude wissel met een pin is. kan ze wel gebruiken. moet ze dan aan een rail solderen ook nie echt een optie ! en heb nog genoeg oude (half kapote) wissels en genoeg nieuwe hand wissels !

Ik zat er ook aan te denken om dat haakje zeg maar te verlengen en in een of andere guul op de baan. Dan het electrische gedeelte onder een huisje of berg plaatsen.