Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 12:30:18
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 12:28:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 12:14:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 12:04:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
  

Auteur Topic: Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken  (gelezen 2732 keer)

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Gepost op: 30 June 2012, 11:39:12 »
Hallo allemaal,

Wij zijn momenteel onze n-baan aan het afbreken omdat we over gaan stappen naar H0.
Nu hebben we in de oude baan gebruik gemaakt van de bezetmelders van Viessman (5233) maar zitten er over te denken om over te stappen op andere melders.

Reden hiervoor is het probleem dat we in de oude situatie alle melders op 1 locatie hadden met als gevolg een heleboel bedrading naar 1 plek.
Ook als er uitgebreid moest worden was dit zeer lastig te realiseren.
Een ander probleem dat we hadden was dat soms de kabeltjes erg makkelijk losraakten.

Het liefst zouden we een systeem willen waarbij we per baanzijde (onze nieuwe baan komt langs alle muren van de zolder te staan met aan 1 zijde een uitbouw naar het midden) 1 of 2 panelen kunnen maken waarop alle elektronica van dat deel op gemonteerd kan worden.
Dus alle bezetmelders, wisseldecoders en seinaansturingen zitten dan op 1 plek.

Ik weet dat we dan ook een samenkomst van bedrading op 1 plek krijgen maar niet in die mate die we nu hebben en ook niet met de lengtes die we nu hebben.

De panelen zullen ongeveer 2 a 3 meter uit elkaar komen te zitten.

Graag jullie input zodat we een besluit kunnen nemen of we deze melders houden of dat ze meegaan in de verkoop.

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie feedback
Michael
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2012, 16:06:05 »
Volgens het onderschrift gebruik je een twin center. Je kunt dan de s88ln van rosoft overwegen.
Daarmee kun je ook voor s88 bezetmelders de flexibiliteit van het loconet bereiken.
Voor het aansluiten van de kabeltjes gebruik ik marklin stekkertjes, eventueel kun je de modules ook open schroeven en de draden op de aansluitingen solderen.

Huub

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2012, 09:42:59 »
Was ik inderdaad vergeten te vermelden, We hebben een twincenter, 2 boosters en de baan wordt aangestuurd door koploper.
De computer is via de RS232C-aansluiting van de twincenter aangesloten.
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2012, 11:39:02 »
Ik gebruik die van Wim Ros en bevallen uitstekend.
Niet duur en een super goede/snelle levering.
Mochten er nu of in de toekomst problemen zijn hij lost het meestal zonder kosten snel en vakkundig op.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22523
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #4 Gepost op: 01 July 2012, 12:03:35 »
Maar dat lijkt de feitelijke vraag niet. Het gaat meer om wat minder dradentroep.
Kijk, ik zie het nut er niet zo van in om bijvoorbeeld wisseldecoders bij elkaar te zetten. Die kun je mijns inziens beter zo monteren dat ze in de buurt van vier wissels zitten en daar dan aansuiten op de ringleiding en die wissels. Iets dergelijks geldt voor de terugmedling.

Het is in de kern toch kiezen. Schakelingen netjes bij elkaar, betekent een hoop draden. Hebben jullie eigenlijk een ringleiding?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #5 Gepost op: 01 July 2012, 16:19:36 »
We hebben/hadden een ringleiding, zowel voor de verlichting als voor de wisseldecoders.
De wisseldecoders zullen inderdaad waarschijnlijk zoveel mogelijk in de buurt van de wissels komen.

Nog even voor de duidelijkheid we zijn de huidige N-baan aan het afbreken en hiervoor in de plaats komt een hele nieuwe H0 baan voor terug.

Het gaat er voornamelijk om dat we relatief minder dradensoep krijgen als in de oude baan (we hadden in de oude baan ongeveer 25 bezetmelders van viessman en van sommige melders liepen de kabels helemaal naar de andere kant van de zolder.
In de nieuwe situatie willen we de melders dichterbij het deel van de baan brengen waar ze nodig zijn.

Voorbeeld:
2 zijden van de baan (tafel loopt helemaal rond langs de muren van de zolder) zijn vrij lang (bijna 7 meter) en deze sectie gaan we dan ook opdelen in 2 a 3 werkgebieden.
We zullen dan 2 a 3 panelen krijgen met (bijna) alle elektronica voor dat deel van de baan. Op het moment dat we een storing hebben in een van die gebieden dan is deze door deze opzet eerder gevonden.
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22523
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #6 Gepost op: 01 July 2012, 16:28:25 »
Okay, na nog eens lezen zag ik pas goed de feitelijke vraag.

Graag jullie input zodat we een besluit kunnen nemen of we deze melders houden of dat ze meegaan in de verkoop.

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie feedback
Michael

Volgens mij heeft verkoop weinig zin, omdat het bij andere gangbare bezetmelders niet anders zal zijn.

Bedacht net dat ik denk ik met minder draden tussen bezetmelder en feitelijk aansluitpunt op de rails werk. Dat komt omdat de stroomdetectie bij mijn bezetmelders niet is ingebouwd. Die heb ik voor ieder meldpunt apart zelf gemaakt. De detectieprintjes zitten telkens bij het feitelijke aansluitpunt op de rails van een blok geschroefd en ze zijn ook daar op de ringleiding aangesloten. Dat betekent dat er alleen een signaaldraad van de S88 bezetmeldprint naar ieder aansluitpunt loopt.
Maar goed, dan moet je wel al die losse detectieprintjes maken en het ziet er natuurlijk niet heel netjes uit onder de baan hè. Het werkt ook alleen met een common ground booster, maar die heeft het Twincentre.

Volgens mij wordt het al mooi zat als jullie doen wat je van plan was.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2012, 16:47:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2012, 20:56:02 »
Heb nog even een ander vraagje.
Is het mogelijk om i.p.v. de flatcable, die normaal gesproken wordt gebruikt,een andere kabel te gebruiken om de diverse modules aan elkaar aan te sluiten.
En zo ja, wat is dan de maximale lengte?

We hebben in de oude situatie gebruik gemaakt van de bijgeleverde flatcable maar die zijn aardig aan de korte kant.

Alvast bedankt.
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Theo L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2012, 21:15:32 »
Van de site van viessmann:


 

Verlängerungskabel für s88-Bus 1,5 m
 Art.-Nr.:5230






N-spoor, IB II, Koploper, HSI88

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2012, 21:20:20 »
Je kunt overwegen om CAT5 kabel te gebruiken met RJ45 connectors voor de verbindingen.
Heb zelf met lengtes van 5 met per kabel gewerkt tot een lengte van 20 meter zonder problemen.
Omzet printjes van pin naar RJ45 om op de module te plaatsen zijn los te koop.

Willem

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2012, 21:36:10 »
@Willem:

Bedankt voor de tip, waar zijn die omzet printjes zoal te koop.

@Theo:

Die kabel hadden we ook al gebruikt maar in de nieuwe situatie gaat dat niet werken omdat de panelen met de melders zo'n 2 a 3 meter uit elkaar komen te hangen.
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2012, 22:07:07 »
Wat meer informatie over Cat5 en S88-N.... http://www.floodland.nl/aim/info_s88_kabels_1.htm

Grtz!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Viessman 5233 bezetmelders vs andere merken
« Reactie #12 Gepost op: 18 July 2012, 08:47:41 »
Kijk ook eens bij http://www.tams-online.de/htmls/produkte/S88-A/produkte_s88-A.html

In het verleden wel eens besteld bij Conrad, kosten zo'n 5 euro/stuk, maar zelf maken kan natuurlijk ook.
Meer info over de pin bezetting kun je vinden bij http://www.opendcc.de/s88/s88_n/s88-n_e.html

Wilem