Leuke one man show Bas. Gr. Ed
Hopenlijk heb je de decoder nog niet weggegooid? Misschien is deze toch nog niet defect.Andre
Hoi,voor m'n paar centen, wil ik een paar van mijn Fl* 86 digitaliserings-euvels delen1. Door het verwijderen van de diodeplaatjes wordt het contact van de lampjes slechter. Ook wil bijbuigen van de contacten tot gevolg hebben dat de lampjes uit de houder worden gedrukt. Vooral als die gebeurd NA het weer in elkaar zetten van de lok, is dit heel vervelend.2. De lampjes zijn met de rail verbonden i.p.v. de decodermassa. Dit heeft tot gevolg dat ze zwakker branden. Ze hebben immers slechts een half gelijkgerichte DCC spanning tot hun beschikking. De enige manier om dit compleet op te lossen, evenals probleem 1, is door het ombouwen naar draadlampjes of LED's.3. De koolborstels moeten regelmatig worden vervangen. Tevens zorgt de PBM sturing van de decoder voor hogere slijtage van de koolborsters. De kapjes maken niet altijd goed contact, maar ik zou vooral niet de kapjes dichtsolderen. Daarmee wordt onderhoud zeer lastig.4. De veertjes willen nog wel eens van de koolborstels afspringen als de lok wat langer stilstaat. De enige remedie om de koolborstels er dan uit te halen is het volgooien van de gaatjes met wasbenzine. Dat lost de opgehoopte koolstof op, waardoor ze loskomen. Het motorschild loshalen is geen optie, daar daarvoor het drijfwerk en 2 wielen moeten worden verwijderd.5. Pas op voor de massa-aansluiting van het motorschild. Bij 1 van mijn loks kreeg ik een kortsluitingsmelding van de decoder nadat ik dacht dat ik de aansluiting had weggefreesd. Wat bleek, er was nog een miniem contact en slechts af en toe. Dit brengt echter veel schade toe aan een (slecht beveiligde) decoder.