Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46

Auteur Topic: wie kan mij helpen voor een sein schakeling  (gelezen 3125 keer)

den 75

• Offline Offline
wie kan mij helpen voor een sein schakeling
« Gepost op: 12 June 2011, 16:02:10 »
Hallo allemaal.
Wie kan mij helpen om een  schema te vinden, kwa arm seinen. Bijv hoe kan ik een trein laten stoppen voor een arm sein als die rood is. En als die groen is weer laten rijden.. Welke decoders heb ik dan nodig.
Ik heb  een arm sein + voorsein van  fiesschmann. Ik weet even het  nummer  niet

Gr dennis
« Laatst bewerkt op: 12 June 2011, 16:46:18 door den 75 »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:wie
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2011, 16:27:25 »
Misschien kun je je titel aanpassen zodat je gerichter een antwoord krijgt? Zoiets als: Seinschakeling digitaal, hoe te maken?

En misschien wat meer info over je digitaal systeem e.d.?

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Re:wie
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2011, 17:01:32 »
@dennis, allereerst zijn er vele wegen die naar Rome leiden en even zoveel manieren om seintjes te sturen, analoog, digitaal en een combinatie van beide. Daar je in deze rubriek de vraag stelt ga je het dus denk ik niet analoog doen.

De gebruiksaanwijzing die geleverd wordt bij de seintjes van Viessmann zouden je een aardig eindje op weg moeten kunnen helpen en daarin staan ook de gebruikte decoders maar er zijn voordeliger oplossingen dan de decoders van Viessmann, bijvoorbeeld van LDT of van Conrad maar ook dan blijft de vraag, ga je met een treinbesturingsprogramma (geheel digitaal gestuurd) werken of wil je het sein via een paneel handmatig schakelen.

In het eerste geval als je een besturingsprogramma gaat gebruiken, dan worden de seinen bediend door het programma middels decoders, zelfs in het geval als je ongekoppelde dubbele vleugelseinen (Viessmann 4503) hebt, immers bij de stand HP2 mag de trein niet harder dan 40km/h doet het programma dit voor je.

In het andere geval kan je het sein via een schakelpaneel op HP0 (rood) moeten zetten en zul je ervoor moeten zorgen dat het traject voor het sein dan spanningsloos wordt of dat je de trein laat  afremmen met een regelbare weerstand, zodat de trein langzaam tot stilstand komt. Je zult het sein ook zelf weer op HP1 of HP2 moeten zetten en dan weer de spanning geleidelijk op de rails, zodat de trein weer langzaam optrekt. Het analoog/digitaal schakelen van seintjes wordt in vele boekjes beschreven, zoals die van Alba deel 8. Ik ben bang dat de laatste optie toch weer te veel analoog wordt, dus de mooiste optie is eigenlijk...

...dat het geregel van dat schakelpaneel, een treinbesturingsprogramma mooi voor je op kan lossen, hoef je er zelf niet meer over na te denken want dit proces wordt toch al snel onhandelbaar als je meerdere treinen tegelijk laat rijden, hoe hou je dat nog in de gaten als je 30 of meer seinen hebt staan op de baan, daar komt nog bij dat je ook nog een regelneef moet inhuren voor het schakelen van de wissels want ook dat kan het programma mooi voor je doen.

Als je belangstelling hebt, heb ik nog wel een mooi seinenboekje op basis van het gebruik van seinen bij Win-Digipet (ook een treinbesturingsprogramma). Een mailtje naar mij is genoeg om het boekje gratis te krijgen. Daarin staat gelijk uitleg over welk sein waar hoort te staan en welke standen (seinbeelden er zijn).

Als decoder kun je o.a. wisseldecoders gebruiken van elk merk, zeker voor vleugelseinen zijn deze erg geschikt. Ik gebruik hiervoor zelf de decoders van Roco 10775. Je hebt dan 8 aansluitingen voor armseinen. Het voorsein dat je hebt moet het seinbeeld weergeven van het volgende hoofdsein, dus die kun je mooi samen laten bedienen door het zelfde decoderadres. Voor lichtseinen heb je andere speciale lichtseindecoders nodig.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen.

Groetjes Rob Bogers
« Laatst bewerkt op: 12 June 2011, 18:00:08 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
Re:wie kan mij helpen voor een sein schakeling
« Reactie #3 Gepost op: 13 June 2011, 13:21:23 »
Kijk maar es in de encyclopedie, daar is nog veel meer te vinden... ;)

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.12_-_Seinen_digitaliseren

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #4 Gepost op: 13 June 2011, 14:48:18 »
Je zal het goed bedoelen Ronald maar als alle forumleden nu als dooddoener de term "het staat in de encyclopedie" gaan opvoeren als antwoord op een vraag dan zijn we snel klaar. Zeker als daar helemaal geen antwoord op de vraag te vinden is. Ik bedoel, staat daar dan een schema hoe je het een en ander moet doen met dat sein of staat daar een globaal een samenvatting van de mogelijkheden in tekst. Ik kan in ieder geval geen schema's vinden maar dat kan ook weer aan mij liggen.

Groet Rob

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 13 June 2011, 14:53:08 »
Inderdaad Rob,

Daar staan geen specifieke schema's hoe je in alle gevallen iets moet aansluiten. Inderdaad in dit geval is het een dooddoener. "Den" moet gewoon wat meer informatie gaan geven wat hij precies heeft en wil gaan doen. Anders wordt het voor ons gissen en daar schiet niemand wat mee op.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #6 Gepost op: 13 June 2011, 15:14:13 »
Ik bedoel het (net zoals altijd) heel goed.

't Is weer net zoals Ronald Koerts zegt, Dennis moet gewoon es wat meer info geven. Anders krijgen we weer een vage reactie terug, dat onze oplossing (die we al uit z'n vraag moeten puzzelen), niet goed is.  :-\

In een ander draadje hebben we Dennis al info over wat anders gegeven. Was ook niet duidelijk genoeg, of teveel in één keer.

Er staat inderdaad geen schema bij mijn verhaal.

In de tweede reactie op Den's verhaal in dit draadje worden trouwens ook gebruiksaanwijzingen genoemd...

Bij dezen de links:

http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/netherlands/4500_98123_03_FR-NL_web.pdf (schema met rail-aansluiting e.d.)

http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_278.pdf / http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_280.pdf (Hoofdsein) en http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_279.pdf / http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_281.pdf (Armsein)
Dan is er ook wat te zien...  ;)

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 13 June 2011, 15:21:59 door Ronald81 »

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2011, 15:28:30 »
Ik snap nu wat jullie bedoelen na het lezen van die andere topic, maar het gaat de een nu eenmaal af om een vraag duidelijk genoeg te stellen dan een ander en soms moet je daar een beetje begrip voor hebben ook al kost het af en toe meer geduld dan je lief is. We zijn niet allemaal geboren als techneuten en dan is het toch fijn als een leek op dit specifieke gebied toch na verloop van tijd zegt tegen de helpende forumleden, dank allen voor de hulp want ik snap het nu.

Ook ik ben ooit als leek op het gebied van modelbouw begonnen en mede dankzij jullie hulp ben ik waar ik nu ben.

Soms moet het in kleine hapjes en dat is helaas dan niet anders, heb daar een beetje begrip voor.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2011, 15:41:19 »
Ben het met je eens hoor, Rob...  ;)

Ik heb het vermoeden, dat Dennis nog niet veel ervaring heeft met het digitale gebeuren. En dat hij misschien wel iets teveel tegelijk wil (hoeft niet zo te zijn hoor!).

Ik denk, dat het handig is, dat Dennis even duidelijk gaat uitleggen, wat hij exact wil. Dan is het voor ons wat makkelijker om een goed passend, en vooral duidelijk antwoord te geven op z'n vraag. Dit om te voorkomen, dat hij door de bomen het bos niet meer ziet. Zoals je al zegt, zijn er vele wegen die naar Rome leiden.
Het zou ook verstandig zijn voor hem, om zich eens goed te verdiepen in het digitale gebeuren. Er is hier genoeg info te vinden op het forum, en zoals je zegt, als medeforumgenoten helpen we elkaar, daar ben ik ook zeker niet te beroerd voor (als ik de kennis heb ;) ). Maar, dat kan wel eens lastig zijn, als je niet precies weet wat de bedoeling is. ;)

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 13 June 2011, 15:44:09 door Ronald81 »

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #9 Gepost op: 13 June 2011, 16:26:05 »
Ik heb vandaag een aantal mailtjes met hem gewisseld. het sein werkt nu in ieder geval, dat was het laatste dat hij meedeelde en ik raad hem hetzelfde aan als jullie hem hebben aangeraden, veel lezen en ervaring op doen. Niet iets doen waarvan je niet weet wat de uitwerking zal zijn. Bij het begin beginnen en langzaam opbouwen en daar kan de encyclopedie heel goede diensten bewijzen. Ik hoop dat deze hulp hem verder helpt.

Groet, Rob