Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 19:32:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 19:31:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Simplex
Vandaag
om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
Vandaag
om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:03:41
Led verlichting knippert
door
Menno
Vandaag
om 18:02:59
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
door
klusser
Vandaag
om 17:18:57
Seinschakelaar
door
klusser
Vandaag
om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Michiel2
Vandaag
om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
Vandaag
om 15:29:57
Roco wagon openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:36
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 13:43:17
De wijntrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging (gelezen 2052 keer)
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging
«
Gepost op:
04 August 2014, 10:11:58 »
Dinamo - Digitaal & analoog op één baan -
Lezen op onze site:
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nl/digitaal-analoog-op-een-baan/
Introductie
De DMV is sinds vorig jaar gestart met het aanleggen van een nieuw bloksysteem. Het oude systeem van Van Mekeren voldeed niet meer aan onze wensen, omdat steeds meer digitaal wordt uitgebracht. Toch hebben we er voor gekozen niet volledig digitaal te gaan, dat houdt in dat niet iedereen zijn trein hoeft te digitaliseren, daarmee houden we de club open voor digitaal spoorders en analoog spoorders. Het systeem dat voor digitaal en analoog een oplossing biedt is Dinamo. Dit systeem stuurt de treinen per blok aan en kan dus een blok analoog maar ook digitaal aansturen. Toch lijkt het meer digitaal dan analoog, omdat de analoge treinen met de computer worden aangestuurd. Ook de lampjes van de analoge treinen blijven gewoon branden zonder decoders.
Is er dan helemaal geen voordeel aan een decoder?
Nee dat is niet helemaal zo. In één blok kun je met Dinamo wel met meerdere digitale locs onafhankelijk rijden, met analoge locs kan dat niet. Toch heeft het wel voordelen, want als alle leden van de club al zijn locomotieven van decoders moeten voorzien, dan kunnen we van dat geld wel vier Dinamo systemen kopen. Verder is er weinig verschil tussen een volledig digitaal systeem en Dinamo. Bij Dinamo moet je alles opdelen in blokken, dat is veel werk, iets prijzig ook, maar bijkomend voordeel is dat elk blok zijn eigen stroom circuit heeft en dus heeft een kortsluiting van b.v. een ontspoorde trein alleen invloed op het desbetreffende blok en valt niet 50m module baan in één klap uit.
Is het echt Plug & Play?
Omdat in één keer overstappen heel veel werk is en een forse investering is hebben we gekozen om het in stappen te doen. Eerst zijn we begonnen met het digitaal voorbereiden van de bedrading. Alles is opnieuw in blokken en detectie stukken opgedeeld en er zijn nieuwe en nieuwe standaarden en kleurcodes bedacht. Om te voorkomen dat we door de bomen het bos niet meer zien, zorgen we er voor dat de digitaal voorbereide baan ook analoog is aan te sturen. Met het wisselen van een aantal connectoren (alles is DB25) kunnen we omschakelen van analoog met de trafo of Van Mekeren, naar digitaal met Dinamo. Ons motto is: als het analoog niet werkt, gaat het digitaal al helemaal niet werken. Dus elke wissel is gewoon met een tuimelschakelbord te bedienen in geval van nood en ook de sporen kunnen met de hand nog massa geschakeld worden, mocht de PC of een printplaat falen. Er is dus altijd een backup.
Gaat straks dan alles via de computer?
Ja, het meeste wel. De computer kan veel sneller handelen, en dus zul je veel meer treinen zien rijden als de computer de besturing overneemt. Al die 80 wissels die in de kleine baanopstelling al voorkomen, worden via de computer bediend in voorgeprogrammeerde rijwegen en bijbehorende seinen. We zijn achter gekomen dat we iets hebben gebouwd dat zo complex is als een echt station. Daarbij is de bediening door één persoon niet meer haalbaar, je houdt dat gewoon niet meer bij met de hand. Wil je dan ook analoog de seinbeelden kloppend hebben dan zou dat betekenen dat je enorme relaiskasten zou moeten maken die overeenkomen met het grote voorbeeld. Dat is niet natuurlijk niet het doel, en daarom wordt nu alles met de computer bediend door software, namelijk met het programma Koploper. Uiteraard kun je altijd de computer nog instructies geven om, ofwel een trein een bestemming te geven, of toch nog met een handregelaar zelf een rangeerbeweging uit te voeren.
Zit dan straks iedereen achter de computer?
Nee, er wordt gewerkt aan een systeem met meerdere beeldschermen inclusief bedieningsmogelijkheid. Elke computer op verschillende plekken langs de baan kan dan dezelfde vensters presenteren. In een later stadium gaan we werken aan externe tableaus, zodat de wissels voor rangeerbewegingen gewoon ouderwets met drukknopjes bediend kunnen worden. Dat is toch makkelijker als je met een handregelaar in rond loopt, maar wellicht dat de toekomst is dat we ook via tablets in het netwerk koploper kunnen aansturen.
Moet iedereen computerprogrammeur van niveau hebben voor Koploper en Dinamo?
Nee, voor de aanleg is dat wel heel handig, want het programmeren van Koploper is verreweg van eenvoudig. Voor het installeren van Dinamo is het raadzaam om handleidingen wel goed te lezen en informatie te winnen bij een cursus voor dat je begint met installeren. Wat betreft het rijden met koploper is eigenlijk heel eenvoudig, iedereen die wel eens met een computer heeft gewerkt kan rijden met koploper! Zet je trein op de baan, dan geef je hem een naam, klik je een treintype aan bv. Intercity, vervolgens rijdt de trein geheel automatisch over de baan. Zet je deze trein een volgende keer weer terug op de baan, dan bewaard het systeem alle gegevens en hoef je slechts het nummer op te zoeken.
Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=M0bB7riqvjE&feature=player_embedded
Wordt vervolgd!
draadjes modules:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4987&start=210
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=6176
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging