Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 16:58:21
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 16:51:48
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:48:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 16:28:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
defender
Vandaag
om 16:00:05
Station Roodeschool
door
defender
Vandaag
om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Nullem
Vandaag
om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
Vandaag
om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:18:17
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:28:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen. (gelezen 960 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12466
Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen.
«
Gepost op:
29 September 2017, 11:00:44 »
De containerschepen in de Rotterdamse haven zijn in korte tijd spectaculair gegroeid. Dat blijkt uit berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) Schaalvergroting in de scheepvaart is een bekend fenomeen, want alleen al dit jaar verwelkomde Rotterdam drie nieuwe recordreuzen. De CBS-cijfers maken nu duidelijk hoe opmerkelijk die verandering is. De schaalvergroting is enerzijds goed nieuws voor de voorstanders van de aanleg van de Tweede Maasvlakte, omdat dit nieuwe havengebied een van de weinige plekken in Europa is waar de reuzenschepen gemakkelijk kunnen aanmeren. Anderzijds zorgen de kolossen voor problemen, want zij lossen in een klap zoveel containers in Rotterdam dat binnenvaartschepen, vrachtwagenbedrijven en de spoorwegen moeite hebben die te verwerken. Met files en vertragingen van dien. In 2011 was een schip met aan boord 10.000 TEU, de standaardeenheid voor zeecontainers, nog een bijzonderheid. Vijf jaar later komt bijna de helft van de containers op zo'n groot schip in Rotterdam aan, heeft het CBS becijferd. Of een nog veel grotere. De huidig recordhouder is de OOCL HONGKONG en die heeft plaats voor 21.413 TEU. Dit schip is op een haar na 400 meter lang en 58,80 meter breed. De oppervlakte is vergelijkbaar met vier voetbalvelden. Scheepvaartbedrijven bouwen de grote schepen niet uit luxe. Zij zijn verwikkeld in een keiharde concurrentiestrijd. Hoe groter de schepen, hoe meer containers ze kunnen meenemen, hoe lager de prijs is die zij voor het transport van hun klanten kunnen vragen. Er zijn alweer grotere schepen dan de OOCL HongKong bij de werven besteld. Het CBS heeft voor de berekeningen gebruik gemaakt van zogeheten big data, gegevens over schepen die in verschillende computersystemen opgeslagen zijn nu gecombineerd. Volgens de cijferverzamelaars zijn met deze gegevens gemakkelijker analyses te maken van economische veranderingen. ,,Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe het vervoer en de bestemming van bepaalde typen goederen zich ontwikkelen'', zegt de statistisch onderzoeker Tessa de Wit. Het CBS ziet ook mogelijkheden om op deze manier vervuiling van schepen in kaart te brengen. De grootste schepen komen uit China. Gemiddeld leveren zij in Rotterdam bijna 3.000 containers af. Een vijfde van de containers gaat op een kleiner schip verder naar een andere, kleinere Europese haven. Met name naar het Verenigd Koninkrijk, Rusland,Ierland en Zweden. De rest reist per vrachtwagen, binnenvaartschip en spoor landinwaarts.
Bron : Maasmond Maritime - Shipping News Clippings
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Falcon10
Offline
Berichten: 2700
Wel Belg, niet gek !
Re: Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen.
«
Reactie #1 Gepost op:
29 September 2017, 11:12:14 »
Fenomeen dat je ook hier in de Antwerpse haven ziet.
Sinds het Deurganckdok volledig in dienst genomen is, en de grote containerjongens daar dagelijkse binnen en buiten varen is de ganse A12 tussen linkeroever en aansluiting ring Antwerpen volledig toegeslibt. Deels omdat de Liefkenshoektoltunnel als de Tijsmanstunnel niet voorzien zijn op zoveel containervrachtverkeer.
Met heel de overkapping van de Antwerpse ring in het verschiet, is er al wel beslist dat er ook een tweede Tijsmanstunnel zou komen, parallell met de huidige, zodat die bottlenek verwijderd wordt, maar tevens staat in die planning dat aan weerszijden van diezelfde A12, tussen aansluiting Antwerpen Haven en Leugenberg aan weerszijden KMO/industriezone zou worden, waar dit momenteel nog opgespoten zand aan de ene kant en weiland aan de andere is. Waardoor je weer extra verkeer genereerd op die nu al overvolle A12, dus zou men minstens 1 baanvak bij moeten doen zodat het van 2 naar 3 gaat.
Je merkt enorm hard rond de grote havensteden dat de weginfrastructuur jaren achterloopt op de exploitatie en schaalvergroting van de havenbedrijven, met verkeersinfarcten als gevolg die zich uitbreiden tot makkelijk 20 km rondom de haven.
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen.