Maar eest even ditIk raak soms in de war van al die afkortingen. AC = wisselstroom, klopt? DCC = betekend digitaal? En DC? Is dat digitaal voorbereid, of?
Zo in je verhaal te lezen (...) Groet,henk B
Als 1e tip: lees eerst eens rustig de encyclopedie. Daar vindt je een hoop informatie.2e tip: Ondanks de grote ruimte die je krijgt en je grootse plannen adviseer ik eerst eens met een klein proefbaantje te beginnen om thuis te raken in de digitale wereld. Dit voorkomt een hoop teleurstellingen achteraf.Begin eens met een startsetje van Roco met Multimaus. Die zijn ideaal om mee te beginnen en daarbanuit kan je langzaam aan uitbreiden naar een groter geheel.
Hildebrand, in de encyclopedie is een uitgebreide lijst met vele (model)spoorgerelateerde afkortingen. Daarin vind je die afkortingen allemaal terug.
"Ik ben erg onhandig. Bovendien ben ik nog niet helemaal thuis in de vaktaal en snap ik soms nog niet precies hoe het eea werkt".
Een baan met Roco Geoline, Multimaus, Trafo, Booster, en uiteraard treinen met decoder. Wissels zijn handmatig. Geen bovenleiding.
Begrijp ik het goed dat ik voor het elektrisch wissels bedienen een een elektrische wisselaandrijving, nr. 61195 nodig heb (1 per wissel) en een Roco Wisseldecoder Geoline (nr???). Hoe sluit ik die op elkaar aan? Kan op die wisseldecoder meerdere wissels worden aangesloten
Wat heb ik nu?Een baan met Roco Geoline, Multimaus, Trafo, Booster, en uiteraard treinen met decoder. Wissels zijn handmatig. Geen bovenleiding.
Wat wil ik?Ik ga half september verhuizen en krijg dan een hobby-ruimte van 9 bij 5 a 6 meter. Daar wil ik een enorme spoorbaan van maken, het liefst via de PC aangestuurd, met ook digitale wissels.
Wat moet ik nu doen?- Ik wil Roco 10832 Multimaus Pro draadloos + Centrale Pro + Rocomotion software aanschaffen. Is dat net zo makkelijk aan te sluiten als de gewone multimaus? Is het handigst om gewoon met Rocomotion software te werken? Ik heb ook vaak Koploper gehoord, of is dat iets anders?
- Begrijp ik het goed dat ik voor het elektrisch wissels bedienen een een elektrische wisselaandrijving, nr. 61195 nodig heb (1 per wissel) en een Roco Wisseldecoder Geoline (nr???). Hoe sluit ik die op elkaar aan? Kan op die wisseldecoder meerdere wissels worden aangesloten? Ik snap dit plaatje nog niet helemaal. Behalve draadjes van de wisselaandrijving zie ik ook andere draadjes van het spoor naar de wisseldecoder lopen, klopt dat? Heb ik hier een speciaal railsje voor nodig, of is dat een gewoon aansluit-railsje? Rail-DCC is de booster?
- Om de baan op de PC aan te sluiten begrijp ik dat ik terugmeldingen nodig heb, werkt dat met een schakelrail (61117)? Moet die aangesloten worden op een decoder of op een booster? Kan je een schakelrail een positienaam geven? Heb je eigenlijk tussen iedere twee wissels een terugmelder nodig? Werkt dit op blokprinciepe?
Ik denk dat ik bij zo grote baan ook een tweede booster nodig heb. Als jullie mij van advies en antwoorden kunnen helpen (desnoods naar verwijzingen naar eerder gegeven antwoorden), graag. Mijn voorkeur gaat dus uit naar simpele / gebruiksvriendelijke systemen, en niet naar allerlei ingenieuze oplossingen of iets met veel gepiel. Ik heb aardig wat budget voor het alles uitgetrokken.