Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 21:06:26
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 21:05:15
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Sfeer op je modelbaan door grossraumwagen
Vandaag om 19:54:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32

Auteur Topic: Probleem Roco BR80: lampje en rookgenerator  (gelezen 10000 keer)

kolenspoor

• Offline Offline
Re:Probleem Roco BR80: lampje en rookgenerator
« Reactie #15 Gepost op: 21 October 2012, 10:21:05 »
Je wilt het niet geloven maar hij deed het even. De trein heeft zonder kap 10min rond gereden en toen ging opeens het licht en de generator aan. Trein van de rails gepakt en teruggezet maar het licht blijft uit. 40min wachten.... niets. Het werkt dus wel, nu 1x gexien sinds in de trein heb  :-[

Bij deze wat foto's

Groeten,

Jan

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #16 Gepost op: 21 October 2012, 11:38:15 »
Mark,

Het blijft op afstand altijd moeilijk om het juiste probleem vast te stellen, maar als ik het nu zo hoor dan denk ik toch aan de instelling van de rijstappen ook al zijn die reeds eerder genoemd.
Stel je multimaus in op 14 stappen en kijk of je decoder ook op 14 stappen staat, dit is een wat oudere decoder en die stond/staat op 14 stappen (waarschijnlijk kent deze decoder alleen maar 14 stappen)
Als deze niet gelijk staan dan zal de verlichting het soms wel en soms niet doen, dit is afhankelijk van de stand van de draaiknop (rijregelaar).

Heb het zojuist nog even geprobeert en mijn lok werkt (verlichting en rookgenerator) alleen maar op 14 stappen.
Als er niets is veranderd dan wordt de verlichting en rookgenerator geschakeld met F0 (knop met het sterretje).

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 21 October 2012, 11:48:33 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

kolenspoor

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 21 October 2012, 18:21:07 »
Ik heb met de rijstappen zitten testen maar geen resultaat. Zowel bij14, 28 of 128 stappen kan de rookgenerator op een willekeurig moment gaan werken (meestal na 10min of langer continu rijden). Als ik dan de rookgenerator uitzet en meteen weer aan dan blijft deze uit en moet je weer wachten (en hij gaat werken na lang rijden als je geluk hebt). Maar als er inderdaad een Roco 10732 (Uhlenbrock) in zit dan kan deze volgens de handleiding zowel op 14,28 als 128 stappen werken.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #18 Gepost op: 21 October 2012, 18:27:30 »
Vraag, doet het lampje het al of is daar ook nog een probleem mee?

Gr Piet

Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 October 2012, 18:48:16 »
Gebruik je soms oude rookolie? Dan kan dat ook wel eens heel goed het probleem zijn. Heb ik ook gehad. Nieuwe olie gehaald en stomen als een gek.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #20 Gepost op: 21 October 2012, 18:55:45 »
Bij mijn br80 had het maken met de stand van printplaat.
Dwz te ver ingedrukt op de bodem geen enkele reactie qua rijden licht en rook...
Misschien ist wat...
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #21 Gepost op: 21 October 2012, 19:54:25 »
Kolenspoor,  een ondergetekende naam zou handig zijn.

Citaat:  Maar als er inderdaad een Roco 10732 (Uhlenbrock) in zit

Dit is nog maar de vraag of het een 10732 is, in mijn BR 80 zit een 10742 en die is van de firma Lenz, gekocht in 2002 en mogelijk is die van jouw van een recentere data, 2e hans gekocht en geen documentatie erbij, dan is dit moeilijk te zeggen.
Deze decoder werkt bij mij de verlichting op 14 stappen, wel zorgen dat de decoder en de maus beide op 14 stappen staan.

Gr Piet

kolenspoor

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 22 October 2012, 10:15:46 »
Hallo,

Allereerst bedankt voor alle suggesties, ik heb heel veel geleerd! Voor de duidelijkheid het lampje en de generator werken wel! Alleen niet op momenten als ik dat wil (zie eerdere posts). Ik heb al met de printplaat zitten rommelen maar daar komt het probleem niet vandaan. De rijstappen zijn het ook niet want dat heb ik nu echt al 30x getest. Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:

• Het is een decoderprobleem maar ik ben bang dat ik het niet zelf op kan lossen, ik kan bv. geen CV's uitlezen want ik maak gebruik van een Roco 10764 booster. Dus het blijft altijd maar gissen.
  • Het is de electronika, ik kan bijvoorbeeld de decoder uitwisselen met die van een andere trein.

Dat laatste is makkelijk te realiseren, dus dat ga ik proberen.

Zie de trein stomen (en licht geven) op de zeldzame momenten dat deze even werkt:

Groeten,

Jan

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #23 Gepost op: 22 October 2012, 10:35:55 »
Heb niet heel je draad gelezen, maar al een andere decoder even ingeprikt?

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 October 2012, 10:56:46 »
Nog een nabrander.
Ik weet dat ESU lopi v4 de mogelijk heeft om een uitgang speciaal te programmeren tbv de seuthe rookgenerator. Bij mij heb ik deze zo geprogrammeerd dat indien ik F2 bedien, gaat de generator 1 minuut lang rook produseerd en dan stopt. Na het opnieuw drukken van F2 begint deze ciclus opnieuw. Ik voorkom hiermee dat de generator droog staat en toch aan blijft waardoor het verwarmingselement kan doorbranden.
Misschien dat de vorige eigenaar ook zoiets als vertraagd inschakelen heeft geprogrammeerd.
Daar kom je snel achter door er ff een andere decoder in te prikken.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #25 Gepost op: 22 October 2012, 11:00:00 »
Als goed is heb ik nog ergens z'n rookgenerator liggen.
pbB even als deze echt defect is.

kolenspoor

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 23 October 2012, 14:39:45 »
Hallo,

Het licht en de stoomgenerator werken nu. Ik weet niet wat de oorzaak is geweest maar dit is wat ik heb gedaan:

De groene en de gele draad waren losgeraakt van de NEM 652 stekker. In het begin dacht ik dat maakt niets uit (de lamp en generator werkten immers af en toe), deze draden worden waarchijnlijk niet gebruikt.... Na wat uitzoek werk kwam ik er achter dat:

• geel frontverlichting achter
  • groen extra functie (F1)

Dus deze heb ik weer netjes vastgesoldeerd, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Dat klopt ook want tijdens de test heb ik altijd vooruit gereden en de lamp en generator zijn dan aangesloten op: wit frontverlichting voor (wit en geel zijn doorverbonden op de printplaat van de loc zodat de verlichting en generator altijd werken of je nu voor of achteruit rijdt).

Toen even gedaan of er niets aan de hand was en heb de rookgenerator op F1 gesoldeerd (ik dacht dan heb ik tenminste een werkende rookgenerator :)). Na deze actie werkt alles perfect.

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de lamp en de generator samen net over de max. stoom output van de decoder uitgangen zijn gegaan de beveiliging vervolgens inzet.... Maar goed het werkt nu  ;D.

Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: 23 October 2012, 14:45:21 door kolenspoor »