Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: Baanontwerp Engelse Modulebaan  (gelezen 3092 keer)

Myuktrains

• Offline Offline
Baanontwerp Engelse Modulebaan
« Gepost op: 10 June 2011, 22:50:15 »
Een tijd geleden heb ik dit ontwerp gekopieerd vanuit een Engelse tijdschrift en aangepast voor mijn baan:

Wat vinden jullie van dit ontwerp?

Martijn
« Laatst bewerkt op: 11 June 2011, 08:04:38 door Myuktrains »

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:Baanontwerp Engelse Modulebaan
« Reactie #1 Gepost op: 11 June 2011, 00:05:12 »
Ik heb wat vragen:

Je programmeerspoor heb je links vooraan geplaatst. De bedienplek zit ook vooraan of kun je er om heen lopen?
Die wissels in het midden in de fiddleyard (neem ik aan dat dat het is)  waarvoor zijn die? En ik bedoel hier niet: om van spoor te wisselen, maar meer in de trant van welke soort treinen je zou willen stallen.
Als je digitaal gaat rijden zijn ze dan nodig?
Oh ja, zou je kunnen zeggen welke schaal dit is?

Je ziet dat in dit plan de focus is op het station. Het is simpel, maar daarom mooi. Zeker als je veel aandacht besteedt aan de detaillering van de gebouwen en landschap.
(blijf links rijden)

Jeroen

Jeroen

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2011, 08:12:39 »
Ik heb wat vragen:

Je programmeerspoor heb je links vooraan geplaatst. De bedienplek zit ook vooraan of kun je er om heen lopen?
Die wissels in het midden in de fiddleyard (neem ik aan dat dat het is)  waarvoor zijn die? En ik bedoel hier niet: om van spoor te wisselen, maar meer in de trant van welke soort treinen je zou willen stallen.
Als je digitaal gaat rijden zijn ze dan nodig?
Oh ja, zou je kunnen zeggen welke schaal dit is?

Je ziet dat in dit plan de focus is op het station. Het is simpel, maar daarom mooi. Zeker als je veel aandacht besteedt aan de detaillering van de gebouwen en landschap.
(blijf links rijden)

Jeroen
Hallo Jeroen,

Het plan is nu wat aangepast, het programmeerspoor links heb ik naar rechts verhuist zodat je gelijk in de goede rij richting zit. Ook heb ik het bedieningspaneel er bij getekend waarbij ik dus op 4 plaatsen de baan kan bedienen. Ik rij dus digitaal en schaal 00.

Martijn

Beached

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 June 2011, 10:08:02 »
Het baanplan is een goed begin, maar ik zie nog een paar verbeterpuntjes:
Ik zou het seinhuis aan de andere kant van het perron plaatsen. Zo is het een stuk overzichtelijker voor de seinhuiswachter. Ook zou ik een dokspoor weglaten. Voor zo'n klein station zijn twee doksporen een beetje te veel van het goede.
Het dokspoor ligt ook operationeel gezien een beetje onhandig voor linksrijdend verkeer: Als inkomende trein wil je namelijk zo snel mogelijk uit de weg zijn van tegenliggende treinen. Bij vertrek kan je makkelijker wachten voordat je kunt overlopen dan bij aankomst.
Zoals het plan nu is kom je van links aan en moet je stoppen bij het hoofdperron, daarna moet je achteruit over het andere hoofdspoor, waarna je vooruit het dokspoor in rijdt. Het beste is om het dokspoor aan de andere kant van de hoofdsporen te plaatsen, of je moet het overloopwissel aan de linkerkant omkeren of je maakt er een kruiswissel (scissors crossing) van

mvg,
Rick

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2011, 10:09:32 »
Hoi Martijn,

Leuk plan.
Als je links rijdt, dan kun je niet op de sporen bij het stationsgebouw komen. Ik zou de verbinding in de rode cirkel meer naar links leggen en andersom:

Ook aan de rechterkant heb ik een extra verbinding getekend, met behulp van een dubbele kruiswissel. Zo heb je volgens mij meer rijmogelijkheden.
De wissel in de blauwe cirkel kun je nu evt. weglaten.

Groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 11 June 2011, 10:14:08 door WimC »
Grt, Wim

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2011, 10:18:32 »
Als een dokspoor de kopsporen zijn, zou ik er 2 houden, 1 voor een lokale personen trein die daar gewoon terug rijd, en de andere een losplaats voor vee.
het enige nadeel is inderdaad dat een binnekomende trein vanaf links ( brug) daar op kan door achteruit te rijden, een trein vanaf rechts ( rivier) kan hier niet komen.
Een kruiswissel neemt wel veel ruimte in, dus ik zou dan eerder de lok al kruisen in het schaduwstation en de vrijheid nemen, dat de kruiswissel al een stuk voor het station ligt,, en dus aan de verkeerde kant van htet hoofdspoor het station al binnen komt rijden.
dat is het mooie, je kan achter de coulisse je fantasie de vrije loop laten gaan :)
Als een lok vanaf de rivier binnen rijdt op het juiste spoor, en deze wil wat gaan drinken in de loods, moet hij 3 keer zigzaggen, waarvan 2 keer op het hoofdspoor.
Of dit in werkelijkheid ook gebeurde weet ik niet, maar zit wel enorm veel speulmogelijkheid in tijdens een beurs :).
ik vind het een leuk plan in ieder geval met veel mogelijkheden.
Mvg Marty,

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 June 2011, 10:51:33 »
Bedankt heren voor de suggesties. Ik heb hier mijn baanplan weer geupdate,

De wissels aan de rechter kant heb ik de andere kant op gelegd zodat je dus van spoor 1 kunt vertrekken in de juiste richting. Ook de wissels in het midden zijn aangepast zodat je daar ook op spoor 1 kunt komen.  En het seinhuis is verplaatst.

Martijn

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 June 2011, 22:17:43 »
Weer een update. Nu heb ik de baan onderverdeeld in 23 blokken.

Kan ik dit zo gaan opzetten en is er nog iets anders wat ik nog kan aanpassen?

Martijn
« Laatst bewerkt op: 11 June 2011, 22:32:18 door Myuktrains »

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #8 Gepost op: 11 June 2011, 22:28:16 »
Hallo Martijn,
Wat is dit een heel mooi plan. Ben zelf erg gecharmeerd van uk-banen dus dit ga ik zeker met aandacht volgen. Maar over je blokken, ik tel er echt maar 22, of is er een niet ingekleurd, bij de fabriek?
Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 June 2011, 22:35:56 »
Hallo naamgenoot :D

Foutje ik had mijn laatste versie nog niet online gezet, nu wel. De baan telt nu 24 blokken.

Martijn

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 June 2011, 23:38:15 »
Het dokspoor ligt ook operationeel gezien een beetje onhandig voor linksrijdend verkeer: Als inkomende trein wil je namelijk zo snel mogelijk uit de weg zijn van tegenliggende treinen. Bij vertrek kan je makkelijker wachten voordat je kunt overlopen dan bij aankomst.
Zoals het plan nu is kom je van links aan en moet je stoppen bij het hoofdperron, daarna moet je achteruit over het andere hoofdspoor, waarna je vooruit het dokspoor in rijdt. Het beste is om het dokspoor aan de andere kant van de hoofdsporen te plaatsen, of je moet het overloopwissel aan de linkerkant omkeren of je maakt er een kruiswissel (scissors crossing) van
Toch is dit voor een Engelse baan niet ongeloofwaardig.
De Engelsen hebben altijd een beetje angst gehad om een wissel tegen de punt in te berijden.
Tot op de dag van vandaag zie je dat op kleine stationnetjes terug doordat kopspoortjes vaak alleen door terugsteken te bereiken zijn.
Dit leidt dan soms tot de door jou geschetste omslachtige rangeerbewegingen.

Huub

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2011, 10:24:32 »
Martijn

Mooi ontwerp, ik ben alleen aan het zoek hoe groot de ruimte is die de baan inneemt. Is dit ongeveer 5 meter in de lengte ?

Groet, Bert
« Laatst bewerkt op: 12 June 2011, 10:38:11 door leovardia »

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2011, 10:33:52 »
Hoi Bert,

Je hebt helemaal gelijk, de baan is 5 meter in lengte en 1,20 meter breed aan beide kanten.

Martijn

Myuktrains

• Offline Offline
Baanontwerp St George Junction
« Reactie #13 Gepost op: 24 July 2011, 15:01:43 »
De baan had nog geen naam tot vandaag, de naam van de baan is nu officieel St George Junction.

Ik ben niet geheel tevreden over het ontwerp wat ik eerst had en heb dus nu wat aanpassingen aangebracht.

Ik heb de rivier veel meer ruimte gegeven en de wissels verwijderd die eerst er in getekend waren (op de brug).

Ik ben ook van mening dat de bogen van en naar het schaduwstation iets te krap zijn. Ik heb ze hier dus iets groter gemaakt waardoor de bogen iets minder scherp worden.

Wat vinden jullie van deze aanpassingen?

Martijn

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 26 July 2011, 20:20:08 »
Hoi Martijn,

Als je links rijdt (wat je doet in Engeland) kun je als je vanaf de rechterkant komt, maar op één perronspoor terecht. Ook kun je nu vanaf die kant niet bij de locloods komen, zonder een paar keer heen en weer te steken. Dat beperkt je mogelijkheden.
Zoals ik al eerder postte, zou ik aan de rechterkant op de plek van de wissels een kruisverbinding neerleggen.
Dan moet je wel aan de andere kant van het perron weer een verbinding leggen om weer terug te komen, dus ofwel de verbinding op de brug weer terugleggen, of die wat meer naar rechts neerleggen.

Maar het is jouw keuze natuurlijk.

Groeten,
Wim
Grt, Wim