Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Modelspoorbaan USA mid 1800's  (gelezen 2721 keer)

rgeraads

• Gast
Modelspoorbaan USA mid 1800's
« Gepost op: 01 March 2007, 12:39:48 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me dus kort even voorstellen. Mijn naam is Raymond en ben samen met mijn vriendin bezig aan een gigantisch project. Ons doel is een landschap te realiseren zoals Amerika er in de mid 1800's uit heeft gezien. De eerste module is inmiddels al bijna af, maar is alleen maar scenery. Hier zal geen trein door komen.

Van de tweede module hebben we het landschap inmiddels gevormd d.m.w. piepschuim met daaroverheen een laagje gips. Komend weekend willen we hard aan de slag en daarvoor heb ik nog een aantal vraagjes.

In module 2 komt een spoor te lopen. Deze sluit aan op module 3 en module 6 (het spoor komt over de gele baan te lopen, in totaal 16 modules als het allemaal af is). De modules zijn 95 cm bij 60 cm ongeveer. Omdat het thema Amerika mid 1800's is (de exacte titel is Into The West, naar de gelijknamige tv serie), vroegen we ons af hoe we het beste de railbedding konden maken. Ik ben ooit eens op een site terecht gekomen die 'het maken van zo'n 'ouderwetse' railbedding beschreef, maar ik kan hem helaas niet meer terug vinden :(

Verder vroeg ik me nog af hoe jullie een zee realiseren op jullie modelspoorbaan (voor zover er mensen zijn die een zee op hun modelbaan hebben).

Verder wil ik erbij vertellen dat we alles maken d.m.v. zogenaamde scratch building (op de treinen en de figuurtjes na). Dit wil zeggen dat alles huisjes en alle details helemaal zelf met de hand gemaakt zijn.

Momenteel ben ik druk bezig met een website, waarvan de link, zodra de site af is, op deze site geplaatst zal worden.

Een hoop vragen en informatie, ik hoop dat er mensen zijn die de tijd willen nemen om dit door te lezen en ons te helpen met de vragen.

groetjes,
Raymond

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Modelspoorbaan USA mid 1800's
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2007, 11:40:40 »
Goede dag,

Persoonlijk kan ik hier niet veel mee. Ik zal dit bericht  voor leggen aan een vriend van mij die in de NMRA zit. Hij zal waarschijnlijk de antwoorden wel zal weten.

Groetjes,

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2007, 13:39:56 »
Stel je vraag eens op dit ( Amerikaanse ) forum, heeft 2830 leden dus er zal ongetwijfled iemand tussen zitten die het antwoord op jouw vragen weet:
http://www.railroad-line.com/forum/default.asp

stig

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2007, 14:35:45 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rgeraads

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 06 March 2007, 15:03:28 »
Heel erg bedankt voor de informatie en bedankt voor de links. :)Het forum zullen wij zeker iets aan hebben. De link met de foto's is echt schitterend, precies wat we zochten.:o Is wel een hoop werk om meters rails zo te maken, maar wel een uitdaging. Ik hoop binnenkort foto's te kunnen plaatsen. Mochten jullie nog meer informatie voor ons hebben of tips dan zijn die natuurlijk altijd welkom :D

Durksz

• Offline Offline
  • H0e - smalspoor
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2007, 16:05:38 »
vanwaar maken jullie een landschap met 16! modules? Hebben jullie zo'n groot huis?

succes met de bouw, wij(k neem aan de rest ook) wachten met smart op je site en natuurlijk mooie foto's

Mvg.

Hedzer

rgeraads

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 12 March 2007, 09:39:10 »
Het zijn niet zo'n grote modules. De modules zijn 60 centimeter bij ongeveer 1 meter. De baan wordt dus maximaal 2.40 bij 4 meter. Dit valt dus reuzemee. we wonen nog te klein voor de baan compleet op te bouwen, maar voor module 1 zijn we dik 'n half jaar bezig geweest en hij is nog niet helemaal af. Tegen de tijd dat de baan vorm begint te krijgen hoop ik groter te wonen, zodat de baan helemaal opgebouwd kan worden.

Het voordeel van allemaal losse modules is dat je ze makkelijk los kan halen en kan vervoeren naar eventueel een andere woning of een tentoonstelling.

Ik doe mijn best om de website z.s.m. af te krijgen zodat jullie de vorderingen kunnen zien.

groetjes
Raymond ;)

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 12 March 2007, 10:45:49 »
Raymond,
Zomaar uit nieuwsgierigheid, wat ga je met die modules doen, behalve dan een stukje spoor exploiteren dan?
Wordt het een statisch wilde westen of hebben jullie een andere bedoeling met de bouw?
De groeten van Rob

rgeraads

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2007, 08:22:32 »
Robkop,
Voor ons is het puur hobby. Wij zijn allebei helemaal weg van Amerika en mijn vriendin heeft haar afstudeeropdracht gedaan in Amerika over indianen, vandaar dat we op dit idee zijn gekomen. We willen meerdere elementen van Amerika in de baan verwerken. Wij zijn dan ook voornamelijk gericht op de scenery en niet zo zeer op de treinen, alhoewel dit toch ook een niet onbelangrijk onderdeel wordt. In de bergen komen verschillende soorten industrie tot de orde. Ik merk echter al dat al bouwenderwijs voorafgemaakt plannen snel kunnen veranderen.

'Helaas' wordt dit thema in Nederland weinig gebruikt en zijn we dus voor de meeste dingen toegewezen op het Amerikaanse forum, eerdere genoemd in dit topic.

Hopelijk krijgen we vanmiddag thuis internet (ben pas verhuisd en nog geen internet thuis) zodat ik snel door kan werken aan de website en jullie foto's kan tonen. Mochten er nog vragen zijn, brand gerust los ;)

GDamen

• Offline Offline
    • Quarter 105
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2007, 16:40:22 »
Raymond,

Je kunt ook je licht opsteken op het onderstaande Nederlandstalig Amerikaans forum. Van oorsprong is het N, maar ondertussen kan je er alle schalen vinden.

http://www.usamodelbouw.xsbb.nl

Gino
Union Pacific - DCC/Digitrax - Fremo US

stig

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 March 2007, 01:27:35 »
Bekijk dit filmpje eens, vooral op het laatst, geeft een goed beeld: http://www.youtube.com/watch?v=3TMjTVeVHtk wel ff geluid afzetten, is toch een stomme film, maar iemand heeft er een ontzettend dom muziekje onder gezet...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)