Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11

Auteur Topic: Realistisch baanplan?  (gelezen 16269 keer)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
Re: Realistisch baanplan?
« Reactie #30 Gepost op: 31 January 2007, 01:36:41 »
Offtopic: drink minder bier voor 't posten :D :D /Offtopic.

Allrighty,

ik vind dat je groot gelijk heb met je ideen over hoe iemand z'n baan zo realistisch mogelijk zou moeten bouwen. Echter, je kan iemand nooit wat verbieden.

Maar als ik je goed begrijp wil je een realistisch baanplan met lange treinen.
Dan zou ik toch wel proberen zo'n 360-bocht te vermijden. Afgezien van bepaalde zwitserse smalspoortrajecten komt zoiets nooit voor. Een dubbelsporige bocht komt hier 'in de buurt' voor, nl. bij Vise, een vies stinkdorpje 10 min. ten zuiden van Maastricht. Dit is een 270-gradenboog.

Misschien is een tunnel icm met een heuvel een ideetje?

Nogmaals:'t is maar een idee, je moet doen wat jij leuk vindt. Maar als je zo serieus nadenkt over baanplannen, zou ik die 360-ronde lekker verbergen......ofzo.....

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #31 Gepost op: 05 February 2007, 19:41:53 »
Aan Jeroen1975 en Sebastiaan,

Ik rijd schaal N, maar dat doet er momenteel niet toe omdat ik gekozen heb om te ontwerpen in een ruimte zonder grenzen en dus waar schalen en afmetingen van bijvoorbeel een treinentafel niet van toepassing zijn.
Bovendien in Z geen optie als je Nederlands zou willen rijden.

Aan Dancer,

Allereerst hoef je niet bang te zijn dat iemand die N schaal rijdt marklin rails gaat gebruiken.  ;)
Verder heb je in N al een boogstraal nodig van 2 meter als het echt ergens op lijken moet, dus ik weet niet hoe je aan die 1 meter boogstraal in vermoedelijk H0 komt, maar Misschien kan ik ook beter vragen aan je hoe het gaat met je kater?!  ;) ;D

Voor alle verdere tips tot op heden, heel erg bedankt!
'k ben al tijden aan het tekenen in een onbeperkt grote ruimte en als het klaar is snij ik het mooiste deel er uit. En dat gaat het dan worden!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #32 Gepost op: 05 February 2007, 20:51:56 »
Voor alle verdere tips tot op heden, heel erg bedankt!
'k ben al tijden aan het tekenen in een onbeperkt grote ruimte en als het klaar is snij ik het mooiste deel er uit. En dat gaat het dan worden!

Dat heb ik dus ook gedaan ;D
Een groot ontwerp en dit verdeeld over modules, zo blijft wat je bouwt realistisch en neemt het niet in 1x een hele grote ruimte in beslag. De mogelijkheid om aan je ontwerp te sleutelen blijft ook naarmate je gaat rijden met de bestaande modules. Zo kan je ook zien welke sporen je veel gebruikt en welke niet.
Let wel op dat als met modules werkt, dat je de wissels goed zal moeten plaatsen.
Ik ben begonnen met een wisselstraat en ben van plan steeds een module erbij te bouwen zodra deze rijklaar zijn.

mvg. laurens
« Laatst bewerkt op: 06 February 2007, 13:06:53 door Peter van der Leek. Reden: Quote hersteld »

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #33 Gepost op: 05 February 2007, 21:26:02 »
Ik rijd schaal N, ..................

Met N spoor kan je ook hele mooie stations met lange wisselstraten maken hoor :) Zeker als je PECO code 55 gebruikt. Of wat die engelsen hebben met N fine scale. Die mensen stonden de voorlaatste keer van Rail in Den Bosch meende ik.

Veel successeN
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #34 Gepost op: 20 February 2007, 00:14:10 »
Aan Jeroen1975,

Ik maak bij het ontwerp ook zeker gebruik van Peco 55!
Ik heb Peco 55 en Fl* piccolo thuis liggen en dan is wat mij betreft de keuze snel gemaakt als je gaat voor realisme!

Aan Sikje248,

Heb je ook foto's?
Wellicht kan ik nog handige dingen van je leren!

m.v.g.

Mark

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #35 Gepost op: 20 February 2007, 11:54:00 »
Hoi Mark

Ik heb nog niet zoveel foto´s want het geheel is in aanbouw.
Ook kan ik zo even niet het totale baanplan vinden, maar wel de uitgewerkte van het uitgekozen deel.

Eerst had ik een ander baanplan namelijk deze:
Dat is veranderd nadat ik een boek had gekocht en wat realistischer ben gaan kijken.

hierbij nog even 3 foto's van de modules in aanbouw

Het mooie juist aan modulair bouwen (vind ik) is dat je geen grenzen hebt, je kunt de modules zo groot maken als je wilt en zo realistisch gaan als je wilt. Het enige nadeel is dat het ten koste gaat van het rijden (bij mij in ieder geval). Want als je rond wil rijden dan heb je toch aardig wat modules nodig.
Probeer ook niet alles zo strak mogelijk te leggen, dat is in het echt ook niet het geval overal. (Wel bij de HSL, maar dat moet daar ;))

Bij mij kwam het ook voor door de scheiding van de modules dat sommige wissels opgeschoven werden naar een andere module en wat voor een realistischer effect zorgde. Zo kwamen de wissels verder uit elkaar te liggen.
Alleen jammer is dat bij mij geen plaats was voor slankere wissels, dan zou mijn wisselstraat niet meer op 1 bak passen.
Maar bij N moet dat wel lukken denk ik ;D
En verder nog een tip: werk je baanplan zo uit door de tijdperken heen, wat er veranderd is en waarom. Per tijdperk verschilt het baanplan veel, en zo kan je zien welk spoor nuttig is en welke niet (maar misschien wel ooit was). Ook kun je dan het doel van het station beter bepalen (alleen reizigersvervoer of ook goederen en welke?).

Maar dat heeft natuurlijk ook met de stad te maken die er omheen ligt en de geschiedenis daarvan.
Aangezien je een stedenbouwkundige bent (Had ik ergens gelezen geloof ik) komt dat wel goed.

voor nog vragen hoor ik het wel
mvg. laurens

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #36 Gepost op: 20 February 2007, 13:13:17 »
Aan Sikje 248,

Ja zeker bedankt voor je plaatjes en foto's!
Dat verduidelijk al veel.

Aan iedereen,

Zelf was ik van plan om nog een stapje verder te gaan en de moduleranden aan te passen op de ligging van de rails, gebouwen en andere objecten. Zo zal ongetwijfeld iedere module een andere vorm krijgen omdat ik dan eerst in de totaal tekening kijk waar de naad het beste liggen kan.

Voordeel is dan dat je de naden altijd op ideale plekken heb liggen waar je ze niet of nauwelijks zal zien
Ook een voordeel is dat je onbegrensd kan ontwerpen en niet b.v. een wissel moet verschuiven voor een naad of erger nog hele gebouwen moet doorzagen of inkorten voor een naad.

Nadeel zal zijn dat de modules wat moeilijker te maken zullen worden door de complexe vormen en dat ze maar op 1 manier aan elkaar passen. Dat laatste is voor mij niet zo'n probleem omdat ik mijn ontwerp zo specifiek heb gemaakt dat het omdraaien van modules zou leiden tot een onaangename verandering in het landschap.

Heeft iemand dit principe van naden aanpassen op je baanplan i.p.v. andersom, al eens geprobeerd? En zo ja wat zijn de ervaringen?

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 20 February 2007, 13:15:24 door mmhajvth »

Anoniem

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 20 February 2007, 15:10:52 »
Geprobeerd: nee. In de planning: ja, al wil ik in verband met transport wel zo veel mogelijk standaardmaten aanhouden en zo weinig mogelijk complexe vormen. Als de ontworpen volgorde echter A-B-C-D is zullen de modules niet D-A-C-B of iets dergelijks geplaatst kunnen worden, maar alleen A-B-C-D.