Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Gerrit H
Vandaag om 18:10:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 17:55:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:49:08
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 17:31:40
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 17:23:35
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:36:42
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09

Auteur Topic: Decoder voor F* BR86 alweer defect  (gelezen 2116 keer)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Decoder voor F* BR86 alweer defect
« Gepost op: 21 August 2011, 19:57:06 »
In januari heb ik mijn Fleischmann BR 86 van een nieuwe Lenz STANDARD+ decoder voorzien, nadat de vorige Lenz SILVER kuren kreeg en het begaf.
De nieuwe decoder vertoont sinds vandaag dezelfde kuren als de vorige en zal dus ook wel het loodje gaan leggen. Nu wil ik heel zeker weten wat de oorzaak is voordat ik er een derde decoder inbouw.

Ik zal proberen te beschrijven wat de verschijnselen zijn:
1.
De decoder heeft dus een aantal maanden probleemloos gefunctioneerd
2.
Het begon er vandaag mee dat de loc niet wilde rijden. De verlichting was wel normaal in er uit te schakelen.
Ook analoog reed de loc niet maar functioneerde de achter verlichting wel. (De verlichting voor deed het niet, maar dat komt bij veel andere omgebouwde locs ook voor. Niets bijzonders)
3.
Op het programmeerspoor kon ik geen contact krijgen met de loc. Error 2. (Dat kan gebeuren als er onvoldoende weerstand "beschikbaar" is)
4.
Dus het contact naar de motor gecheckt. Koolborstels omgewisseld. (Je moet toch wat?)
5.
Vervolgens reed de loc weer, zowel digitaal als analoog. Alleen de snelheid was wat lager dan normaal en de verlichting aan de voorzijde voor was wat gedimd ten opzicht van "normaal"
6.
Weer terug op het programmeerspoor ditmaal wel contact. De CV's van de verlichting voor en achter bleken echter beide op maximaal te staan. Geen verklaring dus voor het feit dat de verlichting aan de voorzijde veel zwakker brandde.
7.
Toen maar een decoderreset geprobeerd. CV 8 waarde 33.
Daarna deed de loc digitaal helemaal niets meer. Hij rijdt niet meer en de verlichting voor en achter doen het geen van beide.
Analoog rijdt de loc (nu nog) wel (voor zo lang het duurt).

Ik heb hier geen verklaring voor. Ik vermoedde dat de vorige decoder het begeven had omdat de kap misschien te strak op de isolatie van de bedrading zat. Daarom heb ik toen meer ruimte gemaakt. Maar nu het op dezelfde manier weer fout gaat, kan dat het niet geweest zijn.
Wat ook vreemd is dat de beide decoders een tijdlang probleemloos gefunctioneerd hebben. Als er ergens een fout in de bedrading zou zitten zouden ze mijns inziens direct het loodje gelegd hebben.
Ik begin nu Lenz ervan te verdenken dat ze decoders leveren die niet passen op deze loc.

Wie kan mij verder helpen?
Alvast dank.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Re:Decoder voor F* BR86 alweer defect
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2011, 20:05:54 »
Sorry sorry heren. Ik had er even niet aan gedacht dat het adres natuurlijk ook gereset is naar 3.
Punt 7 van mijn verhaaltje komt dus geheel te vervallen.
Wat wel blijft is dat de loc langzamer loopt en dat de verlichting voor gedimd is, terwijl de CV-waarde op maximaal staat.

Toch graag nog jullie bevindingen.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2011, 21:30:30 »
Alweer moet ik mezelf corrigeren.
Het lijkt erop dat het toch het contact van de decoder met de motor betreft. Na een aantal proefronden stond de loc weer stil. Alleen de verlichting deed het nog wel. Door op de afdekkap van een van de koolborstels te drukken, liep de loc ineens weer wel.
Blijft nu alleen het punt dat de verlichting voor veel zwakker brandt. Ik zal de lampjes eens omwisselen.

Mijn vorige decoder heeft het toch echt begeven nadat de klachten op deze wijze begonnen. Daarom heb ik met een vooringenomen standpunt mijn verhaaltje zitten schrijven. Dat was niet zo slim.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2011, 22:41:04 »
Na het omwisselen van de lampjes blijkt het in de lampjes zelf te zitten. Het ene lampje brandt feller dan het andere. Dat is dus makkelijk te corrigeren door het felle lampje wat te dimmen.

Verder blijkt de linker koolborstelhouder op de afdekplaat van de motor onbetrouwbaar contact te maken met de afdekplaat. (Dat zoiets mogelijk is, dat verzin je toch niet?). Ik heb in ieder geval een extra soldeerverbinding gemaakt tussen houder en afdekplaat. Hopelijk is het euvel daarmee definitief verholpen.
Het scheelt sowieso weer de kosten van een nieuwe decoder.

Hoe je jezelf op het verkeerde been zet door een vooringenomen diagnose.... ;)

Groet, Bas

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #4 Gepost op: 23 August 2011, 12:35:39 »
Leuke one man show Bas.  ;D
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 August 2011, 12:51:20 »
met ca 300 hits ??? Ik denk dat in deze slappe tijd gewoon niemand het antwoord wist.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #6 Gepost op: 24 August 2011, 22:36:21 »
Leuke one man show Bas.  ;D
Gr. Ed
Tegen wil en dank. Maar graag gedaan ;D

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2011, 10:24:21 »
Hopenlijk heb je de decoder nog niet weggegooid? Misschien is deze toch nog niet defect.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2011, 11:26:20 »
Hoi,

voor m'n paar centen, wil ik een paar van mijn Fl* 86 digitaliserings-euvels delen

1. Door het verwijderen van de diodeplaatjes wordt het contact van de lampjes slechter. Ook wil bijbuigen van de contacten tot gevolg hebben dat de lampjes uit de houder worden gedrukt. Vooral als die gebeurd NA het weer in elkaar zetten van de lok, is dit heel vervelend.

2. De lampjes zijn met de rail verbonden i.p.v. de decodermassa. Dit heeft tot gevolg dat ze zwakker branden. Ze hebben immers slechts een half gelijkgerichte DCC spanning tot hun beschikking. De enige manier om dit compleet op te lossen, evenals probleem 1, is door het ombouwen naar draadlampjes of LED's.

3. De koolborstels moeten regelmatig worden vervangen. Tevens zorgt de PBM sturing van de decoder voor hogere slijtage van de koolborsters. De kapjes maken niet altijd goed contact, maar ik zou vooral niet de kapjes dichtsolderen. Daarmee wordt onderhoud zeer lastig.

4. De veertjes willen nog wel eens van de koolborstels afspringen als de lok wat langer stilstaat. De enige remedie om de koolborstels er dan uit te halen is het volgooien van de gaatjes met wasbenzine. Dat lost de opgehoopte koolstof op, waardoor ze loskomen. Het motorschild loshalen is geen optie, daar daarvoor het drijfwerk en 2 wielen moeten worden verwijderd.

5. Pas op voor de massa-aansluiting van het motorschild. Bij 1 van mijn loks kreeg ik een kortsluitingsmelding van de decoder nadat ik dacht dat ik de aansluiting had weggefreesd. Wat bleek, er was nog een miniem contact en slechts af en toe. Dit brengt echter veel schade toe aan een (slecht beveiligde) decoder.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2011, 22:10:23 »
Hopenlijk heb je de decoder nog niet weggegooid? Misschien is deze toch nog niet defect.
Andre
Ik had er alweer een NEM-stekker aan gesoldeerd om hem te testen. Hij blijkt helaas toch defect.
Maar de tweede decoder heb ik er gelukkig in laten zitten. De loc rijdt als vanouds.
Hoi,

voor m'n paar centen, wil ik een paar van mijn Fl* 86 digitaliserings-euvels delen

1. Door het verwijderen van de diodeplaatjes wordt het contact van de lampjes slechter. Ook wil bijbuigen van de contacten tot gevolg hebben dat de lampjes uit de houder worden gedrukt. Vooral als die gebeurd NA het weer in elkaar zetten van de lok, is dit heel vervelend.

2. De lampjes zijn met de rail verbonden i.p.v. de decodermassa. Dit heeft tot gevolg dat ze zwakker branden. Ze hebben immers slechts een half gelijkgerichte DCC spanning tot hun beschikking. De enige manier om dit compleet op te lossen, evenals probleem 1, is door het ombouwen naar draadlampjes of LED's.

3. De koolborstels moeten regelmatig worden vervangen. Tevens zorgt de PBM sturing van de decoder voor hogere slijtage van de koolborsters. De kapjes maken niet altijd goed contact, maar ik zou vooral niet de kapjes dichtsolderen. Daarmee wordt onderhoud zeer lastig.

4. De veertjes willen nog wel eens van de koolborstels afspringen als de lok wat langer stilstaat. De enige remedie om de koolborstels er dan uit te halen is het volgooien van de gaatjes met wasbenzine. Dat lost de opgehoopte koolstof op, waardoor ze loskomen. Het motorschild loshalen is geen optie, daar daarvoor het drijfwerk en 2 wielen moeten worden verwijderd.

5. Pas op voor de massa-aansluiting van het motorschild. Bij 1 van mijn loks kreeg ik een kortsluitingsmelding van de decoder nadat ik dacht dat ik de aansluiting had weggefreesd. Wat bleek, er was nog een miniem contact en slechts af en toe. Dit brengt echter veel schade toe aan een (slecht beveiligde) decoder.
Ad 1
De lampjes klemmen een beetje als je ze naar beneden in het frame drukt. Dan zitten ze vast.
Ad 2
Dat de lampjes wat zwakker branden vind ik niet zo'n punt. Ze schijnen fel genoeg.
Ad 3
Het verbaast me dat kapjes slecht contact zouden maken. Dat is toch onmogelijk als ze de veertjes tegenhouden? Bij mij was het contact tussen de houder en de printplaat op het motorschild niet goed (denk ik)
Ad 4
Goede tip. (Dat je de wielen en het drijfwerk moet lossen om het schild eraf te halen vind ik overigens een minder goede constructie. Dat is bij de BR94 beter opgelost)
Ad 5
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn wat dit betreft. Altijd goed controleren met de multimeter of het contact inderdaad geheel verbroken is.

Groet, Bas