Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:39:28
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:16:56
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Rails roestig verven door RhB-Mikey
Vandaag om 14:08:55
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 13:02:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:04:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56

Auteur Topic: Fleischmann Motorschildpuzzel  (gelezen 6723 keer)

Michael !

• Offline Offline
Fleischmann Motorschildpuzzel
« Gepost op: 02 July 2011, 22:18:24 »
Hallo allemaal,

Na eindeloos zoeken en puzzelen leg ik mijn bevindingen toch maar even aan jullie voor. Misschien heb ik al lang over het antwoord heen gelezen. Hopelijk willen jullie toch even tijd nemen voor mijn motorschildkwestie.

Ik wil graag meerdere locs digitaliseren. Zelf ben ik niet super handig, dus het leek mij het beste om maar niet zelf te gaan klungelen met de motorschilden, maar gewoon voor elke loc een geïsoleerd motorschild te kopen.

Meerdere keren werd op het forum naar deze site verwezen: http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/fleischmann_motorschilde_uebersicht01/fleischmann-motorschilde01.jpg
Op internet vond ik ook informatie op deze site: http://www.dccdecoderservice.nl/oude_fleischmann_loks_voor_dcc.html

De eerste loc die ik wil digitaliseren is Fleischmann 4305 (edelweiss). Volgens de decoderservice.nl heeft deze loc motorschild 504720. Ter controle dus even opengemaakt en blijkt dat het een ander motorschild is. Het komt volgens mij geheel overeen met 504701 (zoals op de foto bij pfeiffer.de).
Loopt mijn locje uit de pas? Of zijn er gewoon verschillende oplages met verschillende motorschilden geweest? Vervangmotorschildje moet dus denk ik 504750 zijn, klopt dat?

De tweede loc is Fleischmann 4028 (groene Karel). Volgens dccdecoderservice.nl motorschild 504720 (of 504702 of 504706  ??? ). Na vergelijking met pfeiffer en het locje zelf moet het denk ik 504702 zijn. Ter vervanging worden op pfeiffer.de twee motorschilden aangegeven: 504712 en 504721. Nu heb ik bij hobbyparts.nl gezocht en kon deze allebei niet vinden.  :o Zijn deze niet meer verkrijgbaar of vervangen door een ander nummer? En als ze wel ergens te krijgen zijn, welke van de twee dan?
Volgens dccdecoderservice.nl zou ik ook 504730 kunnen gebruiken. Klopt dit? Maar ook deze is niet te vinden op hobbyparts.

Excuses als de vragen al ergens beantwoord zijn.

Hartelijke groet,
Michael

henk

• Offline Offline
Re:Fleischmann Motorschildpuzzel
« Reactie #1 Gepost op: 02 July 2011, 23:33:57 »
Het betreft allebei oudere modellen die in de loop der jaren toch wel wat zijn aangepast. De 504701 is een oud metalen motorschild dat veel locs van Fleischmann tot en met de jaren zeventig hadden. Het kan dus heel goed dat jouw loc ook zo'n schild heeft. Ze zijn in ieder geval gemakkelijk herkenbaar aan de drie montagegaten.

Het kan ook heel goed dat er verkeerde aanwijzingen op die sites staan. Ik heb al lang opgegeven het zelf uit te zoeken. Ik haal de schildjes eraf en ga ermee naar de winkel. Daar kunnen ze op het gemak een vervangend schild uitzoeken, uit voorraad of uit het grote boek.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michael !

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 July 2011, 12:52:00 »
Dag Henk,

Bedankt voor je bericht. Dat klinkt als een betere oplossing.
Zijn de prijzen van motorschildjes in de winkel ongeveer hetzelfde als online?

Binnenkort even de schildjes losslopen dus  ;)

Groet,
Michael

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 03 July 2011, 13:21:58 »
Ik denk het niet: online winkels hebben natuurlijk minder kosten/lasten dan een tastbare winkel, dus als zo'n schild bij de laatste duurder is moet je daar niet gek van opkijken.

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2011, 23:34:59 »
Hoi Michael,

Volgens mij zoek je deze motorschilden: http://www.etsemmen.nl/index.php?page=shop.browse&category_id=79&option=com_virtuemart&Itemid=61
Bij Fleischmann is het niet zo moeilijk. Meestal dezelfde ronde motor, alleen de ene keer met twee schroeven, de andere keer met drie.

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2011, 23:43:02 »
Het is toch wel iets ingewikkelder Joop. Motorschilden met twee schroefgaten zijn er in verschillende varianten, met verschillende uitstulpsels langs de randen, die niet door elkaar moeten worden gehaald.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 July 2011, 11:59:06 »
Op bijgaande link zie je per Fleischmann-artikel welk schild er op zit, hoe je dat evt. kunt aanpassen voor digitaal gebruik. Wil je dat niet dan een verwijzing naar een geisoleerd schild. Reuze handig overzicht. (Ik heb het voor mezelf maar overgezet naar een Word-document.
Dat overzicht stond vroeger ergens anders op de site van ModellBahn-Online, maar zie het hier weer terug:

http://www.modellbahn-online.de/index.php?id=umrstungvonfleischmann-triebf

Groet,
Paul

P.s.: heb zelf een aantal geisoleerde schildjes over na verbouwing van mijn Flm-loks. Bij interesse: PB.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 07 July 2011, 13:41:27 »
Ik heb zelf laatst een fleischmann-motorschild geisoleerd, is eigenlijk dermate makkelijk dat geld uitgeven aan vervangende schildjes echt onzin is. Het gaat als volgt:
1: haal de koolborstels en veertjes eruit (goed bewaren)
2. haal motorschildje los,
3. boor vanaf de binnenkant met een boortje 4mm de ingestanste ongeisoleerde koolborstelbus los (gewoon voozichtig een klein stukje boren, tot de omgeslagen rand eraf is en ie loskomt)
4. haal die koolborstelbus eruit, vaak komt het hele plastic inzetje dat de koolborstelbussen vasthoudt mee, dat geeft niet
5. boor het gat waar de ongeisoleerde koolborstel zat op tot 6 mm. Is niet heel moeilijk, motorschild is maar messing dus vrij zacht
6. stop het plasticje met koolborstelbusjes terug, om de ongeisoleerde koolborstelbus zit nu als het goed is een vrije rand van ongeveer een millimeter.
7. meet met een multimeter of de beide koolborstelbussen geen contact meer maken met het motorschild zelf
8. Laat het randje om de verbouwde koolborstelbus vollopen met secondenlijm en spuit er activator over of vul het met tweecomponentenlijm. Als de lijm wat uitsteekt kan het geen kwaad die even vlak te vijlen.
9. ???
10. profit.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 July 2011, 13:51:13 »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #9 Gepost op: 07 July 2011, 14:21:10 »
ja, dat komt zo'n beetje op t zelfde neer. Zag dat ik er zelfs al in gereageerd had, blijkbaar weer vergeten en daarna toch het idee in t achterhoofd blijven hangen ofzo  ;D

Michael !

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 July 2011, 14:28:49 »
Aan allen dank voor de reacties.

@Foto Joop: dank, deze site had ik zelf ook gevonden, helaas zijn de motorschilden niet beschikbaar op dit moment.

Op bijgaande link zie je per Fleischmann-artikel welk schild er op zit, hoe je dat evt. kunt aanpassen voor digitaal gebruik. Wil je dat niet dan een verwijzing naar een geisoleerd schild. Reuze handig overzicht. (Ik heb het voor mezelf maar overgezet naar een Word-document.
Dat overzicht stond vroeger ergens anders op de site van ModellBahn-Online, maar zie het hier weer terug:

http://www.modellbahn-online.de/index.php?id=umrstungvonfleischmann-triebf

Groet,
Paul

P.s.: heb zelf een aantal geisoleerde schildjes over na verbouwing van mijn Flm-loks. Bij interesse: PB.

Ook deze link al gezien... maar zoals je kunt zien staan FLM 4028 en 4305 er niet bij.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #11 Gepost op: 12 July 2011, 11:56:43 »
Hoi Michael,

ik heb motorschildje 504730 gebruikt voor de ombouw van mijn Karel.
Uitboren van het oude schild durfde ik niet, misschien volgende keer, scheelt weer een tientje.
Het motorschild werd via hobbyParts besteld.

Het hele project smaakte trouwens naar meer.

Succes, ik hoor graag of het uiteindelijk gelukt is.
Als ik het kan, kan jij het ook.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly