Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door RobVille
Vandaag om 19:54:00
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21

Auteur Topic: franse bovenleidingmasten  (gelezen 2732 keer)

FRET

• Offline Offline
franse bovenleidingmasten
« Gepost op: 22 April 2007, 20:44:02 »
Ik ben bezig met plannen van een frans diorama. Hiermee uitbeeldend het graantransport. Daarbij is het mijn bedoeling een aansluiting op de hoofdbaan in het diorama te intergreren, zodat het diorama later (als we groot wonen) ingepast kan worden in de baan.

Ik zoek hiervoor bouwtekeningen van het franse bovenleidingsysteem en ik deze dan alvast in elkaar kan prutsen. Nu is mijn frans niet zo goed. Misschien dat iemand van het forum mij kan helpen?

WillemNS

• Gast
Re: franse bovenleidingmasten
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2007, 21:29:17 »
Ik ga eind april weer naar frankrijk, ik neem dan wat foto's en neem een portalltje mee om zelf na te bouwen.
Als je wil kan ik ook het een en ander aan je doorgeven

Willem

RJ

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2007, 21:38:57 »
Ha Willem,

De Fransen zullen het niet waarderen als je een boveleidingsportaal van hun meeneemt. Hoe wil je dat vervoeren eigenlijk?

En nog iets... ik maak uit het merendeel van je berichten op dat je flink veel zelfbouwt en veel plannen hebt om te gaan maken. Zelfs in een andere schaal! Kun je misschien hier een topic openen met je foto's van al je kunstwerken? Ik ben erg benieuwd.

Over de Franse bovenleiding weet ik niets. Foto's maken is denk ik het beste. Frankrijk is bovendien een niet al te klein landje, dus waarschijnlijk zijn er verschillende soorten constructies.

Mvg,
Robert-Jan
« Laatst bewerkt op: 22 April 2007, 21:41:28 door RJ »

WillemNS

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2007, 21:45:09 »
Rj, ik bedoel natuurlijk in model.
En ik ga vanaf volgende week op vakantie daarna komt er wel zelfbouw.
Hoezo? stuur me een pm'tje met alles wat ik zelf ga bouwen dan!

Willem

Anoniem

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2007, 10:32:43 »
Vraag 1 is dan: waar wil je het situeren? In Frankrijk is namelijk nogal wat variatie in bovenleidingmasten te vinden, als jij een regio, departement of stad kunt noemen waar je diorama (al dan niet fictief) in de buurt moet liggen, kan ik je wel een zooi foto's aan de hand doen met het betreffende type ;). Tekeningen heb ik nog nooit gevonden op het net. LGV-bovenleiding lijkt me overigens hoe dan ook niet bevorderlijk om een spooraansluiting mee te situeren ;D.

WillemNS

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2007, 13:03:38 »
Wesley, ik wil het doen van de auvergne.
bij oa het plaatsje Anduze is een station.
Het is bij Clermont-ferrand in de buurt.

Willem

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2007, 13:14:26 »
Een en ander aan afwijkende portalen heeft te maken met de (2) verschillende stroomsystemen in Frankrijk (net als in Nederland, binnenkort), nl, 1500V gelijkstroom en 25000V wisselstroom. Globaal is de noordoosthoek en de zuidoosthoek (de oude MIDI?) gelijkstroom. Maar alle nieuwe LGV (TGV) lijnen zijn volgens mij allen 25kV.
Ook in ons land krijgen de nieuwe lijnen andere portalen, isolatoren en afspanning vanwege de afwijkende voltages..
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Anoniem

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2007, 13:32:00 »
Auvergne... klinkt als 25 kV zonder feeder ;). Ik moet nu even weg, maar als ik terugben zal ik eens voor je gaan struinen.

@Nico:
Een en ander aan afwijkende portalen heeft te maken met de (2) verschillende stroomsystemen in Frankrijk (net als in Nederland, binnenkort), nl, 1500V gelijkstroom en 25000V wisselstroom. Globaal is de noordoosthoek en de zuidoosthoek (de oude MIDI?) gelijkstroom.

Euh nee. Het 1500-Voltnet beperkt zich tot enkele specifieke lijnen, maar die behoren wel tot de belangrijkste spoorlijnen van het land en zijn vele honderden kilometers lang. Aansluitende zijlijntjes van deze lijnen zijn vaak ook met 1500 V geëlektrificeerd. Het gaat om de grote lijnen naar het zuiden, een deel van de Alpen (met name Lyon - Genève en de Mauriennelijn Mâcon - Modane) en alles rond de Pyreneeën en de Languedoc. Alle lijnen liggen in de voormalige regio's Sud-Ouest en Sud-Est, met uitzondering van Paris - Le Mans dat onder de regio Ouest viel, en wat banlieuelijnen rond Parijs.

25 kV vinden we in alle regio's. In Nord en Est is alles uitsluitend 25 kV. In de Ouest ook, met uitzondering dus van Paris - Le Mans. In de Sud-Ouest vinden we alleen Poitiers - La Rochelle, in de Sud-Est vier gebieden: Jura (Dôle - Pontarlier / Vallorbe en Franois - St-Amour), Bourbonnais (Montargis - Clermont-Fd), Alpen (de lijnen rond La Roche sur Foron, Lyon - Grenoble, St. André le Gaz - Chambèry en St. Pierre d'Albigny - Bourg St. Maurice) en Côte d'Azur (Marseille - Ventimiglia en Cannes - Grasse).

Zie ook http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/french-network/french-network.gif

De Compagnie du MIDI reed rond de Pyreneeën, de Sud-Ouest dus. Grofweg alles ten zuiden van Bordeaux en Rodez, en in het oosten strekte het net zich uit tot aan Sète, inclusief de Ligne des Causses Neussargues - Béziers.

Maar alle nieuwe LGV (TGV) lijnen zijn volgens mij allen 25kV.

SNCF = geen regel zonder uitzondering ;D. Vrijwel alle LGV's zijn met 25 kV geëlektrificeerd, behalve de ringlijn rond Tours. Spanning 1500 V, Vmax = 270 km/h, opengesteld voor niet-TGV-verkeer (Vmax = 160) en voorzien van zowel cabine- als klassieke seinen.

Overigens is hiermee niet alles verklaard rond verschillende portalen en dergelijke. Met name onder 1500 Volt zijn veel verschillende constructies te vinden.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2007, 13:37:23 door Wesley »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 April 2007, 14:31:19 »
Wat ook zo leuk is bij die franse de lijn van Paris naar Clermont Ferrand is 25kv maar komt rond Paris uit op 1,5kv. Doorgaande treinen moeten dus altijd voorzien zijn van een 2 strooms loc.

Nevers ligt ook aan die lijn dus de foto's (3594, 3595 en 3659) van rond Nevers zouden denk ik bruikbaar kunnen zijn.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

WillemNS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 23 April 2007, 14:40:46 »
Hallo,

Inderdaad, nevers is een stad waar we altijd langs rijden.
We rijden altijd binnendoor.
Ik neem ook fotos als ik er ben maar bedankt voor de fotos hoor, ik heb er zeker wat aan!

Willem

FRET

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 April 2007, 15:36:06 »
Thanks voor de reacties,  ;D

Ik begrijp dat mijn vraagstelling niet duidelijk genoeg was. Ik wil mijn diorama situeren in het noorden van Frankrijk, uit berichten van Rolandrail SNCF naar ederland wil gaan rijden. Ik denk dat daarbij de goederen via noord Frankrijk gaan.

Willem NS, gaarne ontvang ik de foto's.

Anoniem

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 23 April 2007, 16:06:22 »
Nu heb ik personen door elkaar lopen halen, maar dat maakt in wezen niet zoveel uit ;D. Ook het noorden van Frankrijk is 25 kV-gebied, en de 25 kV-bovenleiding is redelijk standaard (in tegenstelling tot 1500 V). Vrijwel alle foto's die je kunt vinden zijn bruikbaar zolang je maar geen masten met feeder(s) als inspiratiebron gebruikt en geen LGV-masten ;D. Toch nog een zeer schematisch tekeningetje gevonden:

(plaatje komt van een RFF-site over een project van een ringspoorlijn rond Lyon).

Wat de foto's van Michiel betreft: de foto's uit Colmar en Nevers lijken me bruikbaar, dat is ook 25 kV zonder feeder. Marseille is trolleybovenleiding 1500 V, Lyon Part-Dieu "standaard"-bovenleiding 1500 V. De foto's 3731, 3796 en 3811 zijn dus niet bruikbaar als inspiratie voor je diorama.

Wat betreft het onderwerp "Auvergne", vooral bestemd voor anderen dan de topicstarter ;D:
Het type bovenleiding uit NS (Nevers) is inderdaad hetzelfde als in de omgeving van CLE (Clermont-Ferrand), aangezien de ganse Ligne du Bourbonnais in één adem is geëlektrificeerd van Montargis tot CLE tussen 1988 en 1990. Paris - Montargis was al veel langer 1500 Volt, met name bedoeld voor de voorstadstreinen.
Er komen inderdaad geen monocourante locs rondhuppelen op de lijn naar Clermont, dat is iets waar de SNCF zich tegenwoordig niet zo druk meer om maakt gegeven het feit dat een steeds groeiend deel van het materieelpark bicourant is (men bestelt in beginsel geen monocourante machines meer).

FRET

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 April 2007, 20:01:39 »
Bedankt voor het plaatje en de site vermelding, als een en ander klaar is zullen we zeker bericht doen!