Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Van analoog naar digitaal van marklin naar fleischmann??  (gelezen 5110 keer)

Modelspoorenzo

• Offline Offline
Van analoog naar digitaal van marklin naar fleischmann??
« Gepost op: 08 January 2008, 16:13:41 »
Beste modelspoorders,

Ik ben geheel nieuw op dit forum en dus erg benieuwd naar de eerste reacties, mijn naam is Maurice en wil binnenkort de hobby weer grondig oppakken na reeds enige jaren gestopt te zijn.

Ik heb direct meerdere vragen voor jullie forum dus reacties zijn zeer welkom en ik zal proberen kort en bondig te blijven;

Aangezien mijn interesse altijd is uitgegaan naar een baan te bouwen puur naar NL voorbeeld ben ik druk doende mijn verzameling NS materiaal uit te breiden.

Via marktplaats en beurzen als Houten gaat dit erg goed en heb ik al enige NS modellen van Lima/Fleischmann/Roco en Rivarossi in korte tijd gekocht.

Al mijn oude railmateriaal is Marklin M-rails, en ik wil zoiezo de overstap naar kunststof rail maken om het realiteitsgevoel te evenaren, maar nu.

Ik sta nu als oud liefhebber van Marklin materiaal voor de volgende keuze(s);

1. Digitaal rijden: JA, dat in ieder geval,

2. Overstappen naar blijvend 3-rail systeem K-rails of gelijkstroom twee rails systeem K-rails
- Alles geheel nieuw kopen aan rails voor 3-rail of geheel nieuw alles van 2-rail,
- Tevens voor digitaal rijden; wat is slimmer om in te stappen en zijn beidde systemen even flexibel qua digitaal bedrijf gelet bijv op het koploper besturingsysteem,

3. Marklin modellen digitaal maken en ombouwen naar gelijkstroom (marklin ns 1139), of gelijkstroom modellen digitaal maken en ombouwen van gelijstsroom naar wisselstroom;- Verhouding NS modellen gelijkstroom t.o.v. Marklin model is nu 5 tegen 1.

4. Besturingsysteem: Koploper zou ik graag willen gebruiken tenzij er andere betere opties zijn,- Voor digitaal bedrijf heb ik van meerdere verhalen vernomen dat koploper zeer geschikt is om te gebruiken, graag jullie bevindingen hierop inzake keuze voor 2-rail of 3-rail.

5. Zijn er goede hobbyisten bij jullie bekend, die modellen ombouwen.
- Afhankelijk van de keuze wisselstroom naar gelijkstroom of vice versa, moet ik dus enige modellen om laten bouwen naar een ander digitaal bedrijf als jullie hier een goed hobbyist voor hebben (uiteraard tegen eerlijke prijzen) dan verneem ik zijn naam graag.

Samenvattend

Ik ontvang graag jullie reacties, waarin flexibiliteit van het digitaal rijden en kostenafweging van aankopen Krails 3-rail of 2-rail en digitaal maken van meerdere modellen en het ombouwen hiervan prioriteit hebben.

Ik zou graag Marklin willen blijven rijden maar misschien is Fleischmann een betere meer logische optie.

Reacties zijn welkom, en alvast onwijs bedankt voor jullie tijd

Met vriendelijke groet

Maurice

Modelspoorenzo
« Laatst bewerkt op: 08 January 2008, 16:56:12 door Maurice »

henk

• Offline Offline
Re: Van analoog naar digitaal van marklin naar fleischmann??
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2008, 16:41:21 »
Hallo Maurice,

Om te beginnen even dit. De keuze voor drierail (Märklin) of tweerail (Fleischmann cs) kan door objectieve kenmerken worden beargumenteerd, maar er zit ook veel emotie achter. Ik probeer vanzelfsprekend objectief te blijven.  ;D

Nog een algemene opmerking. Ik snap wat je met Märklin en Fleischmann bedoelt, maar feitelijk hebben we het over het drierail- en tweerailsysteem. Bij drierail is Märklin het grote merk, andere merken maken drierailmodellen als afgeleide van hun twerailmodellen. Fleischmann was vroeger het grote tweerailmerk, maar er zijn er veel meer. Enfin, daar ben je al achter met je recente aankopen.

1. Digitaal. In de praktijk hebben drierail en tweerail hun eigen digitale systemen. Ze zijn allemaal bruikbaar en bepaalt de keuze niet. Van belang is eerder of je in digitaal instapsysteem wil of gelijk een uitgebreide centrale koopt. Daarover zijn meerdere draadjes op het forum. Gezien je vraag over Koploper, heb je een complete centrale nodig met computerinterface.

2. De rails is voor mij de belangrijkste reden om tweerail te rijden. De Märklin K-rail is nog steeds niet erg realistisch. Dat komt niet alleen door de puntjes, maar ook omdat het al weer ruim 30 jaar oud is en dus een vrij grof railprofiel en railgeometrie heeft. In tweerail bestaan realistischer railsystemen. Niet eens zozeer de Fleischmann rails, maar bijvoorbeeld wel Rocoline van Roco en vergelijkbare systemen van andere merken. Dat heeft een lager railprofiel en bijvoorbeeld veel slankere wissels in de aanbieding.

3. Ombouwen van tweerailmodellen naar drierail is gemakkelijker dan de ombouw van drierailmodellen naar tweerail. Zeker de oudere Märklinmodelen vragen om nogal wat aanpassingen. De wielen moeten bijvoorbeeld compleet worden vervangen. Pleit op zich dus voor drierail. Mocht je om andere redenen voor tweerail kiezen, dan is het te overwegen om de Märklin modellen te verkopen en te vervangen door tweerailvarianten. Om welke modellen gaat het?

4. Koploper is een uitstekend programma. Het is echter nog niet gereed voor de modernste centrales als het Märklin Central Station of de Esu Ecos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2008, 17:56:04 »
Maurice,

In grote lijnen kan ik met Henk meegaan. 2-rail railmateriaal is realistischer en (ook niet onbelangrijk) goedkoper dan K-rail. Veel NL-materiaal is oorspronkelijk als 2-rail uitgebracht. Vaak is er ook wel een 3-rail versie geproduceerd maar die is altijd duurder. De laatste tijd worden die prijsverschillen (ook door de prijspolitiek van Märklin) groter.

Belangrijk voor je keuze is verder hoeveel 3-rail modellen je al hebt. Wagens en rijtuigen zijn gemakkelijk om te bouwen naar 2-rail (even de wielstellen verwisselen). Bij loks kan het wel (en heb ik het ook wel gedaan) maar is het duur. 3-rail verkopen en 2-rail kopen is dan vrijwel altijd goedkoper (ook weer gezien bovengenoemde prijsverschillen)

Als je met Koploper wil gaan rijden kun je met heel veel systemen uit de voeten en met vragen bij heel veel hobbyisten terecht.  Dat Koploper bepaalde nieuwe systemen niet ondersteunt heeft overigens minder met Koploper te maken dan met het feit dat de fabrikanten van die systemen hun protocol geheim houden. 

Onafhankelijk van de keus 2-rail of 3-rail zou ik als centrale met Koploper een Intellibox kiezen. Of de (veel goedkopere) software oplossing van Marco Roede (www.mrdirect.nl).

Veel succes met je keus ! Nog een tip : M-rail is prima via Marktplaats te verkopen.

Hans

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2008, 21:02:41 »
Maurice, in aanvulling op de reacties van Hans en Henk:

Een voordeel (vind ik zelf) van K- rail is dat je in tegenstelling tot M- of C- rail ook met 2 rail materieel op k- rails kunt rijden. ( de l- en r . rail zijn nl elektrisch gescheiden bij K-rail). Icm met de slanke M* wissels (k- rail o.a nr. 24612) zijn best mooie/ realistische resultaten te bereiken.

Ik had enige tijd terug een testovaal met K- rails & wissels gemaakt om e.e.a. uit te proberen voor mijn "echte" baan. Het was zonder problemen mogelijk om zowel met 2 rail als 3- rail materieel te rijden op k-rail....analoog en digitaal. ;D  Alleen niet tegelijkertijd :-| tenzij je met gescheiden (baan) secties werkt. Het enige wat tot nu toe niet goed rijdt,  zijn mijn oude (>25jr. )Fl* loks. (met tandwielaandrijving op de binnenzijde wielen. (Deze lopen er echter ook uit op 2r. Peco wissels (stream)line)
Gr. Paul

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2008, 22:05:02 »
Beste maurice
ik mis twee belangrijke( zoniet belangrijkste) gevens van je.
1 Wat voor ruimte heb je tot je beschikking en
2 Wil je realistisch rijden of Toys for boys rijden?
Argument om de 1ste vraag  goed te kunnen beantwoorden : De oppervlakte en indeling van je ruimte bepalen grotendeels je boogstralen dwz je grootste bochten. Hoe groter de bogen hoe fraaier de treinenloop.
2 Realistich is grote bogen ,2 rail + een DCC systeem als digitaal( Lenz/Roco/ECos/ Piko ) geven je geen beperking in je je automatisering. in combinatie met koploper of Railroad en Co in feite meer mogelijkheden dan je in je modelspoorleven nog kunt benutten. ( niet rot bedoeld maar er zijn zoveel mogelijkheden) 
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Modelspoorenzo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2008, 16:31:15 »
Ik heb nog geen idee hoe ik op iemand zijn bericht persoonlijk kan replyen, dus hoop dat dit zo goed gaat en anders hoor ik het graag.

Even niet direct dit forum in de gaten gehouden na mijn eerste noodkreet  :)en direct al een paar goede reacties hiervoor mijn dank heren;

Ik zal op een paar vragen van jullie nog even inhaken;

- Bedankt, voor het terecht wijzen op het 2-rail en 3-railsysteem gelukkig was dit al wel bij mij bekend maar voor de de duidelijkheid een goede opmerking.

- Ik heb nu 1 Marklin NS 1139 3-rail (oud model) dat als ik kies voor het 2-railbedrijf deze om wil laten bouwen. De rest is al geschikt voor het 2-rail systeem, overigens moet ik totaal 6modellen digitaal laten maken, wat zijn de betere decoders?

- Ik zal eens uitkijken naar het 2-railsysteem van rocoline, overigens ziet dit er wel goed uit en voor het realistische effect is dit zeer belangrijk.

- Werken met koploper lijkt uit de reacties nu nog een stap te ver, of beter opties die ik moet gaan bekijken

- In reactie op welke omvang de baan zal krijgen het volgende;

- Omdat ik nu nog beperkt ben in de ruimte maar al wel de modellen gewoon wil laten rond draaien en testen/ en werken oefenen met het digitaal maken wordt het een (test) baan op een kleiner oppervlak.

Maar dit betekent ook niet dat ik met kleine bochten wil werken dit ziet er nl niet uit. De bochten zullen een grotere/flauwe boogstraal moeten krijgen. Dit ga ik zien op te lossen, de constructie/plaat/modules/ zal nu in totaal een oppervlak van ca1,7xca2,8m krijgen maar door de vormen enigszins elips/ovaal vormig aan te leggen moet er wel wat mogelijk zijn om niet zo van die hoekige bochtencombinaties te maken.

Het beginnen met het digitaal rijden moet een testfase worden voor hetgeen wat mogelijk is zodra ik groter ga/wil.

Als jullie verder nog goede tips hebben met het oog op het digitaal maken en ombouwen van modellen hoor ik het graag.

Zo te zien is dit replyen nu goed gegaan,

Gr Maurice

« Laatst bewerkt op: 09 January 2008, 16:32:57 door Maurice »

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2008, 22:34:23 »

Nog even mijn bijdrage.

2 rails is realistiser dan 3 rail
Alles van marklin ombouwen naar 2 rail kan een inderdaad een klus zijn.
Ombouwen Marklin naar digitaal kan goed door middelvan ombouw setjes. Goedkope dekdoder + anker + ankerplat ongeveer 40€ en wil je het goed doen dan moet je kiezen voor een 5 polige uitvoering (wel een stuk duurder)
Inbouwen kan je zelf doen of uitbesteden. ( zie www.digitaalservice.nl)
Marklin Metaal kan je wel proberen te verkopen maar de markt wordt ermee overspoelt.
Ik weet niet of je veel hebt maar als het beperkt is zou ik gewoon opnieuw beginnen en het marklin materiaal behouden (voor de kleinzoon ??)

Peter Kramer

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2008, 00:01:08 »
Een aantal van je vragen komen me bekent voor. Zelf heb ik het volgende gedaan.

Oefenovaal van 4 sporen (R3/4/5/6). Binnenkort wordt de R3 boogstraal vervangen door R7 (flex) of ik leg er R9/10 bij. Alles in roco-line. Onderling natuurlijk verbonden met wissels.

Roco multimouse voor 60,= op MP gekocht.

Oude loc's ben ik bezig te verkopen of blijven alleen als verzamelobject. Als er een nieuwere digitaal voorbereide variant van is koop ik die. De märklin 1117 kap wilde ik persé houden, overgezet naar een trix onderstel, decoder erin en klaar. Zou je ook met je 1139 kunnen doen. Of wachten op de mogelijke roco variant.

Nadeel van de oudere loc's is mi niet alleen de ombouw, maar ook versleten onderdelen, slechtere rij-eigenschappen dan de nieuwere varianten, verlichting, enz. Dus soms is het goedkoper om een nieuwere digitaal voorbereide versie te kopen.

Op de oefenbaan test ik de digitale treinen. Wil nog veel dingen proberen, oa binnenverlichting met stroomgeleidende koppelingen.

Daarna ga ik oefenen met het digitaal maken van de wissels, blokken, koploper oid, enz.

Pas als ik denk dat ik het allemaal redelijk onder de knie heb ga ik een baan maken.

Neem aan dat dit alles ongeveer is wat jij ook van plan bent?

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2008, 00:18:15 »
Die 1139 is het denk ik niet waard om om te bouwen. Tenzij die natuurlijk van grote waarde is voor jouw. Roco heeft nieuwe modellen 1100 aangekondigd voor 139 euro dus die zou je als vervanger kunnen nemen. Maar ook de hamo 1139 die was totdat roco bekent maakte van zijn 1100 70 euro waard maar dat zal nu wel dalen naar 'zo'n 40 euro. Dus tenzij het grote emotinele waarde heeft zou ik hem niet ombouwen maar een vervanger kopen.
Voor grootspoorfoto's zie site

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2008, 08:40:39 »
Maurice,

Over de 1139 hebben we het in een ander draadje al gehad. Als dat je enige drierailloc is, dan zal dat de keuze niet bepalen.

Het lijkt alsof de aanpak van Esperopt voor jou heel geschikt is. De Roco Multimaus is de instapcentrale met verreweg de beste prijs-prestatieverhouding. Het is vrijwel een volwaardige centrale, alleen mist een computerinterface. Die is los verkrijgbaar. De mausen zitten in aantrekkelijke beginsets, maar ze worden ook los verkocht door handelaren die beginsets uit elkaar halen en door hobbyïsten die bijvoorbeeld alleen de trein uit zo'n set wilde hebben.
Alleen als je nu al zeker weet dat je op korte termijn wilt automatiseren - met Koploper bijvoorbeeld - zou je nu al een uitgebreidere centrale kunnen kopen.

Maar het klinkt alsof je voorlopig eerst een tijdje lekker met die treinen wil rijden en de mogelijkheden van digitaal wil ontdekken.  :) Dus scoor voor die 60 euro lekker een Mulitmaus op internet of op een beurs. Tegen de tijd dat je wil automatiseren, kun je de interface kopen of alsnog een dikke centrale aanschaffen. Die paar tientjes heb je er dan al lang uit.

Henk
« Laatst bewerkt op: 10 January 2008, 08:43:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stomer2010

• Offline Offline
Re:Van analoog naar digitaal van marklin naar fleischmann??
« Reactie #10 Gepost op: 20 June 2011, 18:03:50 »
wat denk je van een hybide baan

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Van analoog naar digitaal van marklin naar fleischmann??
« Reactie #11 Gepost op: 20 June 2011, 18:16:04 »
De 1139 heb ik onlang verbouwd, deze was al echter een 2 railer.
Digitaal maken is een eitje je hoeft niet eens te krassen.

Deze staat ook in mijn draadje.

Pb me maar..

mvg Mark