Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
MiWuLa door Zandmannetje390
Vandaag om 00:11:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
20 August 2025, 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
20 August 2025, 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
20 August 2025, 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
20 August 2025, 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
20 August 2025, 12:58:18

Auteur Topic: Digitale baan  (gelezen 3111 keer)

Hildebrand

• Offline Offline
Digitale baan
« Gepost op: 18 July 2011, 22:01:19 »
Ik hoor van veel mensen dat ze soms het knutselen aan de baan, haast nog leuker vinden dan een baan die af is. Bij mij geldt dat zeker niet, ik ben erg onhandig. Bovendien ben ik nog niet helemaal thuis in de vaktaal en snap ik soms nog niet precies hoe het eea werkt. Al moet ik zeggen dat de encyclopodie erg handig is. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Wat heb ik nu?
Een baan met Roco Geoline, Multimaus, Trafo, Booster, en uiteraard treinen met decoder. Wissels zijn handmatig. Geen bovenleiding.

Wat wil ik?
Ik ga half september verhuizen en krijg dan een hobby-ruimte van 9 bij 5 a 6 meter. Daar wil ik een enorme spoorbaan van maken, het liefst via de PC aangestuurd, met ook digitale wissels.

Maar eest even dit
Ik raak soms in de war van al die afkortingen. AC = wisselstroom, klopt? DCC = betekend digitaal? En DC? Is dat digitaal voorbereid, of?

Wat moet ik nu doen?
- Ik wil Roco 10832 Multimaus Pro draadloos + Centrale Pro + Rocomotion software aanschaffen. Is dat net zo makkelijk aan te sluiten als de gewone multimaus? Is het handigst om gewoon met Rocomotion software te werken? Ik heb ook vaak Koploper gehoord, of is dat iets anders?
- Begrijp ik het goed dat ik voor het elektrisch wissels bedienen een een elektrische wisselaandrijving, nr. 61195 nodig heb (1 per wissel) en een Roco Wisseldecoder Geoline (nr???). Hoe sluit ik die op elkaar aan? Kan op die wisseldecoder meerdere wissels worden aangesloten? Ik snap dit plaatje nog niet helemaal. Behalve draadjes van de wisselaandrijving zie ik ook andere draadjes van het spoor naar de wisseldecoder lopen, klopt dat? Heb ik hier een speciaal railsje voor nodig, of is dat een gewoon aansluit-railsje? Rail-DCC is de booster?
- Om de baan op de PC aan te sluiten begrijp ik dat ik terugmeldingen nodig heb, werkt dat met een schakelrail (61117)? Moet die aangesloten worden op een decoder of op een booster? Kan je een schakelrail een positienaam geven? Heb je eigenlijk tussen iedere twee wissels een terugmelder nodig? Werkt dit op blokprinciepe?

Ik denk dat ik bij zo grote baan ook een tweede booster nodig heb. Als jullie mij van advies en antwoorden kunnen helpen (desnoods naar verwijzingen naar eerder gegeven antwoorden), graag. Mijn voorkeur gaat dus uit naar simpele / gebruiksvriendelijke systemen, en niet naar allerlei ingenieuze oplossingen of iets met veel gepiel. Ik heb aardig wat budget voor het alles uitgetrokken.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Digitale baan
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2011, 22:38:00 »
Zo in je verhaal te lezen wil je compleet in het Roco merl blijven.
Alternatieven zijn er ook, met de multimaus en een S88XPRESLi module en een oude PC met het gratis programma koploper.
Ikzelf bedien de wissels met een LDC wisseldecoder en een conrad wisselmotor, tot volle tevredenheid.
Mijn trambaan kan in automatisch bedrijf met deze apparatuur 9 trams op 3 lijnen tegelijk laten rijden (mijn uitgangspunt was om 6 - 9 trams tegelijk te laten rijden) dus mijn doel is gehaald.
Maar kijk even verder rond voor iets minder kostbare zaken, dat kost ook niks.

Voor de rest zou ik zeggen: Download eens dit: http://www.hccm.nl/hardware/infobladen/DemobaanKoploper.pdf
Na lezen zal het misschien een stuk duidelijker zijn.
en download deze ook eens: http://www.1op87.nl/index.php/achtergrond/39-constructietechnieken/60-koploperdatabase?showall=1
en op www.pahasoft.nl helemaal onderin de beginnershandleiding downloaden. Dit is een ZIP bestand maar geeft, samen met het baanplan, een duidelijk beeld van de mogelijkheden.
Daarna kun je eventueel met anderen gericht communiceren over wat je nu wel en niet moet doen.

Groet,

henk B
« Laatst bewerkt op: 18 July 2011, 22:48:09 door Henk Boshuyzen »

Deka

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2011, 23:04:40 »
Maar eest even dit
Ik raak soms in de war van al die afkortingen. AC = wisselstroom, klopt? DCC = betekend digitaal? En DC? Is dat digitaal voorbereid, of?
Hildebrand, in de encyclopedie is een uitgebreide lijst met vele (model)spoorgerelateerde afkortingen. Daarin vind je die afkortingen allemaal terug.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2011, 23:11:22 door Dick van der Knaap »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2011, 08:21:39 »
Hildebrand,

Als 1e tip: lees eerst eens rustig de encyclopedie. Daar vindt je een hoop informatie.
2e tip: Ondanks de grote ruimte die je krijgt en je grootse plannen adviseer ik eerst eens met een klein proefbaantje te beginnen om thuis te raken in de digitale wereld. Dit voorkomt een hoop teleurstellingen achteraf.
Begin eens met een startsetje van Roco met Multimaus. Die zijn ideaal om mee te beginnen en daarbanuit kan je langzaam aan uitbreiden naar een groter geheel.
En zolas Henk ook al schrijft, lees eens de beginnershandleiding van koploper. Dan krijg je een idee wat er digitaal allemaal mogelijk is. uiteraard kan je ook een ander programma als uitgangspunt nemen. Ieder zijn eigen smaak.  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Hildebrand

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2011, 19:00:15 »
Zo in je verhaal te lezen (...)

Groet,

henk B
@ Henk, bedankt!

Als 1e tip: lees eerst eens rustig de encyclopedie. Daar vindt je een hoop informatie.
2e tip: Ondanks de grote ruimte die je krijgt en je grootse plannen adviseer ik eerst eens met een klein proefbaantje te beginnen om thuis te raken in de digitale wereld. Dit voorkomt een hoop teleurstellingen achteraf.
Begin eens met een startsetje van Roco met Multimaus. Die zijn ideaal om mee te beginnen en daarbanuit kan je langzaam aan uitbreiden naar een groter geheel.
Startset Roco met multimaus heb ik dus, en dat bevalt prima, gebruiksvriendelijk. Enceclopedy op het gebied van Baanbesturing heb ik inderdaad bekeken, en was inderdaad nuttig. (Daar begon ik mee)

Hildebrand, in de encyclopedie is een uitgebreide lijst met vele (model)spoorgerelateerde afkortingen. Daarin vind je die afkortingen allemaal terug.
Had ik bekeken, maar nee, daar vind ik deze afkortingen niet terug. De meer spoorgerelateerde afkortingen ken ik wel gedeeltelijk, maar modelspoor-gerelateerde afkortingen dus niet.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2011, 19:10:15 door Hildebrand »

Hildebrand

• Offline Offline
Mag verwijderd worden
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2011, 19:03:10 »
samengevoegd met bovenste reactie.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2011, 19:06:24 door Hildebrand »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2011, 19:12:23 »
DC is gelijkstroom.
Grt, Wim

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2011, 19:13:22 »
AC= wisselstroom. (Alternating Current)
DC= gelijkstroom. ( Direct Current)
DCC is een digitaal besturingssysteem voor bijvoorbeeld modeltreinen (o.a. je Roco-muis).

Citaat
"Ik ben erg onhandig. Bovendien ben ik nog niet helemaal thuis in de vaktaal en snap ik soms nog niet precies hoe het eea werkt".

Waarom ga je dan direct zo'n grote baan bouwen? Is het niet verstandiger om eerst als leertraject iets kleiners te bouwen.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

theokersten

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2011, 19:21:34 »
zoals andere al zeiden niet te groots beginnen.
geeft alleen maar terleurstelingen
je moet er in groeien.
een mooie startset van wat voor een merk dan ook ,
is al mooi om mee te beginnen.
en dan stukje bij beetje uitbreiden.
geeft je veel meer voldoening als meteen al een hele hoop.
sucses ermee,en veel plezier.
gr.theo
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2011, 20:04:05 »
Lezen jullie de OP wel? Ik heb al drie posts gezien met de tip "bouw eerst een kleine baan". Hij heeft al een baan, maar wil een grotere baan bouwen.

Een baan met Roco Geoline, Multimaus, Trafo, Booster, en uiteraard treinen met decoder. Wissels zijn handmatig. Geen bovenleiding.

Het is dan alleen wel slim om op de hudige baan alvast te beginnen met bezetmelders etc.
Grt, Wim

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2011, 20:11:03 »
Ik haakte in op "ik ben erg onhandig" Wim. Dat komt een beetje vreemd over als je een grote baan gaat bouwen voorzien van allerlei technische DC/DCC hoogstandjes.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

theokersten

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2011, 20:19:37 »
en ik haakte ook op ik ben erg onhandig in.
dat was/is de bedoeling van mij.
gr.theo ;D
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2011, 20:26:27 »
Hildebrand

Citaat
Begrijp ik het goed dat ik voor het elektrisch wissels bedienen een een elektrische wisselaandrijving, nr. 61195 nodig heb (1 per wissel) en een Roco Wisseldecoder Geoline (nr???). Hoe sluit ik die op elkaar aan? Kan op die wisseldecoder meerdere wissels worden aangesloten

Roco Wisseldecoder Geoline nr 61196, daar kun je maar een wissel op aansluiten.
Het gebruik van de 61196 is vrij prijzig, goed koper is het om gebruik te van de 8voudige wisseldecoder nr 10775., hierop kun je 8 wissels aansluiten en dat scheelt veel geld. Per wissel is dit €16.00 goedkoper en deze wisselaandrijving kun je ook nog voor ander aansturingen gebruiken als je zou willen, bv seinen of ontkoppelaar.
Het aansluiten staat duidelijk in de handleiding en anders heb ik voor jouw ook nog wel een Nederlandse handleiding maar dan moet je mij wel even je Email adres sturen.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2011, 21:20:00 »
Hallo Hildebrand,

Wat heb ik nu?

Dat is een goed begin voor een baan. Dan hoef je in principe alleen nog maar je wissels te digitaliseren en een interface tussen de computer en de baan te regelen.

Wat wil ik?
Ik ga half september verhuizen en krijg dan een hobby-ruimte van 9 bij 5 a 6 meter. Daar wil ik een enorme spoorbaan van maken, het liefst via de PC aangestuurd, met ook digitale wissels.

Zie het antwoord boven.

Maar eest even dit

Is inderdaad de afkorting voor AC = Wisselstroom
DCC = is het digitale protocol (taal) waar je centrale met de decoders en wisseldecoders op je baan praat. Deze moeten altijd hetzelfde zijn.

DC = Gelijkstroom.

Wat moet ik nu doen?
- Ik wil Roco 10832 Multimaus Pro draadloos + Centrale Pro + Rocomotion software aanschaffen. Is dat net zo makkelijk aan te sluiten als de gewone multimaus? Is het handigst om gewoon met Rocomotion software te werken? Ik heb ook vaak Koploper gehoord, of is dat iets anders?

Dat is de dure oplossing. Je kan ook "eenvoudig" beginnen met een S88XpressNetLI oplossing. Dit doet hetzelfde als de Centrale Pro maar zonder mooi doosje. Ook de bezetmelders die je er op kan aansluiten kunnen "normale" bezetmelders zijn. Bij de Centrale Pro ben je verplicht de bezetmelders van Roco te gebruiken. Want alleen met een centrale op de computer ben je er niet. Je moet de baan voorbereiden op het computer rijden. (zie ook mijn bouwdraadje onder het wereldbolletje). In het Encyclopedie-artikel over Treinbesturingssoftware staat uitgelegd wat je nodig hebt. Een S88XpressNetLI kost zo'n 40 euro gebouwd en een centrale Pro kost minimaal het 10-voudige.

Software: RocoMotion is een afgeslankt product van een commercieel pakket. Dus wil je meer dan moet je dat pakket aanschaffen. Koploper werkt niet samen met de Centrale Pro. Dus dat gaat niet samen.

- Begrijp ik het goed dat ik voor het elektrisch wissels bedienen een een elektrische wisselaandrijving, nr. 61195 nodig heb (1 per wissel) en een Roco Wisseldecoder Geoline (nr???). Hoe sluit ik die op elkaar aan? Kan op die wisseldecoder meerdere wissels worden aangesloten? Ik snap dit plaatje nog niet helemaal. Behalve draadjes van de wisselaandrijving zie ik ook andere draadjes van het spoor naar de wisseldecoder lopen, klopt dat? Heb ik hier een speciaal railsje voor nodig, of is dat een gewoon aansluit-railsje? Rail-DCC is de booster?

Dat is een decoder voor 1 wissel. En het is een hele dure oplossing wat Piet al aangeeft. Dan kan je net zo goed overstappen op Servo-aandrijvingen en/of motoraandrijvingen, zoals die van conrad met een losse wisseldecoder.

De meedere draadjes: In het plaatje is DCC: Het protocol waar de wisseldecoder naar luistert. Dat kan je van de centrale voedingsleiding halen of van het spoor. Met het rijden via de computer is het raadzamer om een centrale voedingsleiding aan te leggen. Zie ook het encyclopedie-artikel: Centrale Voedingsleiding

- Om de baan op de PC aan te sluiten begrijp ik dat ik terugmeldingen nodig heb, werkt dat met een schakelrail (61117)? Moet die aangesloten worden op een decoder of op een booster? Kan je een schakelrail een positienaam geven? Heb je eigenlijk tussen iedere twee wissels een terugmelder nodig? Werkt dit op blokprinciepe?

Bij 2rail-digitaal maak je meestal gebruik van bezetmelders in plaats van terugmelding via een schakelrail of reedcontact. Bezetmelding wordt over het algemeen wat betrouwbaarder geacht. Zie het artikel over treinbesturingssoftware. Hoe de blokken in te delen ligt aan de software die je wil gaan gebruiken. De meeste software hebben minimaal 1 of twee punten per blok nodig waar de positie van de trein wordt teruggemeld.

Ik denk dat ik bij zo grote baan ook een tweede booster nodig heb. Als jullie mij van advies en antwoorden kunnen helpen (desnoods naar verwijzingen naar eerder gegeven antwoorden), graag. Mijn voorkeur gaat dus uit naar simpele / gebruiksvriendelijke systemen, en niet naar allerlei ingenieuze oplossingen of iets met veel gepiel. Ik heb aardig wat budget voor het alles uitgetrokken.

De eenvoudigste oplossing is met een tweede roco booster 10764. Karst Drenth heeft daar eens wat over geschreven en dat werkt heel goed. Met een eenvoudige kabel kan je twee Roco versterkers 10764 koppelen en dan heb je twee keer zoveel vermogen, zie Dit draadje. Deze boosters kan je gewoon netjes vinden in de standaard multimaus-setjes (trafo, versterker, kabel, multimaus, aansluitkabel), deze zijn compleet te krijgen op beurzen en internet voor nog geen 80 - 100 euro.

Ik zou wachten met veel geld uitgeven aan een dure centrale en eerst goed inlezen. Er zijn relatief goedkope oplossingen te krijgen die net zoveel kunnen. En je altijd nog overstappen op een centrale van +400 euro.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2011, 23:30:03 door Gerard Rozeveld. Reden: link aangepast »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hildebrand

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2011, 22:28:25 »
Bedankt voor de antwoorden, in het bijzonder Ronald bedankt, daar kan ik wat mee.

Jaap (/Theo): ik wil niet zozeer een modelbaan omdat ik het bouwen leuk vindt, maar het eindresultaat leuk vindt. Dus het digitaal besturen van de baan vindt ik leuk. Ik heb wel een paar vrienden die niet iets hebben met modeltreinen, maar het wel leuk vinden om wat te knutselen, dus die wil ik er wel bij betrekken. :-)