Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 17:37:23
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 16:59:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 16:28:17
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 16:13:43
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:40:51
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
  

Auteur Topic: Waar plaats je de boosterscheidingen?  (gelezen 1130 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Gepost op: 20 December 2011, 09:27:30 »
Als je begint met digitaal en een nieuwe baan ontwerpt dan heb je nog geen idee met hoeveel treinen je gaat rijden en of je met veel of weinig verlichte rijtuigen gaat rijden. Kortom je zit nog in de beginfase van een baanontwerp en dat is wat je jezelf afvraagt. Nu weet je natuurlijk dat de stroomopname oploopt met het aantal ingezette treinen en aangehangen artikelen.

Hoe kun je nu het beste de boosterscheidingen inplannen in je baanplan, zodat je later niet nog eens de boel moet "vernielen" om extra booster scheidingen aan te leggen, uitgaande van boosters van ongeveer 4 Ampère. Maar je wilt natuurlijk ook voorkomen dat je straks zit met veel te veel boosters en trafo's.

Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.

Groet,

Rob Bogers
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2011, 09:51:11 »
Hoi Rob,

Ik heb in mijn baan eerst een globale planning gemaakt van het maximale aantal treinen dat rond kan rijden gebaseerd op de capaciteit van het schaduwstation en de rest van de baan. Daarna heb ik stroomverbruik per trein berekend (inclusief eventuele verlichte rijtuigen) in totaal. Daarna gekeken waar de treinen zich tijdens bedrijf (in theorie) bevinden (grofweg) en op basis daarvan scheiding gemaakt en de baan voorbereidt op een extra booster. Deze booster later geplaatst en e.e.a. klopte vrij aardig.

Ik gebruikte uiteindelijk 2 boosters van 3,5-4 amp en dat was genoeg. Voor het goede had er eentje bij gekund.

Je kan altijd wat meer scheidingen voorbereiden dan dat je later gaat gebruiken. Bij deze benadering is het wel belangrijk dat je een vorm van een baanplan hebt en al voor ogen hebt waarmee je wilt gaan rijden.

Succes,

Jeroen


Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2011, 09:58:31 »
Hoe bereken je per trein de stroomopname? Stel e-loc met 5 verlichte rijtuigen. Hoe ziet die berekening er uit? Maakt het merk van de loc daarbij nog uit dus Marklin/Roco of Fleischmann? Houd je dan ook rekening met oudere of nieuwe locomotieven en zo ja, hoe doe je dat? Want als blijkt dat er in een boostersectie te veel stroom opgenomen wordt dan schiet je booster tekort in vermogen.

Ik hoop niet dat het erg vind dat ik mij dat dan afvraag.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2011, 10:13:13 »
ik heb geloof ik 0,5 amp per loc genomen (ergens op internet gevonden, niet zelf gemeten  ;D) en voor verlichting het verbruik van een licht strip x het aantal verlichte wagons. Oh ja, ik heb ook nog rekening gehouden met een verhoogd stroomverbruik van de loc in bijvoorbeeld de klimspiraal. Ik heb de berekeningen allemaal naar boven afgerond ter voorkoming van problemen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2011, 10:17:35 »
Er is geen echte vaste regel...

Een lok kan, afhankelijk van de schaal, type motor ed tussen de 100mA en 1A gebruiken...
Meeste Roco loks 200-500mA, Fleischmann en Marklin rondmotoren wat meer.

LED strips in rijtuigen moet je circa 50-100 mA voor rekenen, indien nog gloeilampen zou ik voor de zekerheid 250 mA/rijtuig aanhouden.

Beste is om gewoon te gaan meten. Dat kun je het simpelst doen door tussen de transformator en de booster een goede amperemeter te zetten. Eerst zet je niets op de baan, dan zie je het verbruik van de booster zelf. Daarna steeds een verbruiker per keer op de baan en dan is gebruik verbruiker afgelezen verbruik - verbruik booster. Deze methode is niet perfect maar nauwkeurig genoeg voor dit gebruik.

Bedenk wel dat je sowieso niet alles op 100% belasting wilt hebben... ik zou een 4A booster nooit verder belasten dan circa 3A, in verband met warmte ontwikkeling en het mogelijk laten trippen van beveiligingen (verbruik is nooit mooi effen en constant. Als je al op de grens van 4A zit loop je kans dat door een klein piekje de boel al in storing vliegt)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22531
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2011, 10:22:11 »
Verder als het even kan voorkomen dat treinen op een boosterscheiding stilstaan en de boosters langere tijd elektrisch met elkaar verbinden. De plek van de boosterscheiding speelt daarbij natuurlijk een rol.

Overigens kun je met 4A nog een aardige baan aansturen, vooral als je de binnenverlichting uitschakelbaar maakt. Dan verbruiken stilstaande treinen zowat niks en gaat het dus om het aantal treinen dat je maximaal tegelijk aan het rijden hebt.

Ledstrips tot 100 mA Jab? Verlichting met gloeilampjes deed tot 100 mA (meestal twee stuks van 30 tot 50 mA). Als je je ledstrips zorgvuldig uitzoekt, dan kom je bij exemplaren met low current leds op niet veel meer dan 10 tot 20 mA.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2011, 10:31:24 »
Nou, met deze gegevens kan ik wel wat. Ik was ook wel van menig dat vooral een loc nooit een constante stroom opneemt en al helemaal niet als hij moet trekken aan een flink stammetje rijtuigen en dan ook nog berg op om maar eens wat te noemen.

Dank Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2011, 11:44:32 »
Ledstrips tot 100 mA Jab? Verlichting met gloeilampjes deed tot 100 mA (meestal twee stuks van 30 tot 50 mA). Als je je ledstrips zorgvuldig uitzoekt, dan kom je bij exemplaren met low current leds op niet veel meer dan 10 tot 20 mA.

Oudere LED strips, met meerdere groepen witte LED's parallel, zijn helaas niet zo zuinig. En ik heb al een paar brakke wagens met mega gloeilampen gezien (zoals bijvoorbeeld ook in de Marklin Motorpost zaten/zitten?) waardoor die 50 mA wel erg karig is.

Maar nogmaals : meten is weten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden