Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:50:10
Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Hans Reints
Vandaag om 11:45:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door sneek
Vandaag om 11:32:12
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Quinzeedied
Vandaag om 11:25:07
trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:22
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door bellejt
Vandaag om 11:03:09
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49

Auteur Topic: MultiMaus raakt het spoor bijster  (gelezen 1789 keer)

Geert-Jan van Nimmerdor

• Offline Offline
MultiMaus raakt het spoor bijster
« Gepost op: 08 January 2012, 22:29:17 »
Beste lezers,

Ik heb een probleem met mijn Multimaus. Om te beginnen heb ik een klein pendelbaantje, 3m lang bij 60 cm breed. Er rijden nooit meer dan 3 treinen, 95% van de gevallen zelfs maar 2. Buiten het zicht staan er soms wel vier treinen op opstelsporen, allemaal met licht aan. Mijn DeII en 3700 hebben soms het geluid aan, mijn br 44 (roco) soms geluid en stoom. (zes treinen in totaal op de baan en wagons met digiralis verlichting) Dit alles werkt redelijk goed in combinatie met een expressnetli en iTrain.

Maar wanneer ik handmatig functies bedien terwijl de computer de treinen bestuurt, raakt de zaak in de war. Het lijkt erop dat na een tijdje commando's dan niet bij de treinen aankomen. En de treinen rijden maar door met ongelukken tot gevolg. :'(

Grote vraag is natuurlijk waar ligt dit aan. Zou de Multimaus te weinig stroom leveren, heb ik een booster nodig. Is het simpelweg te veel gevraagd voor deze opstelling en zou ja, hoe is eea dan het beste op te lossen. Moet ik kijken naar een andere centrale of is een Multimaus als slave genoeg. Ik heb zo geen idee, dus ik hoor jullie suggesties graag.

Alvast dank voor het meelezen en meedenken.

mvg

Geert-Jan

Red-Eagle

• Offline Offline
Re:MultiMaus raakt het spoor bijster
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2012, 23:24:56 »
Waarschijnlijk heb je een booster nodig. Ik had ook een stuk of 6 treinen erop staan met verlichting en een stuk of 6 rijtuigen met lampjes en ik kreeg ook ineens korstsluting, maar 100% zeker weet ik het niet. Ik ga in ieder geval een booster erbij zetten als mijn baan definitief is, maar welke heb ik nog geen idee van.
H0 - Roco Multimaus- Fleischmann Profi-Gleiss - Tijdperk IV..VI - DB, NS en B locs
Baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44554.0.html

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2012, 23:40:59 »
Bovenstaand verhaal is geen kortsluiting, maar overbelasting. Overbelasting is niet dat de + en - ergens aan elkaar zitten (kortsluiting) maar dat de hoeveelheid stroom die gevraagd wordt niet geleverd kan worden zonder schade aan de apparatuur (overbelasting). Het icoontje voor deze foutmelding is hetzelfde.

Bij het andere verhaal kan ik niet wijs uit of de computer de treinen bediend en er dan met een losse muis andere signalen doorheen worden gegeven en hoe die muis dan geschakeld is (slave of master). Als de muis en de computer beide als master functioneren (dus elkaar niet "zien") dan ontstaan er conflicten omdat ze niet op elkaar wachten en a.h.w. door elkaar heen gaan praten. Daar lijkt het een beetje op.  ???

Geert-Jan van Nimmerdor

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2012, 23:48:33 »
Hoi Daan,

In principe bediend de computer de zaak, maar als ik terwijl dat gebeurt met de muis een functie van een loc uit of aan zet, gaan er dingen mis. Overigens geeft de centrale geen overbelasting aan.

Geert Jan

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2012, 00:34:20 »
't zelfde verschijnsel doet zich ook voor met de MultiMaus en Pro i.c.m. Railroad & Co. als je een functie gaat bedienen van een trein die op dat moment door de PC wordt aangestuurd.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Geert-Jan van Nimmerdor

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2012, 00:50:20 »
Hoi Wim,

Dus een andere centrale is de enige oplossing?

Geert Jan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2012, 01:53:55 »
Geert-Jan,

Jouw issue is een bekende begrenzing in de processor-capaciteit van een multimaus.

Het heeft niets te maken met het stroomverbruik op de baan. Een extra booster, dus extra electrisch vermogen, geeft geen oplossing.

Ook de reeds genoemde overbelasting in de zin van de gevraagde hoeveelheid stroom is niet de oorzaak van jouw probleem.

De oorzaak is de beperking in de verwerkingscapaciteit van de processor in de centrale, de multimaus. In feite komt het er op neer dat de multimaus een maximaal aantal handelingen per seconde kan verwerken. Een deel van die handelingen zijn nodig om de centrale te bedienen en een deel is nodig voor het aansturen van het beeldscherm.

Wat jij merkt is dat je tegen grenzen van de verwerkinscapaciteit van de processor loopt. Een PC met een besturingsprogramma stuurt een behoorlijk grote hoeveelheid opdrachten naar de centrale, waardoor de master-multimaus gewoon te veel werk heeft. Dat ervaar je uiteindelijk alsof een aantal opdrachten gewoon niet uitgevoerd worden.

Je kunt dit oplossen door een extra multimaus in te zetten als slave.
- De master gebruik je als centrale en die is druk bezig met het verwerken van alle opdrachten van de PC. Op deze master selecteer je een niet actieve locomotief of een locomotief die niet op je baan staat. Deze multimaus heeft dus geen activiteit nodig voor het synchroniseren van het beeldscherm. Selecteer dus ook geen wissel op de master maus..
- Op de slave voer je de handmatige opdrachten in. Deze multimaus heeft voldoende tijd om jouw handmatige acties te volgen en die, plus de acties via de PC, weer te geven op het beeldscherm.

Het klopt dat het probleem ook zichtbaar is met de multimaus pro icm Railroad & Co. Dat is gewoon hetzelfde issue.

Voorlopig dus zeker niet nodig een andere centrale te kopen, een slave maus inzetten zal het probleem oplossen.

Dit probleem is al eens eerder op dit forum besproken - terugvinden via de zoekfunctie is me niet zo snel gelukt..

Sander.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2012, 01:58:37 door santerdam »

Geert-Jan van Nimmerdor

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2012, 22:17:11 »
Hoi Sander,

Dank voor je antwoord. Ik weet echter nog niet zeker of het een extra muis wordt. Ik begreep van een van de makers van de XPressNetLi dat het niet helemaal zeker is dat hiermee de problemen op houden en ik zou ook graag decoders uit willen lezen.
Wellicht ben ik dus toe aan een complete centrale. Nu me eerst maar eens goed oriënteren en een tijdje rijden zonder aan de muis te komen.

Groet,

Geert-Jan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2012, 23:47:20 »
Geert-Jan,

Een multimaus is niet geschikt om decoders uit te lezen. Daarvoor zou je een hulpschakeling nodig hebben (hoewel die vrij eenvoudig is). Om deze reden zou ik geen andere centrale kopen.

Je schrijft dat een van de makers van de XpressNetLi niet helemaal zeker is dat de problemen ophouden met een slave. Dat bericht wekt mijn nieuwsgierigheid. Kun je me hierover wat meer vertellen en wellicht ook wie het bericht heeft gestuurd, ik ken namelijk maar 1 enkele bedenker van de interface. Mijn ervaring is dat met de inzet van de slave alle problemen niet meer zijn voorgekomen.

Als tip kan ik nog melden dat je eens kunt kijken naar de instellingen van iTrains. Dat programma ken ik niet, maar mogelijk kun je instellen hoe vaak berichten naar de centrale herhaald moeten worden. Als dat getal hoog staat wordt de centrale mogelijk overspoeld met kopie-berichten waardoor onnodige overbelasting ontstaat. Nogmaals, ik ken iTrains niet goed genoeg om te weten of die instelling bestaat.

Sander

Geert-Jan van Nimmerdor

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 January 2012, 22:16:02 »
Hoi Sander,

Dat van die hulpschakeling wist ik niet, heb je daar toevallig een link naar en in iTrain staat de pooling interval op 100ms.

gr

Geert-Jan