Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Bert Senden
Vandaag om 17:56:47
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 17:37:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Rico [momfer]
Vandaag om 17:08:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door tijgernootje
Vandaag om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
  

Auteur Topic: Beginnen met airbrushen  (gelezen 8561 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #30 Gepost op: 23 February 2012, 09:27:18 »
Citaat
Zo was het niet bedoeld Jaap

Sorry, ik kwam ook een beetje kort af over.
Gewoon nu even experimenteren en het gaat goed komen.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Lokpaint

  • Gast
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #31 Gepost op: 23 February 2012, 11:14:49 »
Ik verdun Tamiya acryl verf 1:1 met de verdunner van Tamiya en spuit met 1 bar.



Dat vind ik knap. De meeste spuiten hebben een minimale druk van 1,5 bar nodig.
Rond de 1,8-2 is wel zo'n beetje optimaal.

Bart

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #32 Gepost op: 23 February 2012, 11:28:13 »
Sorry, ik kwam ook een beetje kort af over.
Gewoon nu even experimenteren en het gaat goed komen.

Groet Jaap

 (y) (y)

Ga ik doen!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #33 Gepost op: 23 February 2012, 11:37:10 »
Citaat
Dat vind ik knap. De meeste spuiten hebben een minimale druk van 1,5 bar nodig.
Rond de 1,8-2 is wel zo'n beetje optimaal.

Och, weet ik niet... als ik met een druk hoger dan 1,5 bar spuit, dan heb ík het gevoel dat het onderwerp elk moment weggeblazen kan worden. Meestal kom ik niet boven 1 atmosfeer overdruk uit. Voor het kleinere, subtiele werk (met vrij dunne verf moet ik zeggen) 0,5 bar en soms nog minder.
Maar ik ken iemand die met een bouwcompressor, met een druk van 8 bar, hele mooie resultaten boekt...
Ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt, en nogmaals wil ik benadrukken dat dingen uitproberen heel erg nuttig kan zijn: leer met dat ding om te gaan, onder controle te krijgen!
Overigens, Gerard Wassink noemde hierboven de Badger 155 Anthem, dat is ook een prima airbrush!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #34 Gepost op: 23 February 2012, 12:45:52 »
Interessant, ga rustig verder met het geven van tips.....
0,5 tot 2 bar klinkt in mijn oren wel erg weinig, maar ja ben grotere pistolen gewend...reduceerventielen zijn er zat en kan max 10bar insturen....zal'k maar niet doen ..

MeerJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #35 Gepost op: 23 February 2012, 12:50:12 »
Dat vind ik knap. De meeste spuiten hebben een minimale druk van 1,5 bar nodig.
Rond de 1,8-2 is wel zo'n beetje optimaal.

Bart

Ik spuit met een Badger 155 Anthem en die werkt prima op 1 bar. Voor het fijnere werk kan je zelfs nog wel iets lager gaan denk ik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #36 Gepost op: 23 February 2012, 13:17:53 »
Citaat
....10bar insturen....zal'k maar niet doen ..

Haha, nee, als je niet je locomotiefje van de muur wil schrapen niet nee ;D

Citaat
ga rustig verder met het geven van tips.....

Wat ook wel kan helpen is meerdere naalden met bijbehorende nozzle's aanschaffen. Hoe fijner het werk, hoe fijner de naald.
Gebruik bij voorkeur de juiste verdunner voor de verf waarmee je wilt spuiten, voor enamels als bijvoorbeeld die van Revell is de Color Mix aan te raden boven wasbenzine oid.
Terpentine is helemaal uit den boze, daarin zit een olie-achtige substantie die je verflaag grondig kan bederven. Ik gebruik het niet eens voor het schoonmaken van m'n kwasten :-X
Spiritus, ruitensproeiervloeistof, allemaal leuk en aardig, maar waarom zou je dat gebruiken als je voor het zelfde geld die iso.. isopra..., nou ja, dat spul dus, bij de apotheek kunt kopen? Alleen al die blauwe kleur wil ik niet in m'n verf. En verder weet ik niet wat er nog meer allemaal in zit, dus nog een onzekere factor meer.
Dan nog een tip: neem vooral de tijd als je iets wil gaan spuiten. Even nog dit of dat doen voordat Wie is de Mol begint... gaat vast niet goed komen.
Maak of koop ook een soortement van draaitafel, zodat je je onderwerp gemakkelijk van allerlei hoeken kunt benaderen. Van belang is in dat opzicht ook dat je zelf de ruimte hebt en niet gehinderd wordt door bijvoorbeeld een vaas met gladiolen of een kop koffie.
Experimenteren, gewoon doen. Fietsen heb je ook geleerd door het te doen, niet door via internet of boeken tips te halen.
Nou, pff.. ik hou op nu. Suxxes!

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #37 Gepost op: 24 February 2012, 18:21:56 »
Gisteren en vandaag geëxperimenteerd met de airbrush met de tips in het achterhoofd: ik ben om  (y).

Men wat is dit gaaf en verslavend... Lekker bezig, kijk ik om, zie ik dat het een beetje mistig is. Tijd om te stoppen dus en het raam nog wat verder open...  ;D

Thnx voor de tips, het heeft dus geholpen!

Grtz,

Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #38 Gepost op: 02 March 2012, 16:19:01 »
Ola,

Vandaag een winkel gevonden die vallejo verf verkoopt, dus heb maar eens een paar kleurtjes meegenomen. Ik heb hierover een paar vragen:

Kan deze verf ook met de alcohol worden verdund?
Ik heb ook een potje met blanke zijdeglanslak meegenomen. Moet deze überhaupt verdund worden en zo ja, waarmee? Ook met de bekende alcohol?

Verder begin ik het aardig onder de knie te krijgen en ben begonnen met mijn eerste trein-projectje!

Grtz,

Niels

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #39 Gepost op: 02 March 2012, 16:26:06 »
Hoi Niels,

Vallejo verdun ik (op een advies wat ik kreeg tijdens een airbrushdag bij ASA) met een verdunner van Auto-Air Colors. Werkt perfect. Nog een tip: doe een beetje vaseline (zuurvrij) op je duim en wijsvinger, haal je naald erdoor (zo, dat het net lijkt alsof er niks meer op zit), dan spuiten. Heb je minder last van tip-dry, wat met name bij het gebruik van Vallejo-verf nog wel eens voor wil komen.

Succes verder, en veel plezier!

Jan Vos

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #40 Gepost op: 02 March 2012, 18:45:13 »
Men wat is dit gaaf en verslavend...

Kan deze verf ook met de alcohol worden verdund?

Een spuitmasker om te voorkomen dat je alle troep inademt, is ook geen verkeerde investering.....

 ;)

Grtz,
Ton

MeerJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #41 Gepost op: 02 March 2012, 19:46:19 »
Een spuitmasker om te voorkomen dat je alle troep inademt, is ook geen verkeerde investering.....

 ;)

Grtz,
Ton

En een afzuigkast. Bij Conrad heb je goede voor een redelijke prijs.


GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #42 Gepost op: 02 March 2012, 19:48:39 »
En een afzuigkast. Bij Conrad heb je goede voor een redelijke prijs.

Yep, zie deze link.