Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Hasenwald
Vandaag om 14:37:05
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:31
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
  

Auteur Topic: HAG omgebouwd  (gelezen 5140 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
HAG omgebouwd
« Gepost op: 29 August 2010, 17:30:51 »
Zoals ik al een op een andere plaats in dit forum aankondigde: ik heb mijn HAG Ae 4/4i omgebouwd.
Via Ebay gescored en uit Zwitserland laten overkomen. Wat een fraaie zware loks zijn dit.

Nadelen zijn er ook:
- motor is goed zichtbaar en drijft een draaistel aan
- stroomafname slechts via de assen van het andere draaistel.

Dat laatste zorgt voor beroerde loopeigenschappen.

Aanvankelijk had ik een gewone decoder van ESU ingebouwd. Plek zat in die lok, dus dat was geen probleem. Nadeel: lok ging nog beroerder lopen en lampen (die centraal via het chassis zijn 'geaard' (of eigenlijk 'gezamenlijk worden geplust') gingen knipperen.  

Dus me eens georienteerd op decoders met stroom backup. Met de stootertherapie in gedachten (http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm) een gekeken wat ik zou gaan doen. Extra condensatoren inbouwen of een decoder met standaard powerpack.
Ik heb gekozen voor de ESU Lokpilot XL. Enerzijds omdat ik alles met ESU doe en anderzijds omdat ik toch genoeg ruimte had in mijn lok. Ook was de prijs aardiger dan een Lenz + powerpack.

hier zie je de decoder aangesloten en de lampjes vervangen door led's





Overigens moet de decoder 'rechtopstaan' tegen de zijwand omdat je anders de kap niet meer erop kunt schroeven.

Het uiteindelijk dichtkrijgen van de kap was nog best lastig. Waar je eerst denk plek zat te hebben blijkt dat toch weer tegen te vallen: de decoder kon niet liggen op de bodem omdat dan het schroefgat van de kap werd geblokkeerd. De decoder kon ook niet langs de zijwand op zijn kant omdat de decoder te breed was en dus de kan er net niet helemaal op kon. Dus nu ligt de decoder enigzins scheef.

Ook kreeg ik te maken met een vreemde kortsluiting, die vanuit het stroomopnemende draaistel bleek te komen. Enfin alles dicht en proberen...

Geweldig!

Nadat de condensatoren zijn opgeladen (duurt even) loopt de lok echt prachtig. In eerste instantie, als de condensatoren nog niet volledig zijn opgeladen dan zie je de lok nog wat aarzelen hier en daar, maar als de lok een minuutje op de rails staat lok ie perfect over de wissels en slikt ie stroomloze stukken. Pak je de lok van de rails dan loopt de motor nog heel even door. Pak je de lok van de rails terwijl de lok stilstond dan blijft het led licht duidelijk doorbranden.

Zijn er ook nadelen: Ja.
1. De led's schijnen in de cabine door.
2. Je ziet nog meer draden en electronica als je in de lok kijkt.



3. Je krijgt de neiging om meer van dit soort loks om te bouwen (maar HAG's zijn nogal aan de prijs...)

Kortom ik ben erg tevreden.

Nu nog iets verzinnen op dit haakkoppeling.

Maarten




« Laatst bewerkt op: 29 August 2010, 17:33:07 door maartens »
Herintreder sinds 2010

hesseling

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2010, 22:18:19 »
hallo Maarten,
Ik ben pas kort op het forum en zag tot mijn stomme verbazing dat Hag locomotieven bekend zijn.
Ik heb kort geleden op een brocante in frankrijk een HAG lok gekocht.
Nu ben ik op zoek naar een ombouw set voor de motor naar digitaal m.a.w. permanente magneet en 5 polige rotor.
Bij firma keuterman echter nul. ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar zwitserland en ben in afwachting van een antwoord.
Aangezien jij bekend bent met HAg of er mischien meerdere locs hebt vraag ik mij af of jij mij verder kan helpen.
Het type is Ae 6/6 nummer 11403 groen [DSCN0255]

hesseling

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2010, 22:20:07 »
aarten, DCSN0255 slaat nergens op.
Ik probeerde een foto mee te sturen maar is niet gelukt.
Weet niet hoe dat moet.

grt Ben Hesseling

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2010, 22:27:56 »
Ik kan mij niet voorstellen dat het opladen van buffercondensatoren lang moet duren. Zijn het wel condensatoren of zijn het accu's met een veel grotere capaciteit?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22513
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2010, 22:31:23 »
Gold caps volgens mij. Vandaar dat het ook werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2010, 22:53:57 »
Ik kan mij niet voorstellen dat het opladen van buffercondensatoren lang moet duren. Zijn het wel condensatoren of zijn het accu's met een veel grotere capaciteit?
Goldcaps van 1 of meerdere Farads zijn niet zomaar vol hoor... Overigens ga ik er vanuit dat er nog wat andere slimme electronica in zo'n decoder zit: normaal is de interne weerstand van een goldcap danig hoog dat er geen forse stroom getrokken kan worden: Daarnaast moet er kwa spanning ook iets zijn voor de motor, tenzij het een speciale goldcap (hogere spanning van 5,5 Volt) is.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2010, 07:58:28 »
Het was ook een optie geweest om aan je LoPi3 een condensator te solderen. Heb ik bij mijn Lima 1307 gedaan en die stopt ook nergens meer :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2010, 08:19:23 »
aarten, DCSN0255 slaat nergens op.
Ik probeerde een foto mee te sturen maar is niet gelukt.
Weet niet hoe dat moet.

Zie links boven onder algemeen:  "plaatje uploaden"
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 19:06:19 »
Ik heb de HAG omgebouwd Gelezen.

Daar Ik voor een Schweizer Modeltreinclub deze HAG Locs digitaliseer heb een aantal opmerkingen

De motoren moeten potentiaal vrij gemaakt worden
dat betekend dat de 0 pool van het onder stel ge trend moet worden.
Bij de 88 motor is dit mogelijk om onder de rechte koolborstelhalter bij de bovenste motorschroef het  ringetje weg te nemen. (wanneer er een decoder stele voorhanden is dan is er een kabel die weg te nemen)

Bij de Locs waar de lampjes aan een kant met het onderstel verbonden is moeten geïsoleerd worden.
Dit mach men door een ringetje die gebruikt worden om kabels te beschermen die door plaatstaal geleidt word.

Kan bij de decoder de lampjes niet gedimd worden dan moet men se voor uitwisselen 19 volt lampjes.

De permanent magneten en de lampjes zijn bij HAG aan de Bahnhofstrass 48 in CH-9402 Mörschwil  te koop
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2011, 17:10:47 »
Ik heb de HAG omgebouwd Gelezen.

Daar Ik voor een Schweizer Modeltreinclub deze HAG Locs digitaliseer heb een aantal opmerkingen


Hallo,

Aangezien u mogelijk veel ervaring met het ombouwen van Hag modellen heeft, mijn volgende vraag;
ik wil een Hag Ae 8/8 DC uitvoering met 2 motoren ombouwen naar digitaal. Heeft u nog tips voormij?

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2011, 17:45:45 »
Hallo Ron

Bij deze lok is het aan te bevelen een zwaardere decoder in te bauwen, vooral als het nog 66 of 87 motoren zijn. Daar deze motoren redelijk veel stroom opnemen kunnen.
Ik zelf gebruik van Umelec de ATL2066p. Dit is een 3 ampere versie.

Weiter raad ik je aan om een MTC21 connector ESU of van HAG in te bauwen, deze kan men monteren op de beugel die bestemd is voor de omschakelaar bij de wisselstroom versie (deze beugel is ook aanwezend bij de gelijkstroom uitvoering), hierdoor kan de decoder zo gemonteerd worden dat hij geen contact maakt met het onderstel of de kap.
Tevens is dan bij slechte rijeigenschappen van de lok met een blind steker te controleren of de lok deze ook heeft zonder de decoder.

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:HAG omgebouwd
« Reactie #11 Gepost op: 14 November 2011, 10:58:47 »
Heel erg bedankt voor uw antwoord. Dan ga ik ook voor die optie om een MTC21 connector er in te bouwen.
Die Umelec ATL2066p decoder ken ik niet, heeft u een idee waar deze verkrijgbaar is?
Ik heb dan nog een vraag moeten allebei de motoren dan in serie op die connector / decoder worden aangesloten?
In ieder geval bedankt zover, ik weet nu tenmisnste wel wat de mogelijkgheden met deze loc zijn.
Het zal vast ook wel raadzaam zijn om in mijn ander HAG locs ook zo'n MTC21 connector in te bouwen!

Met vriendelijke groet,

Ron Wakker
Bouwen en rijden met wat je leuk vind