Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 19:13:26
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:10:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
  

Auteur Topic: De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)  (gelezen 12208 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Gepost op: 14 March 2012, 19:32:58 »
Hij wordt in de loop van dit jaar uitgeleverd, die aparte Gs naar Nederlands voorbeeld van Rivarossi. Het model zal dan op deze site nog verder worden besproken, maar in deze bijdrage wil ik graag wat info over het voorbeeld met jullie delen. Een beetje achtergrondinformatie bij karakteristiek goederenmaterieel.


foto handmonster Rivarossi

De gaswagen van Wirdum
Met deze gesloten wagen komt er een speciaal model, dat op een NS-modelbaan in de overgang tijdperk 3 naar 4 (NEM-grens 1968)  niet mag ontbreken. Het gaat dan om een nog geen drie tientjes kostende gesloten wagen van NS in groen-witte kleuren van Negam Gas. In de loop van dit jaar komt het H0-model uit bij Hornby Rivarossi, onder catalogusnummer 6228.
Een bijzonder model is die wagen 012 0 300-3 [p] met depotopschrift Wirdum zeker. Omdat je bij een wagen voor gasvervoer eerder denkt aan een ketelwagen en niet aan een gesloten Gs volgt enige uitleg in dit artikel.
De N.V. Negam, de Nederlandse gasmaatschappij, distribueerde in de jaren zestig onder meer butagas. Veel woningen en boerderijen in het buitengebied waren voor de verwarming al overgestapt van kolen naar gas, maar hadden nog geen aansluiting op het aardgasnet. Door middel van gasflessen konden ze er toch warmpjes bijzetten. Lokale brandstofhandelaren zorgden voor de levering van volle en retourzending van de lege gasflessen. Ook midden in Wirdum, aan de Legedyk 59, zat zo’n gasvulstation van de Negam die met flessen werd bevoorraad door de Gasindustrie Gebroeders Mulkens bij station Kerkrade West.



Om de distributie van gasflessen propaan- en butagas te verbeteren huurde de Negam in 1968 een tweeassige gesloten Gs-wagen van de NS met als doel deze als pendelwagen in te zetten tussen Kerkrade West en het losspoortje bij het voormalige station Wirdum. De wagen is begin juli 1968 gepresenteerd in Kerkrade bij de firma Mulkens, nadat deze op 4 juli 1968 door de wagenwerkplaats in Amersfoort is afgeleverd
Het materieel zat toen net in de overgangsfase van NS-nummers naar computernummers, waarmee in 1965 als eerste op goederenwagens was begonnen. De verhuurde wagen kreeg dus gelijk het nieuwe nummer 012 0 300-3 en daarnaast de groen met witte kleurstelling van de huurder. Op de dakkanten werd vervolgens NEGAM-GAS WIRDUM FR. gekalkt.
De schuiven voor de luiken werden afgenomen, zodat de binnentemperatuur niet te hoog op kon lopen en de rijwind voor verkoeling zorgde.

Zo ging de wagen vanaf zomer 1968 pendelen met rekken gasflessen en werd een bekende verschijning in de buurtgoederentrein van Amersfoort naar Leeuwarden. Vanaf het goederenstation in Leeuwarden werd de wagen met een 2400 of soms met een 500’tje naar Wirdum gebracht en na lossing weer gehaald. Het convooitje kwam binnen op het toen nog aanwezige middenspoor en werd na toestemming van de plaatselijke wachter teruggezet naar het losspoortje.  


Op de foto uit 1960 is rechts achter het stationsgebouw en voor de woning het losspoor te zien met daarop een kolenbak.
Het pendelverkeer met de wagen was van korte duur. Tijdens de grote sanering van het aantal losplaatsen voor goederenverkeer per 28 mei 1972 sneuvelde ook de bediening van Wirdum. De wagenhuur werd beëindigd en de wagen werd weer NS-bruin in het commerciële wagenpark van de NS opgenomen. Het Gascentrum Noord Nederland BV aan de Stationsweg bij station Grou-Jirnsum verzorgd sindsdien nog als laatste firma de distributie van butagas. De trein komt daarbij al lang niet meer in beeld…

Hoewel de Wirdumer wagen dus in werkelijkheid slechts zo’n vijf jaar werd ingezet, valt het toe te juichen dat dit unicum in model is verschenen. De mannen van Railmagazine hebben zich daar bijzonder voor ingezet. Weliswaar een model met als compomis dat de luiken er nog opzitten en ook nog eens dicht zijn, maar dat is een gevolg van de mal waarmee het basismodel van de standaard Gs destijds is gemaakt. Een purist kan mogelijk de luiken verwijderen en fijn geëtste roosters aanbrengen. Iets voor een kleinserie-fabrikant??

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 14 March 2012, 19:38:54 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2012, 19:35:28 »
 (y)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2012, 19:38:10 »
Wauw! :D Wat een leuk verhaal Wim, dit wist ik helemaal niet! Tot hoe lang heeft dit vervoer eigenlijk doorgelopen?
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2012, 19:39:07 »
oeps, te snel gelezen..... :-[ 1972
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2012, 19:40:11 »
 ;D

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2012, 20:10:47 »
Als je de foto van station Wirdum zo bekijkt is het wel een ideaal onderwerp voor een modulebaan. Het station lijkt wel wat op dat van de fabrikant die station Dronrijp heeft uitgebracht. Je hebt een mooi paradestuk waar Hondekoppen en mat 46 overheen denderen (Weet niet of er toen in Wirdum ook nog gestopt werd) Ook kan er fraai goederenverkeer door het station razen (1100, 1200, 1300 voorspan 2200 ervoor om maar wat te noemen) en voor de lokale buurtsuper met bovengenoemd wagentje gebruik je de roco 2400 of al genoemde 500, nog wat kolenbakjes e.d erbij en je kan nog een beetje scrabbellen met goederenwagens ook. mmja.....lijkt me wel wat.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2012, 20:21:52 »
Het pendelverkeer met de wagen was van korte duur. Tijdens de grote sanering van het aantal losplaatsen voor goederenverkeer per 28 mei 1972 sneuvelde ook de bediening van Wirdum. De wagenhuur werd beëindigd en de wagen werd weer NS-bruin in het commerciële wagenpark van de NS opgenomen.
Is er ook bekend of de originele wagon (inmiddels weer in het bruin) nu nog ergens rondzwerft? Museum terrein ofzo?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2012, 20:28:37 »
Als je de foto van station Wirdum zo bekijkt is het wel een ideaal onderwerp voor een modulebaan. Het station lijkt wel wat op dat van de fabrikant die station Dronrijp heeft uitgebracht. Je hebt een mooi paradestuk waar Hondekoppen en mat 46 overheen denderen (Weet niet of er toen in Wirdum ook nog gestopt werd) Ook kan er fraai goederenverkeer door het station razen (1100, 1200, 1300 voorspan 2200 ervoor om maar wat te noemen) en voor de lokale buurtsuper met bovengenoemd wagentje gebruik je de roco 2400 of al genoemde 500, nog wat kolenbakjes e.d erbij en je kan nog een beetje scrabbellen met goederenwagens ook. mmja.....lijkt me wel wat.

Gestopt werd er niet meer, alleen eens een goederentrein op het middenspoor inhalen. Op stationsweb vindt je de data van opening, sluiting etc. En van mij nog wat plaatjes ter inspiratie;





en zelfs een DB 44'er kan nog!:

eind jaren zestig deed die met een NS 1300 wat proefritjes daar  :o



grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 14 March 2012, 20:30:33 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2012, 20:45:47 »
Ah weer zo'n mooi product, aangevuld met een puik verhaal...
Ja ik val in herhaling.... maar bij deze  (y)
Gerrit F

Van de draad af....

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2013, 13:05:04 »
De wagen is inmiddels uitgeleverd aan de handel!  (y)


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
    • Mijn fotosite
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #10 Gepost op: 29 May 2013, 13:15:17 »
Bijzonder mooi wagentje. Echt zo'n ding waarvoor je je tijdperkgrenzen een beetje gaat optrekken als je niet uitkijkt. Je wordt bedankt Wim! En niet alleen in ironische zin, erg interessante informatie  (y)

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2013, 14:04:43 »
Hee gaaf. Tis dat ik ziek thuis zit...

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2013, 17:07:28 »
Zal hem aankomende zaterdag aanschaffen als Treinenshop Heerenveen hem dan nog heeft  :)
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2013, 17:17:20 »
Ik vind het echt toppie van Rivarossi!
Echt een leuke wagon voor op de NL baan! (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10