Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
Vandaag om 22:56:15
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:55:48
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:54:18
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 22:28:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:26:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:08:04
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Joz
Vandaag om 21:23:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28

Auteur Topic: Eeuwigheid - is en blijft het - baanontwerp H0  (gelezen 8723 keer)

dracul

• Offline Offline
Eeuwigheid - is en blijft het - baanontwerp H0
« Gepost op: 26 June 2011, 21:05:44 »
Hai,

Met twee verschillende startsets en met een kleine zolder tot mijn beschikking zou je verwachten dat er toch onderhand iets af zou komen bij mij... half jaar geleden eens wat proefdingetjes gemaakt, om wat te stoeien met strooisel e.d. en dat leek er echt wel op... alleen nu...
Zoals mijn vrouw van de week al zei, voor mijn gevoel ben je nu al meer dan 10 jaar bezig en rijdt er nog steeds geen treintje rond... Grr... ze heeft nog gelijk ook...  :'(

Naast rsi-klachten waardoor ik niet altijd evenveel kan doen als dat ik zou willen, speelt tijd en geld zoals bij iedereen ook een rol... maar nu moet het er dan echt eens van komen.

Mijn idee: (sommigen zullen het verafschuwen) alle treinen zijn welkom (ofschoon mijn voorkeur wel uit gaat naar stoomlocs).

http://members.home.nl/dracul/ontwerp1.jpg

Links zou een steengroeve komen (te bereiken via een tunnel vanuit het schaduwstation), rechts van het station zie je een aftakking van een lijn die dan naar de werkplaats gaat.

Waar ik nu al echter tegen aan loop is:
1. het wordt al best wel groot (bovenste lengte is al zo'n 5 meter)
2. op den duur wordt dit saai? Mijn zoon van 4 zal het prachtig vinden, dat terzijde

Ik wil wel graag een inhaalspoor bij het station, zodat een tweede trein kan passeren en het schaduwstation leek mij handig om een trein tussentijds te kunnen parkeren, waarna een ander juist kan vertrekken...

Wie heeft er tips/aanvullingen?

Niels.

T.Spat

• Offline Offline
Re:Eeuwigheid - is en blijft het - baanontwerp H0
« Reactie #1 Gepost op: 26 June 2011, 21:29:48 »
Hoi Niels,

troost je , ik ben al 25 jaar van plan om een baan aan te leggen met
ruime sporen, en voorllopig zit het er nog niet in :P

Als eerste tip; zorg voor een vloeiend spoorverloop, geen 90 graden-bochten, zo
veel mogelijk flexrail gebruiken (is ook goedkoper :D) en het spoor niet strak evenweidig
aan de tafelrand laten open, dat oogt veel te stijf en saai...

Als tweede tip; kijk naar andere banen, genoeg voorbeelden op het forum en verder op
het web, dat werkt ook inspirerend en geeft nieuwe ideeën.

Ten derde; pas op voor het bord spaghetti, te veel rails in het zicht is ook niet prettig,
maak een schaduwstation onder een heuvel of op een lager niveau 8)

Verder is het grote voorbeeld ook wel soms interessant, ik kijk vaak bij Google maps naar
spoorwegen en stations, zitten genoeg leuke voorbeelden bij (als de resolutie er in dat
gebied goed genoeg is ;D)

Veel succes,

mvg,

Tis

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2011, 22:23:33 »
Hallo Niels,

Ontwerpen blijft altijd lastig. Gezien je ruimte zou ik eens kijken naar mijn ontwerp. Het is wel een kleine uitdaging om te bouwen. Ik ben er ook nog steeds mee bezig. Kan nu eindelijk rondjes rijden. Want dat is het eigenlijk. Een groot ovaal... dit is het Bouwdraadje.

dit is dus het zichtbare gedeelte:

Het tussen-niveau (2):

Het schaduwstation:

Totaal afmetingen: L-vorm 1220x3880mm met 1300x1220mm Het zichtbare gedeelte is een iets kleinere L namelijk 1220x3270mm met 1300 x 1220mm.

De basis is een ovaal, die door middel van inhaalsporen in twee richtingen kan worden bereden. De spiraal en het schaduwstation is dus ook in twee richtingen te berijden. Daarnaast heb ik nog een groene karel in de collectie en die moet ook een leuk traject bergop hebben daarom zit er een zijlijn bergop in het baanplan.

Je kan het baanplan helemaal naar jouw wensen aanpassen... Door bijvoorbeeld een zijlijn er aan te breien...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

dracul

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2011, 11:46:38 »
Een hele late reaktie van mij, maar mijn computer staat op zolder en met de hitte van afgelopen dagen... nouja, je voelt 'm al...
Ik ga eens uitgebreid aan de stoei met jullie informatie. Menig een zal denken dat mijn opzet een waardeloos plan is, maar na zoveel jaar kom ik er gewoon niet uit. Ben dus inderdaad zoekende, met name ook naar een later uit te breiden spoorplan, aangezien ik nog niet zoveel rails heb liggen (en alles toch behoorlijk aan de prijs is).
Ik had de thread van Ronald al bekeken, voordat je reageerde en was enorm onder de indruk, maar wat een werk! Maar ga zeker kijken of ik wat elementen kan overnemen. Mijn schaduwstation was inderdaad gepland in een berg/heuvel, om die aan het zicht te ontrekken.
In twee richtingen laten rijden, is wel top, dat maakt het sowieso wat afwisselender. En zal zeker kijken of ik nog ergens wat flexrails op de kop kan tikken.

Zo gauw mijn handen het toelaten, ga ik weer verder stoeien met het ontwerp en hou ik jullie/formulezers op de hoogte van de ontwikkelingen. Zover: bedankt!!!

Groetjes,

Niels.

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2011, 15:12:29 »
Mijn ervaring met ontwerpen is gewoon te beginnen met  een ontwerp, wel rekening houdend met wat je wilt uitbeelden. Wees dan ook vooral niet bang om meerdere ontwerpen te maken. Na de eerste kan je rustig over na gaan denken of het wel goed is zo, en wat je anders wil doen. Kan best zijn dat je na een paar ontwerpen pas tot een goed resultaat komt. ga in het ontwerp ook na hoe een trein moet rijden danwel rangeren. Zomaar wat tips, uit eigen ervaring opgedaan ;).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

dracul

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2011, 19:57:00 »
Hai,

Ben vandaag nog even aan het 'sleutelen' geweest.

http://members.home.nl/dracul/eeuwig2.jpg

Het is dus de bedoeling dat het achterste spoor in een heuvel/berg komt te liggen. Rechts zit nog een wissel halverwege, waar tzt nog een aftakking gelegd kan worden.

Eigenlijk zou het het mooiste zijn als er op de achtergrond nog een hoogte gecreeerd wordt, waar de trein uit een tunnel komt; ik heb namelijk nog een mooie brug liggen; alleen neemt een railspiraal voor mijn gevoel wel heel veel ruimte in, terwijl ik de basis om te beginnen nu zo (relatief) klein mogelijk probeer te houden.
Ik gebruik overigens ROCO geoline (en heb ook nog wat fleischmann profi liggen).

Maar ik ben het met jullie eens dat een goed ontwerp het halve werk is; zeker als je ook nog niet alle rails kunt aanschaffen die je tzt nodig hebt, dan is het wel heel fijn als je toch al met een en ander aan het werk kan, terwijl de rest pas later gelegd wordt...

Groetjes,

Niels.

dracul

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 July 2011, 13:58:26 »
Pfff.... blijft lastig hoor...
Ik ben al dagen aan het puzzelen, hoe een en ander beter te krijgen. Ik probeer nu links een klimspiraal te plannen, waar langs de trein omhoog gaat richting de brug die ik nog heb liggen. Al met al zo'n 12 cm stijgen.

http://members.home.nl/dracul/opzet4.jpg
Er achter komt dan een lijn te lopen die gelijkvloers blijft, waar dus een schaduwstation komt 'in de heuvel'.

Gelijkvloers vanaf de railspiraal wil ik dan een station inrichten, met een inhaalspoor (wellicht leuk om hier wat meer wissels te plaatsen, zodat je wat meer kan spelen?). Een en ander wil ik eigenlijk wat schuiner plaatsen, zodat het allemaal niet zo statisch langs de rand wordt.

Eigenlijk wil ik de totale baan proberen zo 'smal mogelijk' te houden, zodat het uiteindelijk hier in de ruimte op zolder wat minder massief oogt, maar doordat je smallere planken gebruikt, je nog wel de nodige 'kilometertjes' kan maken. Eigenlijk wil ik aan het einde rechts, afbuigen naar beneden en dan een soort van L-vorm laten ontstaan...

Suggesties en ideeën zijn van harte welkom! Alsmede verbeteringen!

Groetjes,

Niels.

dracul

• Offline Offline
Re:Eeuwigheid - UPDATE!
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2011, 21:19:59 »
Na tijden lang allerlei baanplannen te hebben bestuderen, kwam ik tot het volgende baanplan.
Enig minpuntje op dit moment is (voor zover ik het kan overzien) dat er geen hoogteverschillen zijn, maar wellicht dat dat voor een eerste baan opzetten in eerste instantie ook iets té hoog gegrepen is.
Graag hoor ik reakties, opmerkingen e.d. In het midden onder komt een station te liggen, deel van de rails (bijvoorbeeld de driewegwissel) zal onder een berg/heuvel verdwijnen...

http://familiehamelink.nl/wp-content/uploads/2011/08/layout-Eeuwigheid.jpg

Wel veel korte bochten, maar het zal op een relatief klein stuk moeten gaan gebeuren, dus meer zit er niet in :(
« Laatst bewerkt op: 31 August 2011, 23:30:12 door dracul »